Terrorism

IS-rekryterare driver friskola - vem är förvånad?

2018-10-03 16:55 #0 av: Jimmy.L

Den svenska skolmarknaden är ett paradis för oseriösa ägare - och IS-rekryterare? Sätt stopp för vansinnet.

https://www.expressen.se/ledare/is-rekryterare-driver-friskola-vem-ar-forvanad/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-10-03 18:34 #1 av: _Fisken

Det livet lärt mig är att allt pendlar.  Vissa saker är mera av ena perioden, samma saker är mindre nästa period.  Till sist kan vi hamna på ett medelvärde. 

Anmäl
2018-10-06 09:25 #2 av: Göstage

De islamska friskolorna - drivbänk för jihadismen?

"Det är ingen slump att Göteborg har haft så många IS-resenärer. Där finns en hel organisation med skolor och föreningar som för ut den jihadistiska ideologin."---

"- För dem är skolorna en fantastisk rekryteringsbas. De kan slussa eleverna in i sina andra verksamheter, som föreningen Sveriges Förenade Muslimer. Syftet är väldigt mycket att hålla eleverna borta från majoritetssamhället. De har till och med sina egna bussar som skjutsar eleverna, säger Sofie Löwenmark när hon intervjuas av Anna Dahlberg i veckans avsnitt av Ledarsnack."---

"Göteborg är en av de städer i västvärlden som exporterat flest jihadister till kriget i Syrien.
- En förklaring är just de här personerna. De har varit väldigt drivande i att få folk att resa. Det är väldigt organiserad verksamhet, med föreningarna och skolorna, som för ut den här ideologin, säger Magnus Sandelin.
De påpekar båda vikten av att inte släppa den jihadistiska miljön med blicken bara för att kalifatet har fallit och antalet terrordåd för tillfället är lågt.
- Ideologin finns kvar och det kommer att uppstå nya konflikter dit man söker sig för att utöva väpnad jihad. Radikaliseringen fortsätter också i Västeuropa och Sverige, säger Magnus Sandelin."---

https://www.expressen.se/ledare/ledarsnack/jihadisterna-kan-varva-elever-i-sina-egna-skolor/

Löwenmark och Sandelin är drivande i stiftelsen DOKU.

https://debatt.ifokus.se/discussions/5ba209c6ce12c4268b00156a-projektet-doku?5ba208a98e0e745c97c418d6-1

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-15 08:13 #3 av: Göstage

Det har tidigare talats om att Vetenskapsskolan är helt baserad på islamsk grund: 

"Vetenskapsskolan i Göteborg anklagas för islamism. Enligt en granskning i DN kan skolans huvudman kopplas till islamister, tidigare anställda ska ha hyllat terrorgruppen IS och Säkerhetspolisen har varit på besök.
Vetenskapsskolan ligger i nordöstra Göteborg och har elever från förskolan till nionde klass. Skolan har goda resultat och många blir behöriga till gymnasiet, berättar DN.
Men enligt en granskning som tidningen gjort anklagas skolan för islamism. Kritiken rör flera punkter.
Däribland huvudmannen och vd:n Abdel Nasser El Nadis kopplingar till islamister som den danske imamen Abu Bilal (de två är Facebook-vänner) som predikat att otrogna kvinnor ska stenas till döds, enligt tidningen."---

https://www.expressen.se/gt/anklagelser-om-islamism-mot-vetenskapsskolan-i-goteborg/

Nu har handlingar framkommit som stärker dessa uppfattningar. Kaliber på radions P1 idag kl. 10.03 och redan nu på appen ägnas åt Vetenskapsskolan i Göteborg, och man kan presentera en del nya fakta. Inför programmet skriver redaktionen: 

"Omdiskuterade och kritiserade Vetenskapsskolan i Göteborg hade ett tidigare ägaravtal som påstås föreskriva att islamsk lag gäller i verksamheten."---

