Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 1379 ggr
[Jimmy.L]
2

Jul och nyårssnack

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En allmän tråd om allt möjligt så här under julhelgerna.

[Göstage]
2

Okej, då sätter vi väl kontakten i vägguttaget och tänder granen! 🎄🎇👍

Marinas Mix
3

Min önskelista i år 😁

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Jimmy.L]
3

Vi kan konstatera att Debatt har varit lyckad så här långt vi snittar 3200 i sajtindex vilket är extremt bra med tanke på att vi är ett järngäng här.

[Göstage]
0

Idag är det ju "årets mörkaste dygn", vintersolståndet. Fast något midvinterblot lär det väl inte bli...

I dag på årets mörkaste dag firas också den fornnordiska högtiden midvinterblot. Mitt i gick på vikingamuseum för att ta del av vikingatidens viktigaste högtid. – Det offrades djur, dracks mjöd och så firade man att det blir ljusare, säger arkeologen Askur Ingvaldsson.
[Göstage]
1

Jag har slutat att skicka julkort per post för flera år sedan, och jag får lite dåligt samvete när det fortfarande kommer julkort från sådana jag själv slutat skickat till.

Skall man tro Postnord är det fortfarande många som föredrar julkort i brevlådan istället för i mejlen.

Det traditionella julkortet är fortfarande den populäraste julhälsningen i Sverige. Sju av tio vill helst ha sina julhälsningar i postlådan, visar Postnords årliga julkortsundersökning.
Draken
0

Skickar inga julkort längre, och vi köper bara julklappar till barnen 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Göstage]
2

Nu är den tid på året när amerikaner driver grannarna till vanvett med sina ljusdekorerade hus…😊

[Göstage]
1

Janssons vänner har slitits mellan hopp och förtvivlan i höst och vinter efter sena svenska skarpsillfångster. Och britternas ansjovis lär inte ta sig genom tullen i tid...

Dåligt fiske i England har lett till brist på ansjovis runt om i landet. Ett skräckscenario för den som inte kan fira jul utan Janssons frestelse. Hör historikern förklara varför just den rätten är så viktig för många svenska julfirare.
[Jimmy.L]
1

#8: Säkrat 4 burkar, känner mig rik. 😎

[Göstage]
1

#5 #6 Idag skickar väl en och annan sina julhälsningar per SMS, och då kan kanske den här inledningen av en betalartikel på Bulletin vara uppmuntrande.

"Världens första sms skickades för nästan 30 år sedan och var en julhälsning. Nu ska det unika meddelandet säljas på auktion till förmån för FN:s flyktingorganisation UNHCR."---

Världens första sms skickades för nästan 30 år sedan och var en julhälsning. Nu ska det unika meddelandet säljas på auktion till förmån för FN:s flyktingorganisation UNHCR.
[Göstage]
1

#9 Grattis - en god investering!👍

• Redigerat 2021-12-21 18:54 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Ska lägga in sill i morgon.

[Jimmy.L]
1

Julöl med Edward Blom

[Jimmy.L]
1

Julskinka | Leif Mannerström

[Göstage]
1

#14 När han ändå är i köket får han fixa frestelsen också.

• Redigerat 2021-12-21 19:02 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

#15: Vill man inte göra egna köttbullar till jul så rekommenderar jag dessa.

https://handla.ica.se/handla/produkt/algkottbullar-360g-norrlandsvilt-id_p_7350098817169

[Göstage]
0

#16 Intressant! Jag skall handla julmat på torsdag, så då skall jag spana efter älgbullarna.

[Jimmy.L]
1

#17: Finns vildsvinsköttbullar med smakade okej jag föredrog älgköttbullarna.

Orkar inte göra egna i år så det blir älgköttbullarna

[Jimmy.L]
0

Detta har jag testat en gång, ovanligt men gott.

[Jimmy.L]
1
Gör en magiskt laxröra till julbord, midsommarlunch eller vårbuffé: blanda bara kallrökt lax med färskost, Västerbottensost, citronskal och gräslök. Servera sedan laxröran med knäckebröd eller mjukt bröd.
[Jimmy.L]
1

Gamla Bettan

Sheriffen är Göstage 😎
Jag kan vara Broder Tuck. 😁
kamera0710; Sir Väs
Draken; Lady Kluck

• Redigerat 2021-12-21 19:33 av [Jimmy.L]
[Göstage]
0

#21 Min drömroll! 😎

[Jimmy.L]
0

#22: 😁

[Göstage]
1

Det här är ju säsong för en speciell sorts låtar, och då talar jag förstås om jullåtar.

"Finns det ett stående recept till en tidlös jullåt? Den tidigare Triad-medlemmen Lasse Lindbom, som ligger bakom klassikern "Tänd ett ljus", säger att jullåtsklassikerna brukar vara av två olika typer:

– Antingen så är det någonting med ett julbudskap om fred på jorden eller så är det en glad Mariah Carey-slagdänga som man blir glad av.

Trots att han står bakom en av de mest älskade julsångerna med över 37 miljoner spelningar på Spotify önskar Lasse Lindbom att han hade formeln till den perfekta jullåten.

– Då hade man varit mångmiljardär. Man vet nästan aldrig vad det är som gör att just en låt blir en hit. Men i "Tänd ett ljus" finns en känsla som gör att den funkade 1988 men även i dag. En känsla av hopp, säger han."---

Sorry Lasse, inga tända ljus - för mig är "Driving home for Christmas" obligatorisk så här års.

Nu är det dags att skruva upp volymen för julstämningen. I år finns det mycket nyskrivet att lägga till på julspellistan, med allt från Carola till Albin Lee
  • Redigerat 2021-12-21 20:02 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Juryn om julmaten

[Göstage]
1

#25 Varför får inte Edward Blom vara med och festa med de andra barnen? 😊

[Göstage]
2

Vad vore julen utan rimstuga? (Och Rebecka…)😳

[Jimmy.L]
0

#26: Då kör vi julmust.

[Göstage]
1

#28 Bra! Då blir det det inte bara glögg…🤪

[Göstage]
1

Här kommer en hälsning från Friluftsliv.

Sidan för oss som älskar campinglivet. Även för er som inte riktigt taget steget än men som gärna vill veta mer. Har du ett tips på vilken campingplats man bara måste besöka? Något roligt semesterminneminne att dela med dig av? Tips på god och bra campingmat? Eller du vill bara kika runt och själv få tips? Oavsett vad så välkommen in!
  • Redigerat 2021-12-21 20:54 av [Göstage]
[Göstage]
1

#30 Även Kust och hav skickar en hälsning.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Göstage]
0

Här är den verkliga orsaken till varför vi stängt gränsen mot Norge.

Norska låten ”Hey Ho” har blivit en svensk julklassiker – med över 60 miljoner strömningar. Nu berättar artisten Freddy Kalas om hur hitlåten kom till.
[Göstage]
0

#13 Edward, dagen efter julölsprövningen.

• Redigerat 2021-12-21 22:58 av [Göstage]
Marinas Mix
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Deck the halls….. Fa-la-la-la-la,la-la,la, la…..
Julpynta är kattastrofalt jobbigt, så nu måste jag ta en catnap mitt i min kreation, säger Miss Alice och med detta önskar vi er alla en riktigt fin jul.

