Annons:
Etikettsamhället
Läst 5094 ggr
[Göstage]
11/1/18, 11:13 PM

Korrekthetens kultur

"En vänsterpartistisk politiker i Helsingborg protesterar mot att ett kommunägt företag bokat Horace Engdahl till ett kulturevenemang. Jens Liljestrand skriver om vikten av att stå upp mot McCarthyism och klåfingriga försök att kväva obekväma författare."---

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/avbokar-ni-horace-far-ni-avboka-mig-ocksa/

Gäller det bokmässan också?

En vänsterpolitiker i Helsingborg protesterar mot bokningen av Horace Engdahl till en kulturhelg. Jens Liljestrand om vikten av backa obekväma författare.
  • Redigerat 6/30/23, 8:15 AM av Fornöga
Annons:
[Göstage]
11/9/18, 2:17 PM
#1

Jonas Naddebo, kulturborgarråd (C) i Stockholm i replik till det socialdemokratiska borgarrådet Emilia Bjuggren:

"Vi är ärliga i vår ambition att Stadsteatern i framtiden ska kunna stå mer på egna ben. Men det finns ingen hejd på S tramsiga kritik om kulturskymning, skriver Stockholms nya kulturborgarråd Jonas Naddebo (C)."---

"Vi är ärliga i vår ambition att Stadsteatern i framtiden ska kunna stå mer på egna ben. Bland annat genom att på sikt minska behovet av koncernbidrag genom ökade egenintäkter och breddad finansiering, där koncernbidraget går till att skapa så mycket konstnärlig och publik verksamhet som möjligt. Att vänsteroppositionen i Stockholm tycker det är kontroversiellt visar tydligt skillnaden i vår kulturpolitik."--- 

"Vår vision är att utveckla biblioteken med generösa öppettider, där medarbetares delaktighet uppmuntras och det ska gå snabbt från idé till handling. Biblioteken ska vara trygga, rofyllda och inbjudande miljöer för alla oavsett var i staden man är.

En sak vill jag dock ge Emilia Bjuggren rätt i, det kommer ske förändringar. Det är slut på vänsterns prestigeprojekt för våra skattepengar. Vi vill minska antalet politiska pekpinnar inom kulturen. Vi kommer i stället driva på för kvalitativa attraktiva kultursatsningar – framför allt för barn och unga. Det är inte en kulturskymning ni skådar. Det är en gryning för Stockholms skattebetalare, hårt arbetande kulturarbetare och de som vill ta del av stadens breda kulturutbud."

https://www.expressen.se/debatt/vi-stoppar-sloseriet-pa-kulturens-vansterprojekt/

"Stå på egna ben?" Nu kommer kulturministern att bli upprörd igen…

(Statens verksamhetsbidrag till Stadsteatern i år är 52,8 mnkr. Hur stort Stockholm kommuns anslag är vet jag inte.)

[Göstage]
11/26/18, 2:02 PM
#2

Inte ofta man upplever riktiga brandtal nuförtiden, men Katarina Janouch är förbannad på alla välbeställda finkulturella som koketterar med sin radikalism, och det hörs! (Trots att det är skrivet…)

http://katerinamagasin.se/de-rikaste-kandisarna-har-rad-att-vara-politiskt-korrekta/

[Göstage]
1/15/19, 11:21 AM
#3

När David Eberhards bok "Det stora könskriget" skulle läsas in som talbok lade inläsaren till egna kritiska kommentarer och påståenden i inläsningen.

Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, gjorde vad som måste göras och avlägsnade den beskäftiga pratkvarnens kommentarer. Men icke förty återkom personen på en Facebooksida med fortsätt kritik av Eberhard, och fick uppmuntrande tillrop från likasinnade i kommentarsfältet. Lisa Magnusson på DN:s ledarsida kallar uppträdandet "idiotiskt", och det är förstås bara att hålla med…

[Hayabusa]
1/15/19, 11:32 AM
#4

#3 Man tar sig för pannan!

[Göstage]
1/20/19, 7:59 AM
#5

 David Eberhard kommenterar själv på debattplats i Expressen inläsarens ingrepp i hans verk och skriver bland annat:

"När så äntligen politikerna sent omsider lyckas bilda en regering ska de styra landet. Till sin hjälp har de horder av tjänstemän som ska vara opolitiska. Men människor som arbetar på myndigheter och departement är bara människor. Det är inte alltid de visar sig vara för demokrati och yttrandefrihet. Just detta drabbade mig nyligen då jag fick min bok "Det stora könsexperimentet" inläst för synskadade som så kallad talbok. Inläsaren, som har engagerat sig mycket politiskt, tyckte att han hade rätten att utan någon vidare motivering, mitt i min bok göra tre egna invändningar och kommentarer."---

"Att sanning som kan bytas ut inte är en sanning hade kanske inte personen tänkt på, men det är inte poängen. Hela hans handlande gjordes inom ramen för ”Myndigheten för tillgängliga medier” (MTM). Det är en statlig myndighet som ska tillgängliggöra litteratur för de som inte ser texten. Alltså är det inte bara ett övertramp mot mig som författare och min upphovsrätt när han utan tillåtelse ändrar i verket, utan också mot alla de synskadade som inte får möjlighet att höra boken som om de läste den själva. Dessutom medgav inläsaren att han gjort kommentarer i tidigare inläsningar förut. Jag har fått veta att även andra författare har drabbats av sådant. MTM gör ett stort antal inläsningar av böcker, varför det självklart kan hända, men man undrar ändå över hur inläsarna rekryteras."---

_ "Dessutom riskerar detta bara att vara toppen av ett isberg där man accepterar synnerligen odemokratiska värderingar från tjänstemän, bara de kommer från rätt håll.
_

Många totalitära människors åsikter har däremot under lång tid accepterats av etablissemanget. Det är knappast troligt att någon till exempel skulle rätta den ”folkkäre” skådespelaren som förordar kommunistisk diktatur. En åsikt som en demokrati självklart måste acceptera, men som knappast bör stå oemotsagd i tv. 

När man sen betänker hur det är ställt på vissa departement blir man lätt uppgiven. På Utrikesdepartementet skrev i höstas 261 opolitiska tjänstemän upp ett upprop där man frågade sig hur man skulle agera i händelse av att en blivande regering skulle komma att ha en annan uppfattning i frågor som rör deras nuvarande styrdokument. De undrade också bland annat över om de borde vara lojala mot sin arbetsgivare. Ett politiskt upprop om civil olydnad för de förment goda. 

Visst ska man ha civilkurage om man oroar sig över hur det är ställt med demokratin, men knappast innan diktaturen och utrensningarna står för dörren. Något som de som anser sig bekämpa felaktiga åsikter uppenbarligen själva bidrar till mer, än dem som de försöker censurera."

https://www.expressen.se/debatt/min-bok-forvanskades-av-statens-asiktspolis/

[Hayabusa]
1/20/19, 8:39 AM
#6

#5 Ja, det är f-n sjukt.

Annons:
kamera0710
1/24/19, 6:04 AM
#7

En undran när jag läser inläggen här: Stödjer ni beslutet att stänga av LBB, alias Landsbygdsbo, här på sajten?

[Göstage]
1/24/19, 7:27 AM
#8

#7 "På förekommen anledning" i just den här tråden, eller? 🤔 Känns fel att diskutera en enskild person, men som förklarats åtskilliga gånger så är det admin som har beslutanderätten, och genom att skriva på sajten ger man ju sitt stöd direkt eller indirekt, annars finns ju valet att lämna om man inte trivs.

[Hayabusa]
1/24/19, 7:38 AM
#9

#8 Vad jag tror kamera0710 syftar på är att signatur LBB är inläsaren som du nämner i #3. Inte för att jag har någon info om det, jag känner inte personerna i fråga, men kamera0710 vet kanske något som vi andra inte vet? Att det då skulle vara en anledning till att LBB blev avstängd på någon sajt (denna?) - vilket jag inte heller har kännedom om. Personligen vet jag inte vem som är avstängd var och det är heller ingen info som jag känner ett behov av.

[Göstage]
1/24/19, 7:43 AM
#10

#9 Aha, då var det en personinformation som åtminstone inte jag kände till. Instämmer i dina synpunkter i övrigt (och har förstås kvar åsikterna från #3 oavsett vem det än rör).

[Hayabusa]
1/24/19, 7:49 AM
#11

#10 Någon annan koppling kan jag inte se. 

Vill poängtera att jag INTE känner till något som helst om LBB, har ej träffat personen i fråga och känner han/hon inte på något vis. Huruvida han är inläsaren i #3 - det känner jag inte heller till. Däremot vet jag att Sverige förlorade mot Danmark igår (VM i handboll)…

[Göstage]
2/12/19, 12:25 PM
#12

En "slöjbild" (inte den som visas på Aftonbladet, men på Nyheter idag) har vållat diskussion inom RF. Expo angriper nu de som har uttryckt sin mening.

[Göstage]
2/14/19, 11:05 AM
#13

#12 Riksorganisationen GAPF - Glöm Aldrig Pela och Fadime- uttrycker sitt stöd för Ulla Gustavsson.

"Vi kan utifrån vårt kunnande och utifrån våra erfarenheter om hedersförtryck konstatera att Simförbundets ordförande Ulla Gustavsson har en poäng i frågan om beslöjade barn. Slöjan är ett religiöst attribut, och att skylta med det, särskilt på barn, sänder felaktiga signaler om jämställdhetsarbete. Som om det inte omfattar invandrarflickor. Att försöka påvisa mångfald genom bilder på flickor med slöja är att normalisera hedersförtrycket. Något som en organisation som RF med sin värdegrund bör undvika."---

"Vi stödjer Ulla Gustavssons ställningstagande mot marknadsföringen av slöja på barn. Vi är tacksamma för alla som har mod och integritet nog att agera när hedersförtrycket normaliseras."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ulla-gustavsson-har-vart-fulla-stod-26149

Annons:
[Göstage]
2/14/19, 1:38 PM
#14

"I går ville inte styrelsen i Svenska simförbundet uttala sig angående ordförande Ulla Gustavssons uttalande om att barn i slöja inte bör visas på bild. I dag uppger Dagens Nyheter att hon får avgå efter uppståndelsen."---

https://www.svt.se/sport/simning/uppgifter-efter-slojbraket-simforbundets-ordforande-ulla-gustavsson-sparkas

Mer var det inte med det.

[Göstage]
2/15/19, 8:02 AM
#15

#14 Katerina Janouch upprörs av behandlingen av Ulla Gustavsson:
"Naturligtvis dröjde det inte många timmar innan ännu en klok individ, denna gång Simförbundets ordförande Ulla Gustavsson, tvingades lämna sin post, efter att hon kritiserat normaliseringen av slöjor på barn. Att hon stod upp för minderåriga som blir sexualiserade och diskriminerade genom det religiösa plagget, en symbol för islamistiskt förtryck, kallades i det feministiska och “demokratiska” Sverige för “kontroversiellt” och Ulla fick respass. Jag tycker Ulla borde vägra gå – och ge sina belackare en hård kamp. Det är faktiskt olagligt att sparka någon för dennes åsikter i Sverige, enligt arbetsrättsjuristen Jens Tillqvist."---

http://katerinamagasin.se/att-sparka-simforbundets-ulla-gustavsson-ar-troligen-olagligt-fallet-bor-provas-juridiskt/

[Jimmy.L]
2/15/19, 8:06 AM
#16

Yttrandefrihet tycks inte simförbundet gilla.

[Göstage]
2/15/19, 8:15 AM
#17

Nej, den så kallade idrottsrörelsen har väl av tradition nära relation till folkrörelsernas Sverige och deras korrekthet, så man förvånas inte över hur lågt det visar sig vara till tak.

[Jimmy.L]
2/15/19, 8:25 AM
#18

Det kommer bli ett problem, vad händer om en förening upptäcker hedersvåld dom kommer ju inte våga rapportera det. Kommer föreningen uteslutas?

[Göstage]
2/15/19, 8:33 AM
#19

Ja, inget känns otänkbart-  om inte annat så kommer ju anslagen från staten, och "man biter inte den hand som föder en", som det heter.

[Göstage]
2/15/19, 11:13 AM
#20

Björn Eriksson, ordförande i RF säger så här:
"-Jag har en helt annan uppfattning än Ulla Gustavsson. Vi ska inte bestraffa ungdomar som kanske måste ha slöja på sig, utan i stället inkludera dem. De ska vara med i idrotten och de ska också vara med på våra bilder, säger Björn Eriksson till SVT Sport."

Håller helt med honom att ungdomar med slöja som idrottar inte skall bestraffas. Men: när han säger att de "kanske måste ha slöja på sig", var ligger då engagemanget mot att de kan bära den genom tvång? Skall RF tyst medge att det tvånget är okej eller ställa sig på de utsattas sida?

Och när han säger att samma utsatta barn "skall vara med på våra bilder", gör man sig inte även då på samma sätt skyldiga till en legitimering av detta tvång?  Klart att slöjivrarna känner stöd genom sådana bilder!

Annons:
[Jimmy.L]
2/15/19, 11:37 AM
#21

Ulla Gustavsson, Simförbundets ordförande tvingades avgå. Orsaken var att övrig styrelse ansåg att hon hade uttalat sig politiskt utan att ha styrelsebeslut. Det hon gjort var att hon hade på ett korrekt sätt agerat mot hedersförtryck.

http://www.idrottensaffarer.com/kronikor/2019/02/vem-eller-vilka-borde-egentligen-avga

[Göstage]
2/15/19, 11:49 AM
#22

#21 👍

[Göstage]
4/17/19, 4:10 PM
#23

Sameh Egyptson, välkänd forskare och författare, har starka invändningar mot arrangemanget Den arabiska bokmässan i Malmö. Men det är tydligen inte någon bokmässa  där den svenska kultureliten känner för att kritisera upplägg eller deltagare… 

"Den 26 april inleds Arabiska bokmässan i Malmö, en mässa som arrangeras av studieförbundet Ibn Rushd med stöd av Malmö stad, Kulturrådet, Biblioteken i Malmö, Region Skåne och Skånska Akademin."---

"När man gör en sökning på studieförbundets tidigare gäster på arabiska internetsidor finner man till exempel en blogg som tillhör den saudiska professorn, Mazin Motabagani. I bloggen finns kopierat en brevinbjudan från Ibn Rushd i Sverige. Brevet är undertecknat av den tidigare rektorn för Ibn Rushd, Othman Al Tawalbeh, idag studiekonsulent i Ibn Rushds avdelning Syd.

Al Tawalbeh beskriver i sin inbjudan Europa i ett moraliskt förfall. Han pekar också på att det sker en demografisk förändring på kontinenten, där antalet muslimer växer i förhållande till Europas ursprungsbefolkning. Han argumenterar för nyttan att samverka med Europeiska institutioner så att man genom samverkan kan utbilda ”unga muslimer” för att dominera den västerländska civilisationen efter dess kollaps, och ersätta den med islams läror. Inbjudan resulterade i en rundresa i Sverige – betald av allmänna medel via Studieförbundet Sensus och Ibn Rushd.

Vid hemkomsten bekräftade professorn Al Tawalbehs beskrivning av ett land i moraliskt förfall. Han citerade också ett omdöme om svenska kvinnor som varande ”horor”. Han förvånade sig också att akademiker vid universitet i Lund ägnade sin tid åt att forska om Salman Rushdie. Det naturliga vore att Khomeini såg till att skicka en lönnmördare för att tysta Rushdie, tyckte professorn."---

"Jag vädjar till bokmässans organisationsteam att eftersträva balans i panelen genom att välja en kompetent, kunnig och neutral samtalsledare. Jag vädjar även om att svenska språket ska användas i panelen, så att allmänheten kan delta och lyssna.

Det är också en stor besvikelse för mig att bokmässan inte presenterat något seriöst program för hur säkerhetsfrågorna ska lösas vid arrangemanget, trots att jag efterfrågat detta. Till saken hör att jag nyligen har mottagit dödshot riktade mot mig och min familj."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/offentligt-finansierad-bokmassa-med-slagsida-27215

[Göstage]
6/10/19, 2:46 PM
#24

Twitter

[Göstage]
7/8/19, 6:50 AM
#25

I maj 2017 var Lars Anders Johansson, redaktionschef på Timbro, aktuell med boken "Att dansa efter maktens pipa: kultur i politikens tjänst" och gav i samband med det i en  debattartikel  bilden av en kultur i händerna på politiker och aktivister. Han skrev där bland annat:

"Den svenska kulturpolitikens historia är sedan 1930-talet en historia av stegvis ökande centralisering och politisering av det svenska kulturlivet. 1930-talets socialdemokratiska konstnärspolitik drogs upp efter kulturpolitiken Tredje riket och syftade till att ge politiken inflytande över konstarterna genom styrning av skattemedel. 

Nästa revolutionära omstöpning skedde på 1970-talet, då den bildningsvurmande delen av arbetarrörelsen fick stryka på foten för en ny, kulturradikal politik, där bildning och kultur underordnades andra politiska syften. Ord som ”kulturarv” och ”bildning” ströks ur de kulturpolitiska styrdokumenten.

I dag genomlever vi ett tredje skede i denna utveckling. Den från regeringspartierna påbjudna identitetspolitiska och påstått normkritiska ideologin ska genomsyra hela den statliga kulturpolitiken. Aktivister upphöjs till institutionschefer medan fackkunskapen visas på porten. Allt detta sker under förment vällovliga förevändningar som främjande av mångfald."---

 https://www.expressen.se/debatt/museerna-ska-inte-anvandas-av-bah-kuhnke-och-hennes-aktivistkompisar-for-opinionsbildning/

Kanske är det ifrågasättandet av den politiserade kulturen som nu får vänstern att uppleva att det  pågår ett "kulturkrig", och att det utgör en "hotbild" mot själva demokratin. Håkan Boström uppmärksammar i GP hur socialdemokratiska intressenter dukade upp en verbal bataljmålning i Almedalen.

