Hur mycket europé är du?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Hallänning, svensk, europé" hette en bok som Carl Bildt gav ut 1991. Så här i EU-valstider aktualiseras ständigt frågan, inte minst när britterna med brexit försöker att distansera sig från den europeiska gemenskapen. Den lyder alltså: ser du dig i första hand som en del av din region (skåningar, vi hör er! 😉), som svensk eller som europé?
"460 miljarder kronor. Så mycket vill EU:s kulturutskott satsa på att stärka den europeiska identiteten, bland annat genom utbildningsprogrammet Erasmus+. I dag ligger budgeten på 147 miljarder. Men Stefan Jonsson, professor i etnicitet, är skeptisk.
– När man försöker ena en befolkning ovanifrån kan man vara säker på att det egentligen är för sent, säger han.
Att EU vill satsa en stor mängd pengar på att få européer att känna sig som just européer handlar om… Pengar. Det menar Stefan Jonsson, professor i etnicitet vid institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle (REMESO)."---
"Att gå ut med initiativ för att skapa en europeisk berättelse eller idé tyder på att det redan finns en stor splittring undertill, säger Stefan Jonsson. – Det är så med nästan varje idé som försöker ena ovanifrån, bidrar bara till att öka splittringen underifrån."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-vill-eu-fa-dig-att-kanna-dig-som-en-europe
- Redigerat 2022-03-05 17:14 av [Göstage]
Personligen känner jag mig i första hand hemma i den stad jag bor, näst därefter i den trakt där jag föddes och växte upp. Övergripande det känner jag mig förstås som svensk och är/har varit lite stolt över det, utan att skämmas.
Bortom det finns begreppet "europé", men det är lite mer diffust. Jag högaktar kulturen vi fått från och delar med länder som Frankrike och Italien, men för att känna direkt samhörighet med det får man kanske förflytta sig till andra världsdelar och få det perspektivet utifrån. Åker jag till Saudiarabien till exempel känner jag mig nog i högsta grad som "europé". Men så här på mammas gata - nej…
Jag känner ingen enighet med något egentligen. Jag bor i en liten stad som är ganska privat av sig. Alla håller sig i sina egna grupper. Förövrigt har jag attityden att det inte finns så mycket för mig att ha inflytande över. Jag menar, politiska frågor är inte mitt huvudkoncern.
Jag är snäll och trevlig.. Vilket utlänningarna säger om svenskar. Däremot stämmer det inte om att svenskar är tysta och inte säger något när det gäller mig..Eftersom jag även har skägg så ser jag ut som en forna nordeuropé. vilket många killar från mellanöstern påpekat.. Oj, en viking 🙂 Om jag beter mig som europé eller inte är inget jag sitter hemma och funderar på.
En följdfråga till er som hittills svarat och till er som kommer att svara: kommer en satsning på en halv miljard att "stärka den europeiska identiteten", när vi idag inte tycks fundera närmare på den?
Juridiskt sett är jag svensk, men vad jag identifierar mig som är nog något annat. Åtminstone om jag ska göra någon form av rangordning. Nordvästskåning tror jag är mitt svar. Observera, inte "Skåning" eftersom det är ett för vitt begrepp. Ibland när jag ser TV-program från landets norra delar så inser jag hur lite vi har gemensamt. Inte för att det spelar någon roll, att det ena är bättre/sämre än det andra utan mer att det är så stora skillnader. Känner jag mig som europé? Det kan jag inte påstå, att jag känner någon slags gemenskap typ "vi européer".
460 miljarder kronor till ett projekt som ska leda - ja, vart? Bortkastade pengar, det går inte att tvinga ihop människor utan det måste ske på naturlig väg.
En partsinlaga, men jag "köper den".
Tror man inte på den europeiska idén eller hur den förvaltas kanske man gör största plikten mot sig själv genom att avstå att rösta? Johan Hakelius funderar.
