Jan Guillou- igen...#2
Ständigt denne Guillou… 🙄
Fortsättning på tidigare tråd.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Ulf Kristersson "är en ökänd medlöpare, till och med medhjälpare, till folkmord på rasideologisk grund, en demokratins fiende”, inleder Jan Guillou sin gårdagskrönika i Aftonbladet, vilket har väckt större uppmärksamhet än hans krönikor brukar göra. Bulletin hör till kommentatorerna. (Ej läslåst artikel i skrivande stund.)
- Redigerat 2025-04-22 10:26 av Fornöga
Guillou har rätt att ha en åsikt och ha synpunkter. Men det innebär inte att han har rätt i det han uttrycker.
#2 Låter som om han är snubblande nära förtal här. Men tidningens jurister har kanske granskat texten? 🤔
”Han hade i nämnda bok genom citat från Guillous artiklar och böcker påvisat hyllningar till den grymme diktatorn Saddam Hussein och Irak, blandat med entusiastiskt revolutionsengagemang för palestinska så kallade ”befrielserörelser” som önskar krossa Israel. Guillou svor med ord och handling dessa sin trohet, och definierade, som Ahlmark skriver, sionism som en rasistisk åskådning. I en artikel i Svenska Dagbladet beskrev Guillou sin heta dröm och förutsägelse: ”Jag är optimist, jag tror att Israel kommer att upphöra att existera före Armageddon.”
I Irak är diktatorn ”uppenbart populär” och där har folket ett ”allmänt och stort förtroende för ledarskapet,” påminner Ahlmark oss om Guillous beskrivning. I Iraks fängelser, påstod Jan Guillou, får man lära sig läsa och skriva, och där har cellerna luftkonditionering, radio och TV – bättre än förhållandena i Österåkers fängelse där författaren själv suttit. Detta är bara några exempel från Guillous skildring och hyllning till diktatorns regim. Jag har själv läst boken, och kan konstatera att Per Ahlmark har varit mycket omsorgsfull i dokumentationen och källhänvisningar.”
Boken som omtalas är Per Ahlmarks ”Vänstern och tyranniet” från -94.
#3 De låter honom hållas, även om de inser dilemmat. Det gynnar saken och de vet att gamla vänstergubbar som Guillou är fredad. Det var samma med Sven Wollter.
#6 Ja, de byggde sina egna piedestaler, med välvilliga handräckare.