"Under Almedalsveckan anordnade dock det socialdemokratiska bildningsförbundet, ABF, en diskussion med utgångspunkt i frågan: Vem vinner kulturkriget? Många svenskar skulle nog ställa sig undrande inför frågan. Vilket krig? Men för delar av den intellektuella vänstern är ”kriget” ett faktum. Själva demokratin är rentav hotad. I hög grad handlar det om att vänstern för första gången på länge känner sig utmanad på kulturområdet."---

"Inom vänstern finns det snarast ett stort behov av att blåsa upp en hotbild som knappt existerar."--- 

"Som liberal är det lätt att välkomna vänsterns yrvakna intresse för konstens oberoende. Det är desto svårare att ta ompositioneringen på allvar när den helt och hållet verkar motiveras av maktstrategiska skäl."--- 

"Sveriges kulturliv är naturligtvis inte alltigenom politiserat till sitt innehåll. Stora delar av kulturen ligger långt från det politiska och det produceras även samhällsrelevant teater och skönlitteratur som klarar att inte förfalla till pekpinnenivå, vilket är hoppingivande. Men i den mån det förekommer en politisk slagsida lutar den alltid åt samma håll. Under förra årets Almedalsvecka drev till exempel offentligt ägda Riksteatern en direkt kampanj mot Sverigedemokraterna. Exemplen kan mångfaldigas och det är inte bara en fråga som rör SD utan även borgerligheten."---

"Vänstern är nämligen väl medveten om att makten över samhället inte bara handlar om ekonomi. Den handlar i lika stor utsträckning om meningsskapande, kultur och idéer. Därav talet om kulturkrig." 

https://www.gp.se/ledare/vem-vinner-kulturkriget-1.16006593

[Göstage]
7/28/19, 12:52 PM
#26

Göran Greider hyllar på Aftonbladet kultur 90-åringen Tintin, men skriver inte något om vad man kunde läsa på samma kultursida 2012,  nämligen att Behrang Miri, Kulturhusets konstnärlige ledare för barn och unga, kastade ut Tintinböckerna från husets ungdomsbibliotek med anklagelsen att "de är rasistiska". 

(Böckerna var snart tillbaka och Miri slutade senare samma år. Idag är han en flitigt anlitad kändis i nöjesindustrin och "nationell samordnare för social mobilisering på ABF".)

[Göstage]
7/28/19, 1:13 PM
#27

Högt uppsatt kulturknutte går ut på Twitter och förlöjligar de som reagerat mot busschauffören i Malmö som agerade moralpolis över en kvinnas klädsel.

http://katerinamagasin.se/vd-riksteatern-forlojligar-kvinnofortryck-vilken-tur-att-en-kvinna-stoppades-pa-en-buss/

Annons:
[Hayabusa]
7/28/19, 6:28 PM
#28

#27 Magnus Aspegren - tur att han fick något att skriva om…

Han är Riksteaterns alldeles egna clown 😜

[Jimmy.L]
8/6/19, 8:58 PM
#29

Tre kvinnorättsaktivister har dömts till sammanlagt 55 år och sex månaders fängelse i Iran. I sociala medier efterlyses stöd från feminister i väst, ett stöd som tycks utebli.

https://samtiden.nu/2019/08/tre-kvinnor-protesterade-mot-slojtvang-doms-till-55-ars-fangelse-i-iran/

[ludgopelle]
8/8/19, 12:06 AM
#30

#28😂

72mm
8/8/19, 6:42 PM
#31

#25 Jag citerar ett citat: "I dag genomlever vi ett tredje skede i denna utveckling. Den från regeringspartierna påbjudna identitetspolitiska och påstått normkritiska ideologin ska genomsyra hela den statliga kulturpolitiken. Aktivister upphöjs till institutionschefer medan fackkunskapen visas på porten. Allt detta sker under förment vällovliga förevändningar som främjande av mångfald"

Lösningen är löjligt enkel. Kapa kulturbudgeten. Helt. Ett lands kultur (speciellt inte ett land som allt som oftast kallas "ett rikt land") ska för bövelen inte vara skattefinansierad. Låt folk själva bekosta det som de tycker är värt pengarna. 

En öppen, fri marknad är ett under av demokrati. Och blir det inga fotbollsarenor, islamistiska studecirklar eller kulturtidskrifter som ingen läser därför att folk måste ha råd att gå till tandläkaren så kanske det är det som är den riktiga prioriteringen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
8/8/19, 7:23 PM
#32

#31 Ja tack!

[Göstage]
9/29/19, 5:05 PM
#33

Sajten Fokus har utnämnt Louise Erixon till Kultursveriges mäktigaste, fast man gör det med en förnäm rynkning på näsan. Dick Erixon på Samtiden (ingen släkting tror jag) gratulerar, men mer från hjärtat.

"Det Louise Erixon står för är väl mer uppfriskande än något som någon i kulturmaktseliten givit uttryck för: att ifrågasätta de trötta kulturyttringarna som dominerat i Sverige sedan 1968. 

”Kväsande” och ”ofri” är utmärkta benämningar på den kulturpolitik som råder. Den är toppstyrd och inte utsatt för konkurrens eftersom politikerna hittills skickat miljarderna utan att fråga efter kvalitet, relevans, nytta och alternativ. 

Men verksamhet som får skattepengar ska alltid granskas, värderas och beslutas av de demokratiskt valda företrädarna, också pengar till kultur. 

Att hävda att man ska ha pengar från svenska folket, men att folket ska skita i hur de används är en vanvettig hållning som inte borde få gälla på något enda område. Grattis Louise Erixon och Sölvesborg! Bättre exempel på utmanande, provocerande och nytänkande kulturaktivism finns inte i Sverige."

https://samtiden.nu/2019/09/inget-provocerar-sa-mycket-som-konservativ-kultursyn/

[Göstage]
10/15/19, 11:12 AM
#34

Ola Wong har smugit sig in på ostron- och champagnemingel bland kultureliten på bokmässan och kollat vad de har för sig när haspen är på mot allmänheten. Verkar vara ungefär som väntat/befarat- och då missade han ändå efterfesten

https://kvartal.se/artiklar/nobelpriset-och-kulturelitens-verkliga-fest/

Annons:
[Göstage]
10/20/19, 8:16 AM
#35

Läser Paulina Neudings betraktelse över hjältestatyn föreställande Zlatan i Malmö, och ser mellan raderna reflektionen över "fin- och fulkonst". Man kan ju leka med tanken att Zlatan istället hade varit Sölvesborgs store son. 

Vad hade de lokala ivrarna för samtidskonst tyckt om att det placerats en staty i stil med sådana som rest över hjältekungarna istället för samtidskonst, kanske i form av kuber och kvadrater? (Om beställningen gjorts samtidigt med den nu resta över Zlatan hade det skett under det styre som den avgångna konstnämnden tillhörde.)

https://www.gp.se/debatt/zlatan-ibrahimovic-undantaget-som-bekräftar-regeln-1.19265850

[Göstage]
11/28/19, 8:22 AM
#36

När MP nu går till storms till SD:s kulturpolitik i Sölvesborg kanske det kunde vara klädsamt om de kollade strömningarna i sitt eget parti också, tycker Karin Pihl på GP:s ledarsida. Tankar som Ann Heberlein framfört tidigare, citerat i en äldre iFokustråd här.

"När Miljöpartiet lite yrvaket var tvunget att formulera en kulturpolitik för några år sedan var det tydligt att konst inte alls bara skulle finnas till för sin egen skull. Att läsa Miljöpartiets program från 2015 är som att läsa en handbok i totalitärt tänkande. Kulturen ska formas, kuvas och anpassa sig efter politiska diktat. ”Tydliga direktiv och krav ska ställas på alla kulturinstitutioner och -myndigheter att arbeta med mångfaldsfrågan på alla plan”, står det. Om målen inte uppnås ska ”tydliga sanktioner” införas. All personal och alla styrelser inom kulturinstitutionerna ska fortbildas i postkoloniala teorier."---

"Om kulturminister Amanda Lind verkligen är oroad över den ideologiska styrningen borde hon börja med att syna den vänsterpräglade kulturpolitiken som staten fört de senaste decennierna, faktiskt sedan 1970-talet. Om hon vill försvara en rent frihetlig syn där principen om ”armlängds avstånd” gäller fullt ut borde hon börja med att tydligt och klart deklarera att de senaste årens idéer om normkritik stryks, och att staten intar en mycket mer neutral inställning."---

"Att inte vilja köpa in menskonst till äldreboendena, eller att för den delen vägra köpa nationalromantiska målningar, är inte samma sak som att med våld stänga ner någons konstgalleri. Man är inte ”tystad” bara för att man inte får bidrag. De män som Filminstitutet tidigare inte ville ge några pengar blir inte tystade, utan orättvist behandlade."---

https://www.gp.se/ledare/syna-er-egen-kulturpolitik-miljöpartiet-1.20871755

[Jimmy.L]
11/28/19, 9:33 AM
#37

👍

[Göstage]
11/28/19, 10:19 AM
#38

Jonas Persson uttrycker det på Katerina Magasin: 

"Samtidigt hävdar vänsterliberaler med emfas att Sverige saknar kultur. Den svenska kulturen är enligt denna syn inte sitt innehåll utan består i att vara upphöjd över alla andra folkslag. Det har sannolikt inte föresvävat vänsterliberaler att deras sätt att tänka är den yttersta formen av förnedring och avhumanisering som man kan föreställa sig ­– både för svenskar, men också för de invandrare de säger sig värna."--- 

http://katerinamagasin.se/morgan-johanssons-utspel-avslojar-socialdemokratins-nedsattande-syn-pa-invandrare/

"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." Fredrik Reinfeldts bevingade uttalande i Ronna 2006 lever i praktiskt tänkande hos den politiska eliten ännu idag. Politikerna härstammar från de gamla grekerna, vi andra kom kravlande upp ur myrar och diken.

[Hayabusa]
11/28/19, 10:31 AM
#39

#38 Så sant 👍 Tur att man inte är svensk…😉

[Göstage]
11/28/19, 11:06 AM
#40

Som Mohamed Omar uttrycker det: "Men när det handlar om andra länder så kan vänstern visa mer förståelse för den nationella identitetens betydelse, till och med att man framhäver den."---

"Åh, tänk om vänstern i Sverige skulle börja föreslå att pengar gick till film, teater och musik som skulle bevara den svenska identiteten! Nej, här ska skattepengarna i stället läggas på saker som främjar mångkultur.

När ska Ann Linde och resten av regeringen erkänna svenskarnas rätt att framhäva sin nationella identitet? ."---

 https://detgodasamhallet.com/2019/11/28/mohamed-omar-vanstern-gillar-nationell-identitet-i-andra-lander/#more-20156

[Hayabusa]
11/28/19, 11:25 AM
#41

#40 Så är det.

Annons:
[Jimmy.L]
11/28/19, 11:56 AM
#42

Dom stoppar kulturpengarna i egen ficka.

[Göstage]
12/5/19, 9:16 AM
#43

Karin Pettersson, tidigare chef för ledarsidan på Aftonbladet (före Anders Lindberg), blir ny chef för deras kultursida. Hon säger sig vara  "inställd på att driva debatt utifrån ett vänsterperspektiv", vilket väl bara är ytterligare ett exempel på politiseringen av kulturen för den som tvivlat. Hennes företrädare Åsa Linderborg hörde ju också till vänsterradikalerna.

[Hayabusa]
12/5/19, 9:24 AM
#44

#43 Vänsterkultur då, med andra ord. Jag längtar redan…

[Jimmy.L]
12/5/19, 9:27 AM
#45

#43 Och dom undrar varför folk slutar läsa deras tidning. 😕

[Göstage]
12/14/19, 12:16 PM
#46

Ett antal företrädare för bland annat invandrarorganisationer befarar att förestående tillämpningar av barnkonventionen som införs vid årsskiftet kommer att bli till konservativa krafters fördel.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/8mL3eG/legitimera-inte-sloja-pa-barn-med-nya-lagen

[Göstage]
12/15/19, 6:46 PM
#47

#46 Jakob Heidbrink docent i civilrätt vid Göteborgs universitet, verkar också ha dåliga vibbar inför kommande politiskt bruk av barnkonventionen.

"Jag fruktar alltså att barnkonventionen, i synnerhet efter att den fått sin helgonförklaring genom att omvandlas till svensk lag, inget annat blir än ett politiskt tillhygge. Frågan vad som möjligtvis kan tänkas vara barnets bästa kommer inte längre att sakligt kunna diskuteras, utan olika deltagare i debatten kommer att med myndig stämma förklara att just deras politiska åsikt minsann formulerar barnets bästa och att alla andra åsikter utgör ett brott mot lagen. 

Barnkonventionen riskerar att utnyttjas till att försöka åstadkomma en företrädesrätt för den egna åsikten utan att man ska behöva argumentera för den åsikten. De allmänna mänskliga rättigheterna utnyttjas redan av samtliga politiska läger till att försöka åstadkomma sådant företräde. Det finns ingen anledning att tro att det skulle bli bättre i barnkonventionens fall."---

https://kvartal.se/artiklar/barnkonventionen-kortsluter-demokratin/

[Göstage]
12/16/19, 12:25 PM
#48

"Myndigheter bör vara befriade från religiös klädsel", skriver Per Bauhn, professor i praktisk filosofi vid Linnéuniversitetet på GP debatt och ger exempel på varför han anser det.

Annons:
[Göstage]
12/16/19, 8:40 PM
#49

Sjutton företrädare för det svenska kulturen har publicerat en debattartikel i DN där de vill förbjuda kommunerna att lägga sig i vilken konst de köper in, de skall bara se glada ut och betala, ungefär. Jag skriver "ungefär", eftersom artikeln nu blivit betalbelagd.

Men Karin Pihl ger svar på tal i GP: 

"Debattartikeln är pinsam i sitt självförhärligande. Debattörerna försöker medvetet eller omedvetet att förvirra läsaren genom blanda ihop två saker: debatten om vilken kultur som vi skattebetalare ska finansiera och rätten att uttrycka sig fritt. Men det är en milsvid skillnad mellan dessa två ting. Med kulturbyråkraternas resonemang skulle all kulturutövning som inte får bidrag vara censurerad av staten. Det vore en absurd åsikt. Eller menar de att all den konstnärliga verksamhet som pågår i Sverige och som inte får några bidrag liksom inte "finns"? Den kanske inte räknas?

Kanske är sammanblandningen medveten. Om ”fri kultur” betyder ”kultur som vi beslutar ska få pengar”, ja, då är ju dessa personer oumbärliga för den konstnärliga yttrandefriheten i Sverige. De anser nämligen att ”rätten till kultur” ska skrivas in i grundlagen och därmed göra kulturstödet mer immunt mot parlamentarisk påverkan. Men med ”rätt till kultur” syftar debattörerna i det här fallet inte på rätten att skapa vilken konst man vill, utan rätten att konsumera kultur på skattebetalarnas bekostnad."---

https://www.gp.se/ledare/använd-inte-kulturens-frihet-som-svepskäl-1.21621106

[Göstage]
1/12/20, 9:19 AM
#50

#46 #47 "Sedan första januari är barnkonventionen svensk lag. Exakt vad det innebär är ännu inte riktigt klarlagt – men religiösa aktörer, som ärkebiskop Antje Jackelén, verkar se det som en möjlighet att flytta fram sina positioner. Blir det ett bräckjärn för att rasera det som byggts upp de senaste hundra åren?", skriver Humanisterna på Expressen debatt.

https://www.expressen.se/debatt/varning-for-missbruk-av-barnkonventionen/

[Göstage]
1/12/20, 9:43 AM
#51

#50 Författaren och journalisten Lars Åberg hyser också farhågor i vilka händer barnkonventionen kommer att bli ett verktyg.

"Den svenska tendensen till självutplåning inför inflyttade kulturer och värderingar – vilken i kombination med en moraliserande hybris på global nivå har skapat en säregen nationell självbild – manifesteras också i beredvilligheten att ansluta sig till internationella deklarationer och konventioner. Nationella regler, baserade på utredningar och parlamentariska beslut, anpassas påfallande lätt till överstatliga propåer. Svenska beslutsfattare vill också väldigt gärna föregå med gott exempel, ibland till synes omedvetna om att detta goda sedan länge kan vara etablerat i inhemska bestämmelser och verksamheter."---

"Från vänner som arbetar i socialtjänsten hör jag hur man där nu förbereder sig för att implementera den nya lagen i sitt arbete och man kan känna viss oro för att de symboliska gesterna och förlängda checklistorna ska ta överhanden. Vill man verkligen sätta barnet i centrum är det i första hand de destruktiva uppväxtmiljöerna som måste förändras."---

http://larsaberg.se/sv/barnkonventionen-inte-sjalvklart-bast-for-barnen/

[Göstage]
1/14/20, 8:31 AM
#52

Svenska lärare väljer sida.

"Som en protest och ett sätt att visa muslimska elever sitt stöd hade i dag sex icke muslimska lärare på Prästamosseskolan i Skurup tagit på sig slöja. En av dem är Marit som undervisar i Svenska som andraspråk. När Aftonbladet är på besök sitter hon i biblioteket och undervisar en flicka i 13-årsåldern som bär en ljusblå slöja. – Eleverna blir glada när de ser att vi också har slöja. De känner att vi stöttar dem, säger Marit."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJLlkL/lararnas-protest-mot-slojforbudet--bar-sloja

Relaterad artikel.

[Hayabusa]
1/14/20, 8:39 AM
#53

#52 Slutar de handskakshälsa också..?

