Samhället idag

Den vita mannens fel till allt ont?

2018-11-28 07:40 #0 av: Jimmy.L

Aftonbladets Peter Kadhammar skriver följande

"Med en skur av pilar dödade invånarna på ön Norra Sentinel den unge missionären vars sista ord tycks ha varit: – Jesus älskar er! Tragiskt, men de handlade fullständigt rationellt. Om någon skulle få för sig att säga usch och fy är det bara att kasta en blick bakåt. Sentineleserna på den lilla ön i Indiska oceanen gjorde det som invånarna i Australien, Amerika, Afrika och stora delar av Asien borde ha gjort så fort den vite mannen steg i land och ropade: – Jesus älskar er!"

Jag undrar hur han ser på Norden och vikingarna, tänk om vi levt under den kulturen än idag hade flyktingar fått komma till Sverige? 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-11-28 07:44 #1 av: LBB

Om man med den vite mannen menar de kolonialmakter som härjade på 18 0ch 19 hundratalet så är svaret tveklöst: - ja till stor del.

Den flyktingproblematik vi har idag har sin grund i de gränser och den skada Storbritannien, Frankrike och de andra kolonial- länderna orsakat

Afrikas konflikter, hela mellanöstern-problematiken, konflikten Pakistan-Indien och så vidare.

Vad det gäller vikingakulturen, så är den en period i historien som levde vidare i form av  Ryssland och  Frankrike (Ruser och normander) Vad som utmärkte vikingarna till skillnad från andra ockupanter var ju att man assimilerade sig med de folk man mötte. Här i norden gjorde vi det samma, övergick från Asa-tro till Kristendom och från klansamhället till kungamakt.

Anmäl
2018-11-28 07:54 #2 av: Hayabusa

#0 Det finns en del filmer på YouTube som berör kontakterna med Sentinel. Inte den nu senaste utan även tidigare kontakter.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Konflikten i mellanöstern och den bakomliggande historian berör Aron Flam i sin YouTube-podd.  "Muftins kansler" var intressant att lyssna på. 

Anmäl
2018-11-28 08:09 #3 av: Jimmy.L

#1 Den flyktingproblematik vi har idag har sin grund i de gränser och den skada Storbritannien, Frankrike och de andra kolonial- länderna orsakat

Jag visste inte att Storbritannien och Frankrike startade konflikten i Syrien eller i Afghanistan, Mali, Jemen och så vidare den versionen trodde jag skulle höra av Huygens eller Jarl här på iFokus?  Har du testat din teorier med dom?

https://utomjordiskt.ifokus.se/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-11-28 08:42 #4 av: VSK

På tal om krig och Jemen.

"Sverige fortsätter att exportera krigsmateriel till Saudiarabien, trots landets krigföring i Jemen och statsstyrda mord på en journalist. Flera av våra grannländer har stoppat vapenexporten. Utrikesminister Margot Wallström (S) tonar ner vikten av nuvarande svenska export. MP är öppet för ett stopp men prioriterar ett EU-embargo."

https://www.dn.se/nyheter/politik/grannar-stoppar-vapenexport-till-saudiarabien-sverige-fortsatter

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-28 08:52 #5 av: LBB

#3  Konflikten i Mellanöstern beror till stor del på Frankrikes och Storbritannien agerande under o efter första världskriget. Man använde då alla medel för att skada sin motståndare, det Ottomanska riket. Löften gavs som omöjligen kunde hållas. Efter kriget drog man nya gränser, i syfte att söndra och skada, samtidigt som nya grupper fick fördelar. Tydligast framkom det då Irak hävdade sin rätt till Kuwait för ett tjugotal år sedan.. Syrien styckades av från Turkiet, men fråntogs den viktiga kustremsan som utgjorde handelsväg och ekonomisk bas. Vilket orsakade den instabila situation som alltsedan dess rått i landet.  Ska jag fortsätta eller är det överklass ?