_

[Göstage]
0

#34 Vilken lyx, med fönsterbord och förfriskning serverat på en kudde! Alice in Winter Wonderland?

volleyboll,beachvolleyboll,badminton,sport,idrott,konståkning,skridskor
[Jimmy.L]
0

#34: Vilken fin katt.

[Göstage]
0

Nu är slutet nära- Kalle Ankas jul flyttas fem minuter! Vad kommer Gustav Svensson att tycka om det?

Sedan 1960 har SVT visat Kalle Anka klockan 15.00 på julafton. Nu ändras tablån – för att göra mer plats åt julvärden Tareq Taylors ljuständning.
[Jimmy.L]
1

#37: Vi får samla en mobb mot SVT så kan vi inte ha det.

[Göstage]
1

Nu öppnar vi spjällen i köket!

[Jimmy.L]
1

#39: köttbullar

[Göstage]
0

Bertil, 2021 års julvärd på Debatt, har fullt upp med förberedelserna.

[Jimmy.L]
0

Jag har kokat lagen till sillinläggningen. Och la sillen i vatten i går.

[Göstage]
1

#42 Bra jobbat! Då behöver du inga tips?

Här kommer 2 enkla varianter på sill. Den ena kräver en vecka i kylen, den andra tar bara några minuter.2 pkt urvattnade sillfiléer  1,2,3 lag 1 msk hel kryd...
[Jimmy.L]
2

#43: Glöm inte laxen 😋

[Göstage]
1

Julvädret- så blir det.

Det finns goda chanser att få fira en vit jul i år. Men hur mycket snö kommer att falla runt om i landet? SVT:s meteorolog Marcus Sjöstedt ger en prognos.
[Jimmy.L]
1
Skippa den stela middagen och fixa nyårs-grillfest i år! I denna artikel förklarar vi varför nyårsafton är bästa dagen att bjuda på grillmiddag. Du får även...
[Göstage]
1
Freddy Kalas Hey Ho Live Lille Julaften - NorskMusikkPro
[Göstage]
2

Årets laguppställning är klar. En blandning av veteraner och uppstickare.

tlf001.JPG

[Jimmy.L]
1

#48: Glögg?

[Göstage]
1

#49 Hoppas att den bålskålen inte är vad den ser ut som…😁

[Göstage]
1

Lite nysläppt julmusik att skölja ner med kanske?

The official video for Ed Sheeran & Elton John - Merry ChristmasStream or download "Merry Christmas" here: https://es.lnk.to/Merry-ChristmasAll profits from ...
[Jimmy.L]
0

#50: Extra krydda.

[Jimmy.L]
1

Tomten - en vintersaga

[Göstage]
2

#53 En riktig klassiker! 👍

[Jimmy.L]
0

Sillsallad.

[Göstage]
1

Många säger att de inte tittar på TV under julen, det verkar nästan lite skambelagt. Men här är några tips för den som tänker "tjuvkika".

En kunglig affär, Tv-krönikören Anders Björkman ger här sina jultips.
[Göstage]
1

#11 500 spänn burken nu! 🤑

Det råder brist på ansjovis runt om i landet. Här är våra bästa tips på vad du kan ha i stället för ansjovis i den popul
[Göstage]
0

Barnen behöver inte avkräva tomten vaccinationspass innan de släpper in honom, lovar smittskyddsläkare.

Under tisdagen kom nya rekommendationer från regeringen som börjar gälla dagen innan julafton.Kronobergs smittskyddsläkare Christian Blomkvist gav svar ...
[Göstage]
0

Med början klockan 19- enda uppesittarkvällen med ledaren för ett riksdagsparti i studion? (Förhoppningsvis bättre än Bingolotto…)

Missa inte Riks uppesittarkväll! Vi önskar alla tittare och prenumeranter en riktigt god jul.------------------------------------------ Glöm inte bort att pr...
  • Redigerat 2021-12-23 08:13 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Skinkan klar, blir vildsvinsskinka 😋

[Göstage]
1

#60 Well done! 👍

• Redigerat 2021-12-23 08:21 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#61: Ska fixa Jansson strax.

[Göstage]
1

#62 Inled mig icke i frestelse…😋

[Göstage]
0

Julväderläget: det regnar dan före dan här i Göteborgstrakten.

[Jimmy.L]
0

#64: -1 här just nu-

[Jimmy.L]
1

En klassiker

[Jimmy.L]
1

#66:

Draken
1

#59: Här blir det Bingolotto för hela slanten, och hela barnaskaran kommer hem. Några stannar kvar tills på Juldagen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
1

#68:

[Göstage]
1

#15 Fanns inga älgköttbullar i min ICA-affär, så det fick bli delikatessköttbullar av nöt.

#64 #65 Riktigt halt fläckvis här, det varnas för ishalka.

SMHI varnar för ishalka på flera håll i Västsverige bland annat Göteborg
  • Redigerat 2021-12-23 11:29 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

#70: Dom är goda.

[Göstage]
0

Julen 1940 finns det väl fortfarande sådana som var barn då som minns. Då levde man med krigshot och kyla, idag skräms vi av pandemi och larmrapporter om klimatet.

This movie was made in 1940 by my Great Grandfather. It has been seen by my family every Christmas since then. Sorry about the poor quality but after all it ...
  • Redigerat 2021-12-23 12:27 av [Göstage]
[Göstage]
0

Det går bra med selleri också.

[Jimmy.L]
0

#73: Då blir man osams med kaninerna ju. 😱

[Göstage]
1

#74 Det är då det är dags att koppla in kaninjägare Nimrod Lindeman.🤠

Provided to YouTube by Universal Music GroupKaninjägare på Gotland, Nimrod Lindeman · Hasse Alfredson · Tage DanielssonLindeman ger sig aldrig℗ 1973 Svenska ...
  • Redigerat 2021-12-23 13:41 av [Göstage]
[Göstage]
1

Dropkick Murphys - "The Season's Upon Us", en favorit så här års.

[Jimmy.L]
1

Piff och Puff

[Göstage]
0

#77 Klassisk! 🎄👍

[Göstage]
1

Cozy….

Join me as I bake more cookies, share a bit of our home by candlelight, and read to you the story of Christmas from Luke 2. I wish you all a Merry Christmas ...
[Göstage]
2

Oslo kommuns julgransgåva till London blev ju rejält hånad i år för sin spretighet. Här är några granar som behållit sina höga status.

Världens mest ikoniska julgranar: Rockefeller Plaza, Rio de Janeiro, Taipei, London, Gubbio, Skeppsbron, Stockholm.
[Jimmy.L]
3

Klä granen med katt.

[Göstage]
2

#81 Bra jobbat Maja! 😁

[Urskog]
2

Hej på er i tråden, jag har inte så mycket fina filmer och roligt att bjuda på men jag önskar er en riktigt God Jul & ett Gott Nytt år 🎅🏻

[Jimmy.L]
0

#83: Tack detsamma.

[Göstage]
0

Har haft en del italienska bekanta och fått lära mig att hemmagjord limoncello är en populär julgåva, jag har själv fått det till jul ibland. Hittade ett recept på YouTube, och även om spriten kanske är lite för stark för min smak (96%!) och det är väl mycket socker så funderar jag på att ge mig på ett försök i mellandagarna.

