samhället

Helgar ändamålen medlen i mediavärlden?

2018-10-06 14:42 #0 av: Göstage

Fredrik Virtanen gör på Expressens kultursida upp med den bransch han varit en del av i  25 år.

"De snabba, ogrundade, osanna publiceringarna gjordes inte för något så krasst som en bra story, utan i kampen mot "det våldsbejakande patriarkatet". Usel journalistik kunde bortförklaras med hänvisning till den djupt liggande altruism som i själva verket drev publicisterna."---

"Den större berättelsen handlar om den seriösa journalistikens överlevnad i ett samhälle där moralism, pöbelvälde och lynchningar hotar ta makten över samhällets institutioner."---

"Vad stoppar de svenska förlagen? Behöver frågan ställas? De är, liksom medieredaktörerna, rädda för högafflarna och facklorna."

https://www.expressen.se/kultur/ide/fredrik-virtanen-hur-lange-ska-jag-straffas/

Cui licitus est finis, etiam licent media.

För den som har ett lovligt ändamål är också medlen lovliga.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-06 14:54 #1 av: Jimmy.L

Jag gillar inte Fredrik Virtanen men han har en poäng att många oskyldiga hängdes ut.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-10-06 14:56 #2 av: Göstage

#1 Har ungefär samma uppfattning.

Dessutom anser jag att "usel journalistik kunde bortförklaras med hänvisning till den djupt liggande altruism som i själva verket drev publicisterna" även stämmer in på andra ämnen som bär PK-etablissemangets egentillverkade varudeklaration.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-06 15:02 #3 av: [Hukanson]

Onekligen paradoxalt om intentionen med  "moralism, pöbelvälde och lynchningar som hotar ta makten över samhällets institutioner"  är att kämpa mot det våldsbejakande svenska patriarkatet.  Har vi regredierat till 1700-talets strid mellan hattar och mössor?

Oneness can not be divided.

Anmäl
2018-10-06 15:23 #4 av: Göstage

Virtanen har nog en del stöd för sin bildlika jämförelse. Professor emiritus Johnny Ludvigsson använde ganska identiskt ordval  i en debattartikel i Corren i våras, där han  bland annat skrev:

"Metoo startade som en värdefull väckarklocka men passerade åtskilliga gånger anständighetens gräns, pekade ut och dömde till höger och vänster. Att protestera som ”gubbe”, den gängse benämningen på män, vore socialt självmord. Män är förtryckare. Det har nästan blivit statsreligion.

Några få modiga kvinnor framhöll risken för rättssamhället, men det drunknade i bruset av mediedrev och lynchstämning. Den uthängde har ingen chans att försvara sig. Skyldig utan domstolsprocess. När någon tar livet av sig snyftas det klädsamt. Det var ju inte meningen, särskilt som anklagelserna var fel."---

"Men en mycket större fara för samhället är att tredje statsmakten, medierna, alltmer börjar anta rollen av pöbel. Medier utan ansvar, sociala medier utan kontroll, fake news, drev där individer och grupper svartmålas, kan släppa fram mörka krafter."---

http://www.corren.se/asikter/insandare/pobelvalde-hotar-vart-samhalle-om5254003.aspx

Anmäl
2019-06-17 21:07 #5 av: Göstage

Ett annat Virtanenerkännande ur hans bok:  ”Den moralistiska vänstern som jag tillhörde är ett obehagligt etablissemang som inte bryr sig om sanningen”.

https://samtiden.nu/2019/05/min-intellektuella-feghet-acklar-mig/

Anmäl
2019-06-22 08:11 #6 av: Göstage

Kriget mot YouTube eller "Varför hatar DN sociala medier?", undrar Henrik Jönsson.

Anmäl
2019-06-22 09:29 #7 av: Jimmy.L

Det är lustigt, DN med fler hämtar ju nu mer stor del av sina artiklar från sociala medier. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-17 10:33 #8 av: Göstage

Vem manipulerar egentligen vem, och på vilka grunder? Henrik Jönsson talar om press, politik och propaganda på sin YouTubekanal.

https://www.youtube.com/watch?v=rjN1K3-9XSs

Anmäl
2019-08-18 09:22 #9 av: Göstage

#8 Apropå New York Times och DN:s konspirationsteorier. Lars Åberg på GP debatt:

https://www.gp.se/debatt/sveriges-problem-är-inte-planterade-av-ryssland-1.17173408

Anmäl
2019-08-18 09:39 #10 av: Jimmy.L

Ja mycket kan man skylla på Ryssland när det gäller säkerheten men inte problemen i förorten.