"Forskningschef Magnus Ranstorp, expert på våldsbejakande extremism vid Försvarshögskolan, tycker uppgifterna är allvarliga.
 – Nej, jag kände inte till det här avtalet, men det stärker ju bara caset mot skolan. Att det strider mot skollagen och läroplanen och den värdegrund vi har i det svenska samhället, säger Magnus Ranstorp."---

"Vetenskapsskolan i Göteborg har vuxit de senaste åren och har idag runt 400 elever från förskoleklass till årskurs 9. Förra året omsatte den skattefinansierade skolan nästan 40 miljoner kronor.
Enligt en studie från Försvarshögskolan som kom i somras, har skolan genom bland annat ägaren och huvudmannen Abdel-Nasser El-Nadi, starka kopplingar till den salafistiska miljön i Sverige, bland annat genom att huvudmannen är en aktiv föreläsare."---

"I en domstolsinlaga från 2015, har en tidigare ägare skrivit ,att det här betyder att den islamska traditionen skulle ha företräde när det gällde den värdegrund som skolan arbetade efter som till exempel frågor om att bära slöja och att inte flickor och pojkar skulle bada ihop. Forskningschef Magnus Ranstorp igen:
- Det här ska inte få förekomma, men det är ju jätteintressant att det här framkommer i den här kontexten."---

SR

Anmäl
2018-10-15 09:09 #4 av: Jimmy.L

Finns tydligen IS-sympatisörer på iFokus efter som inlägget i #0 är anmäld. Funderar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-10-15 09:17 #5 av: Hayabusa

#4 Förvånad? Inte jag...

Anmäl
2018-10-15 09:37 #6 av: Göstage

#4 Gör det bara än mer angeläget att uppmärksamma företeelsen! Tummen upp

Anmäl
2018-10-15 09:52 #7 av: Hayabusa

#6 Sannerligen!

Anmäl
2018-10-15 10:20 #8 av: Jimmy.L

#6 Så sant.

Anmäl
2018-11-19 19:14 #9 av: Göstage

Ekobrottsmyndigheten har gjort en räd till mot den muslimska friskolekoncernen Al-Azhar, känd från andra händelser.

"I en samordnad gryningsräd slog utredarna till mot ägarstiftelsen bakom den muslimska friskolekoncernen Al-Azhar.
Nu sitter personerna av skolans nyckelpersoner inlåsta i häkte – misstänkta för ekonomisk brottslighet och penningtvätt.
– Nästa steg är förhör och analys av materialet, säger åklagren Lisa Hermanrud."---

"Enligt handlingar från Stockholms tingsrätt misstänks de fem personerna för grov trolöshet mot huvudman samt grovt bokföringsbrott. Den tidigare ordföranden misstänks dessutom för grovt penningtvättsbrott.
– Vi hade tillslag med flera husrannsakningar på flera platser. Anmälan kom in under 2018 och gäller flera personer som är misstänkta för grov trolöshet mot huvudman och ett fall av grovt penningtvättsbrott, säger förundersökningsledaren och åklagaren Lisa Hermanrud på Ekobrottsmyndigheten, EBM."---

"Friskolekoncernen Al-Azhar driver skolor med muslimsk inriktning på flera håll i landet och har tidigare varit i blåsväder vid flera tillfällen. 2016 avslöjades att skolan i Vällingby hade könsuppdelade gymnastiklektioner. Året efter avslöjades att samma skola lät lät flickorna kliva på skolbussen längst bak medan pojkarna fick kliva på i den främre delen av bussen.

För ett drygt år sen fick skolan kritik av Skolinspektionen för att hålla bön under lektionstid. För SVT förklarade Skolinspektionens Tommy Lagergren kritiken:
– Morgonsamlingen avslutas med en bön och det inleder även första lektionen. Det får inte förekomma enligt skollagen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPer4L/styrelsen-for-muslimsk-friskola-haktad--greps-i-gryningsrad

Anmäl
2018-11-21 18:10 #10 av: Göstage

#9 Fler konsekvenser av gripandet:

"Byggbolaget NCC drar sig ur ett planerat bygge av en moské i Rinkeby i Stockholm efter att nyckelpersoner bakom finansieringen har häktats, misstänkta för grov ekonomisk brottslighet."---

"Bakgrunden är att polisen i förra veckan grep flera personer runt om i Stockholm, misstänkta för grov ekonomisk brottslighet.