Anmäl
2018-11-28 09:05 #6 av: Hayabusa

Frågan är om öbornas mindre vänliga inställning till besökare beror på hudfärg?

Anmäl
2018-11-28 09:20 #7 av: Jimmy.L

#5 Ingen vettig människa idag tänker nu startar jag ett inbördeskrig i Syrien för vad som hände under WW1,  det hela handlar om religion, yttrandefrihet, förtryck och om makt. men du kan ju ställa frågan till en syrier om denna anser det handlar om "Frankrikes och Storbritannien agerande under o efter första världskriget". Han eller hon kommer undra om du är frisk! För dom handlar det om fria åsikter och förtryck. Jag tror knappast att människor från Syrien flyr till GB eller Frankrike om dom var ansvariga. 

Anmäl
2018-11-28 09:40 #8 av: LBB

#5 Där har du fel, alla vettiga människor som satt sig in i problematiken i och kring Mellanöstern inser att grundorsaken är just Storbritanniens o Frankrikes agerande under o efter första världskriget.  Till det hela kommer naturligtvis de många religiösa och etniska grupperna som spelats ut mot varandra, först av Frankrike och Storbritannien, nu av Andra aktörer så som Ryssland, Israel och Iran, men som sagt, det verkar fortfarande vara överkurs för dig

Anmäl
2018-11-28 09:45 #9 av: Hayabusa

Glöm för all del inte Damaskusaffären..."vem kastade det första stenen".

Anmäl
2018-11-28 09:55 #10 av: Jimmy.L

#8 Hur många syrier känner du och har pratat med tror du protesterna 2011 var riktade mot GB och Frankrike? Du är naiv om du tror att människor i Syrien demonstrerade mot GB och Frankrike 2011 än mot Assad och hans regim som fängslade och utsatte människor för våldtäkter samt tortyr tror du verkligen människor i Syrien på allvar skyllde det på Frankrike och  Storbritannien vet du ens hur inbördeskriget började 2011? 

Anmäl
2018-11-28 14:11 #11 av: LBB

#10 var har jag påstått att protesterna var riktade mot de forna kolonialstaterna? Jag skrev, att dessa staters agerande, deras lögner och härskarteknik har resulterat i dagens situation. Protesterna gällde mer frihet och de som protesterade i början var varken militanta eller islamister. Men som vanligt använde utomstående aktörer en möjlighet att störta en stat i fördärvet. Iran, Turkiet var bland de aktörer som slängde bensin på bålet. När sedan sittande regim började vackla kom Ryssarna dit för att dels säkra en allierad och dels säkra sin flottbas i Medelhavet

Idag agerar Iran, Turkiet, Ryssland , Den amerikanska intressegruppen samt Israel och Kurder + Islamitiska extremister i Syrien  ...så det bevisar väl om ngt att det är ett inbördeskrig med internationella förtecken.

Och ja, jag känner ett antal Syrien, både Kristna (som stöder Assad, liksom stora delar av de kristna i Syrien) och Muslimska Syrier.

Anmäl
2018-11-28 15:04 #12 av: Jimmy.L

#11 På vilket sätt skulle utländska makter var inblandad i något som människor i landet  har fått nog av?

Det är ingen hemlighet att Ryssland tjänar på kriget och sålt massor med krigsmaterial till Syrien och dom har en viktig marinbas som dom inte vill förlora.

Iran ser chansen att skaffa inflytande med att stötta Assad med hjälp av Hizbollah.

Kurderna slåss mot IS och mot turkiska styrkor och stöttas av USA i kampen mot IS.

Turkiet bekämpar Kurderna så dom inte får kontroll över landområden nära Turkiet.

Israel bekämpar Hizbollah när Iran gav dom robotar och andra tyngre krigsutrustning samt mot vissa Syriska mål.