[Göstage]
1/14/20, 9:14 AM
#54

Skulle inte förvåna…😃

[Göstage]
1/15/20, 9:48 AM
#55

Apropå barnkonventionen: förslår den att skydda de barn från Rosengård till Östermalm som växer upp i en vardag från där sprängningar blivit en realitet?  Paulina Neuding i Dagens Samhälle är inne på den frågan. 

 "Fler än 230 misstänkta bombningar ägde rum i Sverige bara under 2019, och inget tyder på en avmattning sedan årsskiftet. Och bomber är inga precisionsvapen. Det räcker med en enda sprängning för att orsaka en katastrof, och det är fortfarande ren och skär tur att inte fler skadats eller dödats givet blotta mängden attentat. 

Men sprängningarna påverkar och skrämmer också fler människor än vad som framgår av statistiken över brottsoffer. De präglar redan svenska barndomar. Och när en bomb blåser ut fönster på en skola på Östermalm, ett stenkast från TV-huset, gäller det att påminna sig om hur närvarande gängvåldet redan är i många barns liv."---

"Den 1 januari i år blev för övrigt Barnkonventionen svensk lag. Juridiskt sett är lagen ett formidabelt slag i luften, men man får förmoda att det är en fråga om andra prioriteringar. ”Det handlar om att barns rättigheter ska tillgodoses och att barn ska ges goda uppväxtvillkor. Barns uppväxt går inte i repris, den är här och nu,” skriver jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) på DN Debatt. Under tiden får en skola på Östermalm sätta in nya fönster i klassrummen." 

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/explosioner-praglar-redan-svenska-barndomar-31046

"När barnasinnet har berövats på sin glöd. Då har ondskan nått sitt mål till slut."

[Dick Hansson / lorne dewolfe]("När barnasinnet har berövats på sin glöd. Då har ondskan nått sitt mål till slut." Dick Hansson / lorne dewolfe https://www.youtube.com/watch?v=R12O9MN8qS4)

Annons:
[Göstage]
1/16/20, 9:57 AM
#56

Gustav Fritzon skriver på Smedjan om vad han upplever som den springande punkten bakom inkorporeringen av barnkonventionen: Makt.

"Att göra svensk lag av FN:s barnkonvention har väldigt lite med barns rättigheter att göra. Inkorporeringen handlar om makt: vem som får utöva den, och vem som kan ställas till svars. Detta är kulminationen av en decennielång förvaltningskris som präglats av en problemdumpning från politiken till byråkrater och jurister."---

"Det är få som tror att barnkonventionen markant kommer påverka barns faktiska ställning i Sverige. I stället bör man tolka konventionen som ett led i en kedja, då Socialdemokraterna i decennier skjutit på ansvaret för politiken till byråkrater och jurister.

Om man vill förutspå hur konventionen kan komma att påverka svensk politik bör man fundera på hur stor del av vår pågående förvaltningskris som är rotad i de ad hoc-lösningar tjänstemän tvingats genomföra i brist på konsekvent politisk styrning. Det är också värt att fundera på vad det kostat att överlåta ansvaret för politiserade sakfrågor till myndigheter som präglas av vänsteraktivism. För mig är detta bieffekter av barnkonventionen, för andra må det vara syftet."

https://timbro.se/smedjan/en-gokunge-i-svensk-rattsordning/

[Göstage]
1/31/20, 7:21 AM
#57

Mohamed Omar på DGS reflekterar över svenska kulturivrare, deras politiska hemvist och deras egentliga syften. Vad är det de sår, och vad är de önskade konsekvenserna? 

"När man hör att någon är en politisk författare eller politisk filmskapare, tolkar man det automatiskt som att författaren eller filmskaparen kritiserar samhället utifrån ett vänsterperspektiv. Det skattefinansierade kultursverige har blivit så vant vid att kultur och vänster betyder samma sak att många som lever därinne i bubblan inte ens förstår att de gör något politiskt."---

https://detgodasamhallet.com/2020/01/31/mohamed-omar-arabiska-bocker-pa-svenska-bibliotek-ska-nog-mest-ses-som-en-politisk-manifestation/

[Jimmy.L]
1/31/20, 7:34 AM
#58

#57 Mohamed Omar har så rätt.

[Hayabusa]
1/31/20, 8:37 AM
#59

#57 Saxat ur texten:

"Arabiska böcker på svenska bibliotek ska nog mest ses som en politisk manifestation, riktad mot svensktalande, snarare än faktiskt omtanke om arabisktalande biblioteksbesökare."

Exakt så.

[Jimmy.L]
2/2/20, 7:20 AM
[Göstage]
2/4/20, 10:15 AM
#61

Härlig krönika i Expressen av Jens Ganman från Årets svenskgala.

"Vi har haft många ståuppkomiker och poddar och folk som pratar dialekt i hyllade krogshower, men jag tror att svenska komiker kanske har glömt hur viktigt det är att peta på makten med jämna mellanrum, kanske till och med sticka den i rumpan med en hötjuga.

Fast ni vet hur det är, när man är kulturprofil och komiker; man får priser (alltså fina priser, inte Årets svensk)… stipendier och egna tv-serier… Man får projektpengar av SFI, man känner nya chefen på SVT, man går på samma premiärer som kända politiker och opinionsbildare. Man kindpussas. Man har trekanter. Man är med i samma slutna FB-grupper. Och så vips, en dag, är man inte rolig längre. Man är bara en idiot. En nyttig idiot."---

 https://www.expressen.se/kultur/sa-blir-man-fet-lat-och-dum-i-huvudet/

[Göstage]
2/14/20, 9:53 AM
#62

En parallell 2014-2020 mellan de i dagarna så aktuella SAS och Norrköpings stadsmuseum i konsten att knyta samman då- och nutid på ett insinuerande sätt. SAS genom att sätta Carl I Hagen på samma sida som Quisling, stadsmuseet genom att hänga upp en bild på SD:s lokalpolitiker anno 2018 i en utställning om nazismen.

Annons:
[Hayabusa]
2/14/20, 10:05 AM
#63

#62 Just det. När vi talar om kopplingar till 30/40-talets nazism - var är kungafamiljen? Företagsledare? Andra politiker? Ja, praktiskt taget hela landet Sverige? Varför nöja sig med Sverige..? Något land i mellanöstern borde också få plats med bild & historia. Jag menar - om vi nu verkligen ska lyfta på locket så ska vi väl göra det ordentligt?

[Jimmy.L]
2/14/20, 10:11 AM
#64

Socialdemokraterna i Stockholm försöker tvinga Stockholms stadsmuseum att visa utställningen "Medlöperi och motstånd".

https://mitti.se/nyheter/polisanmald-utstallning-stockholm/?omrade=sodermalm&view=app

[Göstage]
2/25/20, 9:29 AM
#65

Adam Cwejman skriver på ledarplats i GP om kulturrevolutionen på museerna.

"Relationen mellan politiken och kulturen är komplicerad. Å ena sidan är det just politiska församlingar som sätter budgetar, skapar organisationer och väljer chefer. Samtidigt ska de hålla sig på avstånd från själva innehållet. I praktiken innebär det att innehållet i högsta grad kan vara ideologiskt (eller direkt politiskt) färgat, utan att det går att påverka från politiskt håll.

Principen om att politiker ska hålla en armlängds avstånd till kulturen är i grunden bra. Problemet är att den lämnar mycket makt i händerna på tjänstemännen. Det möjliggör för museiintendenter att styra efter eget huvud."--- 

"Vad är det museipedagogen ska "kommunicera" om inte historia och kulturarv? Tror hon att den som besöker museet för att lära sig om staden inte är intresserad av att lära sig om staden? Och om det är resursbrist, varför lägga pengar på flygande tygbajskorvar och annat trams och inte kärnverksamheten, alltså stadens historia?"--- 

"Detta 2000-talssverige har tyvärr en väldigt märklig relation till sin egen historia, vilket vi ofta blir påminda om på vissa av våra museer. Dessa publika institutioner ska vara både mötesplatser och fritidsgårdar. Appellera till alla, vara interaktiva och krystat samtidspolitiska. Uppgifterna blir så mångtaliga och splittrade och resultatet kan vi beskåda på Alströmermagasinet. Lite av varje. Nästan ingenting om historia."--- 

https://www.gp.se/ledare/vad-ska-vi-med-svensk-historia-till-1.24467260

[Jimmy.L]
2/28/20, 8:01 PM
#66

Luleås biträdande skolchef har i ett inlägg på twitter uttryckt att coronaviruset ska vara bra och effektivt eftersom det flyttar fokus från Sverigedemokraterna. ”Jag tycker coronaviruset är bra och effektivt…det enda som lyckats med att flytta medias fokus från SD”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/skolchef-till-angrepp-mot-sd-pa-sociala-medier

[Göstage]
2/29/20, 8:26 AM
#67

#66 Låter som en desperat förhoppning! Skulle digerdöden få en revival blir det väl stora famnen från korrekthetskretsarna, för då blir det ännu färre som skriver om SD…

[Jimmy.L]
2/29/20, 8:29 AM
#68

#67 Viruset ser tydligen skillnad på partitillhörighet. 😃

[Göstage]
2/29/20, 8:33 AM
Annons:
[Jimmy.L]
2/29/20, 8:48 AM
#70

😃

[Göstage]
3/9/20, 9:23 AM
#71

#47 #50ff _"Omkring 1 500 barn som befinner sig i grekiska flykting- och migrantläger kan snart komma att tas emot av EU.  Det uppger den tyska regeringen.
_

En humanitär lösning håller på att förhandlas fram på europeisk nivå, och ambitionen är att få en koalition av frivilliga länder som är beredda att välkomna barnen, enligt Tyskland."---

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/eu-overvager-att-ta-emot-flyktingbarn

Och som ett brev på posten kommer sedan barnkonventionen att åberopas.

"Enligt barnkonventionens artikel 9 får ett barn inte skiljas från sina föräldrar och enligt artikel 10 ska ansökningar om familjeåterförening behandlas på ett positivt, humant och snabbt sätt. Dessutom finns den övergripande artikeln 3 om att barnets bästa alltid ska komma i främsta rummet och andra artiklar i barnkonventionen, till exempel 19 och 27, om att staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att barn ska få skydd och omvårdnad. Att skilja på barn till föräldrar med flyktingstatus och föräldrar som av andra skäl är bosatta i Sverige måste för barnen framstå som obegripligt och är i sig en sådan diskriminering som artikel 2 i barnkonventionen beskriver (”olika status”)."---

Källa

Fyratusenfemhundra är förvisso inte många utslaget på Tyskland och Sverige, men sedan kommer nästa steg - ytterligare anhöriginvandring på det.  Det visar på hur lättvindigt det kan gå att runda lagar och beslut, med ankarbarn á la gymnasieinvandrarna.

Edit

[Hayabusa]
3/9/20, 9:25 AM
#72

#71 Next stop - Norrlands inland!

[Jimmy.L]
3/9/20, 9:51 AM
#73

Vi kan skjuta av lite vargar så får dom plats. Dom goda har ju bestämt sig för att skogarna ska bort.

[Hayabusa]
3/9/20, 11:14 AM
#74

#73 Det ska nog lösa sig, det har det alltid gjort ❤️

[Göstage]
3/9/20, 11:37 AM
[Göstage]
3/9/20, 6:43 PM
#76

#71 Sverige kommer i nuläget inte att ta emot några av de barn som Tyskland vill att EU-länderna skall hämta i flyktingläger på de grekiska öarna, meddelar Morgan Johansson i ett skriftligt besked till TT. Återstår att se reaktionerna på detta från det egna partiet och syskonpartierna.

Annons:
[Hayabusa]
3/10/20, 10:58 AM
#77

#76 Det finns, ju, en parlamentarisk kommitté med uppdrag att utreda Sveriges framtida migrationspolitik. 

Saxat från regeringen.se

"I sitt arbete ska kommittén bland annat göra en internationell utblick som framförallt ska avse andra EU-länders regelverk samt analysera vilka faktorer i Sverige som bidrar till att individer söker asyl i Sverige."

Någon större enighet inom EU förefaller det inte att finnas, länderna är lika oense som tidigare. Kanske t om ännu mer. Med andra ord - Sverige måste hitta en egen lösning som är hållbar.

[Göstage]
4/1/20, 11:50 AM
#78

#47ff Barnkonventionen och dess konsekvenser som diskuteras i olika inlägg här har nu även en separat tråd.

https://debatt.ifokus.se/discussions/5e82e79a8e0e740fdd000dd7-barnkonventionen-skyddar-unga-brottslingar?discussions-1

[Göstage]
5/23/20, 11:22 AM
#79

Även om coronapandemin gör att kulturscenerna just nu ligger i träda kan det vara intressant att se på utbudet på en av Stockholms stadsteaters/Kulturhusets scener.

https://kulturhusetstadsteatern.se/Vallingby/

Bolagsfakta Stadsteatern/Kulturhuset.

[Göstage]
7/4/20, 8:13 AM
#80

Många företag blir alltmer synliga i aktivistiska sammanhang - beror det på en idealistisk ådra eller  av snöd vinnings skull? Henrik Jönsson tar upp ämnet på YouTube.

[Göstage]
7/6/20, 10:27 AM
#81

#80 Håkan Boström på GP:s ledarsida stämmer in i den  diskussionen.

"När storföretagen alltmer böjer sig för aktivistkrav, för att tillfredsställa röststarka grupper, riskerar de samtidigt sitt oberoende. Vi andra riskerar hamna i en genompolitiserad ekonomi där avvikare bestraffas.

Har storföretagen blivit allierade med vänstern? Frågan kan tyckas märklig. Men på senare år har allt fler företag börjat marknadsföra sig som garanter för progressiva värderingar, vare sig det handlar om klimat, transgenderfrågor, antinationalism eller antirasism.

Denna till synes oskyldiga glidning råkar helt sammanfalla med den moderna vänsterns agenda – en agenda som företagen i slutänden inte har kontroll över. Särskilt tydligt är detta i USA, men trenden har även börjat göra sig märkbar här hemma. Uppmärksammade reklamkampanjer från H&M och SAS är exempel. H&M har nu också donerat fem miljoner kronor till Black Lives Matter. Danska LEGO går ännu längre och donerar 40 miljoner, samtidigt som man stoppar marknadsföringen av legopoliser (SvD 4/6)."---

"Kapitalismens progressiva vändning, som på engelska kallas ”woke capitalism”, innebär i praktiken att vi går mot en genomträngande politisering av vår vardag som inte är förenlig med åsiktspluralism och fritt tänkande. Alternativt kommer utvecklingen leda till en revolt där det sker en uppdelning av näringslivet efter politiska riktlinjer. I bägge fallen vore det mycket olyckligt.

Liberala grundvärden som yttrandefrihet och tolerans för avvikande åsikter, kort sagt acceptansen av en opposition, hotas. I förlängningen undermineras själva demokratin. Ett samhälle med ekonomisk frihet, men utan politisk frihet eller tankefrihet, är inte värt att kallas ett fritt samhälle. Det är en dystopi."

https://www.gp.se/ledare/h%C3%A5ller-v%C3%A4nstern-p%C3%A5-att-ta-%C3%B6ver-kapitalismen-1.30855973

[Göstage]
7/17/20, 7:42 AM
#82

#81 Näringslivet och de progressiva, armkrok för födkrok? 

"En stor del av kritiken mot Oatly handlar också om ägandeskapet. Ett företag kopplat till den kinesiska staten är storägare. I veckan kom nyheten att det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone köper stora delar av livsmedelsproducenten. Blackstone har bland annat anklagats för att finansiera skövling av regnskog. Oatly försvarar sig: ”[…] om vi tappar hoppet på att folk och företag kan förändras och inte tror de har goda intentioner, är det svårt att tro på att vi kan skapa en bättre värld tillsammans. Kärlek, Oatly”, skriver de på Twitter.

Kan det bli mer samtida än så? H&M ger pengar till proteströrelsen Black lives matter – inte mycket, men tillräckligt för att få uppmärksamhet. Lego ber butikerna att inte marknadsföra figurer som föreställer poliser. Och Oatly tror att det amerikanska storkapitalet som skövlar Amazonas vill ”skapa en bättre värld”.---

https://www.gp.se/ledare/kulturkriget-i-ett-glas-mj%C3%B6lk-1.31379518

[Göstage]
8/13/20, 8:04 AM
#83

#47 #56 m.fl. HD anger barnperspektivet som skäl för att en man som förgripit sig på en flicka regelbundet från det hon var tio år skall få stanna i landet. Man ser då inte barnperspektivet för den utsatta flickan utan för mannens vuxna barn, som själva anser att pappan bör utvisas. En utredning som Morgan Johansson tillsatt ger föga hopp om en förändrad syn på en konsekvent utvisningspåföljd för grova brottslingar av den här kalibern. Expressens ledarsida skriver: 

"Att andelen utländska brottslingar som utvisas har halverats sedan i början av 2000-talet är främst politikens fel. Både under borgerligt och socialdemokratiskt styre har det fattats beslut som gör det svårare att döma personer till utvisning, exempelvis de som har barn i Sverige.  

Fallet med serievåldtäktsmannen, som har tre barn som är svenska medborgare, visar vilka effekter ett sådant barnperspektiv kan ge. 

Mannen har tidigare dömts för grov misshandel av ”tortyrliknande art” av sina egna barn, varav två numera är vuxna. Det yngsta barnet är placerat i familjehem och uppger att hon skulle bli glad om pappan utvisades.