Utöver att de häktade personerna är inblandade i insamlandet av pengar för moskébygget, har flera av dem även ingått i styrelsen för en kritiserad muslimsk friskolekoncern vid namn Al-Azhar. Något som Svenska Dagbladets granskning visat."---

SR

Anmäl
2018-12-01 11:08 #11 av: Hayabusa

"TT har pratat med nationella experter, lokala samordnare, poliser och socialarbetare i de kommuner varifrån flest svenska jihadister rest. Mellan 2012 och 2016 reste ungefär 300 personer för att ansluta sig till IS eller andra våldsbejakande islamistiska grupperingar i Syrien och Irak. Av dem som deltagit i strider är flera i dag döda, men omkring 150 IS-anhängare har tagit sig tillbaka till Sverige.

Bilden av återvändarna är splittrad. Här finns både de traumatiserade och de som i dag tar avstånd – men också de som fortfarande svär sig till den våldsbejakande ideologin.

– De återrapporteringar jag får är att man mer står kvar i sin ideologi, det är färre som tar avstånd, säger Christoffer Bohman, polisens biträdande områdeschef i Järva."

https://www.hd.se/2018-12-01/de-stred-for-is-tar-inte-avstand

Det är alltså färre som tar avstånd...

Anmäl
2018-12-01 13:41 #12 av: Jimmy.L

Och dom får återvända? Vad händer när dom utför ett attentat tänkte Löfven och hans polare prata om goda krafter igen.

Anmäl
2018-12-01 14:05 #13 av: bazckk

ååå j'''' friskolor?

Anmäl
2018-12-03 05:25 #14 av: kamera0710

Kommer att tänka på friskolereformens upphovskvinna, moderaten Beatrice Ask: 

"Varken jag eller riksdagen vet hur det här kommer att se ut. Låt oss se vad skolornas kreativitet räcker till. Vi kommer att få en annan spännvidd i skolan, men jag tror att eleverna får ett annat förhållningssätt till att söka kunskap och att arbeta självständigt. Jag tror att det stärker möjligheterna för gymnasiestudierna senare." 

(Aftonbladet 1993-12-15)

Anmäl
2018-12-06 08:04 #15 av: Jimmy.L

En 20-årig man från Bromma i västra Stockholm har gripits och ställts inför militärdomstol i Libanon anklagad för att vara IS-terrorist.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ung-man-fran-stockholm-gripen-misstankt-terrorism

Anmäl
2018-12-06 08:09 #16 av: Hayabusa

#15 Aj då...

Anmäl
2018-12-06 08:14 #17 av: Jimmy.L

IS fortfarande aktiv i Sverige, fattas bara att dom planerar ett attentat. 

Anmäl
2018-12-06 08:21 #18 av: Hayabusa

#17 Undersökningar/rapporter visar att många återvändare återgått till ett "vanligt liv", precis som om inget hänt. Inte heller har de ändrat uppfattning om som sina förehavande.

Anmäl
2018-12-06 08:27 #19 av: Jimmy.L

Skrattar Ja vad ska man säga. 

Anmäl
2018-12-06 09:25 #20 av: Jimmy.L

En 20-årig man från Bromma i västra Stockholm har gripits och ställts inför militärdomstol i Libanon anklagad för att vara IS-terrorist. Mannen har i förhör berättat om hur han tillsammans med andra misstänkta IS-terrorister i Sverige planerade att kidnappa barn till utländska diplomater i Stockholm. – Min son är oskyldig, säger 20-åringens pappa till Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/20-aringens-plan-kidnappa-diplomatbarn-i-sverige-for-is/

Anmäl
2018-12-17 18:21 #21 av: Göstage

#11 IS-återvändarna så många att de inte går att övervaka, och många är så brutaliserade att man får räkna med att de kommer att uppträda i nya konflikter eller utföra terrordåd. 