In this hot summer, take care of yourself, relax and enjoy your Homemade Limoncello! A deliciously Italian Liqueur made with Fresh and Organic LemonsOriginal...
[Jimmy.L]
1

#85: Prosciutto Crudo är gott.

Annars är parmigiano reggianoen favorit.

[Göstage]
1

#85 #86 Vad passar då bättre än en färskpressad italiensk jullåt?

[Jimmy.L]
1

#87: Calzone till det

Marinas Mix
3

#36 Eftersom den fina snälla katten hjälpte till att pynta, så hann jag sy henne en julsocka, som nu är fylld till max med små leksaker och kattgodisar. Och på hennes julbord vankas det, ren, älg, havskräfta och en massa andra godsaker.

_

kamera0710
1

På väg mot Östersund.

[Jimmy.L]
0

#90: Trevlig resa

[Jimmy.L]
0

#89: Tjusig

kamera0710
0

#91 Tack! Har just kommit fram, så det har gått bra.

[Göstage]
0

Dåligt slädföre här för tomten- knappt så att det är vitt på marken. Å andra sidan är det nog halt på vägen, just nu strax under nollan. Det skall dock bli kyligare, och soligt enligt prognosen. Solen går idag upp 09.55 här.

Låter som om det blåser lite, vinden skall bli måttlig, men frisk i byarna. Det om vädret i Göteborgs ytterkant denna fredag den 24 december 2021.

God Jul!

• Redigerat 2021-12-24 06:53 av [Göstage]
[Göstage]
1

#93 Kanske är det sträckan efter Östersund som bildar vägg för de som tänkt sig vidare? Åtminstone något vittnesbörd om det har framskymtat i media.😏

Efter att SJ ställt in 30 tåg varje dag på grund av personalbrist har telefonköerna till kundtjänsten blivit långa.Kenny Jonsson från Göteborg skulle till ...
[Jimmy.L]
1

-8 och 2-3 cm snö på marken, God Jul!

[Göstage]
0

Idag kl. 15.05 kanske det borde gå en tacksamhetens tanke från parkerade i TV-soffan till en viss Gustaf Tenggren?

Hur många har inte lärt känna sagan om Snövit genom Disneys film? Disney, som idag tyvärr har förlorat mycket av sin kreativitet och blivit politiskt korrekt, har spelat en stor roll för att sprida klassiska germanska folksagor till nya generationer. Filmen Snövit och de sju dvärgarna, som var den första tecknade långfilmen någonsin, väckte beundran…
  • Redigerat 2021-12-24 09:09 av [Göstage]
[Göstage]
2

Jussi- dagens man (tillsammans med jultomten)?

Ingen berör mig musikaliskt så mycket som Jussi Björling, och i juletid finns inget som skapar stämning som hans tolkning av O Helga Natt. Det är svårt att inte bli tagen på djupet av de starka känslor han förmedlar med sin röst. Ha en riktigt God Jul !
  • Redigerat 2021-12-24 09:16 av [Göstage]
[Göstage]
0

Vad då "tomten finns inte"?👀

Tron på tomten sprider glädje och hopp hos många barn. Men tomtelögnen gör nog mer skada än nytta. Det menar flera experter som ser klara nackdelar med att vi övertygar våra barn om att tomten finns.
[Jimmy.L]
3

#99: Det var en vacker vinterkväll. En tjej var ute i skogen och joggade, hon sprang fram mot en glänta, och där tyckte hon sig se jultomten. Hon joggade sakta fram för att se efter ordentligt, och det är mycket riktigt jultomten som står där.

-Men se Tomten, sa kvinnan, jag trodde inte att du fanns!

-Jodå, jag finns, sa tomten, men det är ju inte meningen att folk ska få syn på mig så här när det inte är julafton, så om du lovar att inte säga nåt så ska du få önska dig tre saker.

-Självklart! Jag lovar att inte säga nåt, men kan jag verkligen önska precis vad jag vill?

-Ja, sa tomten, önska du så får vi se vad jag kan göra.
-Då vill jag ha en riktigt dyr och häftig sportbil.
-Ja, det är enkelt, nu står den i ditt garage där hemma, sa tomten.
-Och så vill jag ha massor av pengar, riktigt snuskigt rik vill jag bli.
-OK, ditt bankkonto är obegränsat från och med nu, svarade tomten.
-Och så vill jag ha en snyggare och trevligare man, sa tjejen.
-Oj då, sa tomten. Det blir värre det. Jag kan försöka ordna det, men då måste jag be dig om en gentjänst.

-Ja, det är inga problem, sa tjejen, jag gör vad som helst!
-Då skulle jag vilja sätta på dig, sa tomten.
Ja, vad f-n, det kan det vara värt, tänker kvinnan, och ställer upp sig mot en trädstam och drar ner joggingbyxorna. Tomten sätter på henne bakifrån så det bara skvätter om det. När han är färdig lutar han sig fram mot tjejens öra och frågar:

-Hur gammal är du?
-34 år, svarar hon.
-Och tror fortfarande på tomten?

• Redigerat 2021-12-24 09:59 av [Jimmy.L]
[Göstage]
1

#100 😁😁

[Göstage]
1
Missa inte Riks uppesittarkväll! Vi önskar alla tittare och prenumeranter en riktigt god jul.------------------------------------------ Glöm inte bort att pr...
[Göstage]
1

Tror Inte att alla nobelpristagare firar en lika uppsluppen jul som Bob Dylan.

• Redigerat 2021-12-24 10:23 av [Göstage]
[Göstage]
1

#99 ff Han är ju göteborgare- visste väl det! 😊

Kommer tomten från Nordpolen? Svar: Nej. De snälla barnens största idol är faktiskt från Göteborg och Slottsskogen
  • Redigerat 2021-12-24 10:54 av [Göstage]
Marinas Mix
3

Santa Paws finns faktiskt, så det så, hävdar Miss Alice bestämt och sätter på sig tomteluvan, för att gå ut och spana om Santa Paws gömt sig i buskarna efter att ha fyllt hennes julstrumpa.

_

[Göstage]
0

Få har väl som hon sätt sin prägel på vår syn på julen, och ännu idag kan det dimpa ner något julkort som hon gjort originalet till - jag talar förstås om Jenny Nyström. Men vem var hon egentligen? Här får vi veta mer.

Den svenska julen skulle se helt annorlunda ut om det inte vore för göteborgskan Jenny Nyström. Göteborgs stadsmuseums intendent Marie Hellervik berättar i tre
  • Redigerat 2021-12-24 14:50 av [Göstage]
[Göstage]
1

Julmaten lagad och aväten, och disken fixad. Nu är det bara att sjunka ner i soffan och försvinna in i matcoman…🥱

[Jimmy.L]
0

#107: Här blir det käk om 1 timme ca.

[Jimmy.L]
1

En klassiker

[Jimmy.L]
0

1 Januari brukar många bagerier dra igång säsongen av semlor.

[Göstage]
1

#110 Ja, det blir tidigare och tidigare. Affären där jag brukar handla sålde Lussesemlor…🙄

Snart Grinchen på TV- det får bli dagens enda julfilm för min del.