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/darfor-kan-det-vara-din-plikt-att-inte-rosta/
Fransmännen börjar nog, precis som engelsmännen, misströsta om det europeiska tillståndet. Så här skrev Chris Forsne på Ledarsidorna i januari:
"För första gången i Frankrikes historia ser man nu inte en integration eller assimilering, men en desintegration – man tar avstånd från det land man lever i. En stor del av landets unga bryr sig inte om nationen Frankrike, dess historia, dess värderingar, inte heller om språket, litteraturen eller kulturen.
Allt oftare hör man personer i Frankrike tala om två samhällen och ett väntande inbördeskrig. Två befolkningar som betraktar varandra med fientlighet. Ska Europa betraktas som en världsdel på nedgång eller en med en växande dekadens? Vilken av definitionerna man än väljer så återstår att Europas svaghet idag ökar islamismens inflytande. Men det finns också i stor omfattning en feghet inför islam. Européerna vågar inte längre stå för värden som vare sig kristendom eller ett sekulariserat samhälle."---
https://ledarsidorna.se/2019/01/den-som-sar-vind-skordar-storm-hosea-87/
Läs gärna Forsnes senaste krönika också: "Den franska identitetskrisen".
"Det är på vår egen nordiska modell – inte Bryssels – som vi bör bygga framtida samarbeten", skriver EU-skeptiker från Sverige, Norge, Danmark, Island och Finland på Expressen debatt.
https://www.expressen.se/debatt/bygg-om-fiaskot-eu-till-en-nordisk-modell/
Sverige tillhör EU:s nettobidragsgivare, det vill säga de länder som betalar in mer till EU-budgeten än vad som kommer tillbaka i form av EU-stöd. Och vad får vi för pengarna?
"En sak kan man definitivt slå fast. Av det annars så stolta samarbetet inom EU har vi i stort sett inte sett någonting under Corona-krisen. Tvärtom är det nationella intressen och ensidiga åtgärder som gäller. Det sägs ju att det är i en verklig kris som vikten av en organisation som EU visar sig. Så var det under euro-krisen och när det gällde att hantera brexit. Men aldrig har väl bristen på enighet och samordning synts så tydligt som nu i den kanske värsta krisen i sedan andra världskriget."---
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#10 Vad händer med EU efter krisen?
_"Serbiens president Aleksandar Vucic uttrycker sig bittert så här:
_
– Europeisk solidaritet existerar inte. Det var en saga. Jag tror på min bror och vän Xi Jinping, och jag tror på kinesisk hjälp.
_Italien är det värst drabbade europeiska landet men har haft problem med att få hjälp av sina EU-grannar. När Michele Geraci, en före detta biträdande minister på det italienska ekonomidepartementet, får frågan av New York Times om inte den kinesiska hjälpen också avspeglar geopolitiska ambitioner, så svarar han:
_
- Jag vet inte och jag bryr mig inte. Om någon bekymrar sig över att Kina gör för mycket, så är andra länder välkomna att kliva in i stället. Detta är vad andra länder borde göra. Men coronaviruset har snabbt förvandlat Europa till en kontinent där det tidvis varit varje land för sig självt. Gränser har stängts även mellan EU-länder."---
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kina-kan-ta-over-den-globala-ledarrollen/
Visst var det Arne Anka som sa: "När det brinner i grannens hus, skaffa vatten till ditt eget." Kanske skulle bli EU:s nya slogan. 🚬
Eller ett annat alternativ från Herr Anka:
"Ibland undrar man om man lever i ett land [en union] eller i ett skämt."
Blir folk mer EU-skeptiska eller än bättre, kritiska, efter den här cirkusen så är det bara glädjande för min del.
// Harley
Historieprofessorn Dick Harrison noterar hur bekämpandet av pandemin sker nationsvis och till och med regionvis, och att den här perioden i framtida historiskt betraktande kommer att ses som en "återkomst" för nationalismen.
