Samhället idag

Den svenska kulturförnekelsen

2018-12-22 08:06 #0 av: Göstage

Hamid Zafir, rektorn som har en gästledarspalt i GP, skriver idag om hur ideella krafter, främst pensionärsföreningar, förr på eget initiativ förmedlade våra traditioner till invandrarbarn med Luciatåg och dans kring gran och midsommarstång. Men den tiden är förbi nu, konstaterar Zafir, som säger att i "kulturlotsarnas" frånvaro måste skolan ta på sig rollen som kulturförmedlare.

Det får mig  att fundera lite över varför de frivilliga krafterna försvann. Javisst, pensionärerna har dött undan, men den styrkan fylls ju på, och idag finns det väl mer och friskare pensionärer som hade kunnat ta över. Nej, det som fått idealisterna att tappa sugen är nog snarare det förakt mot våra svenska traditioner som finns, inte så mycket från nykomlingar som bland vissa ursvenskar, som inte missar ett tillfälle att nedvärdera våra kulturyttringar och ständigt påminner om att dessa kan ha rötter på annat håll. Hur kul kan det ha varit att ständigt möta det föraktet för de som ville dela med sig och de som var beredda att lyssna och lära?

Idag sjunger barn som inte är födda i vårt land med tindrande ögon Luciasången i Hamid Zafirs skola i Biskopsgården utan att vi fått vetskap om det - om han själv inte berättat. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-23 09:47 #1 av: Göstage

Importerad kultur som vi däremot kan ta som vår egen, enligt PK-synsätt:

"I gängkrigets Stockholm odlar förebilderna polishat, vapen- och narkotikaromantik i hiphop-musik som spelats miljontals gånger på Spotify.

Bakom fasaden finns verkligheten:
Rinkebyrapparna Yasin Byn och Jaffar Byn som dömts till långa fängelsestraff för vapenbrott – och nu sörjer sina fem ihjälskjutna vänner.
Och rapparen från Dalen som sitter häktad för grovt vapenbrott. När han avslöjades fanns både mannen som i helgen mördades i Dalen och den misstänkte för mordet i bilen."---

"Amir Rostami forskar om kriminella gäng och har en bakgrund som kriminalkommissarie."---
"– Symboler har en central del i social organisering och musik är en form av symbol, konstaterar han.

– Det är bland de mjuka elementen som talar till känslor, som ramar in de subkulturella ramarna. Man försöker skapa sig en egen identitet och som allt annat sneglar man på USA där just gangsterrappen varit stark kopplad till kriminalitet.
– Den ena bygger den andra. För att vara etablerad gangsterrappare så måste du ligga nära "verkligheten" och när du fått status så närmar sig de andra dig för att få ta del av uppmärksamheten."---

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/de-hyllar-vald-och-vapen-far-miljoner-lyssningar/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-23 12:49 #2 av: Hayabusa

#1 Identitetspolitik. Finns klara likheter med gängkulturen i USA (som nämns i artikeln). Googla på "Straight outta Compton" t ex. 

Att pensionärer inte längre fungerar som "lotsar" kan ju även bero på att uppgiften blir övermäktig. Det är skillnad på att lotsa in 10 pers vart 5:e år än 100-tals varje år.

Anmäl
2018-12-24 08:51 #3 av: Göstage

"Efter starka reaktioner från tittare ber TV4 om ursäkt för ett spex om Jesu födelse som framfördes i Bingolottos uppesittarkväll.
- Jag kan ha förståelse för tittarnas reaktioner och jag kan bara beklaga att det blev som det blev, säger Gustav Carlsson, exekutiv producent på TV4, till Expressen."---

TT

Jag spelar varken Bingolotto eller är religiöst lagd, men jag funderar över vad som hade hänt om man kört något liknande om Mohammed t.ex. i samband med Ramadan. Då hade förmodligen huvuden rullat - kanske bokstavligen... 

Anmäl
2018-12-24 09:10 #4 av: Jimmy.L

#3 Utrymning av TV4 efter bombhot ä säkert troligt.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-24 21:49 #5 av: Göstage

"Pensionären Anders Svensson är den nya kulturkompisen som guidar människor från olika länder till Storgöteborgs pärlor.

– Integration är den viktigaste frågan vi har och jag gör hellre det här än att spela golf eller bo i Spanien halva året, säger han."---

GP: "Kulturkompisar ger nyanlända en inblick i svensk kultur" (betalspärrad)

Trevligt initiativ, men som nog inte är populärt i PK-kretsar. Anders borde givetvis ha bett att få ta del av de nyanländas kultur i första hand...

Anmäl
2018-12-25 15:39 #6 av: Göstage

"Vid varje högtid tycks de återkomma, utsagorna om att svenska traditioner inget med Sverige har att göra. Att traditioner har tagit intryck av en rad kulturer gör dem däremot inte osvenska", skriver Thomas Gür, skribent och företagare, på GP:s ledarsida.

"Några veckor före jul utlyste varuhuskedjan Åhléns en auktion i reklamsyfte, där vinsten var en, som det sades, unik väggbonad. Den bonaden berättade att: ”En riktig svensk jul har tysk gran, holländskt saffransbröd och turkisk tomte”.
Såväl påståendena i bonaden som introduktionen av dem med utsagan att den svenska julen skulle vara en myt, väckte berättigad och förmodligen också avsedd uppmärksamhet, men uppenbarligen även så negativa reaktioner, att två timmar senare hade den andra raden ändrats till: ”Unik bonad som hyllar den svenska julen med dess mångfald.”

Nu hade påståendet vänts till sin motsats. Från att den svenska julen var en myt, så sades den existera på riktigt och dessutom vara präglad av mångfald.
Men tydligen ansågs inte heller denna utsaga vara nöjaktig. Kort därefter ändrades den andra raden än en gång: ”Unik bonad som hyllar All Möjlig Jul och dess mångfald.”

Det finns några aspekter av den här historien som förtjänar att noteras."---
"Den tredje och viktigaste aspekten på Åhléns bonad är viljan att provocera, genom påståendet att den svenska julen, dess traditioner och några av dess i den allmänna uppfattningen väsentligaste element – gran, lussebulle, tomte – egentligen inte alls är svenska till ursprunget.