• Redigerat 2021-12-24 16:34 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Jag tar mig till Skansen i morgon. Ska fixa nytt årskort och mata ekorrar.

[Göstage]
1

#112 Låter trevligt. Jag fortsätter nog att embarkera mig här hemma. Så då borde det passa med "Home for the Holidays" med den musikaliska familjen Petersens.

[Jimmy.L]
0

Enligt företaget Carlsberg dricker numera svenskarna över 30 miljoner liter julmust varje år.

https://sverigesradio.se/artikel/svenskarna-dricker-over-30-miljoner-liter-julmust-varje-ar

Julmust lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust.Enligt företaget Carlsberg dricker ...
[Jimmy.L]
0

Familjens udda maträtt på julbordet: Reporter testade rentestikel
https://sverigesradio.se/artikel/familjens-udda-matratt-pa-julbordet-reporter-testade-rentestikel

Maten är viktig på julbordet tycker P4-lyssnaren Eva Ahlman och hennes familj i Nedansjö, väster om Sundsvall.Men i år skulle något ovanligt testas på ...
[Jimmy.L]
0

Under coronapandemin har det blivit allt populärare att spela brädspel.
https://sverigesradio.se/artikel/jul-och-fortsatt-pandemi-da-okar-bradspelstrenden-helt-galet

Under coronapandemin har det blivit allt populärare att spela brädspel. Och med nya restriktioner inför julen så ser den trenden ut att fortsätta."Det ...
[Göstage]
1

#115 #114 Hade inga rentestiklar hemma, så det fick bli en skinkmacka till julmusten ikväll.

[Göstage]
2

God fortsättning!

Juldagen- vad finns att skriva om en dag som denna? Politikerna är lediga, myndigheterna har stängt och ledarjournalisterna stämplar inte in.

Nyheterna består av de obligatoriska julaftonsbränderna i de glömda ljusens tecken och rubriker om de lika schemalagda fyllebråken under storhelg.

Vädret då? Ja, ingen snö här för ungarna att pröva julklappskälkarna i pulkabacken. En kall natt i Göteborg, -9,5 grader, men vid Vinga bara 2,5 grader. Ser ut att bli en solig vinterdag för de som ger sig ut i rean och för alla oss andra.

[Göstage]
1

Nyss ringde stadens kyrka in till julotta, och samtidigt har julottan påbörjats på TV och flera lokala kyrkor sänder på Internet. Det får dock bli mässfall för min del.

Bonniers Folkbibliotek BFB 1052, 1960.
[Göstage]
1

Inte alla fick del av läckerheterna på gårdagens julbord.

En familie i Elverum fikk en ubuden gjest til julemiddagen.
[Jimmy.L]
0

#118: Tack detsamma.

Ja det blir nog inte många på krogen i dag.

[Göstage]
0

#121 Matbuden lär väl få trampa ut med en och annan pizza idag - även om det ju är nyårsdagen som är kebabpizzornas paraddag.

[Jimmy.L]
0

#122: Blir resterna från igår här.

[Göstage]
0

#123 Samma här. Pytt i panna på hittegodset i kylen.

[Jimmy.L]
0
Kött, mjölk, kaffe och bröd kommer bli dyrare i början av 2022 enligt branschorganisationen Livsmedelsföretagen.Ett högt elpris är en av anledningarna ...
kamera0710
2

Fem minus utanför Östersund nu på morgonen. Tyvärr inte mycket rimfrost, trist ur fotosynpunkt.

Fick i alla fall se de underbara sidensvansarna i går. Har inte sett dem i Södertälje denna vinter.

[Göstage]
1

#118 Fylla, bränder, våld mot närstående och psykisk ohälsa brukar vara återkommande teman på julafton för polisen och räddningstjänsten/sjukvården, och så även i år enligt de rapporter som kommit in från regionerna.

"Själva julafton brukar vara relativt lugn för oss, det blir mer att göra fram mot småtimmarna", sammanfattar vakthavande vid Stockholmspolisen till DN.

Under julafton larmades polisen om psykisk ohälsa, våld i hemmen, trafikolyckor och bränder.
[Jimmy.L]
0

#127: Ja tyvärr vanligt.

[Göstage]
1

Jag är inte säker på om jag är direkt avundsjuk på de som skall äta av framtidens julrätter...🙄

Julskinka, köttbullar och sill är riktiga klassiker på julbordet, men sitter de säkert i framtiden? Hur kommer julbordet se ut om 50 år? – Maten som står på julbordet om 50 år lär vara producerad med helt nya tekniker och alternativa råvaror, säger Charlotte Eklund-Jonsson, forsknings- och affärsledare på Rise.
[Jimmy.L]
0

#129: Göstage får vara försöksperson till nästa år 😁

[Göstage]
1

#130 I så fall å kommer matstrejken att hänga i luften! 🤐

[Jimmy.L]
0

#131: Det blir ingen efterrätt innan du ätit upp 😁

[Göstage]
0

#132 Om efterrätten är av samma beståndsdelar som det övriga på bordet gör jag nog ingen förlust…🙄

[Jimmy.L]
0

#133: 😁

[Urskog]
3

God Fortsättning på er 🎄

och tack för alla fina bilder och filmer i tråden och jag hoppas ni har en underbar Jul 🎅🏻

Jag tror nog att jag avstår julmaten om 50 år, ha ha ha jag är inte ens med då men nä riktig julmat det ska det vara 😎

Nu äter jag inte julmat som dom flesta, jag gillar allt på julbordet men inte att blanda ihop det blir som att den ena smaken förtar den andra men separat då är det gött som bara tusan.

God fortsättning på er och njut av allt det goda fina som julen har att bjuda 🤶🏻

[Jimmy.L]
1

#135: Tack detsamma.

[Göstage]
0

#127 Även idag verkar det råda julferie på många håll i media, men våldet i landet tar inte julledigt…🙄

[Jimmy.L]
0

#137: Nej tyvärr inte.

[Göstage]
0

På Norr i Växjö kan det ha luktat vitlök en stund i natt.

Räddningstjänst och polis tvingades rycka ut till en fastighet på Norr i Växjö under natten mot söndagen efter larm om rökutveckling.
[Jimmy.L]
2

#112: Lugnt utanför Skansen i går vid 10. Endast jag och brorsan och någon turist, vid matningen dök det upp 8-10 st ekorrar. Folktomt där med och första vi mötte var en turist vid 10,30 som filmade när vi matade. Vid 11 fikade vi på stående fot, fortfarande tyst omkring oss, och vid 11.30 lämnade dom sista ekorrarna oss och brorsan lämnade Skansen medans jag var kvar ökade antal besökare. Strax före 12 dök 2 ekorrar upp igen som fick mat och jag pratade med en barnfamilj som såg mig mata ekorrar och fåglarna. 12.15 gick jag mot utgången mötte fler besökare nu.

Kall men solig dag på Skansen.

Gillar man tystnaden på Skansen är 10-11 utmärkt tid innan rusningen uppstår kring 12-14.

[Göstage]
0

#140 Låter som en angenäm juldagsutflykt!👍

[Jimmy.L]
1

#141: Ja det var trevligt, blev lite förvånad att se så många inne på Skansen ändå. Juldagen trodde jag skulle vara få besökare.