Ändå anser hovrätten att mannens svenska barn är en omständighet som stärker hans anknytning till Sverige."---

"Man får hoppas på en klok utredare som inser att det ofta ligger i barns intresse att grova brottslingar ges en enkelbiljett från Sverige."

https://www.expressen.se/ledare/utvisa-fler-kriminella-for-barnens-skull/

Annons:
Carmarino
8/13/20, 11:03 AM
#84

#83 Barnperspektivet verkar vara att helt strunta i vad barnen tycker. Undrar var i Barnkonventionen det står? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/13/20, 11:22 AM
#85

#84 Den lagen gäller enbart när dom goda påpekar det.

[Hayabusa]
8/13/20, 2:58 PM
#86

"Redan 2016 konstaterade Eva Dahlgren att om Donald Trump, 74, vinner presidentvalet i USA skulle hon och hustrun flytta tillbaka till Sverige nu  – när Trump kanske väljs bort om två månader – gör man slag i saken.

Paret köpte våningen 2011 för 1,4 miljoner dollar, nu vill man ha 2 050 000 dollar, vilket innebär att sångerskan och designern inte bara får följa deras fina ideologiska kompass – dessutom gör de en nätt liten vinst på 5,7 miljoner kronor. Det måste vara härligt att vara både politiskt korrekt och tjäna miljontals kronor på kuppen.

Och det lär inte bli några problem att sälja våningen som ligger i supertrendiga East Village på Manhattan. Här finns mängder av krogar, barer, butiker och ett brokigt folkliv."

Sångerskan kostar även på sig att ge sin analys av den amerikanska storstaden.

"– Även New York förändrades mycket. Allt blev dyrare, mer gentrifierat och ojämlikheten bredde ut sig. New York började falla itu, konterar sångerskan med en imponerande insiktsfullhet samtidigt som hon bortser från att alla hennes miljoner i högsta grad är en illustration av den ”ojämlikhet” hon så engagerat talar om."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/noaec/eva-och-efva-tvingas-bort-av-donald-trump/ar-BB17Utdm?ocid=msedgntp

[Göstage]
9/1/20, 11:28 AM
#87

Anna Björklund skriver om den chica modevärldens lönsamma gullande med nostalgiska proggare.

"Av någon anledning har det blivit så att den hyperkommersiella, planetförstörande och i grunden småsexistiska modevärlden ändå, av någon anledning, är identitetspolitiskt vänsterliberal. Miljontals unga kvinnor lärs varje år upp i att Michelle Obama har en given plats på ett Vogueomslag, medan den trots allt urvackra Melania inte har en chans."---

 "NK säljer i skrivande stund Rodebjers kaftaner med peace- och kvinnotecken på, trots att majoriteten av deras kunder röstar höger och har läst mer marknadsföringsstrategi än vad de läst Ginsberg. Vietnamkriget har varit slut ett tag men periodens markörer används fortfarande för att anspela på det som så länge varit rätt värderingar."---

"Men fjädrarna är lånta av en annan tid, av någon annans kamp. Vad vi själva egentligen står för förblir oklart, det är en debatt de trendkänsliga just nu gärna undviker i väntan på mer ikoniska människor att följa."---

https://www.fokus.se/2020/08/anna-bjorklund-vansterns-coolhetshistoria-ar-stark/

[Hayabusa]
9/1/20, 12:06 PM
#88

#87 Bra text. Läste även en annan text av Anna - den berör "killarna som försvann". Även den innehåller mkt som jag instämmer i.

[Göstage]
10/14/20, 1:32 PM
#89

"Sveriges museer efterlyser "en massiv satsning" på kulturarvssektorn. I ett öppet brev till kulturminister Amanda Lind (MP) och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) föreslår man att regeringen avsätter pengar till "ett digitalt lyft", för att möjliggöra digitala upplevelser och digitalisera kulturarvet."---

TT

Käre värld - vad är det som har hänt? "Kulturarv" - är inte det ett noaord i vårt land numera? #25

[Göstage]
11/3/20, 8:45 AM
#90

#25 #31 m.fl. Håkan Boström i GP om ryggkliandet mellan kultursektorn och den socialistiska maktapparaten.

"Etablissemanget är inte bara ovanligt dåligt på att skapa genuin mångfald. Riskerna för att felaktigt utformade mångfaldsmål saknar demokratisk förankring eller får negativa konsekvenser är extra stor när statens tvångsmakt är inblandad. Den brist på genuin mångfald, och därmed allt för ofta genuin kvalitet, som förlamar den svenska kultursektorn härrör i hög grad från stela, byråkratiska strukturer som indirekt upprätthålls av politiska och byråkratiska beslut.

Den svenska kultursektorn, i vid mening, behöver ett Alexanderhugg som kan frikoppla den från en allt mer påträngande politisk styrning. Det gäller både film, muséer och teatrar men också det enorma bidragsmaskineri som styr stora delar av civilsamhället i ideologisk riktning.

Det liberala svaret bör inte vara att motarbeta kulturen, utan att frigöra den från politiken, och framförallt från kulturbyråkratin. Det enklaste sättet är helt enkelt att tillåta skatteavdrag upp till en viss nivå för bidrag till kulturverksamhet. På så sätt kan var och en delfinansiera kulturen efter eget huvud. Det ger en signal om vad medborgarna uppskattar.

Att göra upp med den socialistiskt färgade kultur- och ideologiproduktionen borde stå högt på dagordningen för en borgerlig regering. Att på så sätt återge medborgarna makten och vända upp och ned på den nuvarande mångfaldspolitiken. Det är troligen det enda sättet att skapa mångfald på riktigt i detta land.

https://www.gp.se/ledare/v%C3%A4nd-upp-och-ned-p%C3%A5-m%C3%A5ngfaldspolitiken-1.36479371

  • Redigerat 11/3/20, 8:46 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
11/3/20, 10:12 PM
#91

Göran Adamson upplever sig ha funnit förklaringen till en spridd svensk kulturmasochistisk njutning hos självaste Orwell.

"Det andra politiska begreppet i Orwells essä som jag vill nämna är transferred nationalism – alltså ”överförd nationalism”. Känslan av nationalism är här exporterad och överförd till en avlägsen, främmande kultur. Det är samma nationalism, samma pretentiösa kultursyn, bara inte ”här” utan ”där”. Med det här begreppet slår Orwell upp alla fönster på vid gavel och ett politiskt tvärdrag sveper genom våra halvsovande tidningsredaktioner. Vad pratar en klassisk nationalist om dagarna i ända? Rötter. Identitet. Historiska oförrätter – alltsammans insvept i sentimental pessimism. Vad upptar ständigt en ”överförd” nationalist? Samma saker faktiskt. Rötter och kultur. Identitet och historiska oförrätter – alltsammans genomdränkt i kollektiv självömkan.

Vad är skillnaden? Den enda skillnaden är… geografisk. Medan en klassisk nationalist bara talar om våra rötter och vår identitet, talar en överförd nationalist uteslutande om deras rötter, och deras identitet. Kanske är Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt bra exempel på denna överförda nationalism. Det svenska är ”bara barbariet” sa Reinfeldt, och Sahlin menade att rasismen i Sverige beror på avundsjuka eftersom vår egen kultur är så fjantig medan den turkiska är mycket mer autentisk. SAS-reklamen nyligen – What is truly Scandinavian? – som med en svårslagen självförödmjukelse svarade: Inget! – var som hämtat ur en textbok i överförd nationalism."---

https://kvartal.se/artiklar/de-masochistiska-nationalisterna/

[Göstage]
11/3/20, 10:27 PM
#92

#91 Mer från Göran Adamsons lustfyllda vidräkning med "den överförde nationalisten".

"Det andra kallar betesmark och hembygd kallar han fascism. Han föredrar politisk oro framför stabilitet och utveckling – kanske förvånande för någon som är anställd för att motarbeta fattigdom. Hans anti-nationalism är bara tomma ord.

Snarare idkar han bara politisk självkontroll på hemmaplan och låter sin brinnande nationalism blomma ut å någon exotisk kulturs vägnar. Om vi jämför den känslomässiga passion denne masochistiske nationalist känner inför en avlägsen kultur med den djupa lojalitet en klassisk nationalist upplever för exempelvis England är det svårt att skilja den ene från den andre."---

https://kvartal.se/artiklar/de-masochistiska-nationalisterna/

[Göstage]
11/18/20, 11:43 AM
#93

#25 Apropå " aktivister upphöjs till institutionschefer":

"Anna Serner har profilerat sig som en förkämpe för jämställdhet i sin roll som Svenska Filminstitutets vd. Nu får hon hård kritik av filmproducenten Lena Rehnberg som menar att det har blivit alltför mycket fokus på vem som gör filmen, snarare än filmen i sig."---

"– Anna Serner har ju bara pratat om att vi måste få in mer kvinnliga regissörer. Det har varit den enda stridsfrågan ifrån henne, och jag säger stridsfråga för jag tycker att på något sätt har hon anammat ett aktivistspråk trots att hon är vd," säger Rehnberg till Kulturnytt i P1.

https://nyheteridag.se/filminstitutets-vd-sagas-finns-en-enorm-tystnadskultur/

  • Redigerat 11/18/20, 11:43 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/2/21, 7:17 AM
#94

Mohamed Omar ifrågasätter Sofia Helins egenmäktiga omtolkning av Tennysons Nyårsklockorna.

Helins egen förklaring är att hon gjort justeringarna för att kunna nå ut till fler.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/lE4K6L/sofia-helin-om-nyarsklockan-gjort-sma-justeringar

Men Helins förklaring faller ju på det faktum att diktens titel hänvisar till den kristna seden att ringa i kyrkklockorna, vilket manifesteras ytterligare genom klockringningen vid tolvslaget. Kanske borde man ha infogat böneutrop för att nå ut till fler?

Den engelske poeten Alfred Tennysons nyårsdikt ”Ring Out, Wild Bells” (1850) deklameras på Skansen i Stockholm varje år på nyårsafton. I år hade man strukit Jesus ur dikten. I det engelska originalet står det så här: Ring in the valiant man and free, The larger heart, the kindlier hand; Ring out the darkness of the…
  • Redigerat 1/2/21, 7:36 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/3/21, 7:53 AM
#95

#94 Helins skenheligt tillrättalagda tolkning av Nyårsklockorna möter ytterligare ifrågasättanden - här från Thomas Gür på Bulletin.

"Vid en första anblick ser det ut som en omtänksam åtgärd eller ett tämligen oskyldigt tilltag. Skådepelaren Sofia Helin, som på den nyårsnatt som vi lämnade bakom oss traditionsenligt i Sveriges Television läste Tennysons Nyårsklockan från Skansen, passade på att ändra i slutstrofens sista två rader.

Den med originalet överensstämmande svenska översättningen Ring mörkrets skuggor bort ur alla land;/ring honom in, den bidade Messias! säger Helin att hon tänkte ”blir vackert att ändra till ’ring ljuset in’ istället”, med hänsyn till ”alla möjliga trosriktningar och ateister som lyssnar” på SVT.

Men agerandet är varken omtänksamt eller oskyldigt."---

https://bulletin.nu/ledare/all/om-tennyson-och-messias-jag-ar-inte-ert-alibi

[Göstage]
1/5/21, 2:56 PM
#96

#94 #95
Dan Korn tar avstamp i Sofia Helins tillrättaläggande av Nyårsklockorna i en betraktelse i Nyheter Idag. Hon gör ingen god handling, hon idkar maktutövning, menar Korn.

"De enda som anses ha rätten att se sig själva som ondskefulla är de vita från Västvärlden. Om krigsbrott begås i dagens Afrika skyller man genast på kolonialismen. Allt är européernas fel. Žižek (slovensk filosof) berättar om en vän från Nigeria som sade:

-Detta är den värsta form av rasism! De behandlar oss som barn! Vi anses inte ens kapabla att vara ondskefulla på egen hand!

Jag tror att det är i detta perspektiv vi bör se inte bara denna ständiga förnekelse av vårt kulturarv, utan också det svenska påfundet att börja hjälpa andra länder med vaccinering inom några månader, trots att vi knappt påbörjat vaccination i Sverige. Vi måste vara värst till varje pris och ett sätt att vara det är att ta hand om andra. Det handlar om en mycket subtil form av maktutövning, eller förtryck."

Att ändra i en dikt, riva ner flaggor, förneka existensen av svensk kultur och allt det andra som ständigt görs i namn av att vilja inkludera andra, är inget annat än en form av maktutövning där in...
[Göstage]
2/11/21, 7:25 AM
#97
En riksdagsmajoritet vill att dömda unga flyttas till Kriminalvården. Denna uppfattning visar på bristande insikt om barnkonventionen, skriver 16 forskare.
Annons:
[Göstage]
2/14/21, 8:49 AM
#98

Patrik Engellau om PK-ismen, eller wokeismen om man så vill.

"Den nya ideologin PK-ismen har tagit kommandot över de gamla ledande ideologier genom att spränga sönder deras en gång säkra grund som var det sunda förnuftet."---

"Med samma trick har den svenska PK-ismen desarmerat all politisk opposition och förslöat hela det politiska samtalet i nationen. Vi skulle behöva en politisk rörelse som bejakade det sunda förnuftet i stället för att undergräva det."

Konstitutionen, exempelvis den svenska regeringsformen, består av instruktioner till landets ledare hur landet ska styras. Konstitutioner är hårdvara där det exempelvis står hur ofta val ska hållas (om samhället ifråga är en demokrati; även absoluta monarkier kan förstås ha konstitutioner där det står något annat). Men det finns mjukvara också. Mjukvaran förpackas i ideologier där…
  • Redigerat 2/14/21, 8:51 AM av [Göstage]
[Göstage]
2/15/21, 8:37 AM
#99

Håller en omvänd mental apartheit på att bli politiskt gångbar i utvaldhetens kretsar? Ja, när man läser Lars Åbergs krönika är det inte utan att man får den känslan.

"Imagine, sjöng John Lennon. One world, sjöng Bob Marley. Även ateister kunde gilla när U2:s Bono sjöng ”I believe in the Kingdom Come, Then all the colours will bleed into one”.

Föga kunde man då ana att det tjugoförsta seklet skulle få så starka inslag av rasifierat politiserande med snipiga vakter runt hudfärgens, stammens och hederns gränser. Det officiella Sverige talar sig varmt för integration medan rörelserna mot utkanterna stärks, in i egna skolor och församlingar, i parallella subkulturer som hålls samman av sin vilja att inte beblanda sig med dem som tänker annorlunda.---

"I Sverige lever vi med sviterna av 1975 års migrationspolitiska beslut, som slog fast att invandrare inte behövde bli svenskar utan tvärtom borde uppmuntras att behålla sina hemländers kulturer. Med löften om ekonomiskt stöd skulle de förmås att starta egna etniska och religiösa föreningar. En väldig multikulturalistisk överbyggnad skapades. Invandrarna blev föremål för svenskarnas strukturella välvilja. Tolerans skulle administreras fram, men några naturliga möten eller blandningar ingick inte i planen."---

"Fördomar, fundamentalism och separatism blir man inte av med genom att gå på kurs eller lägga värdegrunder i kopiatorn; allting är så mycket påtagligare och i grunden självklarare.

Fast så tänker inte aktivisterna i den repressivt konservativa våg som söker näring i individernas ursprung och blandar sådant som går att påverka med sådant som är medfött. De tror att framtiden blir bättre om man retuscherar historien. Deras nygamla rastänkande andas djup pessimism: för vissa av oss väntar evig arvsynd och kollektiv skuld, för andra kan rättvisa sannolikt aldrig uppnås eftersom strukturerna står i vägen."---

https://bulletin.nu/lars-aberg-framtiden-ar-fortfarande-en-morkhyad-flicka

Sannolikt kommer människor att fortsätta att beblanda sig även om fundamentalismens snipiga vakter bevakar hudfärgens, stammens och hederns gränser. Den som gräver för djupt efter sina rötter kan bli skinhead och skinnskallarna var inte särskilt trevliga, skriver Lars Åberg.
  • Redigerat 2/15/21, 8:37 AM av [Göstage]
[Göstage]
2/17/21, 8:02 AM
#100

Adam Cwejman i GP om den kollektiva galenskap som går under benämningen "woke".

"Det finns en röststark grupp som kastar rasismanklagelser omkring sig. Eftersom det i huvudsak handlar om strukturell rasism och vita privilegier behöver de inte belägga något. Deras upplevelser och tolkningsföreträde styr samtalet."---

"Rasaktivisterna har skapat ett slutet system där de alltid får rätt och aldrig kan ifrågasättas. Tankefiguren känns igen från maoist-vänstern från 1960-talet. Kritiker ”förnekar problem” eller ”utövar sin makt”. Det krävs därför ett speciellt sorts mod under svenskt 2000-tal för att ta risken att betraktas som rasistisk medlöpare. Att säga ifrån när kollegorna springer åt samma håll kan ha ett högt pris."---

"Arbetsplatser befolkade av högutbildad, urban medelklass med progressiva värderingar. Skräcken för att i sådana sammanhang inte uppfattas som tillräckligt medveten, eller "woke" som det ofta kallas, är total. Därför inte bara tillåter man konspirationsteorin om den ständigt närvarande strukturella rasismen löpa amok - man bejakar den fullt ut."

Rasaktivisterna har skapat ett slutet system där de alltid får rätt och aldrig kan ifrågasättas. Att det i vår samtid sprids radikala och närmast konspiratoriska
[Göstage]
2/20/21, 8:14 AM
#101

"Bör världsekonomin sätta identitet före kompetens? Detta anser allt fler globala investeringsinstitutioner och företag.

De senaste veckorna har allt fler tunga näringslivsaktörer börjat ställa krav rörande vilken etnisk bakgrund och sexuell läggning bolagsstyrelser bör innehålla.

Vilka krafter pådriver denna förändring? Är det en seger för demokrati och jämlikhet när företag tvingas rekrytera sitt ledarskap baserat på kön och sexuell läggning? Och vad blir konsekvenserna när samhället sätter identitet före meriter?"