"Enligt Dick Harrison är staternas kraftfulla agerande speciellt för coronapandemin. – Man går in med karantänregler, stänger skolor och arbetsplatser, säger Dick Harrison. Också stängda gränser begränsar människors rörlighet. Dick Harrison tror att nationalismen kommer att ses som ett utmärkande drag vid en historisk tillbakablick. – Detta visar dels på en uppblossande nationalism. Det visar också på en möjlighet att begränsa folks agerande och handlande, som i dagens individualistiska värld många av oss trodde var på väg bort, men nu kommer dessa tillbaka med kraft, säger Dick Harrison."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/coronasmittan-i-ett-historiskt-perspektiv
#13 Arne var nog rätt ute där…🙂
#14 Patrik Kronqvist i Expressen tror i motsats till Harrison att pandemin innebär en kris för nationalismen.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/pandemin-ar-en-kris-for-nationalismen/
Chris Forsne på ledarsidorna.se är inte nådig i sin kritik av EU (och inte av våra egna makthavare heller).
"När räkenskapens dag kommer, lär EU framstå som en av de stora förlorarna. Denna gigantiska byråkrati med anonyma högavlönade parlamentsledamöter hade inget förberett för pandemin. Inte sett till att vi som betalar kunde luta oss mot en europeisk medicinförsörjning, gemensam vaccinforskning eller tillräcklig tillgång till sjukvårdsutrustning.
EU har blivit så fjärran den ursprungliga tanken på att bli en positiv signal till de europeiska folken -att dess oändliga kommittéer och begagnade politiker förvandlade till kommissionärer gör att allt fler länder riskerar följa britterna.
Hur märkligt det än låter så var tanken på en europeisk gemenskap en tanke på en form av europeisk nationalism som skulle ersätta den patriotism som lett oss in i så många krig grannar emellan. När den värsta katastrofen sedan andra världskriget drabbar Europa så finns EU inte där. Har ingen röst, har ingen plan, ingen bot."---
https://ledarsidorna.se/2020/03/en-nation-tack-vare-folket-trots-dess-ledare/
"Idag är det nationen som gäller, något att minnas när krisen är över", påpekar Paulina Neuding.
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/nationen-livsviktig-i-en-kris-som-denna-32030
#17 Jag lutar åt att Paulina har rätt i sin analys.
Det finns ett gammalt arabiskt talesätt gällande lojalitet.
Det är min bror och jag mot min far. sedan är det min bror och jag samt min far mot släkten. Ja, sedan är det släkten mot byn. För att i nästa steg vara byn mot landet och slutligen landet mot resten av världen.
Ju viktigare familjebanden är , ju mer stämmer det ovanstående.
För vår del så blir det väl Familj-kommun-region-EU-mot resten av världen. Eftersom EU sidsteppar regeringen i många frågor.
En gammal klassiker.
Statsmännen grälar i EU medan byråkraterna i kommissionen lägger reglerna åt sidan och tar ansvar, rapporterar Expressens Ylva Nilsson.
Malcom Kyeyune ser ett EU utan muskler och inflytande i krisens tid.
"Pandemin har ytterligare ett potentiellt offer – drömmen om EU som en sammanhållen organisation med fungerande lagar och regler. Coronakrisen har visat att samarbetet helt enkelt inte går att lita på."---
"Till att börja med har allt prat om öppna gränser – inte bara för människor, utan för varor, tjänster och kapital – visat sig vara totalt meningslöst i en kristid. Att stänga gränser, förbjuda export av medicinsk utrustning och tvinga inhemska företag att sälja till det egna landets regering i första hand går emot hela andemeningen i EU-samarbetet, men det spelar ingen roll. Tyskland gör ändå detta, och vem i EU kan stoppa Tyskland från att göra något när landet väl bestämt sig?
Även i Sverige verkar våra politiker förstå att denna kris faktiskt ändrar på något fundamentalt gällande EU – i början av krisen samsades den svenska flaggan med EU-flaggan på presskonferenserna. Nu är det bara den svenska flaggan kvar. Varje land står ensamt när det verkligen blåser.