Så vart kommer dom forna kolonialstaterna in i bilden med lögner och härskarteknik som du påstår är orsaken till konflikten?

Vet du vad som hände 2011?

Om du tror att utländska intressen beväpnade folk så är du ute på djupt vatten en AK-47 är billigare att köpa i Mellanöstern än ett mål mat. 

Anmäl
2018-11-28 15:12 #13 av: LBB

#12 Du är rätt rolig, först frågar du mig om utländska makter skulle vara involverade. Sedan fortsätter du med att räkna om de sakskäl som finns varför de är på plats..kan bara instämma i det senare.  Cool

Anmäl
2018-11-28 15:32 #14 av: Jimmy.L

#13 Är du som är rolig som drar in vad som hände under WW1 vad har det att göra med  2011 när inbördeskriget startade?

Du kan ju snacka i hop dig med jarl och Huygens dom kan säkert passa dig. Tummen upp

Anmäl
2018-11-28 15:57 #15 av: LBB

#14 är du så naiv att du inte inser att händelser från gårdagen fortsätter in i dagens situation, och att dagens händelser påverkar morgondagens?

Till och med du inser väl exempelvis att händelserna under och efter ww1 i praktiken ledde fram till ww2? Och att Britternas löften till både Judar och Araber är grundorsaken till en av de mest långlivade konflikterna i regionen?

OK så lev då kvar i din bubbla Skrattar  Men du kanske anser att orsaken är etnisk, att folkgrupperna därnere har en inbyggd gen som är orsaken till våldet?

Anmäl
2018-11-28 16:08 #16 av: Jimmy.L

#15 Du vägrar berätta vad som hände 2011 i Syrien istället säger du att jag är i en bubbla? 

Du frågade hur långt du kunde gå nu är du där, jag råder dig till att hålla dig borta nu!

Anmäl
2018-11-28 16:29 #17 av: LBB

#16 Den  senaste Syriska krisen inleddes i mars 2011 i samband med den sk Arabiska våren. Regimen svarade med allt hårde metoder vilket urartade ttill upplopp. De första flyktinglägren för människor som flydde sina hem öppnades i maj, i Turkiet. Under augusti 2013 passerade antalet flyktingar 2 miljoner strecket..och på den vägen är det.  Och vi har alltså nått det stadium där du inte längre förmår argumentera utan plockar fram censurstämpeln : Vad säger det om dig och den fria debatten då?

Anmäl
2018-11-28 16:37 #18 av: VSK

Folk åker på semester till Syrien, och det är inte krig i hela Syrien precis som det inte är farligt i hela Afghanistan.

Du är fruktansvärt arrogant och otrevlig. Går hand i hand med ditt ego och din okunskap. Hoppas för sajtens trevnad att du får skrivförbud. 

https://syria.liveuamap.com/

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-28 16:38 #19 av: Jimmy.L

#17 Grattis du kan ju bara du vill men du missade  kopplingen mellan WW1 till Syriska inbördeskriget vill du utveckla den varför dom hänger i hop som du påstår?

Och vi har alltså nått det stadium där du inte längre förmår argumentera utan plockar fram censurstämpeln : Vad säger det om dig och den fria debatten då?

Vilken fria debatten? Finns inget som heter det på iFokus, möjligen på Flashback men även dom har regler som säger att admin bestämmer.  

Anmäl
2018-11-28 16:53 #20 av: Hayabusa

Aron Flam:

"Araber har aldrig kunnat hålla sams..."

Anmäl
2018-11-28 17:01 #21 av: Jimmy.L

#20 Sant, med massa olika klaner och olika religiösa åsikter blir det ätt konflikter. 