Dessa frågor tar Henrik Jönsson i en video med rubriken "Så ska identitetspolitik styra världsekomin".

Innehållsförteckning:

  • 00:00​ - Intro

  • 02:10​ - Woke Företag

  • 06:00​ - Socialism 2.0

  • 10:30​ - Den långa marschen

  • 17:15​ - Näringslivets identitet

  • 21:20​ - Outro

[Göstage]
2/23/21, 8:28 AM
#102

Äntligen-som vi har längtat!

Mupparna, på engelska The Muppet Show, är en brittisk TV-serie som sändes mellan 1976 och 1981. Huvudfiguren i serien är grodan Kermit. Disneys streamtjänst har nu beslutat att Mupparnas innehåll är "stötande" och därför försett serien med ett varningsmeddelande: "This program includes negative depictions and/or mistreatment of people or cultures. These stereotypes were wrong then…
  • Redigerat 2/23/21, 8:29 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
2/23/21, 8:35 AM
#103

#102: Otroligt 🤔🙄

[Göstage]
2/28/21, 6:30 PM
#104

#102 ff Bitte Assarmo på DGS funderar över varningstextdiktaturens samhälle.

"Mitt i allt det här blir jag också förundrad över att woke-generationen alls kallas för ”woke”. De är ju inte det minsta upplysta och medvetna utan tvärtom totalt historielösa. Vad de behöver är inte varningstexter utan historieutbildning så att de kan lära sig sätta in saker och ting i sitt sammanhang istället för att gnälla."

Jag funderar ofta på det där med varningstexter på gamla filmer och serier. Ni vet, såna där hemska och otrevliga serier som Blackadder och Pang i bygget, där det förekommer vass och för den unga woke-generationen uppenbarligen obegriplig satir, eller filmer som Lady och Lufsen där en italiensk restaurangägare har italiensk brytning. Eller för den…
  • Redigerat 2/28/21, 6:31 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
3/2/21, 12:46 PM
#105

#102 ff Inte heller det orädda gänget bakom The Simpsons går fria för vänsterreformisternas uppbåd.

Kanske kan vi aldrig förstå varandra. Men det är ett allmänmänskligt dilemma bortom kön, färg och sexuell läggning.
  • Redigerat 3/2/21, 12:48 PM av [Göstage]
[Göstage]
3/2/21, 12:53 PM
#106

Verkar vara en ny och omvänd McCarthyism som växer fram…

"Like a witchfinder-general from the 17th century, he elevated his own dogma above any respect for justice.

His methods included show trials, character assassinations, public humiliations and the spread of guilt by association.

Left-wingers in Britain are fond of denouncing McCarthy.

Yet today they are creating a new form of McCarthyism.

They blather about tolerance, but they show an intolerance for any opinion that transgresses the progressive orthodoxy."---

https://www.express.co.uk/comment/columnists/leo-mckinstry/1296087/senator-joseph-mccarthy-intolerance-zealot-leftwing-bigots

Ämnesrelaterad tråd.

ONLY a few weeks ago, Britain united in heartfelt applause for our NHS heroes and record-breaking fundraiser Captain Tom Moore. How distant those moments now seem. Solidarity has given way to strife, harmony to hysteria. In extraordinary scenes over recent days, in the growing international controversy over racism, London has been hit by violent protests and historic landmarks, such as Churchill's statue, have been defaced.
  • Redigerat 3/2/21, 1:03 PM av [Göstage]
[Hayabusa]
3/2/21, 1:17 PM
#107

"Den nederländska författaren Marieke Lucas Rijneveld har hoppat av uppdraget att översätta Amanda Gormans poesi till holländska. Det sker efter kritik mot att förlaget valt en översättare som inte är en svart kvinna, skriver The Guardian."

"Journalisten och aktivisten Janice Deul kritiserar valet i den nederlänska dagstidningen Volkskrant och skriver att det är ”ett obegripligt val, enligt min åsikt och många andra som har uttryckt sin smärta, frustration, ilska och besvikelse på sociala medier”. Deul menar att Amanda Gormans arbete och liv har färgats av hennes upplevelser och identitet som en svart kvinna och ifrågasätter varför förlaget Meulenhoff valt en vit och icke-binär översättare som Rijneveld och inte en spoken word-konstnär som är ung, kvinna och svart istället."

Aha, så Rijneveld tvingas bort från uppdraget pga av sin etnicitet & hudfärg?

https://www.svt.se/kultur/oversattare-av-amanda-gormans-dikter-hoppar-av-efter-kritik

Den nederländska författaren Marieke Lucas Rijneveld har hoppat av uppdraget att översätta Amanda Gormans poesi till holländska. Det sker efter kritik mot att förlaget valt en översättare som inte är en svart kvinna, skriver The Guardian.
  • Redigerat 3/2/21, 1:18 PM av [Hayabusa]
[Göstage]
3/2/21, 1:58 PM
#108

#107 Ja, lien går…

[Göstage]
4/12/21, 10:34 AM
#109

"#26 #102 #105 m.fl. Lennart Hellsings verk, nästa censuroffer?

Bortom Herr Gurka lurar Lennart Hellsings rasistiska stereotyper på de lite äldre barnen. Anna Hellgren upptäckter författarskapets mer problematiska sidor.
[Göstage]
4/17/21, 12:41 PM
#110

#61 På scenen har de stått och häcklat samhället, i regel från vänsterperspektiv, men bakom scenen har det rått grabbighet. En bild av den svenska "ståuppkulturen":

"Skiten händer inte på scen, den händer bakom scenen, det är där du behöver stå upp", säger den kvinnliga ståupparen Bianca Kronlöf om interiörer från branschen som kommit fram i samband med SVT:s dokumentär om Soran Ismail.

Under onsdagskvällen lade skådespelaren och komikern Bianca Kronlöf upp tre inlägg på Instagram efter att ha sett dokumentären Persona non grata. På fredagseftermiddagen hade de sammanlagt över två miljoner visningar. Kulturnyheterna har pratat med Bianca Kronlöf om hennes kritik mot komikerbranschen, och de starka reaktionerna.
[Göstage]
7/19/21, 9:38 AM
#111

"Om den allmänna moralen tidigare bevakades av kyrkan kontrolleras den numera av frivilliga entusiaster,, konstaterar Lars Åberg på Bulletin. Läs den i sin helhet innan den får prenumerantlås!

"Woke bärs av känslan att ha skådat ljuset, att ha förstått sociala orättvisors historia och omfattning och att ha ett särskilt uppdrag att upplysa dem som ännu inte vaknat. Det kan påminna om hur 1960-talet förde med sig ett uppbrott från familjens, politikens och kulturens konventioner. Ett halvsekel av individualisering och globalisering har sedan lett fram till nya konventioner och ett nytt etablissemang med föga till övers för dem som lever och tänker annorlunda."---

"Har vi därmed gått varvet runt? I det brittiska nätmagasinet UnHerd resonerar en av redaktörerna, Ed West, kring hur det gångna halvseklets kulturrevolution med alla dess ifrågasättanden av normer och samhällsmoral lett oss tillbaka till ett liv med välbevakade sociala koder.

Precis som vid 1960-talets mitt är åtskilliga av etablissemangets institutioner överens; företag, medier och välgörenhetsorganisationer gick ner på knä tillsammans med Black Lives Matter och alla dansar hos Pride. Efter stormningen av Bastiljen har vi fått en ny Bastilj, skriver Ed West, och nya tabun med ämnen som det blivit omöjligt att skämta om."---

I woke-ideologin förenas reklam och journalistik, skriver Lars Åberg. En ny generation uppfostrare söker sin plats på scenen, och med humorlös moralism ska människor förmås att förstå att de har fel om det mesta.
  • Redigerat 7/19/21, 9:39 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
7/31/21, 9:06 AM
#112

Museidebatten tystnade men kulturrevolutionen fortsatte…

"Hur gick det sen? Undrar man efter den s.k. museidebatten som bröt ut 2016. I en rad artiklar diskuterades att särskilt statliga Världskulturmuseerna gått över gränsen i politisering, och man menade att kulturministern petade med detaljstyrning på museerna. Det hela togs på allvar i den meningen att det tillkom en särskild ”Museilag (2017:563)” som skulle garantera ”armlängds avstånd” från klåfingriga politiker. Arkeologen Leif Gren följer upp frågan på utställningen Human Nature på Etnografiska, som är en del av Världskulturmuseerna. Nej det har inte blivit bättre!"---

"För att återgå till den inledande frågan, vad hände med museidebatten? När man ser Human Nature har det inte hänt någonting, museilag till trots. Enligt museilagen ska ”Utställningar och annan publik verksamhet vid ett museum ska vara kunskapsbaserad och präglas av allsidighet och öppenhet”. Vidare ska museet bidra till ”forskning och annan kunskapsuppbyggnad”, ha ”hög kompetens inom sitt ämnesområde”, och ”aktivt förvalta sina samlingar”.

Men det budskap som förs ut blir väldigt instrumentellt och ligger helt i linje med regerande kulturministers gröna parti, men jag skulle inte tro att det handlar om ministerstyre. Snarare uppfattar jag det som att museet frivilligt gör det man tror ska ge beröm från högsta ort."---

"Det blir väldigt mycket uppfostran och pekpinnar med enkla svar på komplexa frågor, som man synbarligen inte behärskar. Men man tycks luta sig mot museets prestige som expertinstitution sen gammalt, men det håller inte."---

Hur gick det sen? Undrar man efter den s.k. museidebatten som bröt ut 2016. I en rad artiklar diskuterades att särskilt statliga Världskulturmuseerna gått över gränsen i politisering, och man menade att kulturministern petade med detaljstyrning på museerna. Det hela togs på allvar i den meningen att det tillkom en särskild ”Museilag (2017:563)” som skulle garantera ”armlängds avstånd” från klåfingriga politiker. Arkeologen Leif Gren följer upp frågan på utställningen Human Nature på Etnografiska, som är en del av Världskulturmuseerna. Nej det har inte blivit bättre!
[Göstage]
8/2/21, 7:34 AM
#113

#25 m.fl. Ann Heberlein hörs inte så ofta i debatten numera. Nu har hon dock gjort en krönika i tre delar på Bulletin om den svenska kulturskymningen. Här är lite ur den tredje delen.

"Svenska konstnärer, författare, dramatiker och filmskapare ser sig inte längree som intellektuella. De är numera framför allt aktivister i statens tjänst. De bangar aldrig en hashtagg eller ett upprop som går i takt med de ”horisontella perspektiv” som regeringen dikterar – mångfald, jämställdhet och olika gruppers rättigheter."---

"Ytterst få svenska kulturutövare klarar av att försörja sig själva utan statlig stöd. Därför görs det filmer, installationer och utställningar som makten anser ger uttryck för statens värdegrund. Alla som någonsin sökt pengar via något kulturinstitut känner till vilka kriterier som ska uppfyllas – signalord som antirasism, normkritik, mångkultur, religionsdialog och feminism för att nämna några är obligatoriska för monetär utdelning."---

"Varför ska just kulturutövare hållas under armarna trots att ingen vill köpa deras böcker, se deras filmer eller betala för deras konst? Låt konstnärer, författare, musiker och andra existera på samma villkor som alla andra människor – och kan de inte försörja sig på sin konst får de skaffa ett annat arbete. Den som inte kan försörja sig på det hon skapar får acceptera att skrivandet, målandet, komponerandet är en hobby och inte ett arbete."

Svenska konstnärer, författare, dramatiker och filmskapare ser sig inte längre som intellektuella. De är numera framför allt aktivister i statens tjänst. De bangar aldrig en hashtagg eller ett upprop som går i takt med de ”horisontella perspektiv” som regeringen dikterar – mångfald, jämställdhet och olika gruppers rättigheter, skriver Ann Heberlein i den tredje och sista delen av ”Kulturskymning”.
[Jimmy.L]
8/2/21, 8:22 AM
#114

#113: "Författaren Bengt Ohlsson beskrev i en längre essä i DN bland annat ett samtal med en bokförläggare som vittnar om en svårartad ängslighet. Bokförläggaren berättar för Ohlsson att de haft en diskussion på förlaget i fråga huruvida det verkligen är försvarbart att låta huvudpersonen i en roman bege sig ut på en långflygning. När Ohlsson frågade förläggaren vad hon är rädd för svarade hon att hon är rädd för att ”bli kallad rasist. Eller antifeminst”. Så illustrerar hon Ohlssons tes: ”Alla har blivit rädda. Och tysta. Och mer samstämmiga. I dagens debattklimat törs ingen sticka ut av skräck för att bli lynchad”, skriver han."

Ja har man fel åsikter än rödgrön då blir man bränd.

[Göstage]
8/3/21, 11:51 AM
#115

#113 Ivar Arpi i podden "En rak höger".

"Sven-Eric Liedman, idéhistorikern, skrev en debattartikel häromdagen där han varnade för vad som kommer att hända med kulturpolitiken om SD får makt över den, eller får inflytande där. Det som är ironiskt med det är att Myndigheten för kulturanalys släppte en rapport för ett tag sen där man gick igenom hur politiskt styrd kulturen är i Sverige och att det ibland är direktpåverkan från politiker på kommunal och regional nivå men även från regeringens sida och central nivå. Man styr väldigt mycket och det påverkar film, musik, konst. Kulturutövarna anpassar sig till en styrande ideologi för att få stöd. Det handlar väldigt mycket om intersektionell analys och identitetspolitik."---

#114 "Svårartad ängslighet" var ett välfunnet uttryck! 😊

Listen now (85 min) | Det är tio år sedan Breiviks terrordåd och vissa hävdar att hans idéer är mer spridda nu än då. I dagens podd samtalar jag om nazism, fascism, Breivik och annat med GP:s politiske chefredaktör.
[Göstage]
8/29/21, 8:22 AM
#116

Josefin Utas på Kvartal om den heliga enf… mångfalden:

"Ett av de mest använda orden i den offentliga sfären är ”mångfald”, vilket syftar på variation inom grupper av människor. Bakom användningen ligger en god vilja att vara inkluderande och motverka diskriminering, men i den praktiska tillämpningen har det snarare dragit iväg från de ursprungliga intentionerna. Från att mångfald har varit något som existerar och ska tolereras, ska mångfald numera skapas genom styrning och kanske till och med maximeras."---

"När representation blir viktigare än resultat tillkommer ständigt nya grupper som inte anser sig tillräckligt uppmärksammade. Om rättvis representation är viktigt för grupp A, varför skulle detsamma inte gälla för grupp B, eller C, D och E? Det blir ett självspelande piano där verksamheten till slut riskerar kollapsa, antingen av kostnader eller av inre slitningar.

I grupper där mångfaldens syfte är att representera olikhet i stället för att nå gemensamma resultat, kan det slå tillbaka. Eftersom man fått sin position för att representera sin grupp behöver man markera distans till de andra i gruppen, för annars har man kanske inte tillräckligt mycket ”olikhet” vid nästa inventering.

Ett varnande exempel är Sveriges Radio, där upprop skett om rasism. Rättvisan var inte tillräcklig, ansåg de som sades representera förfördelade grupper. Ledningens rasism sades vara orsaken. En mycket märklig anklagelse, men den fick fäste eftersom samma ledning har talat sig varm för och bedrivit mångfaldsideologi i sin verksamhet."---

Vad är egentligen mångfald? Dagens gästkrönika analyserar begreppet.
[Göstage]
8/31/21, 8:55 AM
#117

Medan vi i Sverige inte har några betänkligheter att i böcker och media rätt hämningslöst roasta svensk och annan västerländsk kultur tassar vi hänsynsfullt förbi liknande granskningar av vad som till exempel är "typiskt kurdiskt, somaliskt och syriskt", menar Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida angående ännu en bok om livet i Frankrike .

"Den som i dag försöker beskriva skillnader mellan kulturer löper ju en överhängande risk att betraktas som främlingsfientlig", skriver Kronqvist.

"Om Fredrik Segerfeldt hade skrivit på samma uppkäftiga sätt om säg marockansk kultur skulle han säkert ha blivit utmålad som kulturrasist."---

VI behöver inte bara förstå den svenska kulturen utan också vad som är typiskt afghanskt, somaliskt och eritreanskt.
[Göstage]
9/2/21, 6:51 PM
#118

Håkan Boström skriver på GP:s ledarsida om vänsterns indoktrineringsarbete i förorterna, inte minst under den föregivna benämningen konst och kultur. Är det så givet att kommunen och deras bostadsbolag skall slanta upp pengar och utrymme för denna politiska kamp?

"Den som kliver av spårvagnen vid Rymdtorget i Bergsjön möts snart av en stor muralmålning av Black lives matter--rörelsens symbolfigur George Floyd – afroamerikanen som misshandlades till döds av en polis i USA förra året.

Målningen tillkom i samband med ett sommarjobbsprojekt för ungdomar som det kommunala bolaget Familjebostäder och Göteborgs stad stod bakom. Konstnärlig ledare var Johanna Burai från Beckmans designhögskola i Stockholm, känd bland annat för att ha försökt utmana ”vithetsnormen” på nätet.