Detta är det akuta problemet med EU – att alla dess regler och drömmar kan vältas omkull så fort en kris uppkommer. Samarbetet går helt enkelt inte att lita på. Men situationen blir än värre av att EU:s kroniska problem har nu börjat visa sitt fula tryne även i denna kris."---
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/blir-eu-samarbetet-pandemins-nasta-offer-32108
#22 Intressant hur "lite" som behövdes för att visa att det hela var ett luftslott.
PS Skriver "lite", men inte i andemeningen att förringa Coroan/Covid-19 utan för att visa hur bräckligt samhället är.
Flera EU-länders agerande (Frankrike och Polen namnges) att under brinnande kris främst se om sitt eget hus riskerar att sätta liv på spel, menar Mölnlycke health care vd Richard Twomey i en intervju med SR.
#24 _"Fyra miljoner skyddsmasker som Mölnlycke importerat från Kina har stoppats i Frankrike. Den svenska regeringen överväger att anmäla ärendet till EU-kommissionen som ett regelbrott.
_
Det kan vara dags för det tunga artilleriet, säger utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S)."---
Törs man sätta in "det tunga artilleriet" eller är det bara tomt skrammel?
#25 Lår nog inte hända.
#25 Nej, i så fall hade man nog gjort det genast istället för att hota med det.
#25 Nej, nej…milde tid, det måste så klart utredas först.
#24 Ledare i HD/Sydsvenskan om de stängda gränserna (än så länge inte betalartikel):
Stängda gränser hotar liv.
Syftet med EU är att skapa trygghet och välstånd genom solidaritet och ömsesidigt beroende. Men grunden – fri rörlighet för människor, varor, tjänster och kapital – är nu raserad.
Nationalstaterna har hittills agerat egoistiskt och självsvåldigt under coronakrisen. Gränser och samhällen har stängts ner, hårt och brutalt. En praktisk konsekvens av detta är att Mölnlycke health care inte heller kan tillverka så mycket medicinsk utrustning som företagets fabrik i Tjeckien har kapacitet till. Hälften av arbetsstyrkan är nämligen polacker som inte får passera den polsktjeckiska gränsen.
-----
Europa kan inte tillåta sig att falla ner i en ineffektiv ordning där var och en syr sin egen ansiktsmask och odlar potatis på balkongen. Dessutom riskerar Europa stor osämja om länderna slåss om de knappa resurserna. Italienarna lär minnas att ingen ställde upp när de bad om hjälp då coronaviruset satte klorna i landet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#24ff Frankrike släpper skyddsmaskerna, skriver TT. Verkar som om vapenskramlet räckte…😡
Frankrike har, i alla fall så länge jag haft utländska kontakter, alltid ställt till jävelskap vid export till det landet. Man har hela tiden genom riktade bestämmelser hällt grus i maskineriet. EU har stämt i den bäcken.. Till fransosernas förtrytelse.
Skulle nu EU;s jordbruksstöd revideras så en rumänsk bonde får samma ersättning som en fransk, per Ha räknat så skulle det kosta Frankrike miljarder då landet är ett av de mest jordbruksexporterande västländer.
Spaniens premiärminister är besviken på EU:s solidaritet i krisens stund.
"Över 10 000 personer har avlidit av covid-19 i Spanien. Nu varnar premiärminister Pedro Sánchez att Europas framtid står på spel i kriget mot coronaviruset. ”Våra invånare dör och sjukhusen är överfulla. Antingen agerar vi i solidaritet – eller så faller unionen”, skriver premiärministern i The Guardian."--- (Källa Expressens coronanyhetsrulle.)
I GP hävdar däremot ledarskribenten Adam Cwejman att det rimligen är varje lands huvudansvar att möta krisen på nationell nivå. Flera läsare har dock invändningar.
Det är ju varje land för sig, Frankrike tillåter inte sjukhusutrustning lämna landet lika så Tyskland, Finland m.m.
Vissa funktioner inom EU tycks fungera klanderfritt även i dessa tider.
"Sveriges biståndsminister Peter Eriksson har med tanke på Coronakrisens effekter på de fattigare länderna i världen fått till ett extra biståndsministermöte på onsdag mellan sina EU-kolleger."