[Göstage]
1

Byte på bordet: lutfisken ut - hummern in?

Videon är ett betalt samarbete med Urban Wines och Gremillet Champagne och innehåller reklam för alkohol. Videon riktar sig till dig över 25 år.Du hittar vin...
[Jimmy.L]
1

#143: Hummer, oxfilé, räkor eller havskräftor tycks vara populärt till nyår.

Brist på svensk oxfilé i år

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/wO4LdM/risk-for-oxfilebrist-till-nyar

Även färska räkor kan stiga i pris lika så havskräftor.

”I år är det lite extra kämpigt.”
[Göstage]
1

#144 "Ansjovissyndromet" -tillgång och efterfrågan…😏

[Jimmy.L]
1

#122: Julen är en av de perioder när matsvinnet är som störst på hela året, enligt Livsmedelsverket, vilket gör att det är viktigt planera inköpen, och att ta hand om överbliven julmat istället för att slänga den.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-ar-matsvinnet-som-storst-jan-jag-gor-pyttipanna-av-resterna

Julen är en av de perioder när matsvinnet är som störst på hela året, enligt Livsmedelsverket, vilket gör att det är viktigt planera inköpen, och att ta ...
[Göstage]
0

#146 Ja, det blev uppstekt igår. Men idag blir det wienerkorv och mos.

[Jimmy.L]
1

#147: Gött. 😋
Blir pannbiff här.

[Göstage]
0

Annandagen ser ut att solig här i Göteborgstrakten, och med några minusgrader. Fortfarande bara en aning vitt på marken.

Göteborg centrum kl. 09.00: -9,4 grader, 0 m/sek. Vinga -0,4 grader, 2,2 m/sek.

[Jimmy.L]
0

#149: -5 här och 2-3 cm snö på marken, solen kikar fram nu.

[Jimmy.L]
1

#143:

Marinas Mix
2

_

Linda Gerstenmayer delade ut matkassar utanför kyrkan i stället för att fira jul med familjen. ”Jag är allergisk mot den där konsumtionshetsen.”
[Jimmy.L]
1

#152: Ja verkligen.

[Jimmy.L]
0

En julhälsning från Uddevalla.

[Göstage]
0

Får Lussekatten EU-skydd från 2022?

Kanelbullen, långfilen och lussekatten är några svenska matprodukter som kan få EU-skydd nästa år. – Det är lite nytt att vi har ansökt om skydd för lite bredare
[Jimmy.L]
0

Nyårsfirande.. 😁

[Göstage]
0

#156 Gudars skymning…😲

[GIKmio]
2

Ha det gött som Glenn brukar säga 😁

[Göstage]
0

Så är glada julen slut, slut, slut, och vädret den här mellandagsmorgon i mina trakter är mulet. På väderleksrapporten talades det om risk för dimma, men ännu har den inte synts till här.

Noteringar kl. 07.00 Göteborg -1,5 grader, medelvind 2,2 m/sek, Vinga +0,4 grader, medelvind 6,3 m/sek.

• Redigerat 2021-12-27 07:44 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

Runt -4 grader här och det väntas bli mulet väder.

[Jimmy.L]
1

Köttbullar, semla, Norrlandsströmming och Åkeröäpple från Sörmland. Det är några av de unika svenska matprodukter som kan få EU-skydd nästa år.

– Det är lite nytt att vi har ansökt om skydd för lite bredare produkter, som kanelbullen, som kanske inte är så lyxiga, säger agronomen Hans Naess.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/24-unika-svenska-produkter-som-kan-fa-eu-skydd-nasta-ar

Köttbullar, semla, Norrlandsströmming och Åkeröäpple från Sörmland. Det är några av de unika svenska matprodukter som kan få EU-skydd nästa år. – Det är lite nytt att vi har ansökt om skydd för lite bredare produkter, som kanelbullen, som kanske inte är så lyxiga, säger agronomen Hans Naess.
[Jimmy.L]
0
CNN har listat världens godaste maträtter: massaman curry, pizza, choklad, sushi, pekinganka, hamburgare, assam laksa, tom yam gong, glass, kyckling muamba.
[Göstage]
0

#162 Min mors kålpudding saknas på listan…😋

[Jimmy.L]
1

#163: 😋

En svensk lista på husmanskost vore inte dumt.

kamera0710
2

På väg in till Östersund. Om 10 timmar ska jag vara i Stockholm, om allt går som det ska.

[Jimmy.L]
1

#165: Ha en trevlig resa hem igen.

kamera0710
0

#166 Tack!!

Marinas Mix
2

Klockan 8.18 idag kom de och skottade och sandade backen på framsidan. Fast snön hade kommit redan på julaftonsmorgonen.
Nallekatt har haft roligt och ägnat sig åt "carspotting" De stackars bilisterna som försökt ta sig uppför backen, men inte haft tillräckligt med fart har kommit ungefär till vårt sovrumsfönster innan de glidit ner igen…

_

[GIKmio]
0

#159 Julen varar ju fram till påska men däremellan kommer fastan. Eller var det festen 🤔😏😀

[Jimmy.L]
0

#168: 😁

[Jimmy.L]
1

Hur Abba Sill blir till

[Göstage]
1

#171 Sillen, alltid aktuell, såväl i april som till midsommar och jul… 😉

• Redigerat 2021-12-27 11:22 av [Göstage]
[Göstage]
1

Börjar väl bli dags att rikta blicken mot nyår, och vädret som väntar ser väl lite tråkigt ut för den som tänkt sig ut i nyårsnatten. Mulet, plusgrader och regn enligt vad prognosen ser ut just nu för södra delarna av landet, och även Svealand verkar få del av liknande väderläge, enligt konsulterad meteorolog.

För norra delarna av landet verkar kylan ligga kvar, och en del snö kan falla här och var, men prognosen är ännu osäker (enligt SMHI).

Den som vill utöva vintersport får skynda sig. Några dagar till av kyla väntas, sen slår plusgraderna till mot södra Sverige – och prognosen för nyårsafton är inte munter. – Mulet, plusgrader och regn såsom prognosen ser ut just nu, säger meteorologen Josefine Bergstedt.
  • Redigerat 2021-12-27 13:02 av [Göstage]
[Göstage]
1

"So we laugh, we shed a tear
For those who can't be here
The bells ring out for them"---

Stämningsfullt. Och sorgligt...

På julaftonskvällen syntes hertiginnan Kate ackompanjera sångaren Tom Walker i en låt tillägnad alla de som gått bort under pandemin.
[Jimmy.L]
2
Stora leveransförseningar av fyrverkerier påverkar flera grossister och återförsäljare runt om i landet. Kent Ekholm i Vellinge väntar på en leverans som sitter fast på ett fraktfartyg utanför Hamburg.
Marinas Mix
1

#175 Tycker det smäller rätt så mycket här i alla fall.😒😒
Vore superskönt att slippa de däringa fanstygen.

_

[Jimmy.L]
0

#176: Ja ett förbud vore bäst.

kamera0710
0

Tillbaka i Södertälje efter en del strul med både tåg och pendeltåg. När jag klev av i Södertälje hörde jag att det var nya förseningar på grund av folk i spåren.