"Islamiska statens kalifat är krossat. Trots det utgör de drygt 40 000 personer som IS lyckades radikalisera på bara några år ett fortsatt hot. Flera av återvändarna är fortfarande ett hot och kan begå terrordåd.
– De är så många att det är praktiskt taget omöjligt för säkerhetstjänsterna att övervaka dem, säger Peter R Neumann – en av världens främsta experter på terrorism."---

"– Men de här människorna har tränat, varit i strid, skapat nätverk och blivit brutaliserade. Jag tror att de kommer att dyka upp i andra konflikter och en del av dem kommer att bli terrorister. Många kommer att fortsätta vara övertygade jihadister men kanske inte under IS flagg, säger han."---

"Enligt Säpo har omkring 150 personer som reste till Syrien och Irak återvänt till Sverige. Samtidigt har antalet våldsbejakande islamister ökat från 200 personer till 2 000 individer på åtta år, enligt Säpo.
Ökningen beror främst på propaganda från IS och utvecklingen ser likadan ut i majoriteten av de europeiska länderna.
– De är så många att det är praktiskt taget omöjligt för säkerhetstjänsterna att övervaka dem. Polis och säkerhetstjänst har ett tufft jobb och det finns flera fall där man har gjort fel prioritering, säger Peter R Neumann."---

"Vad ska vi göra med de som kommer tillbaka till Sverige?
– De som har begått brott ska lagföras och de som inte går att pröva rättsligt bör avradikaliseras. Det finns även de som är så skadade att de behöver psykologhjälp samtidigt som de avradikaliseras. De här människorna kan vara farliga och utgöra ett hot mot vårt samhälle så vi måste hantera dem."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/terrorexperten-is-foljare-utgor-fortfarande-ett-hot

Anmäl
2018-12-17 18:52 #22 av: Jimmy.L

Och ändå får dom återvända.

Anmäl
2018-12-18 07:31 #23 av: Göstage

Kännedomen bland tjänstemännen och politikerna i de fem kommuner i Sverige med flest återvändare om hur många det är som återvänt och vilka de är visar sig vara ganska begränsad visar en undersökning som SVT gjort.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-dalig-koll-har-kommunerna-pa-is-atervandarna

Anmäl
2018-12-18 07:36 #24 av: Jimmy.L

Jag tycker det är konstigt när det kom en dom  att man kan ha ett förbud mot tiggare då uttalar sig herr Löfven men i detta fall är han tyst.

Anmäl
2018-12-18 07:55 #25 av: Göstage

#24 Självbevarelsedriften får honom nog att tiga. Efter de förlorade åren med Alice Bah Kuhnke som ansvarig och hennes magplask i Agenda  vet vi ju att de inget vet. (Och nu vill MP skicka ut henne i Europa som politisk missionär...)

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-backar-bah-kuhnke-efter-kritiken/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jdqe6/lofven-om-bah-kuhnkes-intervju-blev-inte-bra

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bah-kuhnke-kallas-till-ku-forhor-efter-uttalande-om-is-atervandare

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-kritiken-nu-blir-bah-kuhnke-av-med-ansvaret-for-is-resenarerna

Anmäl
2018-12-18 08:00 #26 av: Jimmy.L

Hon är grym på att ljuga det måste man ge henne beröm för.

Anmäl
2018-12-21 21:22 #27 av: Göstage

#21 I dag är Sverige för IS-terrorister vad Argentina och Brasilien var för nazisterna efter andra världskriget. En fristad där de kan slicka sina sår och börja ett nytt liv utan att ta konsekvenserna för alla de övergrepp och brott de begått. I stället för att låsas in får terroristerna besök av socialsekreterare. Det är hög tid att Sverige ändrar attityd", skriver Ann Heberlein (i en delvis betalartikel).

https://nyheteridag.se/ann-heberlein-ondskan-i-marocko/

Anmäl
2018-12-22 03:16 #28 av: Carmarino

#27 Betalartikel. 🙁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.