Hoppas Eriksson även har några tröstens ord att säga till sina kollegor från (ännu så länge?) mer utsatta länder än vårt.
Verkar som om EU till slut lyckas göra lite skäl för brödfödan. Mwen den kommer att kosta, och i slutändan så är det ju medborgarna i medlemsländerna som kommer att få betala i någon form.
"EU-länderna är överens om ett gigantiskt stödpaket mot coronakrisen. Frankrikes finansminister Bruno Le Maire skriver på Twitter att paketet är på 500 miljarder euro – drygt 5000 miljarder kronor. – Det här är ett historiskt paket som visar att Europa förmår att stå enat, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT."---
Sverigedemokraterna kampanjar inte mycket under coronakrisen, men på Aftonbladet debatt skriver Åkesson och Vinge om att Sverige bör se om sitt hus bättre på grundval av gjorda erfarenheter. De avslutar:
"Det nya viruset har visat att vi i Sverige inte kan förlita oss på att någon annan än oss själva när krisen slår till. På motsvarande sätt måste Sverige begrava idén om att vi i olika politiska aspekter ska rädda hela världen. Om krisen därmed innebär att svensk politik börjar sätta svenskarna främst är det vår övertygelse att en ljusare framtid väntar bortom de mörka moln som nu dominerar."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AdwoGA/vi-maste-tanka-pa-svenskarna-forst
#36 I allra högsta grad rimligt.
"Folkhälsonationalism" är inget nyord*, men begreppet har fått förnyad aktualitet under coronapandemin. Torbjörn Nilsson skriver i Expressen:
"Kanske är folkhälsonationalismen ett stickspår. En parentes, som smittan själv. Kanske återkommer de vanliga skiljelinjerna när viruset är försvunnet eller under kontroll. Då kan Jimmie Åkesson få definiera nationalismen igen: stångstörtning, slängpolska och inga moskéer på våra gator.
Fast, det är svårt att komma undan nationen. Statistiken och hur den redovisas är själva kärnan i nyhetsflödet nu. Trots att man i många länder ser anmärkningsvärda geografiska skillnader – Stockholm skiljer sig markant från Malmö i såväl smittade som avlidna, till exempel – så är det just i nationalstatmönstret som vår uppfattning om pandemin formas. Vem det går bättre för och vem det går sämre för. Också en bredare allmänhet får en ny relation till sin nation. Alla följer kurvorna, jämför och utvärderar. Land för land. Det är det ironiska. Den här globala pandemin, som inte känner av några nationsgränser alls, får människorna att låta sina tankar begränsas av strecken på kartan. Coronaviruset blir återkomst för gränser och för nationalstaten."---
* Äldsta belägg 2016 i finska Hufvudstadsbladet?
När det verkligen gäller är det nationen, inte det "internationella samfundet" som gäller, konstaterar gästkrönikören Thomas Gür på GP:s ledarsida.
"När det sålunda är på allvar, när politiken verkligen och ordagrant gäller liv och död, är också nationen och nationalstaten inte bara den självklara arenan för att uttrycka politiken på denna nivå. Den är också den största möjliga arenan på vilken en någorlunda sammanhängande och konsekvent politik kan gestaltas. Nationen och dess stat är, på gott och ont, historiskt den hittills största mänskliga föreställda gemenskap som samtidigt fungerar som en politisk sammanhållen enhet, ett rike eller realm på engelska."---
"Politiken har således inte återfallit till nationalstatens nivå. Den har alltid varit där, när det verkligen har gällt. Vilket corona-krisen visar."
https://www.gp.se/ledare/när-det-är-allvar-är-det-nationalstaten-som-gäller-1.27584472
Håkan Boström på GP:s ledarsida upplever att EU i pandemins skugga flyttar fram sina intentioner om skapandet av en federal EU-stat. "Vilket EU vill Sverige ha?", undrar han.