[GIKmio]
1

Snön som kom innan jul ligger vit här fortfarande och minusgraderna består. Hoppas det varar över nyår.. Jag måste säga det var den finaste julen jag upplevt på flera år. Man blir lite djup av alkoholhaltig dryck efter tolvslaget på nyår och brukar stå och titta ut över vinterhimlen och fundera över det nya året vad det har att erbjuda.

[Jimmy.L]
1

Duon LadBabys ”Sausage rolls for everyone” är den jullåt som säljer bäst i Storbritannien i år, rapporterar Billboard. LadBaby med makarna Mark och Roxanne Hoyle har tidigare år toppat jultopplistorna med korv- och matrelaterade jullåtar som ”I love sausage rolls” (2019) och fjolårets ”Don’t stop me eatin”.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/engelsmaen-gillar-jullaat-med-korvtema.qUgYxKTxm

Duon LadBabys ”Sausage rolls for everyone” är den jullåt som säljer bäst i Storbritannien i år, rapporterar Billboard. LadBaby med makarna Mark och Roxanne Hoyle har tidigare år toppat jultopplistorna med korv- och matrelaterade jullåtar som ”I love sausage rolls” (2019) och fjolårets ”Don’t stop me eatin”.
[Göstage]
2

Gamla julgranar sätts in som bindemedel för att förhindra jordras längs Göta Älv.

För att skydda Sveriges största riskområde för ras och erosion, Göta älvs dalgång, testas nu en ny metod, nämligen julgranar som skydd mot erosion.Det ...
[Jimmy.L]
0

+1 idag och det har snöat i natt någon centimeter och traktor som plogar åkte just förbi mitt fönster.

[Jimmy.L]
0

De senaste två åren har allt fler velat fira nyår med fyrverkeri, enligt fyrverkerigrossisten Sven-Ola Bengtsson i Grimeton utanför Varberg.

Samtidigt syns en tydlig trend i att det tas fram fler fyrverkerier med hänsyn till djur och som inte låter lika mycket som tidigare.

https://sverigesradio.se/artikel/fler-soker-tystare-fyrverkerier

De senaste två åren har allt fler velat fira nyår med fyrverkeri, enligt fyrverkerigrossisten Sven-Ola Bengtsson i Grimeton utanför Varberg.Samtidigt syns ...
[Göstage]
1

Dags att läsa in sig på nyårsafton.😉

[Göstage]
1

Så här blir nyårsvädret, enligt meteorologerna.

Väntas halka, regn och snö – men klar nyårsnatt
[Göstage]
0

#185 Nyårsdopp, någon?

• Redigerat 2021-12-29 11:07 av [Göstage]
[Göstage]
0
[Göstage]
0

Ät som en tok, dansa som en björn, krossa porslin, kasta ut möblerna och dra ner rullgardinen - det låter som en vanlig svensk helg men det lär vara exempel på nyårstraditioner i omvärlden.

Inspireras av världens sätt att fira nyår. Hitta just dina favoriter! Välj bland annorlunda seder och traditioner. Tips om kläder, mat, dryck och lekar.
  • Redigerat 2021-12-29 18:46 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#188: Vanlig helg när Göstage var ung och vild.

[Göstage]
1

#189 Ja, i fjol då…😁

[Göstage]
1

Det lär förstås skjutas av fyrverkerier i vanlig ordning i nyårsnatten. För en del år sedan föreslogs thailändska ljuslyktor som ett substitut, men de kan också innebära vissa risker, enligt myndigheterna.

Nyårslyktorna har blivit ett populärt i stället för fyrverkerier. Även om de ofta är nedbrytbara så kan det innebära brandrisk.
[Göstage]
1

I år är det Reine Brynolfsson som fått hedersuppdraget att läsa in det nya året på Skansen. Fast jag tror att Rydeberg är min favoritrecitatör även efter det…

Det blir skådespelaren Reine Brynolfsson som hjälper tittarna att traditionsenligt ringa in det nya året. Han tycker att lord Alfred Tennysons dikt Nyårsklockan har ett hopp som behövs i vår tid.
[Jimmy.L]
0
Fira in det nya året med utsikt över hela Stockholm. Vårt nyårsfirande har anor från 1894 och upplevs på plats på Sollidenplan, och via…
[Göstage]
1

#192 Nyårsklockan skrevs av Lord Alfred Tennyson 1850 under titeln "Ring Out, Wild Bells." Översättningen gjordes 1889 av Edvard Fredin. Uppläsarna har en viss frihet att göra smärre omtolkningar i texten.

Alana Levandoski har gjort en musikaliska tolkning av "Ring Out, Wild Bells".

#193 Skönt!

For New Year’s Day in my  Anthology from Canterbury Press, Waiting on the Word, I have chosen to read another section of Tennyson's In Memoriam, the famous and beautiful section about ringing out the old and ringing in the new which finishes with a vision of the true Advent, 'the Christ that is to be'. You can hear…
  • Redigerat 2021-12-30 08:23 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Blir det fest i morgon?

[Göstage]
1

#195 Det var rejälare fester innan ICA-Stig kom dragandes med sina ostbågar och sitt Zingo och förstörde stämningen...

[Göstage]
1

Samtidigt som fyrverkerierna blir alltmer tekniskt sofistikerade börjar det parallellt uppstå en mer kritisk syn på skjutandet, och väl är nog det. Men oavsett detta är fyrverkeriets historia rätt intressant.

Först var det ett kinesiskt sätt att skydda sig mot olycka, men efter att européerna kom över krutet har mycket hänt – så kom festraketen till.
[Göstage]
0

I morse betingade räkorna ett pris på omkring 500 kronor kilot på Göteborgs fiskaktion medan hummern stod i cirka 300, en inte helt vanlig situation och sannolikt ännu ovanligare så här vid nyår. Senare sjönk dock räkpriset ner till 300 kronor kilot.

På Göteborgs fiskauktion hände något ovanligt dagen före nyårsafton. Räkorna var dyrare än hummern.
[Jimmy.L]
0

#198: Hoppsan.

[Urskog]
3

Jag jagade oxfile men det verkar vara lite brist på den varan , nåja jag fick tag på lite inför nyåret med söka mig runt men räkor och hummer där slog jag pott på den Södra sidan av stan och sen frysa in en tågresa senare, suck.

Det löste sig 😎

Här fick jag tag på mitt 😎

https://www.hogdalensfisk.se/

Dom är skitbra, akta er vad bra dom är 🤗

Hos Högdalens fisk & delikatesser hittar ni alla möjliga underbara delikatesser. Nykokta skaldjur, färsk fisk från världens alla hörn, otaliga ostsorter med tillbehör såsom olika kex och marmelader och nu även kallskurna delikatesser från Spanien och Italien.
[Jimmy.L]
2

#200: Jag har hört talas om dom.

Kör najadlax från Fogdö lax i morgon på smörgås med löjrom, rödlök och creme fraiche.

https://www.fogdolax.se/

Tänkte göra någon efterrätt med, pannacotta eller chokladpudding får se när jag handlar i morgon vilket jag väljer.

Marinas Mix
2

Nallekatt får lax&musslor från Bozita, själv får jag fläskfile.