Anmäl
2018-11-28 17:37 #22 av: LBB

När ww1 slutade delades hela den arabiska delen av det Ottomanska riket upp mellan GB och Frankrike. Båda dessa länder praktiserade metoden "härska genom att söndra" Man gav vissa klaner fördelar och fråntog andra klaner deras. Gränser ritades utan hänsyn till handelsvägar, städer och egendomar. När först Frankrike drog sig bort och sedan Britterna började man kämpa inbördes, gamla oförrätter hämnades. Sedan kom Nazisterna in i bilden och dubbade många av ledarna att ställa sig på deras sida. Nuvarande ledaren i Syrien ärvde sin post efter fadern som tog den med våld i statskupp på 1970 talet. Efter 48 började Israel intrigera för att försöka försvaga Syrien som gång på gång angrep  via Gohlanhöjden. Att Israel överhuvudtaget existerade berodde ju på Britternas agerande och löften.

På det viset kan du finna orsakerna till instabiliteten i Syrien, den Instabilitet som gjorde att den arabiska våren eskalerade till ett fullskaligt inbördeskrig.

Anmäl
2018-11-28 17:39 #23 av: LBB

#18 så du känner att jag trampad dig på tårna med min argumentering,  Ber så hemskt mycket om ursäkt men de fakta du så ogillar kan jag trots det inte ändra på.

Anmäl
2018-11-28 17:43 #24 av: Hayabusa

Med tanke på att Europa drabbats av två världskrig och sovjetisk invasion de senaste 100 åren så borde det ju råda totalt kaos här...

Anmäl
2018-11-28 17:50 #25 av: Jimmy.L

#22 Men kom igen vissa påstår att det kan ha med klimatförändringen, men det är bara teorier. Fakta är att människor blev fängslade, utsatta för både våldtäkter, misshandel och mord av regimen som i sin tur startad protesterna som i sin tur blev en våldsamt konflikt. Det finns ingen fakta som säger att inbördeskriget kan kopplas till forna kolonialstaterna. Det är bara konspirationsteorier. 

Vill jag läs om konspirationsteorier kan jag som sagt fråga jarl eller Huygens!

Anmäl
2018-11-28 18:19 #26 av: LBB

#25 Ett bättre alternativ vore Mellanösterns historia, där hittar du de fakta jag åberopar,. Navelskådande ägnar jag mig inte åt.

Men Frankrike hanterade det hela sämre, jämför mellan Syrien (franskt och Jordanien (brittiskt)

Anmäl
2018-11-28 18:39 #27 av: Jimmy.L

#26 Låt mig gissa Wikipedia?  Folk var lessna, förbannade och startade ett upplopp där människor fått sina anhöriga mördade av regimen och det skulle ha en koppling till forna kolonialstaterna? Jo jag har fått just min barn mördade av regimen  det måste vara dom tidigare kolonialstaterna som ligger bakom det hela. 

Fan jag tror Huygens tokiga teorier är mer normala.

Anmäl
2018-11-28 19:32 #28 av: LBB

#27 Nej kunskaper inhämtade före wiki..

Läs lite historia..visst kan det vara jobbigt att få sina teorier detroniserade, men fakta är ju som sagt ingen tung vikt att bäraCool

Anmäl
2018-11-28 19:41 #29 av: Jimmy.L

Sanningen ja?

• Folk blev fängslade, utsatta för tortyr och tillslut mördade.
  • Efter den händelsen gick folk ut och demonstrerade
  • Regimen svarade med att skjuta på folk, strypa maten och fängsla människor.
  • Protesterna fortsatte
  • Regimen satte in stridsvagnar artilleri och helikoptrar
  • Folk beväpnade sig
  • Inbördeskrig bryter ut

När kom  forna kolonialstaterna in i bilden?

Nu får du fan komma med en källa.

Anmäl
2018-11-28 20:24 #30 av: LBB

#29 som jag ett otal gånger förklarat..långt innan dessa händelser. Fransmännen hade lämnat landet men lämnat tidsinställda bomber i form av den politik och de beslut man tagit under sin protektorats-period. Syrien var alltsedan Frankrike lämnade landet instabilt och dess styre vilade på dess militär.