Provokationen är framgångsrik (den har ju fått människor att reagera och även mig att författa denna text). Men dess framgång bygger på en uppenbar osanning, och inte på något avslöjande om julens egentliga väsen – och här syftar jag inte på den ”enkla” osanningen att tomten skulle vara turk."---

"Viljan att ständigt återkomma till att det ”egentligen” inte finns en svensk tradition, utan att allt i själva verket är hämtat från utlandet, är sig en karakteristisk svensk kulturell egenskap."--- 

http://www.gp.se/ledare/myten-om-den-osvenska-julen-1.11841172

Anmäl
2018-12-26 09:05 #7 av: Göstage

"Traditioner är viktiga. Tillsammans med kulturarvet och värderingarna bildar de ett oumbärligt kitt som binder samman samhället", skriver Hanna-Karin Grensman på Smedjan, och hon förstår att människor som uppskattar traditioner känner sig berövade på en arvedel samtidigt som kulturförnekarna andas morgonluft. 

"För hur ska man annars tolka uttalanden om att det inte finns någon inhemsk svensk kultur, eller att bara barbariet är ursvenskt? Att Alex Schulman hoppas på förbud mot luciatåg? Försmädliga påståenden om den svenska julen som myt, ty: ”En riktig svensk jul har tysk julgran, holländskt saffransbröd och turkisk tomte”?

Jag antar att syftet är gott, men att påstå att det inte finns svensk kultur eller svenska traditioner är inte bara falskt och historielöst, det är att beröva människor den kontinuitet, trygghet och gemenskap som traditionerna skapar. Det är att förneka människor en förbindelselänk till tidigare generationer, sin historia och sin kultur, något som är nog så viktigt i en snabbt föränderlig värld. Ironiskt nog tar det också ifrån människor från andra kulturer möjligheten till inkludering, för utan kultur och traditioner finns det inget att bli inkluderad i.

Att inte erkänna traditionens betydelse, att förneka eller förminska den, är därför en lika extrem som skadlig hållning. Den som trots det framhärdar är inte bara okunnig, utan har förlorat sin moraliska kompass likväl som sitt omdöme."

https://timbro.se/smedjan/utan-traditioner-ar-julafton-en-vanlig-javla-mandag/

Anmäl
2018-12-27 10:37 #8 av: Göstage

Ebba Busch Thor utpekar på Aftonbladet debatt "myndighetsvänstern" som ansvariga för den svenska kulturförnekelsen.

"Men det är inte invandrarna som blåser till strid mot svenska traditioner och begrepp, utan snarare en akademisk myndighetsvänster som aldrig gillat traditioner och gärna använder invandringen som ursäkt för att få bort dem.

Denna myndighetsvänster gör både gamla och nya svenskar, och även integrationen, en otjänst. För om våra traditioner städas undan kommer nya invånare inte att kunna upptäcka dem, och därmed inte ha något att fira tillsammans med sina nya landsmän. Sverige måste lära sig göra vad svenskarna redan gör, nämligen bjuda gäster på husesyn.
Ett land utan traditioner är ett tomt och tråkigt land."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/5V7e06/jo-det-finns-visst-svenska-traditioner

Anmäl
2018-12-27 11:08 #9 av: LBB

Men ärligt talat, hur många genuint svenska traditioner har vi egentligen.

Jul o vintersolstånd har ju firats i alla tider i de flesta länder, samma sak midsommar/sommarsolståndet.  Påsk firas av alla kristna + Judiska folkgrupper.

Folkdräkter har de flesta folken i Europa, som högtidsdräkter

Raggare, ja den företeelsen är väl tämligen nordisk

Men det är ju just den blandningen som gör att de flesta av oss tycker om de internationella traditionerna. Aktuellt just nu är väl Tyska julgranar katolska/amerikanska tomtar, kryddat vin och så vidare Skämtar

Anmäl
2018-12-27 19:19 #10 av: Novachan

#9 Hur många fler traditioner har andra länder som också firar de vi firar fast på deras sätt? Även om vi firar för ungefär samma saker så firar vi dem ofta på olika sätt, olika versioner, och det är väl det som särskiljer traditioner från varandra?

Lucia firar väl inte alla som också firar Jul? Eller advent?  Valborg?

Alla käkar väl inte kräftskiva, men det är väl en form av tradition det med? - känner ej till högtid som hör ihop med det, hur länge svenskar har haft kräftskivor eller om det har någon form av ursprung från annat land

Räknas vårt studentfirande som en tradition? och hur unik är den jämfört med andras?

Anmäl
2018-12-27 19:38 #11 av: Jimmy.L

• Vasaloppet? 
  • Surströmmingspremiär?
  • Gustav Adolfsbakelse?
  • Semledagen?

Nog finns det väl traditioner i Sverige som inte firas i andra länder?

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-27 19:44 #12 av: LBB

#10  Lucia är ett katolskt helgon som förutom i Sverige firas bla på Sicilien. Så det är en kristen högtid och alla kristna firar jul så...

Advent firas i hela den kristna världen. Som upptakt till Julfirandet Ordet advent betyder ankomst och , just det advent bär vittne om "barnets" ankomst ( Jesusbarnet)

Valborgsfirandet kommer från Tyskland där man sedan 1400talet firar Sankta Walpurgis.

Kräftor äts i många länder, vårt sätt att äta sker främst i Sverige , Finland.

Och, du får ursäkta, men studenter har i alla länder gillat att festa så Skämtar Så att hitta exklusiva svenska traditioner är rätt svårt, lättare är att hitta svenska varianter av internationella traditioner.

Anmäl
2018-12-27 20:02 #13 av: Novachan

#12 Ja det var det jag sa (eller menade). Det finns unika traditioner i alla länder, i vissa fler och andra färre, och även om vi firar egentligen samma så firar vi dem på olika sätt.

Jag vet att flera traditioner har kristna, och andra religiösa knytningar, men alla firar inte alla - vilket var det jag ville komma med. T.ex Jag vet mycket väl att Lucia inte firas bara i Sverige men att det inte firas i alla länder med större anknytning till kristendom.  Kräftor är mat som äts i flera länder men Sverige gör en större grej av det - jag vet inte hur Finland firar men jag vet också att de har kräftskivor.

Med studentfirandet syftar jag på t.ex. studentmössor, "flakparad", vit klädsel. Festandet är givet, men fester kan se väldigt olika ut i olika länder.

Anmäl
2018-12-27 21:02 #14 av: Göstage

#12 Våra traditioner bildas ju av en smältdegel av såväl inhemskt nedärvda seder och traditioner, som många förståndiga tyckare redan framfört. Varför skulle till exempel julen nödvändigtvis vara ett komplett svenskt paket av gran, gröt, lutfisk, tomte och jag vet inte allt? Den är ju i sina beståndsdelar produkter ur vårt lands historia, bildat av arv från olika håll, valloner, finnar, tyskar och som formats till något som vi i dess helhet känner oss familjära med. Vad är det för fel eller konstigt med det? Slutprodukten har ju bevisligen blivit en inhemsk tradition! Som det heter på Nordiska museets hemsida: "När vi höjer våra ölglas och önskar varandra God jul är det en obruten tradition ända från hednisk tid, även om det då var dryckeshorn som lyftes. Många av våra jultraditioner är en förening av gamla svenska traditioner blandade med inslag från främmande land." 

Sedan finns det då de  som nödvändigtvis vill förringa det eller snobba med sin framgooglade bildning, och det kan de väl få göra om de känner för det. Men hur vet vi då till exempel  att traditionen med Walpurgis (Valborg) faktiskt har sitt ursprung i Tyskland? Själv skall hon enligt traditionen (och samma Google)  ha varit född i England och  brasorna för att jaga bort häxorna fick tyskarna från den keltiska tron. Vill man härleda traditioner så kan man tvingas gå ännu längre tillbaka till dess man plötsligt står på en dimmig hed där det varken finns svenskt eller tyskt eller någon annan nu existerande nation.

Anmäl
2018-12-27 21:07 #15 av: Hayabusa

Det finns få eller inga länder i världen som är "totalt unika". Alla kulturer har haft någon form av inbördes påverkan, mer eller mindre. Att det finns små, men ändock viktiga skillnader länder emellan är ett faktum. Hur många invandrare (till Sverige), oavsett etnicitet, upptäcker inte dessa skillnader som är lite svåra att förstå sig på? Alla, skulle jag tro. Är det någon som invandrar till Sverige och med förvåning upptäcker att precis allt är som hemma? Nej.

Kulturförnekelsen har en agenda som går ut på något i stil med...

A - Jaha, så du tycker att kultur X är "konstig" ???

B- Ja, det finns saker i kultur X som jag tycker är svåra att begripa.

A- Jaså, då ska jag tala om för dig att som svensk har du INGEN egen kultur! Du ska vara glad & tacksam över att kultur X har kommit till vårt färglösa & unkna land. Nu ser du till att omfamna kultur X i alla dess former! Den är ÄKTA!

B - Förlåt...

A- Tig!

Anmäl
2018-12-29 15:22 #16 av: Göstage
Aftonbladet 181229

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qnl0gg/ebba-busch-thor-sallar-sig-till-nattrollen

Skrärmdump YouTube: strax före slutet på inslaget har ett troll varit  inne och klottrat på Ingrids tavla. 

https://politik.ifokus.se/discussions/561ba0c3ce12c41311003cab-det-finns-ingen-inhemsk-svensk-kultur

Anmäl
2018-12-29 15:30 #17 av: Hayabusa

#16 Någon måste ha smugit en den där symbolen för konservativ & unken nationalism också. Det är alltså den blå/gula tygstycket till höger i bild...

Anmäl
2018-12-30 14:50 #18 av: Göstage

Ebba Busch Thor ger en slutreplik till Ingrid Lomfors i debatten om den svensk kulturen. 

”Jag har aldrig hävdat att det inte finns någon inhemsk svensk kultur”, skriver Ingrid Lomfors i sitt svar på min debattartikel om svenska traditioner.
”Det finns ingen inhemsk svensk kultur” löd en av tre slutsatser på den presentationsbild som Ingrid Lomfors själv visade upp när hon talade på regeringens konferens Sverige tillsammans, den 12 oktober 2015."---

"I sitt tal på Sverige tillsammans uttryckte sig Lomfors lite mer utförligt än på sin presentationsbild. Där hette det i stället att det inte finns ”en enhetlig inhemsk kultur som går tillbaka till urminnes tider.”
Men det har heller ingen hävdat. Faktum är att med en så snäv definition så existerar ingen kultur alls, varken svensk eller annan. Frågan är varför något så självklart som att även vår historia har en början, över huvud taget behövde nämnas."---

"Det har under lång tid varit vanligt att makthavare spelar ner svenska företeelser i stället för att med stolthet och glädje dela med sig av dem till nya invånare.
Avsikten med min första artikel var att peka på den motsättningen. För som jag skrev i min första artikel: det går inte att integreras om det inte finns något att integreras i."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qnljVE/ni-viftar-undan-vara-traditioner-for-latt

Tidigare inlägg i den debatten:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/5V7e06/jo-det-finns-visst-svenska-traditioner
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qnl0gg/ebba-busch-thor-sallar-sig-till-nattrollen

Anmäl
2019-01-04 09:04 #19 av: Göstage

Vägen mot det mångkulturella samhället innehåller en del hårnålskurvor.Sven Dahl på ledarplats i GP:

"Hur ska det faktum att Sverige har blivit ett mångkulturellt samhälle vägas mot att en överväldigande majoritet i SOM-institutets mätningar menar att integrationspolitiken bör ha som mål att invandrare ska anpassa sig till svensk kultur och tradition?

Svenska politikers förmåga att konstruktivt förhålla sig till den frågan kan i själva verket vara det som avgör möjligheten att långsiktigt vinna folkligt stöd för en liberal syn på migration."

http://www.gp.se/ledare/det-är-kultur-och-identitet-som-avgör-1.12030597

En "överväldigande majoritet" som alltså talar om anpassning till en  kultur och tradition som ju inte  finns enligt de som tycker sig veta bäst...

Anmäl
2019-01-04 09:08 #20 av: Hayabusa

#19 Det är förbluffande att integrationen gått så trögt med tanke på att det inte finns någon kultur eller traditioner att integreras i. 

Anmäl
2019-01-04 18:49 #21 av: LBB

Vi har väl hela tiden varit ett mer eller mindre "mångkulturellt " samhälle Från vikingar som tog hem influenser från Västeuropa, medelhavsområdet och österlandet via den kunskap som valloner och andra bar med sig till dagens etniskt sett mångfacetterade samhälle.  Vad vi däremot inte ska göra är att tvinga folk att anpassa sig till de nya influenserna. Vi ska ta det vi gillar och strunta i resten. Att det hela ska ske inom de lagar o regler vi gemensamt beslutat om här i landet ser jag som en självklarhet 

Anmäl
2019-01-04 19:21 #22 av: Göstage

Jan-Olof Sandgren på Det Goda Samhället påminner om en tid då den svenska kulturen vördades i vänsterkretsar:

"Proggen var nationalistisk, vilket skiljer den från andra nutida vänsterrörelser."--- 

"Nationalismen tog sig skiftande uttryck. Plötsligt blev det coolt att gå på spelmansstämma. Ungdomar kunde sitta runt stearinljus och sjunga Dan Andersson och helt vanliga 20-åringar ertappades med att deklamera Fröding. Det var trendigt med hemstickade vantar. Flickor lärde sig kulning och pojkar klädde sig i murarskjorta. Det populäraste musikbandet hette Kebnekajse."---

https://detgodasamhallet.com/2019/01/03/proggen-ett-nationalistiskt-intermezzo/#more-14401

Sådan var vänstern i min ungdom - idag lyssnar de på  Zara Larsson (som vill bli miljardär innan hon fyller 25) och på gangsterrap. Men Fröding vet de väl inte vem det var...

Anmäl
2019-01-04 19:31 #23 av: Göstage

"Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka."

Mona Sahlin i P1-morgon i Sveriges Radio P1 den 17 maj 2001, när vägen stakades ut, "och nu sitter vi här och hurrar fast skjortan känns trång" (för att travestera Olle Adolphson, en fin representant för svensk kultur).

Anmäl
2019-01-05 13:13 #24 av: Hayabusa

*

Anmäl
2019-01-17 14:27 #25 av: Göstage

"I den mån kultur ska finansieras med statliga medel så ska det vara kultur som främjar gemenskap och inkludering – inte kultur som leder till segregation och som stärker deltagarnas känsla av utanförskap och främlingskap inför Sverige, det svenska samhället och den svenska kulturen. 

Jag vill se fler kurser i svensk husmanskost, svenska folkdanser, svenskt hantverk, svensk litteratur och svensk konst hos ABF som naturligtvis är öppna för alla, oavsett kön och ursprungsland. Vi borde se till att möjligheten för nya svenskar att förstå oss, vår kultur och våra traditioner ökar. Idag är den möjligheten nästan obefintlig och kontaktytorna mellan svenskar och invandrare alltför få. Det borde våra studieförbund ta itu med istället för att underblåsa separatism och identitetspolitik."

https://annheberlein.com/2019/01/17/det-finns-ingen-god-separatism/

Bara att skriva under på...

Anmäl
2019-01-20 09:54 #26 av: Göstage

Chris Forsne, tidigare utrikesmedarbetare på Aftonbladet, Göteborgs-Posten och Sveriges Television och stor frankofil, uppmärksammar den franska dagstidningen Le Figaros satsning på ett 180 sidor långt specialmagasin med titeln ” Islamismen en utmaning för vår civilisation”( L´Islamisme un défi pour notre civilisation). Magasinet kom ut nu i januari 2019. Så här skriver hon om kulturella skillnader som nu ligger i öppen dager i Frankrike. Och i Sverige?

"Enligt Sorel förstår varken politiker eller stora befolkningsgrupper idag skillnaden mellan republik (läs demokrati för svenskt vidkommande) och nation. En republik är ett styrelsesätt – en nation är tillhörigheten till en rad värden som bottnar såväl i det förflutna som i nuet. Det ena är det rika arvet av minnen, enligt den av Sorel citerade författaren Ernest Ränn, det andra är konsensus. Viljan att leva tillsammans, att ge giltighet åt det som byggts upp, det som vi ärvt. Och Malika Sorel anser att dagens eliter utsätter det stora  europeiska byggnadsverk som kungar och republiker konstruerat under mer än tusen år för stor fara.

För första gången i Frankrikes historia ser man nu inte en integration eller assimilering, men en desintegration – man tar avstånd från det land man lever i. En stor del av landets unga bryr sig inte om nationen Frankrike, dess historia, dess värderingar, inte  heller om språket, litteraturen eller kulturen."---

https://ledarsidorna.se/2019/01/den-som-sar-vind-skordar-storm-hosea-87/

Anmäl
2019-01-21 09:23 #27 av: Göstage

Ann Heberlein vinkar av kulturminister Bah kuhnke med ett stort mått av lättnad, förefaller det...

"Den som har läst Miljöpartiets kulturpolitiska program ”Kulturen – det fjärde välfärdsområdet” (2015) är inte förvånade över utvecklingen."---
"Den paternalistiska, för att inte säga totalitära, ton som präglar dokumentet är djupt obehagligt. Reduceringen av kultur som medel till diverse behjärtansvärda mål är beklämmande. Kulturarvet, våra kulturinstitutioner och myndigheter inom kulturområdet reduceras till verktyg för att omdana samhället och förändra medborgarnas värderingar. Detta gäller som bekant landets museer men även andra kulturinstitutioner. Intersektionalitet och mångfald ska genomsyra all kulturverksamhet i landet.

Givetvis ställs det krav på de kulturutövare som det ska ”investeras” i. Kvalitetskrav, minsann, av två slag: ”Konstnärlig kvalitet” (hur detta definieras anges inte) samt ”kulturpolitisk kvalitet”. Den andra formen av kvalitet – den ”kulturpolitiska” – beskrivs något utförligare. Det handlar om värden som ”representation, mångfald, tillgänglighet och delaktighet.”

Låt mig säga så här: Flera av de kulturpolitiska magplask som vår miljöpartistiska kulturminister åstadkommit under sina år vid makten finner sin förklaring i detta dokument. I den meningen har Alice Bah Kuhnke varit framgångsrik. Har hon varit bra för kulturen? På den frågan finns bara ett svar och det är ett eftertryckligt nej."

https://annheberlein.com/2019/01/21/arvet-efter-alice-bah-kuhnke/

Bara att hoppas att kulturen skonas från ännu en miljöpartistisk minister när Löfven tillsätter ABK:s efterträdare idag på förmiddagen...

Anmäl
2019-01-21 09:32 #28 av: Hayabusa

#27 Året är 1990 och DDR går sitt öde till mötes - trodde vi...

Anmäl
2019-01-21 12:24 #29 av: Göstage

#27 Tyvärr blev det en miljöpartist som kulturminister igen - Amanda Lind, tidigare partisekreterare övertar posten.

Anmäl
2019-01-21 14:12 #30 av: Göstage

Åsa Linderborg, Aftonbladets kulturchef, förfasas över en period med ännu en miljöpartist som kulturminister:

"Den som hoppades att Socialdemokraterna skulle ta tillbaka det område som är en allt viktigare dimension på den nya ideologiska kartan, kan inte göra annat än förfasas över att det är Miljöpartiet som fortsatt får ta hand om kulturdepartementet.

2014 hade Miljöpartiet inte ens ett kulturpolitiskt program. Det förslag som sedan lades fram var så instrumentellt och ideologiskt styrande, att man aldrig sett på maken. Identitet och representativitet var de teoretiska perspektiv som allt skulle silas genom. Anslagen skulle villkoras till kultur som ägnade sig åt etnicitet, kön och sexualitet. Programmet kastades i papperskorgen, men ambitionen var tydlig nog: Hellre skapa rätt än skapa fritt.

Kritiken mot detta har mer sipprat än dundrat, alla i branschen är ju ekonomiskt beroende och man kan inte bita den hand som föder en. Men oavsett om man står till höger eller vänster, torde de flesta kunna enas kring en sak: För Miljöpartiet är kulturpolitiken ett redskap att verka för mänskliga rättigheter. Att det är samma minister som, återigen, innehar demokratiministerposten förstärker bara problemet."---

"Med valet av Amanda Lind tycks socialdemokraterna för evigt ha släppt kulturpolitiken. Det är ett strategiskt misstag av Stefan Löfven, men också en provokation mot alla oss som anser att kultur- och media kräver kunskap, intellektualitet och nyfikenhet."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ddA2oo/fel-kulturminister-igen-lofven

Anmäl
2019-01-27 09:29 #31 av: Göstage

Allmogen bjuds på oavsedd gratisreklam genom ett deplattformeringsförsök. Så kan det gå - tack vare det hittade jag en intressant hemsida. Så det kan gå!Skämtar

Anmäl
2019-01-27 10:28 #32 av: Hayabusa

#31 Intressant hemsida Tummen upp

Anmäl
2019-01-27 10:30 #33 av: Emo

#32 Det tyckte jag också. 

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2019-01-27 10:31 #34 av: Jimmy.L

Kan bara hålla med er andra. Tummen upp

Anmäl
2019-01-27 10:34 #35 av: Göstage

Lite intressant med dessa som kallar sig "kulturtanter" för övrigt. Man kan ju undra vilken kultur det är de ivrar för? Funderar

Anmäl
2019-01-27 10:47 #36 av: Hayabusa

#35 Den äkta?

Kan tänka mig att det finns grupperingar som stör sig på Allmogen, men om vi hade konverterat samma innehåll till land X - då hade det varit hyllningar på rad.  För inte så många år sedan hade en sida som Allmogen ansetts som lite tradig, något för "gamlingar", men helt ofarlig. Idag blir den betraktad som en ond & toxisk rörelse. 

Tänk om jag sagt det till min far när han tittade på "Nygammalt" med Bosse Larsson - "sitter du här och tittar på ett samhällsfarligt TV-program med nationalistiska förtecken? Vidrigt!"

Anmäl
2019-01-27 10:59 #37 av: Göstage

#36 Ja, det känns som om vi gått någonstans åt det hållet...Funderar

Anmäl
2019-01-27 11:19 #38 av: eskils

#30 Intressant! "2014 hade Miljöpartiet inte ens ett kulturpolitiskt program." Förskräckt

Och ändå fick de kulturministerposten både 2014 och 2018. Håller med Aftonbladet - det är ett misstag och en provokation.

Anmäl
2019-01-27 11:31 #39 av: eskils

#31 Bra hemsida till Allmogen!

Ur en artikel från 2015 om Projekt Moberg, som det först kallades:

"Det sägs att dalfolket var de enda bönder som hade rätt att bära vapen under medeltiden. I alla andra landskap styrde överheten.

Där tilläts ingen beväpnad allmoge. Kanske var det också tvärtom.

Här i Dalarna tilläts ingen adel, inga slott. Vi rådde oss själva, tack vare våra armborst och våra dalpilar.

När kungarna förtjänade vår hjälp fick de vårt stöd. När herrarna förtjänade vårt motstånd fick de dansa. (…)

"Sveriges historia är dess allmoges", konstaterade Vilhelm Moberg. Hans citat har blivit ledstjärnan för ett projekt som döpts i hans namn.

Målet för Projekt Moberg är att återuppväcka folkets frihetliga historia och bevara vårt kulturarv för kommande generationer. 

Metoden är att digitalisera ett antal sällsynta böcker och göra dem tillgängliga för alla, utan kostnad."

https://www.dt.se/artikel/ledare/kronika-autonoma-individer-som-tanker-sjalva-ar-ett-langvarigt-dalaideal

"Autonoma individer som tänker själva" - kanske just vad som behövs i dessa smått hysteriska tider? Tummen upp

Anmäl
2019-04-09 16:17 #40 av: Göstage

http://www.svensktidskrift.se/den-adle-vildens-aterkomst/

Läst. Gillat. Tummen upp

Anmäl
2019-04-09 16:34 #41 av: Hayabusa

#40 Tummen upp

Anmäl
2019-04-16 17:05 #42 av: eskils

Svensk kultur är ju till största delen en europeisk kultur, viktig att värna om när det gäller demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter för män och kvinnor osv osv.

Richard Sörman om branden som bröt ut igår i katedralen Notre-Dame i Paris:

"Men att se Notre Dame brinna blev en påminnelse om att allt kan förstöras, att allt vi älskar måste vårdas och bevaras, att vi inte får kasta bort vad andra människor har gjort för oss, att vi aldrig får ta vår existens och vår kulturella rikedom för självklar och att vi är fullständigt galna om vi tror att historia, kultur och identitet inte spelar någon roll i våra liv.

1100- och 1200-talen var katedralernas guldålder. Mellan 1150 och 1250 uppfördes inte mindre än 80 katedraler i Frankrike. Katedralerna är oftast byggda i den ”gotiska” stil som bland annat kännetecknas av att fönster och valv alltid har spetsiga bågar. Det verkligt avgörande är dock att den gotiska kyrkoarkitekturen med sina höga höjder och omfångsrika fönster söker ge en föraning om himmelrikets rymder och ljus. Man ersätter målningar och tavlor med färgade kyrkfönster. Ljuset är Gud, ljuset är sanningen, ljuset är livet.

Bilden av ett brinnande Notre Dame är bilden av ett Europa i kris. Det är bilden av en kultur där människor fått för sig att den egna kulturens mest grundläggande komponent är öppenhet mot det andra men vägrar förstå att denna öppenhet bara är hållbar om man med styrka och integritet hävdar sin egen existens."

https://detgodasamhallet.com/2019/04/16/richard-sorman-det-brinnande-notre-dame-blev-en-bild-av-var-kultur-av-dess-bracklighet-och-oersattliga-vard/#more-16057

Anmäl
2019-04-16 17:10 #43 av: eskils

#42 Många starka reaktioner och kommentarer efter Sörmans artikel. Utdrag ur en av dem:

"Jag håller med om att symboliken kring branden är tydlig. Bilden av det lysande korset inne i den brandhärjade katedralen var väldigt stark. Och här hemma håller ansvariga politiker, etablissemang, svenska kyrkan på att förändra Sverige i grunden. Vi håller på att förlora vår själ. Varje dag funderar jag på vad jag ska göra. Flytta till en annan stad, lämna landet? Men jag är ju svensk, här finns mitt språk, min kultur, min släkt. Besöken i vår underbara katedral i Uppsala blir tyvärr färre. Orkar inte genomlida fler mässor med politiska pekpinnar. Jag sitter gärna där inne, men bara när det inte pågår predikningar. Hur ska det gå för mitt land???"

"Orkar inte genomlida fler mässor med politiska pekpinnar." …… Ledsen

Anmäl
2019-04-16 22:16 #44 av: Göstage

Ja, symboliken känns nästan övertydlig! Även den som inte besökt katedralen och tyckt att "den har ju alltid stått där" och utgått att det så skulle förbli blir skakad- man saknar ju inte kon förrän båset är tomt...

Nu blir det inte fråga om en totalförlust, men skadorna är mer än tillräckliga. Hoppas innerligt att brandorsaken blir grundligt utredd så att det inte blir ett nationellt trauma som efter Palmemordet eller Estoniakatastrofen, där såren aldrig riktigt fått läka på grund av den där punkten aldrig kunnat sättas. 

Anmäl
2019-06-02 13:42 #45 av: Göstage
Cleese på Twitter

John Cleese tycks uppleva samma känsla inför London som många svenskar gör inför sitt land, och även om han dragit konsekvenserna och lämnat har han fortfarande synpunkter, som applåderas eller buas ut.

Mohamed Omar kommenterar:

"Om du säger att London inte längre är engelskt utan mångkulturellt – och är vänster – då får du applåder. Om du säger att London inte längre är engelskt utan mångkulturellt – och verkar föredra det engelska London – då har du fel. Detta trots att båda gör samma påstående."---

"För icke-västerlänningar är det okej att vara mån om sin kultur och vilja bevara sin identitet. Men för västerlänningar är det rasistiskt. Man får inte ens känna sorg när ens älskade hemstad förvandlas till någonting annat."

https://detgodasamhallet.com/2019/06/02/john-cleese-har-ratt-london-ar-inte-en-engelsk-stad/

Anmäl
2019-06-02 16:45 #46 av: Hayabusa

#45 Spot on Tummen upp

Anmäl
2019-06-07 09:31 #47 av: Göstage

Samma utanförskap som Cleese upplever i London finns även  hos delar av befolkningen i Sverige. Katerina Janouch skriver om det svenska känslan av förfrämligande.

http://katerinamagasin.se/sveriges-nationaldag-2019-allt-fler-svenskar-lever-utanforskap-sin-egen-nation/

Wikipedia :"Ordet alienation härstammar från latinets alienare, som betyder avyttra eller avlägsna. Det betecknar stadiet av förfrämligande, känslan av främlingskap. Att alienera eller alieneras betyder således att göra främmande, respektive att bli förfrämligad."

Anmäl
2019-06-18 09:08 #48 av: Göstage

"I måndagens avsnitt av Navid Modiris podcast ”Hur kan vi” gästade författaren och föreläsaren Elaine Eksvärd. Med både svensk och utländsk bakgrund har hon sett båda sidor av den inte alltid så lyckade integrationen av invandrare i Sverige.

– Jag blir förbannad när man säger ”var inte så svensk” som slagord, berättar hon."---

"– Det ska inte vara okej att använda en nationalitet där man bor som ett slagord. Jag tycker inte det, säger hon.

– Det kan inte vara rasistiskt att man sjunger nationalsången. Det kan inte vara rasistiskt att berätta för någon hur man uttalar ett ord korrekt. Det är bara snällt."---

https://nyheteridag.se/eksvard-det-svenska-folkets-sjalvforakt-ar-forodande-for-integrationen/

Så det så! Skämtar

(Har inte sett avsnittet, men av kommentarerna under inslaget så var det tydligen bara "så där", och inte lika väl mottaget som Modiris podcasts brukar bli.)

Anmäl
2019-06-18 09:34 #49 av: Hayabusa

#48 Sanna mina ord!

Anmäl
2019-06-18 10:52 #50 av: Jimmy.L

#48 Så sant.

Anmäl
2019-06-21 07:34 #51 av: Jimmy.L

Midsommarafton är en högtid som inte ger plats åt alla. Zara Kjellner har tröttnat på den väna svenskheten och letar efter alternativ.

Skiter i traditionerna. För jag är trött på det, på tacksamheten och på den väna svenskheten.

https://www.expressen.se/kultur/ar-det-lagligt-att-skita-i-traditionerna-/?referrer=rotator-item-7

Anmäl
2019-06-21 07:58 #52 av: Göstage

Inget hindrar ju dem att strunta i traditionerna, men det verkar mest som om syftet är att kunna kokettera med det i media. 

Vad jag förstår avhölls kebabprotesten förra midsommar, och damen som upplyste dem om eldningsförbudet gjorde rätt,  och räddade dem kanske från böter.

Anmäl
2019-06-21 09:29 #53 av: Hayabusa

#52 Exakt. Varför bli upprörd över att någon påpekar att det de facto var eldningsförbud? Även på Södermalm. 

Hela artikeln är fylld med falska jämförelser. Tröttsamt. 

Anmäl
2019-06-21 09:52 #54 av: Jimmy.L

Ja folk får ju äta vad dom vill det struntar jag i. Men att bli upprörd att det råder eldningsförbud är märkligt är ju knappast en rättighet att få grilla.

Anmäl
2019-06-21 10:14 #55 av: Hayabusa

Det märkliga i frågan är att människor från andra kulturer mer än gärna får ha specifika traditioner, måltider, livsmedel etc men om jag som infödd svensk har motsvarande "lista" - då, jävlar är det dags för mig att vidga mina vyer.

Är Halal bättre än ekologiskt & närodlat? 

1: Halal Livs säljer inte köttbullar - fy på dig unkne svensk som ens funderar på att nämna det! Rasist!

2: ICA Nära säljer inte Halalslaktat kött och för dessutom produkter som t ex fläskfärs - Fy du hemska ICA butik med en exkluderande agenda! Rasist!

Anmäl
2019-06-21 10:49 #56 av: Göstage

#51 Det här kanske kan vara ett alternativ för Zara i år?

"Trött på sill, snaps och små grodorna? Då kan det vara bra att veta att afghansk folkdans och indisk Bollywood står på schemat när Hågelbyparken i Botkyrka firar midsommar."---

https://nyheteridag.se/plus/afghansk-folkdans-pa-midsommarafton-i-botkyrka/ (Plusartikel)

Anmäl
2019-06-21 11:04 #57 av: Göstage

Passa på att fira midsommar så länge du kan - snart kan du hamna på dårkistan om du försöker smyga i dig en sillbit och en nubbe den här helgen, om vissa nya förmyndare får bestämma...

https://samnytt.se/hur-manga-oliktankande-vill-evin-rubar-sparra-in-pa-mentalsjukhus-i-midsommar/

Anmäl
2019-06-21 11:15 #58 av: Hayabusa

#56 Se bara till att det är rätt evenemang du besöker:

https://www.rfsl.se/certifiering-och-utbildning/det-haer-aer-en-certifiering/

Anmäl
2019-06-28 23:34 #59 av: Göstage

"På fäbodvallen Östnårbuan nära Hackås i Jämtland har det lärts ut gamla kunskaper som dagens ungdomar sällan kommer i kontakt med. Som att slå med lie och kärna smör."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/unga-lar-sig-gamla-sysslor-och-lever-fabodliv

Så glad man blir! Jag trodde inte att det var något som ungarna ville eller fick lära sig längre.

Anmäl
2019-06-29 04:49 #60 av: Emo

#59 Än finns det hopp.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2019-07-01 21:49 #61 av: Göstage

Jag trodde att "Svenska värderingar" var lika stendött i vårt språk som drängiarätt,  hurulundh och qwarnetoll, men nu verkar det pågå upplivningsförsök. 

https://www.expressen.se/debatt/kravet-for-bidrag-ga-kurs-i-svenska-varderingar/

https://www.gp.se/ledare/integration-handlar-inte-bara-om-arbete-1.15906909

Anmäl
2019-07-01 22:08 #62 av: eskils

#61 Bra initiativ av moderaterna! Från Expressenartikeln:

"Moderaterna föreslår nu en samhällsorientering i sju delar som ökar människors möjlighet att bli en del av det svenska samhället. Den måste hålla hög kvalitet och fokusera på grundläggande svenska värderingar, skriver Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson."

Ett par av insatserna som (m) föreslår:

"1. Obligatorisk samhällsorientering

Samhällsorientering ska vara obligatorisk från dag ett i Sverige för alla som är asylsökande. Den som inte deltar i de aktiviteter Migrationsverket arrangerar ska inte heller ha rätt till den dagsersättning som asylsökande annars får.

2. Utökad samhällsorientering för nyanlända

Moderaterna vill utöka samhällsorienteringen för nyanlända från 60 till 100 timmar och införa en examination, ett samhällstest. Krav på grundläggande samhällskunskaper ska också vara en förutsättning för att få medborgarskap.  

3. Ökat fokus på värderingar

Fokus i samhällsorienteringen måste vara på grundläggande värderingar, rättigheter och skyldigheter i Sverige. Bland annat måste barns och ungdomars rättigheter klargöras, liksom kvinnors självklara rättigheter med fokus på bland annat jämställdhet och nolltolerans mot hedersförtryck. Förväntan på arbete och egen försörjning måste också lyftas tydligare."

Bravo! Tummen upp

Anmäl
2019-07-01 22:23 #63 av: Göstage

#62 Jovisst är det bra, men luttrad som man är så tycker man kanske att man hört det förut...

Expressen, februari 2016:

"För två år sedan protesterade M:s Elisabeth Svantesson när Sverigedemokraterna föreslog en obligatorisk samhällsorientering för nyanlända.
Nu har hon fört fram det som ett eget förslag.
– Vi har ju omprövat vår politik, förklarar hon.

Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, konstaterar att det är bra att Moderaterna "svänger och kopierar vår politik på område efter område", men han frågar sig samtidigt på Facebook:
"Hur kan partiledningen gång på gång komma undan med att säga att man inte kan samarbeta med SD för att vi inte har någon integrationspolitik och inte några lösningar på samhällsproblemen, samtidigt som man direktkopierar just våra lösningar?"---

https://www.expressen.se/nyheter/sd-forslag-fran-2014-fors-fram-igen--av-m/

Anmäl
2019-07-01 22:25 #64 av: Hayabusa

#63 Precis, själv är jag svår att övertyga. "Man" säger en sak men verkligheten visar sig bli något annat. Gång på gång...

Anmäl
2019-07-01 22:26 #65 av: Göstage

#63 Eller: "När SD motionerade om ett femte kunskapsmål om svenska värderingar i samhällsorienteringen för nyanlända invandrare i april 2012 röstade Moderaterna nej. Idag föreslår M obligatorisk samhällsorientering i svenska värderingar."---

https://samtiden.nu/2019/07/forst-m-nej-nu-ja-till-kurs-i-svenska-varderingar/

Äldre tråd i ämnet.

Anmäl
2019-07-02 11:28 #67 av: eskils

#63-65 Man får väl glädjas åt de små framstegen som ändå görs. För ett par år sedan kunde väl få politiker (utom modiga SD) nämna orden "invandring", "problem" och "kriminalitet" i samma mening. Nu säger (m) så här, från Expressenartikeln i #61:

"Sverige har under lång tid kombinerat stor invandring med dålig integration. Det har skapat stora problem som kriminalitet, utanförskap, bidragsberoende och dåliga skolresultat."

Men visst, moderaterna måste erkänna öppet att SD har bra idéer och de måste erkänna sitt beroende av SD för att få ihop ett kommande regeringsunderlag. Ju förr dess bättre. Skåne visar vägen! Tummen upp

Anmäl
2019-07-02 12:17 #68 av: Göstage

#67 Ja, det är glädjande när klarsynen sprider sig inom  de politiska partierna! Och ju mer ense man blir i den egentliga oppositionen, desto mindre skäl finns det att markera avståndstagande inbördes. 

En liten förklaring från M till varför idéerna var dåliga när de kom från SD men bra när de själva lade fram dem hade kanske varit att begära för mycket. Så okej, jag håller med dig - det var bra att förslaget kom. Ännu bättre blir det när det genomförs...Skämtar

Anmäl
2019-07-02 16:54 #69 av: Göstage

#68 OT: tror det rör lite på sig i samarbetssökandet. Glad

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-thor-i-mote-med-jimmie-akesson-vill-samarbeta-kring-sjukvard-och-migration

Anmäl
2019-07-08 12:10 #70 av: Göstage

Jimmie Åkesson lyckades orsaka folkstorm i PK-kretsar igår genom att citera "Svensk strävan" av Vilhelm Moberg från 1941 i sitt Almedalstal. Några rader ur Mobergs text:

"Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan – på frihetens grund."---

"Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.”

Det är nog inte i många andra länder som återgivandet av de tankarna skulle kunna väcka anstöt.

Anmäl
2019-07-08 13:23 #71 av: Hayabusa

#70 Se där, hade man kunnat skriva det idag? Ostraffat?

Anmäl
2019-07-08 13:35 #72 av: Göstage

#71 Nej, jag har svårt att se någon modern svensk författare som hade kommit undan med det, och få som ens vågat. I den senare kategorin kan man nog tänka sig Ranelid.

(Sedan var väl de nationalistiska känslorna av kända skäl upptrissade anno 1941.) 

Anmäl
2019-07-08 13:44 #73 av: Hayabusa

#72 Så är det. 

Anmäl
2019-08-11 09:08 #74 av: Göstage
Egen bild

"Nationen skapas inte uppifrån, den är det folkliga uttrycket för gemenskap. Och vad skulle det vara i Sverige? Det finns de som har försökt att definiera det med historia, med kultur, med en kanon för litteratur. För min del är jag övertygad om att det i hög grad är kärlek till natur som binder oss samman i ett nationellt medvetande. Vi har ingen flagga doppad blod, utan en flagga med himlens blå och solens guld.

Vad är Sverige? Monopol på spritförsäljning eller personnummer? Eller den första lövsprickningen, färgspelet om hösten. Det är de långa skymningarnas tid och ljusnande mornar med fågelkvitter om våren. Men också vattnets blå.    Vattnet i alla dess former. En havsstrand, en sjö, en vindlande å. En bäck  med glädjefyllt porlande."---

https://ledarsidorna.se/2019/08/mellan-stat-och-nation/

I Sverige äter staten nationen, det påminns man inte minst om i Chris Forsnes fina krönika "Mellan stat och nation" på Ledarsidorna.  (Inte betalartikel i nuläget.) 

Anmäl
2019-08-15 13:32 #75 av: Jimmy.L

Jag minns min klasskompis Mandy från Uganda, som blev sparkad och dragen i håret av en kurdisk kille på skolan. Han spottade henne i ansiktet och kallade henne n-ordet. Men de farliga var ju skinnskallarna enligt vår lärare.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare

Anmäl
2019-08-16 07:43 #76 av: Jimmy.L

Många har inte heller modet att beröra hedersproblematiken av rädsla för att bli stämplade som rasister eller ”islamofober”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/704db4/jo-hederskultur-har-med-religion-att-gora

Anmäl
2019-08-16 08:28 #77 av: Hayabusa

#76 Religion är politik och Islam är kanske den mest politiska religionen. 

Anmäl
2019-08-16 11:48 #78 av: Göstage

#0 Kanske ett svar på rektor Hamids efterlysning av kulturlotsar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/far-prova-pa-att-leva-pa-1900-talet

Anmäl
2019-08-16 12:47 #79 av: Hayabusa

"Polisen har fått in en anmälan om skadegörelse genom klotter från Naturskolan i Falun. Bland annat har två grisar spraymålats med hakkors, rapporterar .

Skadegörelsen upptäcktes av personal på skolan på torsdagen. Polisen har varit på plats och dokumenterat skadegörelsen. Förundersökningsledaren har dock beslutat att, i nuläget, inte inleda en förundersökning eftersom brottet inte går att utreda då inga spår efter gärningspersoner hittats."

http://www.blt.se/okategoriserade/skadegorelse-pa-skola-naziklotter-pa-grisar/

Anmäl
2019-09-02 21:46 #80 av: Göstage

#55 Apropå Halalkäk så skriver Merit Wager läsvärt om "religiös mat" i en krönika.

http://meritwager.nu/allmant/om-religios-mat/

Anmäl
2019-10-05 22:06 #81 av: Göstage

Dalahästen har intagit Manhattan. Och London. Och Polen. Och Miami. Vem blir först med att tala om att den egentligen inte har svenskt ursprung?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5dOml/varldens-storsta-dalahast-malas-i-new-york

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.