_

Marinas Mix
1

Trots att många fyrverkeripjäser sitter fast ute på Atlanten verkar det inte råda någon brist på dem här i närheten. 😪 Nalle slinker snabbt in i garderoben…

_

[Göstage]
1

Dagens givna fråga: nyårslöfte eller ej?

Sluta leta efter din inre motivation. Idén att allt måste vara kul är en chimär. I dag, på nyårsafton, är det många som lovar mycket. Nästa år ska jag ta itu
  • Redigerat 2021-12-31 06:35 av [Göstage]
[Göstage]
1

#203 Nej, talet om bristen på nyårspyro verkar tyvärr vara överdrivet. 🤔

Trots kaos i den globala containertrafiken med leveransförseningar av fyrverkerier är den trängda situationen knappast…
[Göstage]
0

Den som vill ha sällskap i nyårsfirandet utan att klä upp sig och gå någonstans kan ju alltid titta in hos Jarnvall klockan 20.00 ikväll.

Gott nytt år önskar vi alla tittare och prenumeranter!------------------------------------------ Glöm inte bort att prenumerera på vår kanal om ni gillar det...
[Jimmy.L]
0

#205: Ändå lugnare ute än tidigare år.

[Göstage]
1

#204 Mer om nyårslöften.

Hur står det egentligen till med nyårslöften? Har man några nyårslöften över huvudtaget? Har man kanske tips på nyårslöften? Tycker man om nyårslöften? Är ny...
[Göstage]
0

#207 Igår brassade de på "rätt bra", men annars bidrar nog vädret här till att det inte skjutits så mycket. Regn, dis och dimma gör väl att många sparar på krutet (i dubbel bemärkelse).

[Jimmy.L]
0

#209: Small några gånger mitt på dagen i går och lite på kvällen annars väldigt tyst.

[Urskog]
3

Nyårsafton är här så Gott Nytt på er 🎆

Ännu har jag inte hört något smällande men det kommer garanterat 🎆

#201 När jag bodde i Sthlm handlade jag ofta av dom och dom sa att folk åker från både Vällingby och Östermalm till dom och handlar. Dom är suveränt bra och deras gäddbiffar med korintsås slurp säger jag bara 😎

Vad mycket spännande dom har på fogdolax nåt att prova på framöver 😎

[Jimmy.L]
1

#211: Fogdö lax säljer vår/höst vid Katarina bangata och Östermalm/Tessinparken tillsammans med andra lokala matproducenter, kött, grönsaker, ost, honung.

http://marknader.bondensegen.com/marknad.php?markID=1&&marknad=Katarina%20bangata

[Urskog]
0

#212 Tack för tipset, dit är det lätt att ta sig så då ska jag passa på 😎

[Göstage]
1

Åt pandemins realiteter är inte mycket att göra åt, och firandet vid tolvslagen (de varierar ju med tidslinjenx) blir av naturliga skäl inte lika överdådiga som annars i världsmetropolerna.

X/ Redan klockan 11.00 på nyårsaftonens förmiddag svensk tid kan invånarna på de små önationerna Samoa och Kiribati i södra Stilla som först av alla fira in det nya året, medan den lilla ön Niue i sydvästra Stilla havet får vänta med firandet till tolv (svensk lunchtid) på nyårsdagen. Vid det laget spisar en stor del av det svenska folket den traditionella nyårsdagskebabpizzan…

I kölvattnet av ökade smittofall och framfarten av nya covidvarianten omikron, tvingas större städer världen över att ställa in maffiga nyårsfiranden. Nedan har vi listat några städer vars traditionellt berömda festligheter antingen minimerats, eller fullständigt avblåsts.
  • Redigerat 2021-12-31 09:09 av [Göstage]
[Göstage]
0

1 januari, kebabpizzans dag, om Liberalerna fått bestämma...

Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.
  • Redigerat 2021-12-31 09:28 av [Göstage]
[Göstage]
0

Nyårsaftonens väderprognos.(Här i Göteborgs närhet ligger dimman tät och verkar göra så under resten av dagen.)

Blir det stjärnklart och väl synliga fyrverkerier eller lågt hängande moln? Är det regnrock eller dunjacka som gäller? Viktiga frågor när årets sista skälvande sekunder tickar ned mot midnatt. SVT:s meteorolog Tora Tomasdottir har svaren.
Marinas Mix
2

Jag har några bra nyårslöfte, som jag alltid lyckas hålla, så jag kör same precediour as last year.

_

[Göstage]
0

#217 Låter som en hållbar strategi ! 😊

Marinas Mix
1

#218 Är du nyfiken på vilka det är så kika in på pärlpyssel 😀

_

[Göstage]
2

#219 Nej, jag vet vad det är: "jag lovar att titta in på Debatt iFokus oftare". 😉

[Göstage]
0

Lite förfriskning kanske? (Nej, det är inte Kenneth Ålborg som står bakom disken den här gången.)

[Jimmy.L]
1

#221:

[Göstage]
1
"Grevinnan och betjänten" med Bert Karlsson och Ian Wachtmeister. Från nyårsafton 1991.
[Göstage]
1

Dimma i Göteborg, och den är inte alkoholrelaterad. Åtminstone inte här...

”Som det ser ut nu är det ganska dåliga förutsättningar för att få se jättemycket fyrverkerier”, säger meteorologen Lasse Rydqvist.
[Jimmy.L]
1

På nyårsdagen äts det enorma mängder pizzor i Sverige och Eskilstuna är inget undantag. Nu rustar pizzeriaägaren Rami Isho för ett högtryck som saknar motstycke.

– Förra nyårsdagen var vi tvungna att stänga av telefonen. Väntetiden blev för lång, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sa-rustar-pizzerian-i-eskilstuna-for-rusning-pa-nyarsdagen

På nyårsdagen äts det enorma mängder pizzor i Sverige och Eskilstuna är inget undantag. Nu rustar pizzeriaägaren Rami Isho för ett högtryck som saknar motstycke. – Förra nyårsdagen var vi tvungna att stänga av telefonen. Väntetiden blev för lång, säger han.
[GIKmio]
1

Rockfarbrorn Ozzy. En av dom största precis som Lennon och McCartney. Men det är något få tänkt på eller fattat..

[Göstage]
0

#226 Bra låt, ju! 😮

Marinas Mix
1

Denna tillhör nyårsaftonen för mig. Den blev ännu bättre när Home Free gjorde sin version.
Så Gott Nytt År, nu går vi och gömmer oss i garderoben säger Miss Alice

_

[Göstage]
0

Den som vill vara med och fira in det nya året på Times Square i N.Y. får vara på plats framför datorn senast kl. 06.00 i morgon bitti, svensk tid. Fast det blir väl inte sedvanligt tryck detta nyår av kända skäl.

Watch live streaming video in 4K of Times Square, New York City.New Year's Eve party starts at 6pm ET.Here are all the other ways you can watch the celebrati...
  • Redigerat 2021-12-31 19:01 av [Göstage]
[Göstage]
1

GP:s påkostade fyrverkerishow försvann i dimman i år.

Redan i november hörde folk av sig och undrade om GP-fyrverkerierna blir av i år? Svaret var ja. Efter förra årets uppehåll var det dags igen – men Göteborg
[Göstage]
1

Mer musik, dagen till ära!

