Återigen hotar Putin Sverige.
Nya hot från Ryssland om att Sverige funderar på att gå med i NATO.
Såg det där och vilka är dom att avgöra vad Sverige ska göra.
Tycker att Statsministern agerar lite huvudlöst i frågan faktiskt. Jag tror Sverige står tryggare med ett medlemskap i NATO, OM ryssen skulle få för sig att anfalla.
Jag tycker att regeringen i denna fråga skall gå efter vad, framförallt, folket vill, men även stämma av med de andra partierna, vet inte om de har gjort det.
Jag kan förstå att man inte väljer att kasta sig in i ett NATO-medlemskap. Sverige har i många år hävdat sin neutralitet och det har varit ett skydd för oss medborgare. Min första tanke är dock, klart vi ska gå med i NATO, helvete heller att Putin bestämmer över vår säkerhetspolitik.
Men när man sedan ser över konsekvenserna av ett sådant beslut känns det inte riktigt värt det just idag.
En folkomröstning och ytterligare närmanden till NATO tror jag är den fina balansgång som krävs ihop med Finland.
När läget har stabiliserats en aning och vi inte riskerar att bli beskjutna med kärnvapen, absolut då tycker jag vi ska gå med.
Det handlar ju trots allt om att skydda befolkningen och jag tror att det är större risk att bli anfallen idag om de får minsta "anledning" till det.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#3: Är bara orolig över vad Putin kan hitta på.
Jag litar inte en sekund på att han bryr sig om Sveriges neutralitet. Han ser det förmodligen som ett svek att Sverige hjälper Ukraina, om än på håll.
Ja absolut är det bäst att gå via folkomröstning och en mer långdragen process att gå med i NATO.
Men i dagsläget tror jag att vi står tryggare och starkare genom ett medlemskap nu.
- Redigerat 2022-03-12 19:29 av Draken
Antingen är han ju flågalen, manipulerad av de närmsta till att tro att han faktiskt enkelt skulle kunna ta Ukraina. Eller så är han jävligt kalkylerande till att skapa större spänningar mellan väst, för att på så sätt få en ursäkt att anfalla mot Europa och förhoppningsvis tillskansa sig mer land, för att gå ner i historien som den som återställt sovjet.
Jag vet faktiskt inte. Det skulle ju kunna vara en kombination av alla tre. Han har ju varit fruktansvärt rädd för corona, och uppenbarligen börjat inse sin egen dödlighet.
Men det tror jag bara gör honom farligare. Han är oberäknelig och i en situation där han inte har något att förlora tror jag att han kan göra vad som hlest.
Jag tror att det bästa för vår säkerhet är att avvakta och i ett senare skede ha en folkomröstning om NATO, inte för att låta Putin få inflytande, utan för att han är såpass oberäknelig att konsekvenserna för att gå med riskerar att bli större.
Jag må vara osäker på hur många kärnvapen de har som faktiskt fungerar, men sett till Tsar bomba tycker jag det är dumt att chansa.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Läste en obehaglig artikel igår, i DN eller om det var SVD, någon expert, iofs från Utkraina vilket ju gör att det kan vara propagande, som uttalade sig. Han sa att det inte kommer att stanna här, att om de tar Ukraina kommer de att fortsätta. Putin vill återskapa Stor-Ryssland, ta tillbaka Sovjets territorium. Det är det ju fler som har sagt och även att nästa steg i så fall kommer att bli Baltikum. Men den här snubben menade att bästa sättet att försäkra sig om Baltikum är att ockupera Sverige först. Förstod inte riktigt, kan det ha att göra med att de då stänger in Baltikum, dominerar Östersjön?
Jag hittade artikeln, om ni kan läsa den.
https://www.svd.se/ukrainsk-expert-tror-sverige-ar-ryskt-mal
Var så konstigt, i natt kunda jag läsa allt på svd.se obehindrat. Tidigare idag kunda jag läsa en del och nu ingenting. Har alltså inte inloggning.
#6: Jag tror att han är fullständigt bindgalen. Men man kan aldrig veta.
Diktatorer brukar vara väldigt analytiska och kalkylerande. Så det förvånar mig inte en sekund om han har planerat detta över längre tid.
#9 Nej gudars nej, det här är absolut inget impulsbeslut, det här är beräknat i kallt blod. Däremot gick det ju inte riktigt som tänkt, och om vi bara visste hur det slutar…
#10: Lite så jag tänker också.
Sajten Cornucopia uppmärksammar en rysk kampanj där Sverige utpekas som nazistiskt.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Expressen, SVT, Aftonbladet uppmärksammar också ryska kampanjen.
https://www.expressen.se/nyheter/ryska-affischkuppen-mot-svenska-ikonerna/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nW6R7B/kampanj-i-ryssland-astrid-lindgren-pekas-ut-som-nazist
#12 ff Samtidigt som Putin brunsmetar omvärlden visar hans egen regim upp tydliga tecken på den sin fascistoida läggning. Expressens ledarsida skriver:
"Så kom turen till Sverige, då: Vi är nazistanstrukna, enligt Putins regim. Det signaleras med propagandaaffischer i Moskva, där bland annat Astrid Lindgren, Ingmar Bergman och Ingvar Kamprad utpekas som nazister."---
"Detta är inget att förvånas över. Vladimir Putin vill demonisera det alltmer Nato-beredda Sverige. Och skrämmas; förevändningen för att invadera Ukraina sades ju främst vara att landet måste ”avnazifieras”.