Vid Vårväderstorget i Biskopsgården möts man av en ännu större muralmålning som tillkommit i kommunens regi. Den föreställer bland andra, Malcom X, Olof Palme och den palestinska socialisten och terroristen Leila Khaled. Detta blandat med radikala budskap om att ”hata förtrycket” och medvetet dubbeltydiga slogans som ”sluta sjunga, börja svinga”.---

"Av någon anledning anses det som något självklart att yttervänstern ska få ta det offentliga rummet i anspråk i Göteborgs utsatta stadsdelar. Stadens makthavare verkar inte se något problematiskt med att invånarna där får extremvänsterns världsbild slängd i ansiktet oavsett de vill det eller inte. Lika självklart verkar det vara att det ska ske på skattebetalarnas bekostnad."---

"Invånarna i Bergsjön och Biskopsgården möter de här målningarna dagligen. Men de har inte fått bestämma att de ska vara där. Trots att rätt få av de boende naturligt lär kunna relatera till den från USA importerade politiska diskurs som vänstern försöker pracka på dem. Tanken från aktivisternas sida är förstås att få främst ungdomar att skolas in i ett kollektivistiskt kamptänkande där polisen och samhället är fienden."---

Under täckmanteln ”kultur och konst” tillåts yttervänstern med offentliga pengar ta över allmänna ytor i Göteborgs förorter för en propaganda som legitimerar
  • Redigerat 9/2/21, 6:51 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
9/5/21, 8:50 AM
#119

Planerna på att slå samman som tog fart för ett antal år sedan omatt samla Etnografiska, Medelhavs- och Östasiatiska museet i en byggnad har åter väckts till liv och tanken är lika dålig nu som då, skriver Ola Wong på Kvartal.

"Denna gång verkar museiledningen ha applicerat en egen version av Wittgensteinsk språklogik; om det som inte nämns i utredningar, därom bör andra helst inte debattera. Det har inte ingått i projektet att utreda hur museernas olika identiteter, innehåll, forskning och utbud kan påverkas. Inte heller nämns andra triggerord som att göra ett Världskulturmuseum Stockholm."---

"Orsaken till det är en arvsynd. Statens museum för världskultur har sedan starten styrts under påverkan av den så kallade nya kritiska museologin. Den lär att museer inte bör betraktas som auktoriteter och förmedlare av objektiv kunskap genom sina föremål utan som en mötesplats för aktivism och debatt med betoning på ord som inkludering. Det var år 1999 som Etnografiska museet i Göteborg slogs samman med Östasiatiska, Etnografiska och Medelhavsmuseet i Stockholm till en organisation. SMVK fick i uppdrag att värna den kulturella mångfalden och motverka segregation och främlingsfientlighet i Sverige. Och tack vare det har Sverige idag inga problem med segregation och rasism. Eller? Oavsett resultat verkar inget kunna rucka tron på att kulturen ska lösa samhällsproblem som är skapade av politik och ekonomi.

Att det finns något uppenbart eurocentriskt och inskränkt i att gegga ihop alla icke-svenska kulturarv under rubriken ”världskultur” verkar inte ha stört någon. Inte heller att det handlar om museer med väsensskilda samlingar och inriktningar."---

Fem år efter museidebatten har planer på slå samman museer i Stockholm dykt upp igen.
[Hayabusa]
9/5/21, 10:45 AM
#120

#119:

Saxat ur texten:

"Statens museum för världskultur har sedan starten styrts under påverkan av den så kallade nya kritiska museologin. Den lär att museer inte bör betraktas som auktoriteter och förmedlare av objektiv kunskap genom sina föremål utan som en mötesplats för aktivism och debatt med betoning på ord som inkludering."

Ger upphov till lite olustiga känslor.

[Göstage]
9/5/21, 11:43 AM
#121

#120 Ja, tur att Ola Wong gjort ett oförtröttligt arbete med att avslöja vad som försiggår mellan skål och vägg bak lyckta museidörrar och på kulturdepartement- det som inte nämns i utredningar, och varom andra helst inte bör debattera.

[Göstage]
9/12/21, 8:04 AM
#122

#121 Sveriges Museers nye ordförande Niklas Cserhalmi anammar den tidigare kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnkes (MP) budskap till museerna att vara ”modiga” och delta i det offentliga samtalet. På vilken sida man positionerar sig i det ställningstagandet är uppenbart, konstaterar Ola Wong på Kvartal.

"De återkommande uppmaningarna om att ”vara modiga” och delta i samhällsdebatten kan därför lätt tolkas som en hundvissla att vara opinionsbildare åt ett tydligt håll, och i händelse av politiskt skifte i regering eller på lokal nivå bilda en typ av institutionell motståndsrörelse.

Det riskerar i sin tur riskera att utlösa en ändlös kedja av motreaktioner samt ökad politisering av innehåll och av tjänstemannarollen. Den stora förloraren på det vore museerna, som skulle ha satt sin trovärdighet på spel, och förlorat. Alternativet att vägra delta i debatten på kommando och i stället vara dammiga eller spetsiga men framför allt trovärdiga kunskapsförmedlare framstår hur som helst som både klokare och modigare."

Sveriges museer säger att de vill sätta sin trovärdighet på spel för att vara med i debatten.
[Jimmy.L]
9/23/21, 5:53 PM
#123

Den nya tankesmedjan A/nordi/c tycker att kulturen i de nordiska länderna är ofri i förhållande till politiken. De menar att kravlistan för vilken konst som får ekonomiskt stöd är för strikt, och leder till att kulturutbudet blir likriktat.
https://www.svt.se/kultur/nya-nordiska-tankesmedjan-kulturen-ar-politiskt-styrd

Den nya tankesmedjan A/nordi/c tycker att kulturen i de nordiska länderna är ofri i förhållande till politiken. De menar att kravlistan för vilken konst som får ekonomiskt stöd är för strikt, och leder till att kulturutbudet blir likriktat.
[Göstage]
10/4/21, 2:03 PM
#124

Rondellhundar har ersatts av knähundar. Lars Vilks på Kvartal 2017:

"Progressiv konst innebar tidigare en politisk utmaning av det rådande systemet. Men samtidskonstens förening med de rätta åsikterna har lett till en ny ordning. Konstnärer är inte längre “bad guys” – de strider inte längre mot etablissemanget. I stället ägnar man sig åt att bevaka en gemensam värdegrund där inga tvetydigheter eller misstänkta avsteg tolereras."---

Men samtidskonstens förening med de rätta åsikterna har lett till en ny ordning, skriver Lars Vilks.
[Göstage]
10/7/21, 1:49 PM
#125

Svenska Akademien verkar ha följt gängse modeinriktning för dagen i valet av litteraturpristagare. Den här gången tycks de ha hittat en författare som inte ens finkulturens vänner känner till.

Abdulrazak Gurnah vinner Nobelpriset i litteratur 2021.
Annons:
[Göstage]
10/8/21, 5:36 PM
#126

#122 #124 Moderna Museets överintendent Gitte Ørskous avslag till att ta emot Lars Vilks rondellhund i muséets samling väcker bestörtning bland ledarskribenter, men även i vissa kulturkretsar. "Har hon inget begripit?", undrar många. En av de kritiska är Adam Cwejman på GP:s ledarsida.

"Vilks provocerande konst är "hatisk och kränkande ikonografi" och uppmärksammar oss inte "på något nytt om världen" hävdar Ørskou.
Få konstverk har som Vilks Rondellhund och hans teckningar, och dess efterspel, så plågsamt uppmärksammat oss om tillståndet i vår del av världen under 2000-talet.

Läxan vi lärde oss var denna: Smädar man Islam så gör man det med livet som insats. Det var nog få som förväntat sig att det skulle vara en fråga mer än ett halvsekel efter att Ingemar Hedenius förordat en sekularisering av Sverige."---

"Ørskous text är ett bra exempel på hur konstens institutioner allierar sig med den rådande ideologiska normen såsom ofta var fallet på 1800-talet, istället för att stå upp för det kontroversiella i samtiden. Tanken att vi lever i en sorts strukturell maktpyramid där islam och dess mest fanatiska anhängare befinner sig i botten av pyramiden, och därför tillerkänns särskilt skydd, har gjort enorm skada.

Denna ideologiska gymnastmanöver ger en världsreligion, som i många länder är den enda tillåtna och vars grepp om konsten och själva friheten upprätthålls med moralpoliser och kroppsstraff, en sorts särställning. Den får inte kritiseras eller smädas och dess anhängare provoceras - de är ju strukturellt underordnade det vita västerlandet!

Den makt som fundamentalisterna utövar, även i liberala demokratier, genom hot om döden för den som säger fel, bekymrar inte Ørskou. För hade den gjort det hade hon skyndat sig att ta in Vilks konst, som en solidaritetshandling med alla de konstnärer världen över vars arbete innebär risker."---

Smädar man Islam så gör man det med livet som insats. Den insikten har delar av konstvärlden inte tagit på något större allvar. Det var ingen som riktigt begrep
[Göstage]
10/8/21, 5:51 PM
#127

"126 Lars Vilks väninna Marianne Lindberg De Geer ser på Expressen kultur med vämjelse hur många tidigare belackare av Lars Vilks inom konstvärlden nu skyndar till hans bår.

" …hur nu alla som föraktade och såg ner på dig, alla som stängde dig ute från gallerier och konsthallar, konstnärskollegor som vägrade ställa ut tillsammans med dig, som hindrat dig från att få minsta uppdrag eller stipendium, och Moderna museet som inte ville ta emot den anspråkslösa Rondellhundsteckningen, nu hyllar dig tillsammans med kulturministern, (ursäkta, men nu måste jag kräkas lite) och unisont talar om hur omistlig du varit för detta land, för just detta konstliv.

Ändå har nu Moderna museets överintendent Gitte Ørskou mage att skriva i Sydsvenskan att de inte kommer att ta in rondellhunden i sina samlingar eftersom ”verket grundar sig på hatisk och kränkande ikonografi”. Men utan denna ingång hade inte yttrandefrihetens gränser prövats. Just genom att kränka en religion, laddad med så många tabun, kan yttrandefrihetens gränser testas. Det förstod Jyllands-Posten. Och det förstod du."---

I söndags dog konstnären Lars Vilks i en våldsam bilkrasch utan för Markaryd. Marianne Lindberg De Geer skriver ett brev till sin kära, kära väninna.
[Jimmy.L]
10/8/21, 5:52 PM
#128

#126: Märkligt sagt av museet.

[Göstage]
10/8/21, 6:07 PM
#129

#128 Ja, överintendenten på museet som ställer ut en uppstoppad get med bildäck runt magen och gjorde utställningen ”Hon – en katedral”, som enligt [museets eget självberöm]( "bestod av en jättelik ”katedral” (23 m bred och 6 m hög) i form av en gravid kvinna liggande på rygg som publiken kunde gå in i" har dessutom mage att tala om vad som är "god konst"…🙄

Utställningen ”Hon – en katedral” visades på Moderna Museet 4 juni–4 september 1966 och är ett av de mest omtalade och omskrivna i museets historia. I denna arkivutställning kan du minnas utställningen utifrån olika perspektiv.
[Göstage]
10/10/21, 10:16 AM
#130

#129 Apropå "geten med bildäcket": Expressens kulturchef anser att Vilks rondellhund hör hemma på Moderna museet, i likhet med Rauschenbergs verk.

Moderna museet måste befria Lars Vilks rondell nu.
[Hayabusa]
10/10/21, 10:19 AM
#131

"Kulturnytts konstkritiker Mårten Arndtzén är en av dem som ville att Moderna museet skulle köpa in Vilks teckningar."

https://sverigesradio.se/artikel/museet-riskerar-att-gora-sig-ointressant

Kulturnytts konstkritiker Mårten Arndtzén är en av dem som ville att Moderna museet skulle köpa in Vilks teckningar.
[Hayabusa]
10/10/21, 10:21 AM
#132
The Moderna Museet collection now comprises some 6,000 paintings, sculptures and installations, 25,000 watercolours, drawings and prints, 400 art videos and films, and 100,000 photographs. Search the collection online.
Annons:
[Göstage]
10/17/21, 8:45 AM
#133

#122 Arkeologen Leif Gren besöker Historiska museet och utställningen "History Unfolds" och kommer fram till att "utställningen består i stort sett av associationer som ska visa att Sveriges historia är rätt usel." Gren konstaterar på Bulletin:

"History Unfolds vinklar det som att den sanna svenska historien avsiktligt varit förvanskad av onda krafter, men att museet nu, utifrån en position av godhet, ska avslöja hur det egentligen ligger till. Montrarna dyker ner på många olika saker, men det är alltså det mörka kulturarvet museet fokuserar på."---

"Historiska museet är statens expertmyndighet, och man bör kunna förvänta sig att det som sägs på utställningar mer eller mindre baseras på vetenskap och fakta. Men att recensera History Unfolds och dra slutsatser är inte helt lätt då utställningen spretar med många infall. Utställningen bygger på att associera ihop olika kulturella sfärer, nämligen traditionell svensk borgerlighet och vit maktsfär kopplad till trettiotalets nazism. Det är glidande men tydliga försök att få ihop det hela till ett och samma tankegods, och metoden är guilt-by-association."---

"---det känns bekymmersamt att en expertmyndighet spelar med i det politiska spelet på detta sätt. Man undrar om museet blir lika följsamt om de politiska vindarna plötsligt blåser i andra riktningar."---

Inom politiken har det alltmer blivit vanligt att tillvita motståndare en koppling till ruskigheter som alla tar avstånd från. Vänstern anklagas för en bakgrund i Stalinistisk terror medan partier till höger anklagas för att vara ”blåbruna” med kopplingar till nazistisk terror. Fulspel mellan riksdagspartierna är en sak, men lite förvånande är det när samma fulspel utövas då Historiska museet skapar rutten borgerlighet i utställningen History Unfolds. Arkeologen Leif Gren cyklar bort till expertmyndigheten Historiska museet och kollar läget.
[Göstage]
10/20/21, 8:01 AM
#134

#124 Lars Vilks ställde upp för Isak Skogstads skolklass som ett slags klassmorfar på videolänk. Skogstad skriver på GP:s ledarsida:

Han ställde alltid upp för mina elever, även om han visste att han skulle få många kritiska frågor. Han bemötte alltid dem med respekt, vänlighet och humor. Hans intellekt och bildning gick inte att ta miste på. Det är så jag kommer minnas honom som person. Men som konstnär kommer jag alltid att minnas honom för hans rakryggade svar på frågan om han ångrade sig – ett svar han stod fast vid från början till slutet:

”Jag ångrar inte vad jag gjort. Det vore helt fel, att gå till reträtt. I konsten finns friheten, där är allt tillåtet. Vi kan inte särbehandla en religion. Och man får vara hur elak som helst mot en religion.”

Till det har jag bara en sak att tillägga: Amen! Människor har rättigheter – inte idéer."

Rätten till yttrandefrihet blir lätt abstrakt. Lars Vilks gjorde den ytterst konkret med sin rondellhund. När jag fick höra att Lars Vilks och hans livvakter
[Göstage]
10/21/21, 8:17 AM
#135

"Journalisten Alexandra Pascalidous pjäs “Mammorna” som sätts upp på bland annat Stockholms Stadsteater i ett samarbete med Kulturhuset får nu stor publicitet i samtlig media," konstaterar Johan Wetterholm på Ledarsidorna. "Pjäsen får nu trots de uppenbara bristerna i den underliggande boken en massiv publicitet där socialdemokratiska profiler som Lena Ag, idag generaldirektör för Jämställdhetsmyndigheten samt den tidigare utrikesministern Margot Wallström kunnat posera med Alexandra Pascalidou efter premiären."---

Press, politiker och kultur kan väl tralla med i Gunnar Wiklunds gamla dänga "Vi ska gå hand i hand genom livet, du och jag".

Journalisten Alexandra Pascalidous pjäs "Mammorna" som sätts upp på bland annat Stockholms Stadsteater i ett samarbete med Kulturhuset får nu stor publicitet i samtlig media. Detta aktualiserar den...
[Göstage]
10/28/21, 11:59 AM
#136
Gillar du att vara ute i friska luften? Kanske fjällvandrar du? Paddlar? Gör utflykter i skog och mark? Sluta genast upp med det! När vi som tillhör den vita befolkningen rumsterar om i naturen sprider vi en osund vithetsnorm som skrämmer människor som har annan etnisk bakgrund. Det är innebörden i den intervju som Sveriges…
[Göstage]
10/29/21, 9:42 AM
#137

#136 Hur "icke vit" är egentligen "Friluftsbaba" och många av hans lika alarmistiska kompisar, frågar sig Mohamed Omar.

I en krönika idag kommenterar Bitte Assarmo en intervju som Sveriges Radio gjort med influencern Vahid ”Friluftsbaba” Demic. I intervjun påstår Vahid att det finns en ”vithetsnorm” i friluftslivet. Nysvenskar tvekar att vandra i skogen och och paddla kanot i sjön av rädsla för att för att drabbas av negativa kommentarer på sociala medier. Vahid…
[Göstage]
11/6/21, 8:19 AM
#138

Videofråga på YouTube från Henrik Jönsson:

**Normkritik" - Behöver Sverige verkligen en *kulturrevolution?*

"Utmana mansnormen! Bekämpa heteronormen! Ifrågasätt funktionsnormen! Bryt tysthetsnormen! Gör upp med skönhetsnormen! Krossa vithetsnormen!

NORMKRITIK har blivit ett slagord i den moderna samhällsdebatten - men vad ÄR egentligen en norm? Är alla normer dåliga? Och behöver vi verkligen en kulturrevolution? – för detta är nämligen vad normkritiken strävar efter: att revolutionera den kultur vi lever i, genom att ifrågasätta sedvänjor, omskapa traditioner och förändra värderingar.

Dessa frågor tar Henrik Jönsson upp på videoinslaget i “HENRIK FÖRKLARAR NORMKRITIK”

Innehållsförteckning:

  • 00:00 - Intro

  • 02:41 - Normkritik

  • 08:31 - Kontraproduktiv normkritik

  • 14:02 - Normupplösning och anomi

  • 17:33 - Outro

Utmana mansnormen! Bekämpa heteronormen! Ifrågasätt funktionsnormen! Bryt tysthetsnormen! Gör upp med skönhetsnormen! Krossa vithetsnormen!NORMKRITIK har bli...
[Göstage]
11/11/21, 11:46 AM
#139

Nina Lekander på Fokus:

"Karolinska institutet har wokevaknat och ska ändra namn på salar och gator uppkallade till minne av forskare som var nassar och/eller skallmätare. En egendomlig och snårig balansgång mellan BLM-aktivisters krav och KI:s högsta ledning ser jag på KI:s sajt. Det hela påminner förstås om bråket på Konstfack om lokalen Vita havet. Vilket konstfuck.