"EU bör syssla med handel och i viss mån med säkerhetspolitik. Men EU ägnar sig idag åt allt mellan himmel och jord. Och det går åt fel håll. EU:s institutioner genomsyras av visionen om att omvandla unionen till en federal stat – även om det sällan sägs uttryckligen.
Med Storbritannien ur leken har en tung bromskloss försvunnit för federalisterna. I längden kan inte små länder som Sverige hålla emot om unionens kärnländer driver på i federal riktning. Den mest rimliga lösningen vore därför om Sverige förespråkade ett EU ”i flera steg” där de som vill gå vidare mot överstatlighet får göra det själva, medan exempelvis de nordiska länderna och länderna i Central- och Östeuropa har en högre grad av autonomi. Annars kommer vi få en växande Swexit-opinion."---
https://www.gp.se/ledare/vilket-eu-vill-sverige-ha-1.31281351
Många har ju förespråkat ett "Nordens förenta stater", men följderna av coronapandemin har slagit in kilar i den nordiska tanken menar väl insatta lokal- och rikspolitiker.
"I fyra månader har Haparandabor stoppats av ett kravallstaket rakt genom samhället – trots att finska grannstaden Torneå har fler coronafall än på den svenska sidan."---
"För många svenskar som bor i Haparanda är statistiken det som upprör. På Torneå-sidan har man haft totalt 52 fall av covid-19, i Haparanda bara 10.
"Kravallstaketet har varit på plats i över fyra månader nu, sedan den finska regeringen beslutade att stänga gränsen för svenskarna i mitten av mars på grund av coronapandemin.
– Jag förstår frustrationen. Det är jättekänslosamt för oss som har levt här och inte haft någon gräns och så blir det så här. Inte ens under kriget var gränsen stängd på det här sättet, säger Sven Tornberg (C), kommunalråd i Haparanda.
Han menar att det värsta med kravallstaketet inte är gränskontrollerna utan den misstro som uppstått mellan forna vänner på båda sidor gränsen.
– Det har byggts upp en misstänksamhet. Man tittar snett på varandra och man hör om svenska bilar som får vätska hällt över sig på den finska sidan. Det blir inte den där grannsämjan, vi har ju varit en stad. Nu kan vi fatta politiska beslut om att samarbeta, men den avoghet så blir det jättesvårt. Misstänksamheten som har uppstått kommer att ta år att återställa, säger Sven Tornberg."---
_"För många svenskar som bor i Haparanda är statistiken det som upprör. På Torneå-sidan har man haft totalt 52 fall av covid-19, i Haparanda bara 10.
_
– Många tar upp det, som om det vore en tävling. Men en stängd gräns är ingen lösning på corona. Det handlar om helt andra saker, att man håller sig hemma när man är sjuk, håller fysisk distans, det är sånt som långsiktigt hindrar att smittspridning sker, vi kan inte stänga ner samhällen under en längre tid, säger kommunalrådet Sven Tornberg."---
"– När pandemin är över så kommer stängslet som nu avdelar staden att tas bort, men det som satt sig i människors huvud, hatet och nationalismen, det blir svårare att få bort", sade förre jordbruksministern Sven-Erik Bucht (S) för någon vecka sedan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/okande-motsattningar-vid-gransen
Det kan vänta åratal av hat, misstänksamhet och nationalism i regionen, och det är alltså politiker som säger detta.
#41 I Norge finns det politiker som gläds över att coronan hejdat gränshandeln. Kanske kommer ekonomiska skäl att få broderlandet att hålla på restriktionerna i det längsta?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norska-politikern-vi-maste-halvera-granshandeln
#41ff När Danmark tog bort inreserestriktionerna för vissa sydsvenska regioner förväntade man sig invasion, men svenskarna har visat sig mer trögbedda än vad man förväntat sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rABPv0/trots-oppnad-grans--fa-svenskar-till-danmark
#41ff Och Finlands statsminister triumferar och kallar svenskarna "snåla" som ville att EU-bidraget till coronadrabbade länder till större del skulle ha bestått av lån, inte bidrag..
