Samhället idag

Korrekthetens kultur

2018-11-01 23:13 #0 av: Göstage

"En vänsterpartistisk politiker i Helsingborg protesterar mot att ett kommunägt företag bokat Horace Engdahl till ett kulturevenemang.
Jens Liljestrand skriver om vikten av att stå upp mot McCarthyism och klåfingriga försök att kväva obekväma författare."---

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/avbokar-ni-horace-far-ni-avboka-mig-ocksa/

Gäller det bokmässan också?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-09 14:17 #1 av: Göstage

Jonas Naddebo, kulturborgarråd (C) i Stockholm i replik till det socialdemokratiska borgarrådet Emilia Bjuggren:

"Vi är ärliga i vår ambition att Stadsteatern i framtiden ska kunna stå mer på egna ben. Men det finns ingen hejd på S tramsiga kritik om kulturskymning, skriver Stockholms nya kulturborgarråd Jonas Naddebo (C)."---

"Vi är ärliga i vår ambition att Stadsteatern i framtiden ska kunna stå mer på egna ben. Bland annat genom att på sikt minska behovet av koncernbidrag genom ökade egenintäkter och breddad finansiering, där koncernbidraget går till att skapa så mycket konstnärlig och publik verksamhet som möjligt. Att vänsteroppositionen i Stockholm tycker det är kontroversiellt visar tydligt skillnaden i vår kulturpolitik."--- 

"Vår vision är att utveckla biblioteken med generösa öppettider, där medarbetares delaktighet uppmuntras och det ska gå snabbt från idé till handling. Biblioteken ska vara trygga, rofyllda och inbjudande miljöer för alla oavsett var i staden man är.

En sak vill jag dock ge Emilia Bjuggren rätt i, det kommer ske förändringar. Det är slut på vänsterns prestigeprojekt för våra skattepengar. Vi vill minska antalet politiska pekpinnar inom kulturen. Vi kommer i stället driva på för kvalitativa attraktiva kultursatsningar – framför allt för barn och unga. Det är inte en kulturskymning ni skådar. Det är en gryning för Stockholms skattebetalare, hårt arbetande kulturarbetare och de som vill ta del av stadens breda kulturutbud."

https://www.expressen.se/debatt/vi-stoppar-sloseriet-pa-kulturens-vansterprojekt/

"Stå på egna ben?" Nu kommer kulturministern att bli upprörd igen...

(Statens verksamhetsbidrag till Stadsteatern i år är 52,8 mnkr. Hur stort Stockholm kommuns anslag är vet jag inte.) 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-26 14:02 #2 av: Göstage

Inte ofta man upplever riktiga brandtal nuförtiden, men Katarina Janouch är förbannad på alla välbeställda finkulturella som koketterar med sin radikalism, och det hörs! (Trots att det är skrivet...)

http://katerinamagasin.se/de-rikaste-kandisarna-har-rad-att-vara-politiskt-korrekta/

Anmäl
2019-01-15 11:21 #3 av: Göstage

När David Eberhards bok "Det stora könskriget" skulle läsas in som talbok lade inläsaren till egna kritiska kommentarer och påståenden i inläsningen.

Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, gjorde vad som måste göras och avlägsnade den beskäftiga pratkvarnens kommentarer. Men icke förty återkom personen på en Facebooksida med fortsätt kritik av Eberhard, och fick uppmuntrande tillrop från likasinnade i kommentarsfältet. Lisa Magnusson på DN:s ledarsida kallar uppträdandet "idiotiskt", och det är förstås bara att hålla med...

Anmäl
2019-01-15 11:32 #4 av: Hayabusa

#3 Man tar sig för pannan! 