Nazist är det fulaste ordet i Kremls propaganda-ordbok. Fascist är en annan favorit."---
"Och nu lånar han fascismens (centrala) estetik:
Det Z som har blivit en symbol för den ryska invasionen påminner om hakkorset. På bilder från repetitioner inför segerdagen i andra världskriget, den 9 maj, syns marscherande figurer i svart uniform. Somliga bär röda armbindlar med en cirkel i vitt."---
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-04 07:32 av Cojimar
#14 I en tid då Vladimir Putin använder samma sorts terminologi om sina motståndare som vissa ledande debattörer gör i vår inhemska debatt kan det vara skäl att vara försiktigare i etiketteringen av oliktänkande för att inte löpa Putins ärenden, menar Johan Westerholm på Ledarsidorna och ger ett antal exempel, bland annat ett färskt övertramp från Public Service.
"Detta sammantaget är exempel som skapar goda förutsättningar och grunden för Kreml att kunna bygga vidare sitt narrativ med faktiska händelser som avslöjades av DN under gårdagen.---
"Det bör betecknas som anmärkningsvärt att Public Service kanske viktigaste aktör, Sveriges Radio, som har ett så pass centralt beredskapsuppdrag möjiggör för Kreml att sprida ytterligare desinformation.
I syfte att splittra, polarisera och kanske framför allt provocera fram mer våld mellan olika etniska minoriteter riktat mot samhällsfunktioner såsom polisen, våldsmonopolet och inte minst majoritetsbefolkningen."
Lavrovs uttalande om att Israel stöder "nynazisterna i Ukraina" har utlöst upprörda känslor både i Israel och Ukraina, bland annat från den ukrainska presidentrådgivaren, Mykhailo Podolyak.
”Efter att Kreml anklagat Israel för att stötta nazism har jag bara en fråga. Finns det några länder som inte är nazister enligt Ryssland?” skrev han på Twitter enligt Reuters.
Zelenskyj själv svarade på Lavrovs uttalande och sa att han var ”mållös”.
– Dessa ord betyder att Rysslands högsta diplomat lägger skulden för nazisternas brott på det judiska folket, säger han."---
Påverkansoperationer och förtalskampanjer från fejkkonton på nätet pågår inför det svenska Natobeslutet, uppger sajten Cornucopia.
Stefan Löfven ser de ryska hoten mot Sverige och Finland som reella, även om de inte behöver bestå i väpnade angrepp. Expressen skriver:
"På onsdagen talade Sveriges före detta statsminister Stefan Löfven (S) under en manifestation mot kriget i Ukraina, utanför ryska ambassaden i Stockholm."---
"Löfven poängterar att Ryssland har hotat både Finland och Sverige, vilket innebär att man ”inte kan utesluta att någonting händer”.
– Det behöver ju inte innebära ett väpnat angrepp. Försvarsmakten säger ju att ett direkt hot för väpnat angrepp inte har ökat, men det är klart att det finns alla möjligheter med cyber- och alla möjliga typer av attacker mot landet.
Den före detta statsministern är bekymrad över Rysslands hot och menar att eventuella attacker ”i allra högsta grad kan drabba civila, beroende på vad man gör.”---
#14: De ryska affischer som porträtterar kända svenskar som nazister har skapat stor uppmärksamhet i Sverige. Bland ryssar är många av hennes karaktärer älskade – och det kommer inte att förändras, tror Lisa Källström som forskat om Pippi Långstrump.
Påverkas bilden av Astrid Lindgren i Sverige av propagandan?
– Nej. Men jag vill framhålla att Ryssland valt de mest kända svenskarna att klanka ner på för att de är så viktiga i Sverige. Svenskarnas bild av Astrid Lindgren har inte förändrats, däremot kanske bilden kanske måste bevaras mer aktivt nu. Vi måste vara vaksamma och fortsätta att slå ner på de felaktigheter som sprids. Med största sannolikhet kommer det mer propaganda från Ryssland framöver.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
2026
"Den ryska ilskan mot Sverige är goda nyheter", skriver Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida angående Putingängets hot mot Sverige efter att JAS-exporten till Ukraina tagit fastare former.
"Ryssland förstår värdet av avtalet. Direkt efter att Ulf Kristersson och Volodymyr Zelenskyj skakat hand drog den stora propagandamaskinen i gång.
Den påstod att Sverige nu eskalerar kriget. Propagandan antydde också att överenskommelsen skulle få konsekvenser för Sverige. Syftet är det gamla vanliga, att försöka skrämma väst till lydnad.
Tyvärr har den taktiken fungerat ganska väl. Av rädsla för att förarga Ryssland dröjde västvärlden alldeles för länge med att ge avancerade vapensystem till Ukraina i början av kriget.
Men de ryska hoten har låtit ungefär likadana varje gång Sverige har skickat nya vapen till Ukraina och Kreml har aldrig gjort verklighet av dem.
Visst finns det risker med att stå upp för en demokrati som blir anfallen. Men faran är större med att inte samarbeta med Europas mest avancerade försvarsmakt.
Den ryska ilskan mot Sverige är därför ett gott tecken. Avtalet med Ukraina kan vara det viktigaste den här regeringen har gjort."
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)