"Finlands statsminister Sanna Marin fortsätter försvara den coronakompromiss som EU-ledarna nådde under det senaste toppmötet i Bryssel. Enligt henne klarade sig Finland bättre än den snåla kvartetten som består av Sverige, Danmark, Nederländerna och Österrike."---
#41ff Och att utrikesminister Ann Linde är sur på grannarna, det har vi ju hört tidigare.
"Utrikesminister Ann Linde, S, tror att coronakrisen kan skada relationen mellan de nordiska länderna. Framför allt i gränsregionerna."---
– I flera regioner har man samarbetat sedan 1950-talet – helt plötsligt blir det rivalitet och hårda känslor mellan folk där det inte varit några gränser överhuvud taget. Det kan jag känna en genuin oro för hur det kommer att påverkas, säger Ann Linde till DN.
Hon är orolig att ”det har skapats sår”.
Som exempel nämner Ann Linde Öresundsregionen, Haparanda-Torneå och Värmland-Norge, där man har arbetspendling, hälsosamarbeten och affärsverksamheter.
– Och så plötsligt från en dag till en annan så klipps det. Den här osäkerheten och att det nästan blivit en landskampsstämning om det här viruset. Jag kan vara orolig för hur länge vi kommer att ha kvar de här såren, säger hon till DN."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ann-lindes-oro-samre-relationer-vid-gransen/
Man får ju känslan av att Sverige nu "får på moppo" inte bara för coronautfallet, utan även för sitt allmänna högmod, sin misslyckade asylpolitik och sitt havererade kriminalitetsbekämpande.
Kaxigt av Finland samtidigt som dom har en tuff ekonomisk situation.
#46 Ja, i grund och botten sitter väl alla vid samma bord? Vissa av oss äldre kanske har turen att ha hunnit lämna sällskapet innan notan ligger på bordet…
Ja Finland vill slösa mer än vad dom har råd med
41ff Hur mycket nordbor är vi?
"Sedan pandemin bröt ut har Sveriges coronastrategi varit kraftigt ifrågasatt i Norge.
Nu har norska NRK pratat med en svensk kvinna som mötts av ilskna kommentarer och påhopp på grund av att hon bor i befinner sig i Norge.
– Jag blev utskälld och fick höra att jag inte fick befinna mig i Norge då gränsen var stängd, säger hon till NRK.
Kvinnan, som valt att vara anonym av hänsyn till sina barn, har bott i Norge tillsammans med sin man i flera år och deras barn är födda i landet.
Enligt kvinnan är det många som tror att hon som svensk inte kan anpassa sig till Norges restriktioner.
– Vi utsätts av någon typ av moralpoliser som uppenbarligen inte tror vi kan sätta oss in i norska regler, säger hon till NRK."---
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-mamman-utsatts-for-moralpoliser-i-norge/
https://www.nrk.no/sorlandet/fortvilet-mor_-_-de-holder-avstand-til-svensken-1.15129043
Som det heter i en gammal norsk låt: "Jag är inte sjuk, jag är bara svensk".
#49 Oh, motsättningarna är större än vad svensken vill tro/önskar.
#50 Ja, det är nog bara resultatet att lång och varaktig söndring som tar sig tydligare uttryck. Men det är tråkigt om det går ut över enskilda personer och inte de som bär den egentliga skulden.
Samma ton som i Finland.
#51 Som Skåning har jag av naturliga skäl haft kontakt med våra "bröder & systrar" på andra sidan sundet. Inte bara privat utan även genom jobbet. Det är ofta jag får gliringar och höra vad de anser om Sverige och svensken. Det sedan många år tillbaka.
#53 Har också lagt märke till att väldigt många danskar avskyr svenskar. Ändå strömmar de hit i stora mängder på semester och för att shoppa. Blev väldigt förvånad över hur hatiska vissa danskar var mot mig, trots att de varken kände mig eller ens hade träffat mig - och det var runt 20 år sedan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#54 Det stämmer. Jag har varit på kundbesök där de (kunderna) öppet deklarerat vad de tycker om Sverige och svenskarna. Ganska hårda ord emellanåt.