Kommunikatörer och värdegrundsarbetare har all anledning att gnugga händerna och vidga plånböckerna. Det finns alltid diverse självklarheter att formulera."---

Wokistan…

Istället för värdeord skulle Nina Lekander vilja ha honnörsord som demokrati och frihet.
Annons:
kamera0710
11/11/21, 12:12 PM
#140

Den som vill veta mer om värdegrunden på Karolinska rekommenderas att läsa boken Konsulterna, om inhyrda konsulter som skulle sälja in konceptet "värdebaserad vård". Flera läkare som medverkar i boken berättar att dessa konsulter påminde om högstadieelever i sin kunskapsnivå om sjukvård.

https://www.bokus.com/bok/9789188671912/konsulterna-kampen-om-karolinska/?gclid=CjwKCAiAm7OMBhAQEiwArvGi3HC_ZGktw_f2nFQWBAG2CS-oNaWEDqmeKZWcnus5Edei631sHuruMxoC9-MQAvD_BwE

Pris: 235 kr. Inbunden, 2019. Skickas inom 2-5 vardagar. Köp Konsulterna : kampen om Karolinska av Lisa Röstlund, Anna Gustafsson på Bokus.com. Boken har 5 st läsarrecensioner.
[Göstage]
11/30/21, 1:54 PM
#141

#119 "Håll politiken borta från kulturen" är en av den nya kulturministern Jeanette Gustafsdotters programförklaringar. Med hennes bakgrund i museivärlden låter det lovande: ingen museologi á la Bah Kuhnke alltså?

Karin Olsson skriver på Expressens kultursida: "Gustafsdotters erfarenhet som generaldirektör på Sveriges Museer kommer också väl till pass. Frågorna om kulturarv, representation och museernas funktion är glödheta. Kvartals kulturredaktör Ola Wong påtalade till exempel i tippningen inför nästa minister att den måste stoppa sammanslagningen av Östasiatiskas lokaler med Medelhavsmuseet och Etnografiska. Det är lätt att hålla med om; specialistkunskapen på museerna har fått alldeles för låg status i vår tid."---

Karin Olsson kommenterar valet av ny kulturminister.
[Göstage]
12/11/21, 12:16 PM
#142

Göran Adamson på Kvartal om det rådande debattklimatet, som han tycker påminner om Polen på 1950-talet. Och följer man den svenska vänsterstyrda debatten idag så verkar den tidens Polen vara att föredra framför dagens…

"Även i dagens Sverige finns några underförstådda »goda« principer som varje deltagare i det offentliga samtalet bör hålla i minnet. Till exempel ska det mångkulturella samhället hyllas, liksom normkritik (av allt utom normkritiken), ett genusperspektiv bör anläggas och hållbarhetsaspekter får inte försummas. Detta gäller nästan oavsett vilken fråga som diskuteras. Men det är ju inte säkert att alla dessa dogmer lockar de mest självständiga tänkarna."---

I femtiotalets Polen var det förenat med personlig fara att torgföra fria tankar om tillståndet i samhället. Sverige är på god väg att hamna där i dag, skriver sociologen Göran Adamson.
[Göstage]
1/4/22, 2:31 PM
#143

Sven Anders Johansson har (minst) en poäng på [Aftonbladet kultur] när han skriver om självspeglingskulturen på landets kultursidor.

"Vad var det egentligen för tillstånd han (Wiman i DN), och ett antal andra debattörer, talade om? Svaret är, tror jag, den falskhet som utmärker den kulturella överklassens liv i allmänhet. Man har de rätta åsikterna – ja, det är rent av ens jobb att hela tiden tycka rätt – men verkligheten stämmer allt sämre överens med kartan.

Man är engagerad i klimatfrågan, men finner sig ännu en morgon vara en del av en trafikstockning. Man gillar mångkultur och hatar SD, men hela ens omgivning är mer pursvensk än SD:s partistämmor. Man tycker att gangsterrap är coolt trots att man närmar sig 60. Man ogillar friskolor men sätter sina egna barn i en när det blir för stökigt i den kommunala. Man ojar sig över segregationen men det närmaste man någonsin har kommit ”förorten” är Ikea i Kungens kurva."---

"Så vad ska man göra? Byta åsikter? Det kostar, fråga Ann Heberlein. Byta liv? Lämna Södermalm eller Enskede och flytta till … landet? Norrland! Ja, det var en konkret lösning som presenterades."---

"Konstigt nog, om man nu ska tala om flyttlass, tänkte ingen på de alternativ som faktiskt vore instrumentella, som i någon mån skulle ”göra skillnad” i förhållande till dagens ”utmaningar”. Att bosätta sig i något av de så kallade utsatta områdena, för att råda bot på den segregation som man anser ligga bakom gängkriminaliteten. Eller flytta till, tja Sydsudan eller Haiti, för att börja leva på ett sätt som inte bidrar till den globala uppvärmningen i samma utsträckning som svenskt medelklassliv.

Är jag för sträng? Kanske. Fast är inte poängen att det snarare är föreställningarna om vilka åsikter som är de rätta som är för stränga? Problemet med den falskhet som i allt högre grad utmärker dagens kultursidor är att den föder debatter som blir allt mindre relevanta."---

Vilken var det gångna årets viktigaste debatt? Gangsterrap-debatten? För vem då? Transdebatten? Ett statiskt skyttegravs
[Göstage]
1/6/22, 10:47 AM
#144

Tycker Uffe skulle ha valt Willie Nelsons version istället - han gör den bättre!

Inlägget är för vidare diskussion överfört från en annan tråd.

Ulf Kristersson postade en video på Instagram där First Aid Kits låt ”On the road again” spelas. Det uppskattades inte av duon.
[Göstage]
1/6/22, 10:47 AM
#145

#144 Emanuel Karlsten konstaterar på GP kultur att First Aid Kits markering mot Moderaterna nog har större betydelse i synen på dem själva än på Kristerssons parti.

"Genom att protestera mot användandet av en låt som inte ens är deras egen gör de sig själva till politiska spelare. Som säger att en viss politisk falang är ok, en annan inte. Så har även andra, internationella artister, agerat tidigare. Vilket verkar innebära väldigt lite skillnad för politiska partier: Medborgare lyssnar inte på musik utifrån politiska uppfattningar. Desto mer effekt kan det få för First Aid Kit. Som nu gått från helt opolitiska country-artister, till politiska aktörer.

Deras uttalande tydliggör att deras musik är till för alla – utom riksdagens näst största parti."

Under onsdagen tog Moderaterna bort en kampanjfilm musiksatt med First Aid Kit. Anledningen? Bandet tar publikt avstånd.
  • Redigerat 1/6/22, 10:49 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/26/22, 11:00 PM
#146

I sin iver att i wokeismens namn vara i framkant manipulerade en reklambyrå en bild så mycket att den strider mot genetiska grundförutsättningar...😏

BookBeat har annonsaffischer som fått många att reagera. På Twitter skriver någon en svart människas handflata är ljus!?! Ljudboksföretagets vd svarar att de pratat med sin byrå om saken.
  • Redigerat 1/26/22, 11:04 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2/19/22, 8:19 AM
#147

Försöker icke-samer annektera den samisika kulturarvsdebatten för att ställa grupper mot varandra, typ ett svenskt BLM? De funderingarna infinner sig när man läst Kulturantropologen Inga-Lill Aronssons artikel i Kvartal från ett besök på samemuseet i Ájtte.

"Om kulturarvet ska kunna användas till en långsiktig och hållbar försoning mellan grupper måste vi återuppfinna de värden som möjliggör en gemensam framtid", konstaterar Aronsson. Då blir en följdfråga om Svenska kyrkans agerande är ett försök till försoning efter gamla försyndelser eller ett politiskt positionerande i dagens samhälle?

"Svenska kyrkan gav en formell ursäkt till det samiska folket den 24 november 2021. Ceremonin hölls i Uppsala domkyrka under ledning av ärkebiskop Antje Jackelén. Kyrkorummet hade omvandlats till ett samiskt läger med brinnande eldstad. Alla satt i cirkel kring elden på låga sittplatser för att visa på allas lika värde. Ärkebiskopen knäböjde. ”Vi ber om ursäkt” löd budskapet.

Tydligt framträder här identitetspolitikens käpphästar ”vi och de andra”. Identitetspolitiken inom kulturarvssektorn skapar grupper som ställs mot varandra, varvid det gemensamma kulturarvet fragmenteras i minnes-intresse-grupper. I början kan det ses som den rätta vägen att gå, men när identiteten får driva frågor kopplat till det mörka kulturarvet uppstår en osund polarisering som alltid är förbunden med aktivism i dess olika former med avsikt att kontrollera diskursen.

Det märks också när aktivisternas berättelse om samerna får ett religiöst erkännande."---

"Kulturarvet används som makt, med skulden som vapen. Det demokratiska samhällets avgörande förhandlingsmodell försvagas inifrån av identitetspolitikens missriktade idealism och fanatism."---

"I kulturarvssammanhang tillkommer också upphöjandet av det i mångt och mycket förrädiska förgångna och ett påläggande av skuld utan slut. Minnen, skuld och (omöjlig) försoning blir till en doktrin inom en identitetspolitisk diskurs. Men vad tror vi att kulturarvet kan bidra med egentligen?"---

Därför är artiklar som denna sällsynta.
[Hayabusa]
2/19/22, 8:26 AM
#148

#147 Det är en situation med många utstuderade infallsvinklar. Aktivism? Jajamen. Har dessutom svårt att förstå varför samisk nationalism är så underbar medan svensk är så ful?

Cojimar
5/20/22, 10:10 AM
#149

Lena Milton, fil. dr som forskat i barnmorskeyrkets historia reagerar på Kvartal över förändrat språkbruk i yrket, till exempel varför benämningen "kvinna" bör undvikas.

"När man undviker könsordnande termer ersätts ”kvinna” ofta med person eller människa och ”mamma” med förälder eller familj. Ibland refererar man till kroppsdelar, till exempel vaginabärare, eller talar om icke-man eller icke-manlig. I vissa sammanhang har det föreslagits att både könsbestämda och könsneutrala ord ska användas, så att man i stället för till exempel kvinnor eller mödrar säger ”kvinnor och födande människor” eller ”mödrar och föräldrar”. Detta kallas ”tilläggande språk” (additive language). En möjlighet är också att undvika allt som refererar till människor och i stället tala om graviditet, födsel eller matning.

Det anmärkningsvärda är att avkönat språk mer sällan används när det är fråga om män. Det är inget oviktigt konstaterande – är det viktigare att relativisera det kvinnliga könet, kan man undra?

Tanken bakom det nya språkbruket är naturligtvis välmenande och syftet inkluderande men det leder också till avhumanisering och oklarhet, vilket strider mot klarspråksprincipen i kommunikation som rör hälsa och riskerar att exkludera utsatta grupper."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vad är en födare, en graviditetsbärare eller ”person med cervix”?
  • Redigerat 5/20/22, 10:11 AM av Cojimar
Fornöga
8/14/22, 7:30 AM
#150

Karin Pihl på GP:s ledarsida har intrycket att den svenska politik- och kultureliten lider av viss hybris.

"Att samhället, oavsett om vi talar om det politiska styret eller kulturvärlden, har ett behov av en elit som har kompetens inom sina områden betyder inte att samtliga personer som de facto utgör eliten är de bästa. Det är, som man säger, skillnad mellan hur det bör vara och hur det är.

I bidragslandet Sverige dräller det av medelmåttiga kulturskapare som är ungefär lika intressanta som en säck potatis. Med rätt kontakter och ett välsmort munläder kan man ta sig fram i stipendiedjungeln utan att vara särskilt briljant. Detsamma gäller i politiken, i startup-världen och på universiteten."---


Re:tired.

Utan afroamerikansk undergroundmusik hade Adeles radiosoul aldrig uppstått. Hanne Kjöller har delvis fel i sin syn på eliter. Journalisten och författaren Hanne
kamera0710
8/14/22, 8:55 AM
#151

Vem som nu avgör vad som är en intressant kulturskapare. Och naturligtvis formas samhället inte bara av den upplysta eliten. Arbetarrörelsens historia, med kamp för allmän rösträtt med mera, är ett av många exempel.

Läste apropå kulturskapande några recensioner av Gudfadern I i ett tidningsarkiv, när den gått upp på bioduken. En del omdömen var av typen "ännu en gangsterfilm i mängden, varken mer eller mindre". Nu är den som bekant höjd till skyarna och många kallar Gudfadern I och II för världens bästa film(er) någonsin. Men några sådana omdömen såg jag inte bland de recensioner jag läste från premiäråret. Och regissören Coppola har ju berättat hur han fick kämpa mot filmbolaget för att göra filmen enligt sina intentioner.

  • Redigerat 8/14/22, 9:00 AM av kamera0710
Fornöga
8/14/22, 9:07 AM
#152

#151 Diskussionen om den elitiska kulturen är vad jag förstår av Pihls ledare föranledd av en ledare i DN av Hanne Kjöller (som jag inte har läst). Den diskussionen blossar ju upp då och då, och den förs i regel just av "den upplysta eliten". Får väl sättas upp på kontot sommartrivialiteter.

Minns inte att jag läste några recensioner om Gudfadern (I) på sin tid, men att den fick tre Oscars, bland annat som bästa film, borde kanske ha tystat de som skrivit ner den?


Re:tired.

  • Redigerat 8/14/22, 9:27 AM av Fornöga
H
8/14/22, 10:31 AM
#153

#152 Stämmer.
Gudfadernfilmerna var hyllade även då det begav sig.
Stjärnornas Krig (dvs Star Wars) gillades även av vänstersnubbar, men då i smyg 😉 Men officiellt så var det ju imperialistisk skräpkultur från USA.
Trots att de (vänstersnubbarna) var rebeller (tyckte de själv åtminstone).

  • Redigerat 8/14/22, 10:41 AM av Hayabusa
Annons:
Fornöga
8/16/22, 7:46 AM
#154

#127 "Just genom att kränka en religion, laddad med så många tabun, kan yttrandefrihetens gränser testas. Det förstod Jyllands-Posten. Och det förstod du," påminde Marianne Lindberg De Geer vid Vilks bortgång.

"Vi får inte ge vika för kränkta trosutövare", skriver idag Bawar Ismail på GP:s ledarsida.

"Det demokratiska samhället kapitulerar för lättkränkta extremister och våldsverkare.

Men vi kan inte låta yttrandefriheten begränsas med syftet att skydda vissa grupper eller intressen. Lika självklart som att det ska vara lagligt att förlöjliga kristendom, lika självklar måste rätten vara att håna islam. Här ska inte någon religion särbehandlas. Yttrandefriheten måste väga tyngre än så."


Re:tired.

Vi får inte ge vika för kränkta trosutövare. Tidigare i somras var det tänkt att filmen ”Lady of Heaven” skulle börja visas i de brittiska biograferna. Filmen
  • Redigerat 8/16/22, 7:46 AM av Fornöga
Fornöga
11/16/22, 8:10 AM
#155

"Woke är inte en ideologi. Bara ett beprövat gammalt knep för att utöva makt och stöta ut de icke-rättrådiga", hävdar Eli Göndör på Fokus.

"En historisk återblick visar att tillståndet vi idag kallar för Woke har infunnit sig även tidigare i historien när samhällen har lidit av dåligt självförtroende och sökt efter vägledning för att hitta mening med tillvaron och förbättra självförtroendet. Oftast har det vuxit fram ur legitim frustration eller missnöje. Det tillståndet har sedan plockats upp av makthungriga eliter, som enkelt definierat orsakerna bakom frustrationen för att erbjuda enkla lösningar som alltid är kopplade till moraliska argument."---

" Woke är inte en ideologi. Däremot en metod som används av eliter för att skaffa sig makt genom att utnyttja det mänskliga behovet av moralisk vägledning och gemenskap. Den moral som Haidt menar att människor kan enas kring, kan i sammanhanget handla om allt möjligt från klimatoro till vilka ord vissa ska få använda och när. Eftersom människan är programmerad att vara moralisk finns det en kraft i att peka ut individer som omoraliska eller klandervärda. Därför tenderar religioner att bli Woke och vara missionerande. Ty den som missionerar gör naturligtvis anspråk på att ha hittat den enda sanningen och anser sig därför vara mer moralisk och upplyst (Woke) än andra. För varför skulle någon som är ambivalent bemöda sig med att ”hjälpa” vilsna varelser att hitta den enda rätta vägen?"---

"Woke kan alltså anses vara i högsta grad mänskligt men också därför farligt. Den absoluta renheten, eller moralen eller det perfekta samhället är tilltalande för många, precis som förhoppningen om en ny och bättre värld. Även de som vet att den kan vara omöjligt att uppnå riskerar att slukas upp av en dröm som delas av flera och som samtidigt känns moraliskt överlägsen. Det finns en anledning till varför religioner tycks överleva det mesta."---


Re:tired.

Woke är inte en ideologi. Bara ett beprövat gammalt knep för att utöva makt och stöta ut de icke-rättrådiga.
  • Redigerat 11/16/22, 8:11 AM av Fornöga
Fornöga
12/8/22, 9:06 AM
#156

"Strävan efter mångfald på våra arbetsplatser är bra men bygger alldeles för mycket på normkritiskt tänkande och så kallad kritisk rasteori" hävdar Houman Sebghati och Johan Grant på Aftonbladet debatt.