"Who can say where the road goes?"

"Where the day flows? Only time…"

Enya: "Only Time"

Marinas Mix
2

Krutröken ligger tung över husen och fy katten vad det smäller. Jag trodde att folk fått det sämre ställt ekonomiskt under pandemin, men trots det verkar väldigt många gladeligen bränna upp sina pengar i natt.
Gott Nytt 2022.

_

[Jimmy.L]
1

#232: Denna del av Södertälje var ovanligt lugnt i år tycker jag.

[Göstage]
2

God fortsättning!

Här pepprades det på för fulla muggar under kvällen, skolgården i närheten är av tradition en samlingspunkt för skjutgalna. Vad som är bra att det sällan skjuts senare under natten, efter 00.30 var det lugnt igen. En annan iakttagelse var att det hördes några "tysta" fyrverkerier, utan kraftiga knallar - ett steg i rätt riktning.

[Göstage]
0

Är det Reines diktläsning som skall bli nyårsdagens snackis i media? Såg inte framträdandet själv, jag lyssnade på tolvslaget i radio. Inga fadäser där…

Vem läser ”Ring klocka, ring” på Skansen 2021? Det gör Reine Brynolfsson. Här är allt om skådespelaren, och om dikten Nyårsklockan.
[Jimmy.L]
1

#234: Tack detsamma, blir Skansen idag. Satte mig just på pendeltåget mot Stockholm. Få människor på bussen till Södertälje C.

[Göstage]
1

Idag är det alltså "Kebabpizzans dag", åtminstone inofficiellt. Själv dukar jag upp gratängen som blev över igår, och väljer prefabschnitzel till det. Gårdagens lyxburgare på entrecôtekött gjorde mig inte besviken.

#236 Hoppas friden vilar över Skansen denna dag!

Ett nytt år har sett dagens ljus. Hur kommer 2022 att bli, jämfört med de senaste åren? Den som lever får se. Men just den här dagen, den första på året, väljer jag att inte fundera alltför mycket utan istället njuta av dagen. Det känns alltid lite festligt att börja ett nytt år. Fram till…
[Jimmy.L]
0

Rätt lite folk i Stockholm vid den här tiden.

[Göstage]
1

#238 De står väl och diskar champagneglas och sopar konfetti…😊

Hemma hos Jarnvall verkar det ha varit en städad afton igår (Rebecca var ju inte med…) Värden imponerade på de unga damerna genom att sabrera champagneflaskan.

Gott nytt år önskar vi alla tittare och prenumeranter!------------------------------------------ Glöm inte bort att prenumerera på vår kanal om ni gillar det...
  • Redigerat 2022-01-01 09:31 av [Göstage]
[Göstage]
0

#214 Så firade världen in det nya året.

Det nya året är här! Följ med när världens länder tar klivet in i 2022 bland färgsprakande fyrverkerier, ljusshower och festliga bubblor.
  • Redigerat 2022-01-01 10:26 av [Göstage]
[Göstage]
0

Även i Norge lider förstås husdjuren av allt nyårssmällande. Hussar och mattar lät 150 hundar övernatta i ljudisolerade hotellrum på ön Sola för att de skulle slippa plågas.

På Clarion Hotel på Sola feirer over 150 hunder det nye året på lydtette rom.
  • Redigerat 2022-01-01 10:33 av [Göstage]
[Göstage]
1
Tidig morgon dagen efter nyårsafton är Stockholms gator fulla av glasflaskor, konfetti och fyrverkerirester. Ashok Khadka är arbetsledare för teamet som ser till att city blir snyggt och prydligt igen. – Jag blir ledsen, folk tänker inte när de kastar allt skräp ute, säger han.
[Göstage]
0

#241 Även på Landvetter flyghotell var det fullbokat från djurägare.

Inför nyår bokade Sofie Sundåker, 29, ett rum på Landvetters flygplatshotell för att hunden Viking ska slippa fyrverkerierna. Det är hon inte ensam om.
Marinas Mix
1

Vi överlevde alla di där hemska smällarna och Nalle har nu vågat sig fram och ligger i en av korgarna i sitt stora träd.
I dag blir det till att muta henne med godsaker.

_

Draken
0

Här var det lungt och skönt igår . Det var lite skjutande kring tolvslaget, det höll i sig i kanske 10 minuter så vi stog ute på balkongen och tittade.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
0

Risk för att ymnigt snöfall under kommande natt i Svealand och sydöstra Norrland kan vålla trafikproblem för nyårshemvändare under söndagen.

SMHI har utfärdat en gul varning för stora delar av Sverige. Under natten mot söndagen kan stora mängder snö komma. – Det ser ut att komma rätt mycket snö under natten fram till i morgon förmiddag, säger meteorolog Lasse Rydqvist vid vädertjänsten Storm.
[Göstage]
1

#239 Efterfest- och vi fick inte vara med?🎇🍹😲

------------------------------------------ Glöm inte bort att prenumerera på vår kanal om ni gillar det vi gör! 👍 Kommentera gärna men glöm inte bort att hå...
[Göstage]
1

All is quiet on New Year's Day...

REMASTERED IN HD! Directed by Meiert Avis, the video for New Year’s Day – the first single to be released from the third U2 studio album War - was filmed in ...
[Jimmy.L]
1

Utanför Skansen idag stod den en tom champagneflaska och fyrverkerirester, inne vid Solidenscenen höll dom på packa ihop saker vid scenen och även där låg det massa tomma champagneflaskor.

[Jimmy.L]
0

Den oönskade traditionen att bränna bilar i Frankrike på nyårsafton fortsätter. Det här nyåret brann 874 fordon, skriver inrikesminister Gérald Darminin på Twitter.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/hundratals-bilbraender-i-frankrike-vid-nyaar.N48C_I4oM

Den oönskade traditionen att bränna bilar i Frankrike på nyårsafton fortsätter. Det här nyåret brann 874 fordon, skriver inrikesminister Gérald Darminin på Twitter.
[Göstage]
2

Slutklämmen?

[Jimmy.L]
2

Dansar ut julen idag.

[Urskog]
2

Granen åker ut snart men lite till får den vara kvar till 20 dag knut sen blir den ved för kakelugnarna. Nu har jag bara utomhusgran för inne går inte med katter 😂 och 20 dagen tycker jag är gränsen sen har granen gjort sitt.

God Fortsättning på er 😎

[Jimmy.L]
1

Mycket folk på Skansen i dag när man dansade ut julen..

[Göstage]
1

Landets getter ser fram emot julgransskakningen.

Det börjar bli dags att kasta ut julgranen och den som har en getgård i närheten kan bidra till en naturlig julgransplundring. – Getterna älskar granar, säger Mia Brodin på Per-Nils gård i Hoo i Torsåker.
  • Redigerat 2022-01-06 18:04 av [Göstage]
Draken
1

Har plockat ner allt utom granen, den åker idag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Marinas Mix
1

Kartongen med alla julsakerna åkte ner i källaren idag.

_

[Jimmy.L]
0

Tog bort allt idag.

Marinas Mix
1

Min "hjulklapp" till shoppingkärran anlände idag. Den har ju något år på nacken, men jag köpte den just för att man kan byta hjul på den, när de blir slitna eller går sönder.

_

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.