Anmäl
2019-01-20 07:59 #5 av: Göstage

David Eberhard kommenterar själv på debattplats i Expressen inläsarens ingrepp i hans verk och skriver bland annat:

"När så äntligen politikerna sent omsider lyckas bilda en regering ska de styra landet. Till sin hjälp har de horder av tjänstemän som ska vara opolitiska. Men människor som arbetar på myndigheter och departement är bara människor. Det är inte alltid de visar sig vara för demokrati och yttrandefrihet.
Just detta drabbade mig nyligen då jag fick min bok "Det stora könsexperimentet" inläst för synskadade som så kallad talbok. Inläsaren, som har engagerat sig mycket politiskt, tyckte att han hade rätten att utan någon vidare motivering, mitt i min bok göra tre egna invändningar och kommentarer."---

"Att sanning som kan bytas ut inte är en sanning hade kanske inte personen tänkt på, men det är inte poängen. Hela hans handlande gjordes inom ramen för ”Myndigheten för tillgängliga medier” (MTM). Det är en statlig myndighet som ska tillgängliggöra litteratur för de som inte ser texten. Alltså är det inte bara ett övertramp mot mig som författare och min upphovsrätt när han utan tillåtelse ändrar i verket, utan också mot alla de synskadade som inte får möjlighet att höra boken som om de läste den själva. Dessutom medgav inläsaren att han gjort kommentarer i tidigare inläsningar förut. Jag har fått veta att även andra författare har drabbats av sådant. MTM gör ett stort antal inläsningar av böcker, varför det självklart kan hända, men man undrar ändå över hur inläsarna rekryteras."---

"Dessutom riskerar detta bara att vara toppen av ett isberg där man accepterar synnerligen odemokratiska värderingar från tjänstemän, bara de kommer från rätt håll.

Många totalitära människors åsikter har däremot under lång tid accepterats av etablissemanget. Det är knappast troligt att någon till exempel skulle rätta den ”folkkäre” skådespelaren som förordar kommunistisk diktatur. En åsikt som en demokrati självklart måste acceptera, men som knappast bör stå oemotsagd i tv. 

När man sen betänker hur det är ställt på vissa departement blir man lätt uppgiven. På Utrikesdepartementet skrev i höstas 261 opolitiska tjänstemän upp ett upprop där man frågade sig hur man skulle agera i händelse av att en blivande regering skulle komma att ha en annan uppfattning i frågor som rör deras nuvarande styrdokument. De undrade också bland annat över om de borde vara lojala mot sin arbetsgivare. Ett politiskt upprop om civil olydnad för de förment goda. 

Visst ska man ha civilkurage om man oroar sig över hur det är ställt med demokratin, men knappast innan diktaturen och utrensningarna står för dörren. Något som de som anser sig bekämpa felaktiga åsikter uppenbarligen själva bidrar till mer, än dem som de försöker censurera."

https://www.expressen.se/debatt/min-bok-forvanskades-av-statens-asiktspolis/

Anmäl
2019-01-20 08:39 #6 av: Hayabusa

#5 Ja, det är f-n sjukt. 

Anmäl
2019-01-24 06:04 #7 av: kamera0710

En undran när jag läser inläggen här: Stödjer ni beslutet att stänga av LBB, alias Landsbygdsbo, här på sajten?

Anmäl
2019-01-24 07:27 #8 av: Göstage

#7 "På förekommen anledning" i just den här tråden, eller? Funderar Känns fel att diskutera en enskild person, men som förklarats åtskilliga gånger så är det admin som har beslutanderätten, och genom att skriva på sajten ger man ju sitt stöd direkt eller indirekt, annars finns ju valet att lämna om man inte trivs.

Anmäl
2019-01-24 07:38 #9 av: Hayabusa

#8 Vad jag tror kamera0710 syftar på är att signatur LBB är inläsaren som du nämner i #3. Inte för att jag har någon info om det, jag känner inte personerna i fråga, men kamera0710 vet kanske något som vi andra inte vet? Att det då skulle vara en anledning till att LBB blev avstängd på någon sajt (denna?) - vilket jag inte heller har kännedom om. Personligen vet jag inte vem som är avstängd var och det är heller ingen info som jag känner ett behov av. 

Anmäl
2019-01-24 07:43 #10 av: Göstage

#9 Aha, då var det en personinformation som åtminstone inte jag kände till. Instämmer i dina synpunkter i övrigt (och har förstås kvar åsikterna från #3 oavsett vem det än rör).

Anmäl
2019-01-24 07:49 #11 av: Hayabusa

#10 Någon annan koppling kan jag inte se. 