Den militären, den ledningen var inte främmande för våld mot sitt eget folk.

Den instabiliteten gjorde att när väl det hela började hetta till så överreagerade regimen, med känt resultat.

När sedan ledningen stod inför den arabiska våren, gjorde man som brukade, använde våld.

Anmäl
2018-11-28 20:28 #31 av: Jimmy.L

Det har inget med protesterna, morden tortyren, våldtäkterna och slutligen inbördeskriget kriget kom när regeringsstyrkorna satte in tung vapen inse det.

Anmäl
2018-11-28 20:29 #32 av: LBB

En av Syriens nationalhjältar, alawiten Shejk Saleh Al-Ali hade redan gjort ett väpnat uppror mot ottomanerna med hjälp av den kurdiske revolutionären Ibrahim Hanan och var en av de bidragande krafterna till Frankrikes seger över ottomanerna. Västmakterna Storbritannien och Frankrike hade lovat syrierna självständighet om man hjälpte dem i kampen mot Nazisterna under andra världskriget. Detta löfte hölls inte. Shejk Saleh Al-Ali var dock inte redo att ge upp striden för ett självständigt Syrien och fortsatte sin kamp mot fransmännen. Under ockupationstiden hade dock fransmännen egna planer på hur Syrien skulle utformas. Frankrikes plan var att dela upp Syrien i mindre stater som skulle ha självstyre. Detta skulle ha inneburit att alawiterna skulle ha ett eget land, kurderna ett eget land, druserna ett eget land, de kristna ortodoxa ett eget land etc. Shejk Saleh Al-Ali och Ibrahim Hanan, tillsammans med fler minoritetsledare, bland annat drusernas ledare Sultan Al-Atrash anslöt sig till upproret och ville inte ha denna uppdelning. Syrien hade alltid varit en plats för mångkultur och så skulle det förbli. Konflikten med fransmännen fortsatte ända till 1943 och Syrien blev slutligen självständigt 1946 efter att de sista franska soldaterna lämnat Syrien. Det ska sägas att det existerar en hel del kvarlevor från Frankrikes ockupation. Hotell som Le Meridien, namn på platser som Krak de Chevaliers och det franska språket är några av de resterna från ockupationen

Anmäl
2018-11-28 20:35 #33 av: Jimmy.L

#32 Och kopplingen till att man våren 2011 fängslade  ett antal människor där dom utsattes för tortyr, våldtäkter och sen mord är?

Vad är kopplingen till Frankrike när regimen mördade dessa i fängelset?

Beordrade Frankrike mordet på dessa människor? 

Hallå vad är kopplingen till ockupationstiden? Skulle människor i Syrien koppla mordet på civila 2011 till händelsen 1943?

Vad har en spontan demonstration för koppling till ockupationstiden?

Anmäl
2018-11-29 06:51 #34 av: LBB

#33  Om ett barn misshandlas/missbrukas i späd ålder så resulterar det ofta i att barnet agerar självdestruktivt i vuxen ålder. Långt efter det att deras plågoandar försvunnit. Samma sak med länder, Du vet, liksom de flesta, att det är närmare en mansålder sedan Frankrike lämnade Syrien. Men den Instabilitet och rättsosäkerhet som implementerades då har inte lämnat landet och är orsaken till hur de olika grupperna agerar idag. Du ser samma problematik i Afrika där Länder skapades av kolonialmakterna, gränser som drogs tvärs genom etniska grupper. Man styrde i århundraden med piskan och genom att ställa de etniska grupperna mot varandra. Med känt resultat. Instabila länder med rättsosäkerhet och otrygghet. Är det Britter eller Fransmän som står för mördandet idag?  NEJ, men deras agerande har skapat förutsättningarna för det hela. Öppna en historiebok och läs, eller använd din dator för att kolla upp. Historien upprepar sig. Britter o framförallt Frankrikes övergrepp på Tyskland efter ww1 skapade den oro som i sin tur lyfte fram Hitler. Samma typ av oro lät hänsynslösa militärer komma till makten i Syrien, understödda av bla Moskva..samma grupper som idag är ansvariga för de avskyvärda övergreppen. Men dessa avgrundsregimer "poppar" inte bara upp, Manegen krattas av någon, som gör det möjligt för dessa grupper att riva åt sig makten.