Anmäl
2019-08-18 09:51 #11 av: Hayabusa

#9 Mycket bra analys! Jag har skrivit det tidigare - från vissa håll framförs det påstående om att det absolut inte finns något att oroa sig för utan det är i stället en inbillad oro som är själva faran. "Ett fantasins monster under sängen", typ. Att ryssen skulle ha planterat in oro i samhället håller jag för rent nonsens. 

Som Lars Åberg nämner i sin artikel så saknas det en rimlig politik eller någorlunda genomtänkt strategi utan i stället förs någon form av "låt-gå-det-ska-nog-ordna-sig". Om invånare i verkligheten vädrar åsikter som inte faller i god jord - ja, då är det inbillad oro eller konspirationer från "ryssen" som är den verkliga boven i dramat. 

Anmäl
2019-08-20 09:22 #12 av: Göstage

#8ff Erik van der Heeg skriver en krönika på Heberlein.com kring NYT och DN:s kannstöperier om Rysslands påstådda påverkansoperationer i Sverige. Början och slutet på krönikan:

"En hel del av den svenska debatten under den senaste veckan har i efterdyningarna av New York Times och Dagens Nyheters double whammy riktade mot bland annat alternativa medier kommit att handla om ryska ”påverkansoperationer”. Vad dessa skulle handla om, syfta till och hur de skulle genomföras är framstår dock som höljt i dunkel."---

"Det finns ryska försök att påverka opinionerna i Väst, men det handlar inte om vad många svenska medier vill få oss att tro. Det handlar om påverkansoperationer även från våra egna, mest välvilliga mediers sida."

https://annheberlein.com/2019/08/19/gastinlagg-dagens-nyheter-missar-vad-ryska-paverkansoperationer-handlar-om/

Anmäl
2019-10-13 08:39 #13 av: Göstage

Journalist kan vara ett farligt yrke, statistiken talar sitt dystra språk. I krigshärdar eller i odemokratiska länder som Ryssland och Kina lever journalister farligt. I Sverige är väl bilden som tur är en annan, men många journalister får stå ut med hot.

Joakim Lamotte är en orädd journalist som går sina egna vägar. Till skillnad från många av sina mer välartade kollegor har han en ständig dialog med sina följare, och han tvekar inte att "rycka ut" på tips.

Men nu tycker han att hoten och haten mot honom och hans familj börjat ta allvarliga proportioner, samtidigt som influencers, nätaktivister och till och med kollegor kan uppvigla mot honom utan följder.

I maj gjorde Lamotte ett besök i Kil i Värmland, en ort där det varit oroligheter och där många ortsbor upplever det obehagligt att leva. Senare mördades där en  lärarinna av en en ensamkommande som hon inte bara tagit under sina vingars beskydd, utan även i sin säng. Vid rättegången framkommer att mördaren hyste mordtankar mot Lamotte och en annan i media rutinmässigt uthängd journalist, förre riksdagspolitikern Kent Ekeroth.

”För detta klandrar jag alla dessa aktivister som utnyttjar och hjärntvättar dessa asylsökande. Eftersom de själva hatar mig, så ser de även till att svartmåla mig inför deras skyddslingar. Förstår de vad detta kan få för konsekvenser? Vill de på allvar att någon av dessa killar ska ge sig på mig och min familj”, frågar Lamotte.
Han menar att måttet är rågat."---

"Lamotte undrar varför inte journalister gör sitt jobb.
”Varför är det ingen journalist som granskar dessa människor? När jag har gjort den typen av reportage har jag blivit uthängd som rasist och parasit, trots att jag haft rätt i allt jag skrivit. Nu sitter det en person och pratar om att mörda mig”, skriver han.

Tidigare har Lamotte hånats bland annat av asylaktivisten och komikern Henrik Schyffert, Sveriges Radio-mannen Christopher Garplind har kallat Lamotte ”pussy”.
Nu menar att Joakim Lamotte att det blivit allvar.
”Det får vara slut med allt det här brunsmetandet innan något går illa på riktigt. Det har aldrig varit roligt, men nu är det på allvar”
, skriver han på Facebook, citerad på nedanstående källa.

https://nyheteridag.se/afghanske-mordaren-i-kil-jag-hade-mordat-joakim-lamotte/

Om lärarinnemordet, se denna tråd. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.