Vill poängtera att jag INTE känner till något som helst om LBB, har ej träffat personen i fråga och känner han/hon inte på något vis. Huruvida han är inläsaren i #3 - det känner jag inte heller till. Däremot vet jag att Sverige förlorade mot Danmark igår (VM i handboll)...

Anmäl
2019-02-12 12:25 #12 av: Göstage

En "slöjbild" (inte den som visas på Aftonbladet, men på Nyheter idag) har vållat diskussion inom RF. Expo angriper nu de som har uttryckt sin mening.

Anmäl
2019-02-14 11:05 #13 av: Göstage

#12 Riksorganisationen GAPF - Glöm Aldrig Pela och Fadime- uttrycker sitt stöd för Ulla Gustavsson.

"Vi kan utifrån vårt kunnande och utifrån våra erfarenheter om hedersförtryck konstatera att Simförbundets ordförande Ulla Gustavsson har en poäng i frågan om beslöjade barn. Slöjan är ett religiöst attribut, och att skylta med det, särskilt på barn, sänder felaktiga signaler om jämställdhetsarbete. Som om det inte omfattar invandrarflickor. Att försöka påvisa mångfald genom bilder på flickor med slöja är att normalisera hedersförtrycket. Något som en organisation som RF med sin värdegrund bör undvika."---

"Vi stödjer Ulla Gustavssons ställningstagande mot marknadsföringen av slöja på barn. Vi är tacksamma för alla som har mod och integritet nog att agera när hedersförtrycket normaliseras."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ulla-gustavsson-har-vart-fulla-stod-26149

Anmäl
2019-02-14 13:38 #14 av: Göstage

"I går ville inte styrelsen i Svenska simförbundet uttala sig angående ordförande Ulla Gustavssons uttalande om att barn i slöja inte bör visas på bild.
I dag uppger Dagens Nyheter att hon får avgå efter uppståndelsen."---

https://www.svt.se/sport/simning/uppgifter-efter-slojbraket-simforbundets-ordforande-ulla-gustavsson-sparkas

Mer var det inte med det.

Anmäl
2019-02-15 08:02 #15 av: Göstage

#14 Katerina Janouch upprörs av behandlingen av Ulla Gustavsson:
"Naturligtvis dröjde det inte många timmar innan ännu en klok individ, denna gång Simförbundets ordförande Ulla Gustavsson, tvingades lämna sin post, efter att hon kritiserat normaliseringen av slöjor på barn. Att hon stod upp för minderåriga som blir sexualiserade och diskriminerade genom det religiösa plagget, en symbol för islamistiskt förtryck, kallades i det feministiska och “demokratiska” Sverige för “kontroversiellt” och Ulla fick respass. Jag tycker Ulla borde vägra gå – och ge sina belackare en hård kamp. Det är faktiskt olagligt att sparka någon för dennes åsikter i Sverige, enligt arbetsrättsjuristen Jens Tillqvist."---

http://katerinamagasin.se/att-sparka-simforbundets-ulla-gustavsson-ar-troligen-olagligt-fallet-bor-provas-juridiskt/

Anmäl
2019-02-15 08:06 #16 av: Jimmy.L

Yttrandefrihet tycks inte simförbundet gilla.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-02-15 08:15 #17 av: Göstage

Nej, den så kallade idrottsrörelsen har väl av tradition nära relation till folkrörelsernas Sverige och deras korrekthet, så man förvånas inte över hur lågt det visar sig vara till tak.

Anmäl
2019-02-15 08:25 #18 av: Jimmy.L

Det kommer bli ett problem, vad händer om en förening upptäcker hedersvåld dom kommer ju inte våga rapportera det. Kommer föreningen uteslutas?

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-02-15 08:33 #19 av: Göstage

Ja, inget känns otänkbart-  om inte annat så kommer ju anslagen från staten, och "man biter inte den hand som föder en", som det heter.