"Vad få förstår är att dessa teorier inte bara ifrågasätter rasistiska normer utan också sådant som meritokrati, yttrandefrihet, akademisk frihet, fri marknad eller att andra än vita kan vara rasister."---

"Normkritik är viktig för att förstå hur vårt samhälle fungerar men när den görs till policy är den farlig. När människor delas upp i grupper och vi fokuserar på vilka som är över- och underordnade skapar vi konkurrens och splittring. 
Mångfald behöver byggas kring vad vi ska göra tillsammans. Inte på hudfärg eller andra olikheter. Normkritik är viktigt men ska inte göras till policy. Det leder bara till splittring och konflikt. 

Vi är på väg att göra samma misstag som i USA. De underliga konflikterna kring rasism som vi sett på Konstfack, Uppsala universitet och Sveriges Radio är bara toppen av ett isberg. Stoppa inte huvudet i sanden!"


Re:tired.

Houman Sebghati och Johan Grant: En osund tävling om att vara mest antirasistisk
  • Redigerat 12/8/22, 9:06 AM av Fornöga
Fornöga
1/7/23, 1:14 PM
#157

Aftonbladets ledarskribent Lotta Ilona Häyrynen är klar över vad som är de finaste representanterna för vår nation : "det finaste och svenskaste vi har: Pippi, makarna Gardell och Levengood samt Melodifestivalen med Babsan och After Dark", skriver hon och avslutar: "Får man föreslå Lady Busty till vårens uppsättning, SVT?" (Lady Busty är en av dragdrottningarna som framträder för barnen på våra bibliotek.)


Re:tired.

Dagen man börjar dela argument med Vladimir Putin borde man fatta att man är ute på riktigt tunn is. Vem har sagt att hb
  • Redigerat 1/7/23, 1:14 PM av Fornöga
H
1/8/23, 10:25 AM
#158

#157 Tycker hon, ja…

Fornöga
1/8/23, 12:20 PM
#159

158 😉


Re:tired.

Fornöga
3/4/23, 8:25 AM
#160

Henrik Jönssons veckovideo handlar om "kulturkriget". Medföljande intro:

"Varför censureras böcker? - kulturkriget förklarat."

"Böcker skrivs om, konstverk förses med varningstexter och identitet överordnas meriter.

*Vad *är* egentligen det konfliktfyllda fenomen som kallas “kulturkriget”? Hur påverkar språk och politik den svenska kulturen? Och vad händer med ett samhälle där kulturen blir maktens redskap?"*

Innehållsförteckning

00:00 - Intro
01:57 - Kulturkriget
05:28 - Ordens makt
11:09 - Grandet i högerns öga
18:45 - Outro


Re:tired.

Böcker skrivs om, konstverk förses med varningstexter och identitet överordnas meriter.Vad ÄR egentligen det konfliktfyllda fenomen som kallas “kulturkriget”...
  • Redigerat 3/4/23, 8:28 AM av Fornöga
Annons:
H
3/4/23, 9:36 AM
#161
Listen to this episode from Sista Måltiden on Spotify. Legenden Fredrik Lindström gästar gänget. Fredrik är programledare, populärhistoriker, författare, filmregissör, komiker och domare i SVT:s På Spåret sedan 2009. Just nu turnerar han med sin scenshow Mänskligheten.OBS. Det här är inte det hela avsnittet. Vill du få tillgång till hela avsnittet? Stöd oss på Patreon. Är du Patreon och vill få tillgång till alla avsnitt i sin helhet? Vill du bli Patreon för att få tillgång till allt? Tryck här. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Fornöga
3/7/23, 9:09 AM
#162

"Slaget om kulturen – ska folkviljan eller kulturvänstern styra?", var frågan Riks Richard Sörman hade med sig när han åkte till Gävle för att träffa museichefen Hans Lindholm Öjmyr och Sverigedemokraternas Roger Hedlund.


Re:tired.

I Gävle har det blåst upp till kulturkrig kring länsmuseet. Sverigedemokraterna ingår i det nya regionstyret i Gävleborg och vill att länsmuseet fokuserar på...
Fornöga
3/25/23, 8:33 AM
#163

"När man lyssnar på kulturminister Parisa Liljestrand får man intrycket att hon är mer angelägen om att hålla sina ideologiska motståndare på gott humör än att utmana rådande maktstrukturer inom kulturlivet", skriver Håkan Boström på GP:s ledarsida.

"För att inse problemen man ta kulturella värden på allvar. Kultur får inte reduceras till värdegrund, trivselverksamhet eller turism."---


Re:tired.

När man lyssnar på kulturminister Parisa Liljestrand får man intrycket att hon är mer angelägen om att hålla sina ideologiska motståndare på gott humör än att
Fornöga
5/14/23, 8:59 AM
#164

"Förarbetet till ett svenskt kulturkrig har gjorts under de långa decennier då de borgerliga struntade i att söka ideologisk konflikt i en rad frågor", skriver Adam Cwejman på GP:s ledarsida.

"(Men) var det verkligen Söder eller hans partiföreträdare Åkesson som sköt den första salvan i kulturkriget?

Den frågan kan man svara ja på enbart om man är lyckligt ovetande om vad som hänt kulturarvsarbetet under de gångna åren. Eller om man är så aningslös att man tror att de åsikter som Grubbström och Nilsson, det vill säga svenska myndighetsföreträdare, uttryckt överhuvudtaget inte har något med ideologi att göra.

Det senare är nog ofta fallet. Vänsterns maktanalys har varit så allena rådande inom delar av det offentliga Sverige att det inte längre är en fråga om att väga olika perspektiv mot varandra – det finns bara ett. Fiskarna ser inte vattnet eftersom det omsluter dem och alltid har gjort det. Den ideologiska marineringen av svensk offentlighet för dessa har pågått i mer än ett halvsekel och har inte omgärdats av någon hög konfliktnivå."---

"Det är där vi är nu. Diskussionerna om vad som kan tyckas vara symbolfrågor som sagostunder på bibliotek, luciatåg, flaggdagar är som toppen på ett ideologiskt isberg: den största delen är osynlig och återfinns i bortglömda strategidokument, värdegrunder och riktlinjer."---


Re:tired.

Förarbetet till ett svenskt kulturkrig har gjorts under de långa decennier då de borgerliga struntade i att söka ideologisk konflikt i en rad frågor. För ett
  • Redigerat 5/14/23, 9:00 AM av Fornöga
Carmarino
5/14/23, 9:23 AM
#165

#164: Tänk om Egypten, Grekland och andra gamla kulturländer skulle göra likadant. Riv pyramiderna och Parthenon. Det är ju bara gamla ruiner som visar ett förlegat samhälle som inte är relevant för nutiden.

Blir mörkrädd när de som har till uppgift att vårda och ta tillvara vårt kulturarv vill slänga allt på sophögen av rädsla för att invandrade personer ska ta illa upp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/14/23, 9:26 AM av Carmarino
Fornöga
5/14/23, 9:40 AM
#166

#165 Ja, det är en otäck utveckling, och de kulturella jordfräsarna rev upp kulturmyllan för decennier sedan. Nu återstår bara att rycka upp återstående rottrådar.

Här är en liten resumé över det vi sett hända.


Re:tired.

Något av det allra svenskaste är kanske att förneka att det finns svensk kultur.
  • Redigerat 5/14/23, 9:43 AM av Fornöga
Fornöga
5/16/23, 10:33 AM
#167

"De flesta som diskuterar kulturpolitik tycks vara obekväma med det. Kanske är det en oxymoron, en sammansättning av två ord som inte alls passar ihop. Samtidigt kan man fråga sig varför det finns en kulturminister om man inte vill ha kulturpolitik?, skriver Lars Åberg i en betalartikel på Kvartal.

"De flesta som diskuterar kulturpolitik tycks vara obekväma med det. Kanske är det en oxymoron, en sammansättning av två ord som inte alls passar ihop. Samtidigt kan man fråga sig varför det finns en kulturminister om man inte vill ha kulturpolitik? "---


Re:tired.

”Armlängds avstånd” betyder i praktiken att enbart egna åsikter bör få genomslag, skriver Lars Åberg.
Annons:
Fornöga
5/16/23, 10:35 AM
#168

tlf001.jpg
Skärmdump YouTube/SVT.

Hur var det egentligen ställt med den där "armlängden" när MP satt i regeringen? Riks undrar.


Re:tired.

  • Redigerat 5/16/23, 10:40 AM av Fornöga
H
5/18/23, 9:15 AM
#169

”De miljöpartister som är jättearga över att sverigedemokrater är arga är själva angelägna om att kulturen ska genomsyras av normkritik, jämlikhet, jämställdhet, intersektionalitet och allt vad det heter. Till syvende och sidst har nog alla en gräns för vad de anser att det offentligas pengar ska gå till när det gäller kultur.”

Saxat från BLT

H
5/18/23, 9:18 AM
#170

#169

”Sistnämnda blev tydligt när DN intervjuade Maria Dahlberg (S), kulturnämndens ordförande i Kalmar, om hennes syn på normkritiska sagostunder på stadsbiblioteket och kraven på att det skulle ställas in.”

”Och medgav hon, hon skulle själv kunna tänka sig att stoppa ett evenemang ”om det går emot målen” (DN den 27 november 2022).”

H
5/18/23, 9:19 AM
#171

#169

”Det är sorgligt att en av vår samtids viktigaste frågor, hur vi etablerar en läskultur bland våra unga och lägger grunden för ett livslångt lärande, individuell frihet och ett demokratiskt samhälle, reduceras till en fråga om vuxnas rättigheter på biblioteken.”

H
5/18/23, 9:21 AM
#172
Kommunalt avlönade dragshow-artister som läser sagor för barn har skapat en diskussionen om kulturens frihet.
Fornöga
6/5/23, 9:13 AM
#173

Så är vi (Aftonbladet) framme vid Målet.


Re:tired.

Stockholms moské, även kallad Zayeds moské, står ståtligt vid Medborgarplatsen. Det är en vacker byggnad fylld av färggl
Fornöga
6/5/23, 9:24 AM
#174

"Ibland tänker jag att mänskligheten kan delas in i två grupper- de som tycker att det finns en svensk kultur och de som inte tycker det," skriver Nina Solomin i Fokus. Hon berättar att hon för ett år sedan hade tänkt publicera en artikelserie om vad som är svensk kultur, och om den överhuvudtaget existerar. Den blev dock inte av, fast…

"Innan artikelserien ”Vad är svensk kultur?” föll in i sin törnrosasömn hann ändå undertecknad inleda jakten på svensk kultur. Eftersom jag är första generationen född i Sverige i min familj har jag ett oneurotiskt förhållande till de pinsamma standardklichéer som finns om svensk kultur. Jag är oreserverat förtjust i Skansen och det ikoniska Dalarna, lika förtjust som en bortkollrad tysk turist, och saknar minsta behov av att behöva ta avstånd ifrån nationalromantiska uttryck eftersom… jag menar, TITTA på mig.

Ser jag ut som en nazist?"---


Re:tired.

Först kommer gröten sedan allt kulturellt lull-lull att bråka om. Läs Nina Solomins kulturkrönika här.
Annons:
H
6/5/23, 9:27 AM
#175

#173 Föga överraskande.

Carmarino
6/5/23, 12:02 PM
#176

#173: Undrar hur många kristna kyrkor det är som klassas som kulturarv i muslimska länder?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

H
6/5/23, 12:46 PM
#177

#176 Men det är väl ändå skillnad!

OBS! Ironi.

H
6/5/23, 12:48 PM
#178

Svensk industrihistoria, en tillbakablick på hur ett litet land kunde. Jäkligt mycket kunde man!

H
6/5/23, 1:13 PM
#179

Jämförelsen med moskén i Sthlm och skeppet Vasa är tämligen falsk i mina ögon. Varför? Jo, Vasa är ett unikt skepp i ett enda exemplar medan moskébygge finns det gott om i övriga världen.
Än så länge är Vasa mer förknippat med Sverige än vad en moské är.

Pyttelite
6/5/23, 1:18 PM
#180

#179: Fast varför ska man förknippa svensk kultur med ett misslyckande?

Kan inte tänka mig att MAX 737 skulle vara föremål för ett amerikanskt kulturarv heller …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 6/5/23, 1:21 PM av Pyttelite
H
6/5/23, 1:21 PM
#181

#180 Det är av misstagen man lär sig.
Oavsett det, så är det en artifakt värd att visa upp. Intresset finns, det vet vi.

  • Redigerat 6/5/23, 1:22 PM av Hayabusa
Annons:
Pyttelite
6/5/23, 1:22 PM
#182

#181: Absolut men är det verkligen något att fira när management äventyrar säkerheten med en väldigt massa döda som konsekvens?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
6/5/23, 1:23 PM
#183

#182 Vem pratar om att fira?

Pyttelite
6/5/23, 1:25 PM
#184

#183: Är inte Vasamuseet en guldkalv och ett välputsat besöksmål?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
6/5/23, 1:26 PM
#185

#184 Förmodligen, men vad är fel med det?

Pyttelite
6/5/23, 1:29 PM
#186

#185: Att höja ett misslyckande till skyarna och kalla det för kulturarv tycker jag är tämligen osmakligt.

Vadi består är kulturarvet - misslyckad teknik - brott mot säkerhet och en garanterad död för många familjer.

Bara för att rusta upp?

Hoppas att ABF-kvinnorna engagerat sig i detta oxå inte bara kärnvapen och NATO


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 6/5/23, 1:30 PM av Pyttelite
H
6/5/23, 1:30 PM
#187

#186 Det står dig fritt att tycka det.

Pyttelite
6/5/23, 1:33 PM
#188

#187: Självfallet får jag tycka det vi har ju åsiktsfrihet i Sverige även om det kanske inte alltid gäller på iFokus. 😊

Personligen hyllar jag ingenjörsmässiga framsteg och inte bakslag eller kantringar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
H
6/5/23, 1:34 PM
#189

#188 Är du missnöjd, vänd dig till ledningen.

Fornöga
6/5/23, 1:37 PM
#190

Bärgningen av Vasa kallas för ett prestigeprojekt inom svensk och internationell marinarkeologi, och vi som 1961 upplevde på TV hur hon lyftes meter för meter över vattenytan och för första gången på 333 år kom upp i dagsljuset kommer aldrig att glömma den synen.

Att örlogsfartyg gick under på det ena eller andra sättet och ofta genom mänskliga misstag och ändå och (kanske tack vare det) bli högintressanta för forskare och allmänhet har vi ett annat exempel i Kronan.

Självklart är det rätt beslut att föra upp Vasamuseet på listan över kulturobjekt som är skyddsvärda i ett skymningsläge.


Re:tired.

Efter 333 år på botten av Stockholm ström bröt vasa åter vattenytan den 24 april 1961.
  • Redigerat 6/5/23, 1:40 PM av Fornöga
H
6/5/23, 1:39 PM
#191

#190 Så är det.

Fornöga
6/5/23, 1:50 PM
#192

#190 Ett annat exempel på skepp som förolyckats på grund av mänskliga misstag är Götheborg (d.ä.), som 1745 efter en lång seglats från Asien gick på grund på Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp och sjönk. Idag seglar hennes replik jorden runt och väcker beundran som representant för svensk båtbyggnadskonst och sjömanskap.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 6/5/23, 1:50 PM av Fornöga
H
6/5/23, 2:00 PM
#193

#192 Ännu ett exempel på ”det lilla landet som kunde mycket”.
Faktum är att börjar man forska en del i vad Sverige presterat, så är det tämligen enastående.
Jämför det med en del andra länder.

Pyttelite
6/5/23, 3:19 PM
#194

#192: Fast i detta fall var ju skeppet bevisligen sjödugligt till skillnad från regalskeppet Vasa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
6/5/23, 3:20 PM
#195

#193: Vilka länder tänker du då på?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
H
6/5/23, 3:38 PM
#196

Lite mer svensk industrihistoria.

Fornöga
6/5/23, 4:01 PM
#197

#194 Tack vare (faktiskt!) att Vasa sjönk som hon gjorde blev hon ett fantastiskt tidsdokument, ett fruset ögonblick i historien. 2019, det senaste helåret utan pandemin, kom det 1,5 miljoner besökare till Vasamuseet.

" Berättelsen om Vasa rymmer så mycket, allt från stormaktstidens Sverige till rent naturvetenskapliga frågeställningar som rör skeppets bevarande," som Vasamuseets chef Lisa Månsson uttrycker det.


Re:tired.

Fornöga
6/7/23, 8:26 AM
#198

"Hade en socialdemokratisk partiledare klätt sig i mammas folkdräkt från västra Närke och åkt till Falun och talat om hur människor i Dalarna bär upp det svenska kulturarvet om det inte vore för SD:s framgångar?
Det är svårt att tro det."---

Anna Gullberg i Expressen


Re:tired.

S-ledaren om svenskhet, öknamnet och S rävsax
Fornöga
6/7/23, 5:24 PM
#199

#173 "Aftonbladets ledarredaktion förde på Sveriges nationaldag fram Stockholms moské som ett föredöme och exempel för den rika muslimska kultur som måste erhålla ett särskilt skydd inför framtiden i händelse av krig. En kultur som domineras av religiös fascism och med det kvinnoförtryck, antisemitism samt inte minst samarbeten med terrororganisationer som varit väl kända sedan tidigare", skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna (inte plusartikel f.n.).


Re:tired.

Aftonbladets ledarredaktion förde på Sveriges nationaldag fram Stockholms moské som ett föredöme och exempel för den rika muslimska kultur som måste erhålla ett särskilt skydd inför framtiden i hän...
Fornöga
6/30/23, 8:15 AM
#200

Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: