Ekonomi

Bidragsregnet ohållbart?

2019-01-09 10:24 #0 av: 72mm

Idag är det i Sverige en fullständig självklarhet att i princip all kulturell verksamhet måste finansieras, åtminstone delvis, med skattepengar. Vi vräker miljarder över studieförbund, idrott, konst, museer, presstöd, public service, religiösa samfund och diverse intresseföreningar. 

Hur länge kommer det vara så? Kommer svensken att vakna och våga "ställa grupp mot grupp" och kräva en omprioritering av skatteresurser? Hur illa behöver det bli? Kommer man att strypa bidragen till organisationer som Ibn Rushd innan eller efter man på ålderdomshemmen är nere på ett kvarts äpple om dagen i fruktranson?

Trenden pekar vad jag kan se på att det börjar slitas i de här pengarna lite varstans. Parasitfinansierade organisationer uttrycker "oro". Budgetar krymps. Kulturstöd uteblir. 

Lite bubb.la-länkar; 

ETC låter meddela att man hittills samlat in närmare 1,6 miljoner SEK med hjälp av 690 stödjare som bidragit genom så kallade Folkets presstöd, som beskrivs som motmakt mot beroende av statlig finansiering och solidarisk handling som möjliggör subventionering av tidningar till studenter och fattiga pensionärer

Sameh Egyptson: Muslimska organisationer i Sverige har kraftigt överdrivit sitt medlemsantal för att maximera stöd från staten, Myndigheten för stöd till trossamfund har trots indikationer på oegentligheter ej anmält bidragsfusket

Stiftelsen Bergmancetret på Fårö blir utan Alice Bah Kuhnkes utlovade årliga stöd, erhöll under Bergmans 100-årsjubileum två miljoner SEK samt löfte om återkommande bidrag, riksdagens klubbande av M- och KD-budget medför att pengar uteblir, "svårt oroväckande", menar stiftelsens ordförande Jannike Åhlund

Proletären riktar skarp kritik mot att Rosanna Dinamarca röstat för att neka Nya Tider presstöd, menar Dinamarcas reservation trots att Nya Tider uppfyllt premisserna för presstöd i förlängningen kan innebära att både Flamman och Proletären blir utan bidrag, Dinamarca hävdar att hon på uppdrag av regeringen behöver tillämpa "omdöme" vid beslutsunderlag samt att tiden för att "finansiera nazister för att rädda oss själva" är förbi

Anmäl
2019-03-07 07:57 #1 av: Göstage

Hur länge det kommer att vara så? Bra fråga, jag befarar att svaret är "länge". Denna läsning på GP debatt ger inget stort hopp om framtiden på bidragsfronten:

"Förra veckan beslutade kommunstyrelsen att införa kontrollanter för att stoppa fusk med försörjningsstöd. Pilotprojekt blir Angered och Majorna-Linné. För oss är detta en väldigt borgerlig människosyn när man tillsätter extra kontroll av de mest utsatta. Är det verkligen ett kallt och kontrollerande samhälle vi vill ha? skriver bland andra Saida Hussein (S)."---

https://www.gp.se/debatt/det-är-fel-att-misstänkliggöra-de-mest-utsatta-1.13857864

Kontroll för att stoppa fusk med försörjningsstöd är alltså "borgerlig människosyn"?Förskräckt

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-07 15:13 #2 av: Cragan

museum där är bidragen en viktig del men sätt koll på dem o inga pengar till flum museum.

ungdoms/barn idrott där kan bidrag får vara kvar vuxna får betala själva 

presstödet kan finnas ett men då skall dom kunna bevisa att dom är politiskt obundna (dvs inte någon av dagens press skulle få det iaf inte vad jag vet om)

studieförbund är lite av en gråzon en del är vettiga och för folk som vill bättra på sin kunskap o en del är rent larv o så finns allt där emellan så svårt o säga vart man skall lägga gränsen.

resten av dem dra in bidragen direkt

på försörjnings stöd vet att det finns ett fåtal som får riktigt bra med pengar där men för den stora massan så är det under kronofogdens existens minimum som gäller, skulle dock vilja påstå att hela det systemet behöver göras om då det inte går ut på att hjälpa folk utan snarare på att hålla folk nere då det bryter ner en rent psykiskt på ett sätt som folk som ej haft oturen att vara beroende av det en lägre stund ens kan förstå (2-3 år o mer ser jag som en längre stund)

Anmäl
2019-05-24 07:09 #3 av: Jimmy.L

Landets länsmuseer tycker att de är stora förlorare med statens kulturpolitik. I en debattartikel i tidningen Metro protesterar nu representanter för de 21 länsmuseerna mot att de underfinansierats och att det lett till uppsägningar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lansmuseerna-kraver-mer-pengar-annars-vantar-uppsagningar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-05-24 17:57 #4 av: 72mm

#3 Vore intressant om länsmuseerna skulle specificera exakt vilka skattepengar som borde gå till museer men som nu istället går till något annat. 

Höj entré-avgifterna och låt de som inte kan bära sina egna kostnader gå under. Sverige är ett rikt land (har jag hört) så innevånarna kan utan tvekan betala för sina egna besök. 

Anmäl
2019-05-24 18:01 #5 av: Jimmy.L

#4 Gäller även locka besökare, jag väljer hellre mindre än stora museum som sällan ändrar i utställningen. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-05-24 18:11 #6 av: 72mm

#5 Jo, det är klart. Det är ju så vi kan bestämma vilken typ av utställningar och kultur vi ska satsa på. Med mitt system kommer du troligen få betala mer för vad du vill se, men å andra sidan slipper du betala för alla andras besök.

Anmäl
2019-05-24 18:35 #7 av: Jimmy.L

#6 Behöver inte kosta mer om man gör på rätt sätt. skippar man grejorna bakom glas så blir det mer roligare.

Ska jag ranka militärmuseum i sthlm så kommer hemvärnsmuseum på förstaplats inträdet är 0 kr och det är trots dom bara har öppet 1 gång i veckan. 

Armémuseum har heller inget inträde men jag finner Vaxholmskastell bättre som museum trots dom tar inträde. 

Anmäl
2019-08-26 07:38 #8 av: Göstage

#0 Enligt ledarsidornas granskning är Ibn Rushd inte ett folkbildningsförbund utan ett trossamfund, och borde därmed mista 90% av de statsbidrag de får.

Hur det går med det visar sig nästa vecka, då en studie av organisationen presenteras av Folkbildningsrådets styrelse.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-03 09:31 #9 av: Hayabusa

"CSB är en ideell organisation som beskriver sitt mål som att värna den sekulära rättsstaten och upplysningens idéarv. Sedan i fjol har man kunnat hålla sina evenemang i studieförbundet Studiefrämjandets lokaler i Stockholm. Nu har Studiefrämjandet, som delvis finansieras av skattepengar, valt att avsluta samarbetet."

https://nyheteridag.se/skattefinansierat-studieforbund-sparkar-ut-forening-for-kritik-mot-islam/

Anmäl
2019-09-03 09:33 #10 av: Hayabusa

Det gäller att ha "Rätt Värdegrund" annars blir det bannor:

"På sin Facebooksida har Bassam Al-Baghdady berättat utförligt om turerna med Studiefrämjandet och det motstånd CSB mötte för valet av föreläsare. När man bokade forskaren Norell kom ett mejl med ”ett litet varningens ord” från studieförbundets representant:

”Jag ser inga problem i att hans tankar och forskning ska få utrymme att höras, men jag vill försäkra mig om ett tydligt ställningstagande mot främlingsfientlighet, något som lätt kan tolkas in i hans texter, och som går helt emot vår värdegrund på Studiefrämjandet.”"

Från länken i #9

Anmäl
2019-09-03 09:42 #11 av: Göstage

#9ff Rebecca Weidmo Uvell "levererar" i ämnet, och styrker det med sedvanligt källmaterial.

"2016 fick Studiefrämjandet över 450 miljoner kronor av dina och mina skattepengar för att bedriva sin verksamhet.

Då kan man ställa andra krav på dem än privata aktörer att värna yttrandefrihet och inte ta politisk ställning men icke.
De använder istället sina pengar åt att erbjuda klimataktivister och rättighetsrörelser, i allra högsta grad politiska organisationer plattform men gud förbjuda att någon vill diskutera krocken mellan yttrandefrihet och religionsfrihet i deras lokaler."---

https://uvell.se/2019/09/02/studieframjandet-ogillar-fri-debatt/

Anmäl
2019-09-03 09:53 #12 av: Hayabusa

#11 Sannerligen. 

Saxat ur den länkade artikeln (#9):

"– Var är problemet med att kritisera en religion i Sverige? Vem är det som blev provocerad av att ha en terrorforskare på årsdagen för terrordådet i Stockholm? Många frågor som inte blivit besvarade tyvärr."

Anmäl
2019-09-03 11:10 #13 av: 72mm

Man önskar ju att "trenden" som jag trodde jag kanske hade skymtat (#0) kunde visa sig lite tydligare i det här fallet. 

Men det är som om folk inte förstår att man kan, och bör, prioritera helt skilda utgiftsposter mot varandra i bolaget Välfärdssamhället AB. Har vi verkligen råd med 450 miljoner för studiefrämjandet när vården, polisen, skolan och försvaret ser ut som det gör?

Och nästan ingen inser ju att pengar som de här 450 miljonerna är helt centrala i maktutövningen av svenska regimen. Det är med den här typen av pengar som man köper makt och ger utkomst åt eliten och dess väljare. Skulle man börja kapa i byråkratin och på det viset flytta tillbaka köpekraften till medborgarna skulle även makten bli lidande. 

Anmäl
2019-09-03 11:13 #14 av: Hayabusa

#13 Bra fråga.

Anmäl
2019-09-03 11:28 #15 av: Göstage

#13 Ja, trots att det ju rör sig om stora summor så har utportionerandet närmast skett under smusselformer, och ingen verkade heller intressera sig för hur mycket som portionerades ut eller vem/vilka som bedömdes lämpliga mottagare. 

Mycket uppdagades för några år sedan när det började ställas frågor kring Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, som Bah Kuhnke först var generaldirektör för och sedan höll under sina vingars beskydd som demokratiminister.

Anmäl
2019-09-03 11:41 #16 av: 72mm

Det är instrument för makten. Kultur är uppströms politiken. Kontrollera kulturen så kontrollerar man opinion och således även makten. I alla fall i ett land av zombie-röstare. 

"Vänstern" har förstått detta sedan länge. Resultatet kan beskådas från första parkett varenda dag i Sverige. 

Anmäl
2019-09-03 11:45 #17 av: Jimmy.L

#11 Det är så sjukt att man bara strör pengar kring sig utan krav på motparten.

Anmäl
2019-09-03 11:47 #18 av: Göstage

Allmänna arvsfonden har ju varit ett annat sätt från staten att premiera de sina , och trots ifrågasättanden verkar det få fortgå.

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/mormors-guldtander-finansierar-normkritik-/

https://www.expressen.se/debatt/arvsfondens-sloseri-ett-han-mot-de-doda-/

Anmäl
2019-09-03 11:49 #19 av: Carmarino

#18 Den sista länken fungerar inte. Man måste ta bort de sista "skräptecknen" i adressen (mellanslag kanske?).

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-09-03 11:56 #20 av: Göstage

Tack, korrigerat! (Jag bifogade av misstag en länk dubbelt och raderade samtidigt den andra.) 

Edit.

Anmäl
2019-09-03 15:35 #21 av: Göstage

#11 Intressant uppföljning från Rebecca Weidmo Uvell  i grävandet kring Studieförbundet.

https://uvell.se/2019/09/03/studieframjandet-och-islamofobin/

Anmäl
2019-10-31 19:48 #22 av: Göstage

#15 Organisationen Sveriges unga muslimer ska delvis betala tillbaka bidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). 

"Det rör sig om närmare 1,4 miljoner kronor som betalades ut för 2016.
Däremot går det inte att avslå Sums ansökan för 2017 på grund av förvaltningsrättens första dom i ärendet.
– Förvaltningsrättens dom överklagades aldrig, så den vann laga kraft vad gäller ansökan för 2017, säger kammarrättsrådet Daniel Sjölund."---

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-unga-muslimer-ska-betala-tillbaka-bidrag/

Anmäl
2019-10-31 20:33 #23 av: Göstage

"Genom att betala ut 23 miljoner per år till studieförbundet Ibn Rushd förstärker Folkbildningsrådet en politiskt inriktad grupp, som kan kopplas till Muslimska brödraskapets ideologiska skola.

Gör Folkbildningsrådet till en myndighet så att dess aktiviteter kan granskas", skriver Magnus Ranstorp och Aje Carlbom på Expressen debatt.

https://www.expressen.se/debatt/bidrag-missbrukas-bygger-islamiskt-parallellsamhalle/

Genmäle från Folkbildningsrådet:
https://www.expressen.se/debatt/ranstorp-har-helt-fel-om-islamiskt-parallellsamhalle/

Svar på genmälet från Ranstorp/Carlbom:
 "Varför lyder inte hela verksamheten under offentlighetsprincipen? Vad är det FR döljer? Hur används medborgarnas pengar om de inte är definierade som statsbidrag? Kritik och det bristande förtroendet för FR:s bedömningar gör det rimligt att öppna rådet för en omfattande genomlysning."---  

https://www.expressen.se/debatt/ar-fr-ens-medvetna-om-muslimska-brodraskapet/

Anmäl
2019-11-10 06:15 #24 av: Göstage

#18 Chris Forsne på Ledarsidorna sällar sig till de som ifrågasätter Allmänna arvsfonden. 

"Under bokslukaråldern läste jag ofta Norska folksagor. Bland de företeelser som fascinerade mig mest var tunnorna ur vilka de rann en ständig, aldrig sinande ström, av guldpengar. För att få del av dess pengar gällde att skrävla, eller ljuga bäst. Jag kommer osökt att tänka på dessa berättelser när jag går igenom de hundratals pågående/nyligen avslutade projekt som Allmänna arvsfonden godkänt."---

"De senaste decenniet har åtskilliga miljarder delats ut till projekt som omfattar allt från hiphopdans, till padeltennisbanor, språkträffar mellan nyanlända och afasipatienter, dragshows och rader av projekt som skulle ha förhindrat att Sverige bidragit med IS terrorister – men sedan när sådana ändå åkt skulle rehabilitera de som återvände…"---

https://ledarsidorna.se/2019/11/sloseriets-olidliga-latthet-lagg-ner-allmanna-arvsfonden/

Forsne redovisar ett antal exempel i sin artikel, med mycket stora utbetalningar till verksamheter som det är svårt att de personer som saknat arvingar men lämnat arv efter sig skulle ha uppskattat.

Anmäl
2019-11-10 13:11 #25 av: Göstage

#24 Erik Fichtelius på tidskriften Fokus har synat de allmänna motionerna i riksdagen, och konstaterar:
 "Markus Wiechel med flera (SD) har en genomtänkt motion om en rejäl översyn av Allmänna arvsfonden, men eftersom den kommer från »fel« motionärer lär den inte leda till något."---

Anmäl
2019-11-11 08:44 #26 av: Göstage

Johan Westerholm (Ledarsidorna) angriper på Expressen debatt idag Folkbildningsrådet för deras slappa inställning i bidragsutfärdande till diverse obskyra organisationer, men även den svenska staten, som till skillnad från andra länder stöder utfärdandet av bidrag till olika folkrörelser och detta utan att skaffa sig tillräcklig insyn i vad det är man stöder.

"Debatten om Ibn Rushds framtid är bara toppen på ett isberg", menar Westerholm.

Länk

Bidragsflödet diskuteras även i denna tråd.

Anmäl
2019-11-11 08:50 #27 av: Jimmy.L

Skattepengar till kriminella.

Anmäl
2019-11-11 11:18 #28 av: Göstage

SÄPO larmar nu om bidragen som en hjälp till extremistiska organisationer.

"– Vi ser att skattepengar går till verksamhet som stödjer våldsbejakande extremism. Personer som förekommer i vårt arbete är aktiva i stiftelser, föreningar och bolag som får pengar av kommuner och myndigheter, säger Johan Olsson, operativ chef på Säpo, till TT.

Det rör sig enligt Säpo om "ett relativt stort antal" organisationer med kopplingar till våldsbejakande extremism som mottar offentliga medel.
Pengarna kan på sikt bidra till radikalisering och ytterligare växande extremistmiljöer i Sverige, enligt Säpo."---

TT

Anmäl
2019-11-11 11:23 #29 av: Jimmy.L

Kan man anmäla regeringen för terrorfinansiering i så fall borde det göras.

Anmäl
2019-11-11 11:28 #30 av: Göstage

En artikel från februari 2018 återkommer. Den ministern gör numera skada på annat håll, men problematiken är likartad under nuvarande regering.

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/kulturministern-maste-sluta-goda-extremister/

Anmäl
2019-11-12 11:52 #31 av: 72mm

#28 Observera att SÄPO för att lösa problemet med skattepengar som försvinner till extremism pga "dålig transparens" i en övervuxen statlig byråkrati eskar pengar för att öka på problement.

Det är det här som är grundproblemet, det är alldrig fråga om prioriteringar, för att "lösa problemen" eller "möta utmaningarna" så måste statsapparaten alltid växa på något vis. 

"Säkerhetspolisen skriver därför i ett remissvar till regeringen att det behöver inrättas ett kunskapscentrum som kan hjälpa myndigheter att bedöma organisationer.

– Vi föreslår att man förstärker den mekanismen. Det handlar inte bara om att se till att reglerna följs utan också om att kunna gå bakom det som lämnas in och varna om det är så att det inte stämmer, säger Johan Olsson."

Vi har alltså ett politiskt etablisemang som själva skapat ett enormt problem med islamisering och som under många, många år förnekat att fenomenet ens existerat samtidigt som man finnansierat det via biddragsträsket. Nu är det tydligen plötsligt ett problem och för att inte skattepengar ska gå till "fel" organisationer vill samma etablisemang nu lägga mer skattepengar på att skapa än mer statlig styrning för att bedömma vad som är "fel" organisationer.

Jo, det känns ju tryggt. Vad skulle kunna gå fel där?

Anmäl
2019-11-12 12:22 #32 av: Göstage

#31 Ja, det är väl ett utslag av det sedvanliga svenska sättet att bygga byråkrati på?   Jag tror inte att det längre går att hantera problem ("utmaningar") på annat sätt längre - så fort någon föreslår en snabb och effektiv lösning så står det någon minister eller jurist där och utfärdar en varning om "grundlagsstridigt" eller "juridisk aktivism".

Nej ett kunskapscentrum skall det vara, eller en "tvärpolitisk kommitté" (från sju partier) för att skapa illusion av handlingskraft.

Anmäl
2019-11-12 13:31 #33 av: Hayabusa

"Varför ska utländska ungdomar få pengar av pensionsmyndigheten för döda utländska föräldrar, som aldrig satt sin fot i Sverige?"

Anmäl
2019-11-13 09:16 #34 av: Göstage

Får myndigheterna som sådde "vind" i form av bidrag nu skörda "storm" i form av kriminalitet? Malcom Kyeyunde ser i alla fall samband.

"Jag själv är knappast någon principiell motståndare till bidrag. Men det är tydligt att det finns en hel industri i Sverige som frodas kring den strida strömmen av projektpengar, kulturbidrag och annan statlig givmildhet. Det sticker i ögonen att se hur Nationella insatsstyrkan sätts in mot unga kriminella, som fram till nyligen fick lön och bostad betald via Malmö kommun för sin totalt icke-verkliga insats för att förhindra ungdomar att välja kriminalitetens bana. Hur många skötsamma medborgare i Malmö kan förvänta sig en liknande givmildhet från sin kommun?"---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/extremister-och-kriminella-borde-atminstone-inte-fa-bidrag-30153

#33 Tummen upp

Anmäl
2019-11-13 09:59 #35 av: Göstage

#26 "Folkbildningsrådet – en orgie i elitism och korruption", konstaterar Johan Westerholm på Ledarsidorna i sin fortsatta granskning av den inflytelserika föreningen.

Anmäl
2019-11-13 09:59 #36 av: Hayabusa

#34 Bra text, som brukligt, av Malcom. Kort & koncist. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.