Anmäl
2019-02-15 11:13 #20 av: Göstage

Björn Eriksson, ordförande i RF säger så här:
"-Jag har en helt annan uppfattning än Ulla Gustavsson. Vi ska inte bestraffa ungdomar som kanske måste ha slöja på sig, utan i stället inkludera dem. De ska vara med i idrotten och de ska också vara med på våra bilder, säger Björn Eriksson till SVT Sport."

Håller helt med honom att ungdomar med slöja som idrottar inte skall bestraffas. Men: när han säger att de "kanske måste ha slöja på sig", var ligger då engagemanget mot att de kan bära den genom tvång? Skall RF tyst medge att det tvånget är okej eller ställa sig på de utsattas sida?

Och när han säger att samma utsatta barn "skall vara med på våra bilder", gör man sig inte även då på samma sätt skyldiga till en legitimering av detta tvång?  Klart att slöjivrarna känner stöd genom sådana bilder! 

Anmäl
2019-02-15 11:37 #21 av: Jimmy.L

Ulla Gustavsson, Simförbundets ordförande tvingades avgå. Orsaken var att övrig styrelse ansåg att hon hade uttalat sig politiskt utan att ha styrelsebeslut. Det hon gjort var att hon hade på ett korrekt sätt agerat mot hedersförtryck.

http://www.idrottensaffarer.com/kronikor/2019/02/vem-eller-vilka-borde-egentligen-avga

Anmäl
2019-02-15 11:49 #22 av: Göstage

#21 Tummen upp

Anmäl
2019-04-17 16:10 #23 av: Göstage

Sameh Egyptson, välkänd forskare och författare, har starka invändningar mot arrangemanget Den arabiska bokmässan i Malmö. Men det är tydligen inte någon bokmässa  där den svenska kultureliten känner för att kritisera upplägg eller deltagare... 

"Den 26 april inleds Arabiska bokmässan i Malmö, en mässa som arrangeras av studieförbundet Ibn Rushd med stöd av Malmö stad, Kulturrådet, Biblioteken i Malmö, Region Skåne och Skånska Akademin."---

"När man gör en sökning på studieförbundets tidigare gäster på arabiska internetsidor finner man till exempel en blogg som tillhör den saudiska professorn, Mazin Motabagani. I bloggen finns kopierat en brevinbjudan från Ibn Rushd i Sverige. Brevet är undertecknat av den tidigare rektorn för Ibn Rushd, Othman Al Tawalbeh, idag studiekonsulent i Ibn Rushds avdelning Syd.

Al Tawalbeh beskriver i sin inbjudan Europa i ett moraliskt förfall. Han pekar också på att det sker en demografisk förändring på kontinenten, där antalet muslimer växer i förhållande till Europas ursprungsbefolkning. Han argumenterar för nyttan att samverka med Europeiska institutioner så att man genom samverkan kan utbilda ”unga muslimer” för att dominera den västerländska civilisationen efter dess kollaps, och ersätta den med islams läror. Inbjudan resulterade i en rundresa i Sverige – betald av allmänna medel via Studieförbundet Sensus och Ibn Rushd.

Vid hemkomsten bekräftade professorn Al Tawalbehs beskrivning av ett land i moraliskt förfall. Han citerade också ett omdöme om svenska kvinnor som varande ”horor”. Han förvånade sig också att akademiker vid universitet i Lund ägnade sin tid åt att forska om Salman Rushdie. Det naturliga vore att Khomeini såg till att skicka en lönnmördare för att tysta Rushdie, tyckte professorn."---

"Jag vädjar till bokmässans organisationsteam att eftersträva balans i panelen genom att välja en kompetent, kunnig och neutral samtalsledare. Jag vädjar även om att svenska språket ska användas i panelen, så att allmänheten kan delta och lyssna.