Vi talar förbi varandra, du talar om vilka som har det direkta ansvaret för händelser idag. Jag talar om vad som orsakat, skapat de förutsättningar som gjort att de ansvariga idag sitter där. se den skillnaden.

Anmäl
2018-11-29 08:08 #35 av: Jimmy.L

Varför ger du inte källan till ditt påstående kan det vara att du inte har källgranskat den?

När jag googlar dina texter så får jag upp detta.

http://blogg.folkbladet.nu/syrien/2012/07/03/del-1-befrielsen-fran-osmanska-riket-och-den-franska-imperialismen/

Det är någon som försöker skylla på västvärlden och inte på Assad för inbördeskriget. Det kallas för att sprida desinformation och du har svalt betet och kroken. 

Anmäl
2018-11-29 08:34 #36 av: LBB

#35  Tydligen någon som har koll på fakta. Jag citerar från din länk "Slutligen är det lätt att förkasta britternas och fransmännens förflutna i Syrien som just det förflutna, men vi behöver bara gå tillbaka till 80-talet och under hela 90-talet för att hitta samma mönster och samma idéer till att dela Syrien till mindre stater. När dåvarande presidenten Hafez Al-Assad hade hjärtproblem under 80-talet försökte dennes bror, Rifaat Al-Assad kuppa sig till makten genom att mobilisera den del av armén som han hade till förfogande.  Till hjälp hade han stöd av Storbritannien."

Men jag grundar mina åsikter på De fakta som existerar. 1920 övergick det område som idag är Syrien till att bli ett franskt protektorat, enlgt NF;s beslut.

Syrien är en ung stat, först  1946 existerade landet under de gränser som existerar idag.

1918 till 20 hade Britterna en marionett som regerade området, Husains Sohn Faisal.

1920 förklarade sig Syrien som självständigt under Husains Sohn Faisal som kung

Vilket i förlängningen resulterade i att Frankrike anföll det unga kungadömet.

Den 25 juni 1920 marcherade Franska trupper in i Damaskus. Kung Husains Sohn Faisal flydde och...blev av britterna utsedd till kung över Irak i stället (vilken soppa)

Det följande franska styret resulterade i en fragmentering av det politiska landskapet och en växande fientlighet mellan de olika etniska o religiösa grupperna. Som först Fransmännen spelade ut mot varandra, sedan upprepade de följande Syriska ledarna processen. Detta var kartbilden när den arabiska våren inträdde , den blev den gnista som tände krutdurken som förberetts under så lång tid. Skulden för de övergrepp som utfördes ligger naturligtvis på utförarna och inte de Brittiska eller Franska ledarna som är döda sedan länge. Men, och det är ju det jag försöker förklara gång på gång. Manegen för tragedin började färdigställas redan på 1920 talat av De då existerande stormakterna Frankrike o Storbritannien.

Ett inbördeskrig slår inte ner som en blixt från klar himmel. Aversioner mellan grupper måste byggas upp och fördjupas för att gnistan ska tändas. Detta tar lång tid.  Det tråkiga är att det tar ännu längre tid för hatet mellan dessa grupper ska lägga sig efter inbördeskriget.

Anmäl
2018-11-29 08:39 #37 av: Jimmy.L

#36 Så du anser att människor efter fått sina anhöriga mördade anklagar ockupationstiden och inte Assad och hans mördarband?

Länken är ingen fakta det är propaganda för att stödja Assad och du går på det.  

Vet du inte hur man faktargranskar?

