Influensa 2022/2023, har du drabbats ?
Årets säsongsinfluensa härjar nu i hela landet. Ta det lugnt, skydda er och stanna hemma om ni har symptom.
Influensa är en luftvägsinfektion som återkommer regelbundet varje vintersäsong. Många drabbas vilket somliga år leder till hög sjukfrånvaro och överdödlighet bland äldre. Influensavirus har en förmåga att förändra sig och kan därför orsaka mer omfattande epidemier vissa år. Med oregelbundna intervaller anpassas influensavirus från andra djurarter till att infektera människor. Då finns möjligheten att en pandemi uppstår.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
Näst yngsta dottern drabbades av Influensa B under sportlovet v.10. Hon blev riktigt dålig och behövde sjukhusvård. Hon hade 40 graders feber, tappade talet och började stamma och hon tappade balansen helt, hon kunde inte stå på benen.
Det är länge sedan jag var så rädd som jag var då. Hon fick Covid hösten 2020, då var hon inte alls lika dålig som hon var nu.
Enligt barnläkaren, så var det många "barn" i tonåren som hade drabbats av just denna "stam". Det låg 4 till på barnavdelningen med samma symptom.
- Redigerat 2023-03-15 11:34 av Draken
Tack och lov har jag sluppit influensan de senaste 20 åren.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Jag har också klarat mig, trots att både maken och barnen har varit sjuka.
Har just nu två av ungdomarna ,samt maken ,som är krassliga med hosta och feber. Dottern har fortfarande inte repat sig helt från influensan.
Jag hade influensa i 2 veckor , mådde verkligen dåligt .
Trodde att jag va frisk , va till dr:n akut , har en lätt halsfluss , fick antibiotika i 10 dagar .
Har inte Covid .
Det blir vila och ta det lugnt.
HH 🙂
#4: Influensan som går nu verkar vara lurig. Dottern var pigg och ville gå till skolan igår och eftersom hon har ätit antibiotika så fick hon det. Men hon var helt slut när hon kom hem. Hon sov resten av eftermiddagen, jag fick väcka henne för att få i henne åtminstone dryck.
Idag är hon hemma.