Det är också en stor besvikelse för mig att bokmässan inte presenterat något seriöst program för hur säkerhetsfrågorna ska lösas vid arrangemanget, trots att jag efterfrågat detta. Till saken hör att jag nyligen har mottagit dödshot riktade mot mig och min familj."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/offentligt-finansierad-bokmassa-med-slagsida-27215

Anmäl
2019-06-10 14:46 #24 av: Göstage
Twitter

Anmäl
2019-07-08 06:50 #25 av: Göstage

I maj 2017 var Lars Anders Johansson, redaktionschef på Timbro, aktuell med boken "Att dansa efter maktens pipa: kultur i politikens tjänst" och gav i samband med det i en  debattartikel  bilden av en kultur i händerna på politiker och aktivister. Han skrev där bland annat:

"Den svenska kulturpolitikens historia är sedan 1930-talet en historia av stegvis ökande centralisering och politisering av det svenska kulturlivet. 1930-talets socialdemokratiska konstnärspolitik drogs upp efter kulturpolitiken Tredje riket och syftade till att ge politiken inflytande över konstarterna genom styrning av skattemedel. 

Nästa revolutionära omstöpning skedde på 1970-talet, då den bildningsvurmande delen av arbetarrörelsen fick stryka på foten för en ny, kulturradikal politik, där bildning och kultur underordnades andra politiska syften. Ord som ”kulturarv” och ”bildning” ströks ur de kulturpolitiska styrdokumenten.

I dag genomlever vi ett tredje skede i denna utveckling. Den från regeringspartierna påbjudna identitetspolitiska och påstått normkritiska ideologin ska genomsyra hela den statliga kulturpolitiken. Aktivister upphöjs till institutionschefer medan fackkunskapen visas på porten. Allt detta sker under förment vällovliga förevändningar som främjande av mångfald."---

https://www.expressen.se/debatt/museerna-ska-inte-anvandas-av-bah-kuhnke-och-hennes-aktivistkompisar-for-opinionsbildning/

Kanske är det ifrågasättandet av den politiserade kulturen som nu får vänstern att uppleva att det  pågår ett "kulturkrig", och att det utgör en "hotbild" mot själva demokratin. Håkan Boström uppmärksammar i GP hur socialdemokratiska intressenter dukade upp en verbal bataljmålning i Almedalen.

"Under Almedalsveckan anordnade dock det socialdemokratiska bildningsförbundet, ABF, en diskussion med utgångspunkt i frågan: Vem vinner kulturkriget? Många svenskar skulle nog ställa sig undrande inför frågan. Vilket krig? Men för delar av den intellektuella vänstern är ”kriget” ett faktum. Själva demokratin är rentav hotad. I hög grad handlar det om att vänstern för första gången på länge känner sig utmanad på kulturområdet."---

"Inom vänstern finns det snarast ett stort behov av att blåsa upp en hotbild som knappt existerar."--- 

"Som liberal är det lätt att välkomna vänsterns yrvakna intresse för konstens oberoende. Det är desto svårare att ta ompositioneringen på allvar när den helt och hållet verkar motiveras av maktstrategiska skäl."--- 

"Sveriges kulturliv är naturligtvis inte alltigenom politiserat till sitt innehåll. Stora delar av kulturen ligger långt från det politiska och det produceras även samhällsrelevant teater och skönlitteratur som klarar att inte förfalla till pekpinnenivå, vilket är hoppingivande. Men i den mån det förekommer en politisk slagsida lutar den alltid åt samma håll. Under förra årets Almedalsvecka drev till exempel offentligt ägda Riksteatern en direkt kampanj mot Sverigedemokraterna. Exemplen kan mångfaldigas och det är inte bara en fråga som rör SD utan även borgerligheten."---

"Vänstern är nämligen väl medveten om att makten över samhället inte bara handlar om ekonomi. Den handlar i lika stor utsträckning om meningsskapande, kultur och idéer. Därav talet om kulturkrig." 

https://www.gp.se/ledare/vem-vinner-kulturkriget-1.16006593

Anmäl
2019-07-28 12:52 #26 av: Göstage

Göran Greider hyllar på Aftonbladet kultur 90-åringen Tintin, men skriver inte något om vad man kunde läsa på samma kultursida 2012,  nämligen att Behrang Miri, Kulturhusets konstnärlige ledare för barn och unga, kastade ut Tintinböckerna från husets ungdomsbibliotek med anklagelsen att "de är rasistiska". 

(Böckerna var snart tillbaka och Miri slutade senare samma år. Idag är han en flitigt anlitad kändis i nöjesindustrin och "nationell samordnare för social mobilisering på ABF".)