Anmäl
2018-11-29 08:42 #38 av: LBB

Jag forklarar en gång till då, "Skulden för de övergrepp som utfördes ligger naturligtvis på utförarna och inte de Brittiska eller Franska ledarna som är döda sedan länge. Men, och det är ju det jag försöker förklara gång på gång. Manegen för tragedin började färdigställas redan på 1920 talat av De då existerande stormakterna Frankrike o Storbritannien."

Anmäl
2018-11-29 08:56 #39 av: Jimmy.L

Människor i Syrien lägger skulden på dagens Assad inte vad som hände på 20-talet!

Anmäl
2018-11-29 09:30 #40 av: LBB

#39 vad kan jag säga.. annat än "Skulden för de övergrepp som utfördes ligger naturligtvis på utförarna och inte de Brittiska eller Franska ledarna som är döda sedan länge. Men, och det är ju det jag försöker förklara gång på gång. Manegen för tragedin började färdigställas redan på 1920 talat av De då existerande stormakterna Frankrike o Storbritannien."

Vill man inte se hela händelsekedjan, ja då ser man inte det.  Varför har vi en konflikt Gaza/Israel? jo för att parterna angriper varandra...helt oförklarligt..om man inte känner historien.  Samma sak i Syrien, varför vill en ledare krossa sina landsmän? helt oförklarligt om man inte känner historien. Är du inte medarbetare i "militärhistoria"? Då borde du ju egentligen inse vikten av att känna till historia för att kunna se orsak o verkan i olika händelser.

Anmäl
2018-11-29 10:20 #41 av: Hayabusa

Öborna som nämns i #0 - undrar vad de känner till om konflikten i mellanöstern? Eller arabiska våren?

Anmäl
2018-11-29 10:32 #42 av: LBB

Nej de hör väl till den gruppen som gör sina bedömningar utifrån det de ser från sin horisont, och inte längre

Anmäl
2018-11-29 10:33 #43 av: Hayabusa

#42 En tämligen begränsad syn...och knappast svart/vit.

Anmäl
2018-11-29 10:44 #44 av: LBB

#43 De har ingen internetuppkoppling, knappast radio eller TV. Så naturligtvis bygger de sina beslut utifrån den värld de känner. Allt annat blir ett hot som måste bekämpas.

Anmäl
2018-11-29 10:45 #45 av: Hayabusa

#44 Oj, är det så? Vem kunde tro det?

Anmäl
2018-11-29 11:08 #46 av: VSK

Tråden handlar inte om PK. Håll dig till ämnet tack. 

Anmäl
2018-11-29 12:31 #47 av: LBB

#46  Jag beskrev varför de ö-bor som TS tog upp, reagerade som de gjorde...vad har det med PK att göra ? Eller lider du av en PK fobi så du ser PK i allt som skrivs?

Anmäl
2018-11-29 15:29 #48 av: VSK

Du får lära dig läsa mellan raderna. 

Anmäl
2018-11-29 16:30 #49 av: LBB

#48 ändrar väl inte på det faktumet att 90% av inlägg 0 handlade om just den där ön och dess innevånare.

Anmäl
2018-11-29 16:50 #50 av: VSK

När man går på som du gör och hånar och häcklar människor (pensionärer) med din moralpinne så får du allt tåla lite. Är du inte vuxen nog för det så byt sajt. 

Får jag rekommendera www.spela.se

Jag har lovat mig själv och andra att jag ska sluta mata trollen, så det här blir det sista inlägget som är riktat till dig på den här sajten. 

Anmäl
2018-11-29 18:47 #51 av: LBB

#50 Tåla ? vad då?  Du vet väl att den som ger sig in i leken , får leken tåla...Så dina grundlösa anklagelser får mig inte att ligga sömnlös om natten.

Och spela för att dryga ut pensionen är nog dömt att misslyckas så det avråder jag ifrån Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.