Anmäl
2019-07-28 13:13 #27 av: Göstage

Högt uppsatt kulturknutte går ut på Twitter och förlöjligar de som reagerat mot busschauffören i Malmö som agerade moralpolis över en kvinnas klädsel.

http://katerinamagasin.se/vd-riksteatern-forlojligar-kvinnofortryck-vilken-tur-att-en-kvinna-stoppades-pa-en-buss/

Anmäl
2019-07-28 18:28 #28 av: Hayabusa

#27 Magnus Aspegren - tur att han fick något att skriva om...

Han är Riksteaterns alldeles egna clown Spelar pajas

Anmäl
2019-08-06 20:58 #29 av: Jimmy.L

Tre kvinnorättsaktivister har dömts till sammanlagt 55 år och sex månaders fängelse i Iran. I sociala medier efterlyses stöd från feminister i väst, ett stöd som tycks utebli.

https://samtiden.nu/2019/08/tre-kvinnor-protesterade-mot-slojtvang-doms-till-55-ars-fangelse-i-iran/

Anmäl
2019-08-08 00:06 #30 av: ludgopelle

#28😂

Anmäl
2019-08-08 18:42 #31 av: 72mm

#25 Jag citerar ett citat: "I dag genomlever vi ett tredje skede i denna utveckling. Den från regeringspartierna påbjudna identitetspolitiska och påstått normkritiska ideologin ska genomsyra hela den statliga kulturpolitiken. Aktivister upphöjs till institutionschefer medan fackkunskapen visas på porten. Allt detta sker under förment vällovliga förevändningar som främjande av mångfald"

Lösningen är löjligt enkel. Kapa kulturbudgeten. Helt. Ett lands kultur (speciellt inte ett land som allt som oftast kallas "ett rikt land") ska för bövelen inte vara skattefinansierad. Låt folk själva bekosta det som de tycker är värt pengarna. 

En öppen, fri marknad är ett under av demokrati. Och blir det inga fotbollsarenor, islamistiska studecirklar eller kulturtidskrifter som ingen läser därför att folk måste ha råd att gå till tandläkaren så kanske det är det som är den riktiga prioriteringen. 

Anmäl
2019-08-08 19:23 #32 av: Göstage

#31 Ja tack!

Anmäl
2019-09-29 17:05 #33 av: Göstage

Sajten Fokus har utnämnt Louise Erixon till Kultursveriges mäktigaste, fast man gör det med en förnäm rynkning på näsan. Dick Erixon på Samtiden (ingen släkting tror jag) gratulerar, men mer från hjärtat.

"Det Louise Erixon står för är väl mer uppfriskande än något som någon i kulturmaktseliten givit uttryck för: att ifrågasätta de trötta kulturyttringarna som dominerat i Sverige sedan 1968. 

”Kväsande” och ”ofri” är utmärkta benämningar på den kulturpolitik som råder. Den är toppstyrd och inte utsatt för konkurrens eftersom politikerna hittills skickat miljarderna utan att fråga efter kvalitet, relevans, nytta och alternativ. 

Men verksamhet som får skattepengar ska alltid granskas, värderas och beslutas av de demokratiskt valda företrädarna, också pengar till kultur. 

Att hävda att man ska ha pengar från svenska folket, men att folket ska skita i hur de används är en vanvettig hållning som inte borde få gälla på något enda område.
Grattis Louise Erixon och Sölvesborg! Bättre exempel på utmanande, provocerande och nytänkande kulturaktivism finns inte i Sverige."

https://samtiden.nu/2019/09/inget-provocerar-sa-mycket-som-konservativ-kultursyn/

Anmäl
2019-10-15 11:12 #34 av: Göstage

Ola Wong har smugit sig in på ostron- och champagnemingel bland kultureliten på bokmässan och kollat vad de har för sig när haspen är på mot allmänheten. Verkar vara ungefär som väntat/befarat- och då missade han ändå efterfesten...

https://kvartal.se/artiklar/nobelpriset-och-kulturelitens-verkliga-fest/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.