#55 Ja, de brukade ju säga "håll Danmark rent, följ en svensk till färjan". Åtminstone innan bron byggdes. Nu gäller den uppmaningen väl bara trakterna kring Helsingör, trots att de längtar efter de svenska kunderna där.
Sannolikt fnissas det en del i korridorerna i Bryssel över Sveriges statsminister, som på hemmaplan målar upp den svenska närvaron i EU som ett slags härnadståg mot de som vill oss illa, medan man väl på plats tassar runt och försöker gagna sin dolda agenda.
”Vi räknas som en stormakt i klimatomställning,” sa statsministern småleende till riksdagens EU-nämnd innan han åkte till Bryssel med löfte att vara tuff."---
"Tyvärr faller statsministern och hans regeringskolleger ständigt för frestelsen att inför riksdagen och svenska medier, utmåla EU till något som Sverige ska vinna över.
Just idén att vi är klimatbäst råkar vi dessutom älska."---
"Målet är heller inte att Sverige ska ”vinna” i Bryssel. Målet är att hela EU ska röra sig framåt. Därför blir Löfvens och andra ministrars förkärlek för helgonglorian så missvisande.
EU är inte vår motståndare utan vår hemmabana. De andra EU-länderna är inte motspelare utan våra medspelare. Det vet Stefan Löfven mycket väl och han skulle aldrig säga något om stormakt inför dem.
Hans hjältespel inför hemmapubliken rör tyvärr till svenskarnas förståelse för hur spelet går till."---
https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/sveriges-helgongloria-hamnar-pa-sned-i-eu/
Så för att återknyta till rubriken - hur mycket europé är Stefan Löfven?
#49 Stämningen "grannar emellan" kärvar rejält, och ju längre pandemin varar, desto mer tydlig blir sprickan.
"Relationen mellan norrmän och svenskar har satts på hårt prov under coronapandemin, enligt en sammanställning från länsstyrelsen Värmland som NWT har tagit del av.
Svenskar som korsar gränsen känner sig mobbade av norrmännen. Anledningen är ”fördomen att svenskar kommer med covid-19 över gränsen”, står det i rapporten.
Tanja Ekegren är stabschef för krisorganisation på länsstyrelsen säger till NWT att Norges ”fram- och tillbaka-agerande” har en negativ inverkan."---
https://www.expressen.se/gt/svenska-granspendlare-mobbas-nar-de-ar-i-norge/
#49 (#58) Apropå "coronans moralpoliser" i Norge. Norrmän lever inte annorlunda än svenskarna under pandemin, skillnaden är det norska övervakningssamhället skriver den norska författaren Sara Smith Ogunbona, bosatt i Sverige, efter ett nödvändigt besök i hemlandet.
"Problemet var bara att jag hade läst nyheter om norrmän som blivit bötfällda för att de brutit mot karantänplikten. En fick böter på 15 000 norska kronor, en 20 000, någon fick till och med 40 000. De hade blivit anmälda till polisen, angivna av någon i deras närhet, kanske till och med av vänner och familj. Och googlade man “brott mot karantänreglerna” kom en direktlänk upp, “Anmäl” stod det. Civilkurage och angiveri är nämligen också en del av dugnadsandan. Det vet alla som har försökt slippa undan gårdsstädningen och mött grannen i trappan dagen efter.
Jag började få sms från den norska hälsomyndigheten med upplysningar om ökad smitta i flera regioner i Sverige. Det var uppenbart att de visste var jag var. Kanske visste de till och med att jag planerade en resa hem.
Jag åkte till Oslo och väntade de obligatoriska tio dagarna i karantän. Men till och med efter att detta höll jag mig undan folksamlingar."---
"Jag var rädd för att bli corona-cancelled. Men ju mer jag rörde mig ute på Oslos gator blev det tydligt att Norge, utan att erkänna det, hade anslutit sig till den svenska modellen.---
"Jag önskar att jag hade kunnat resa hem och triumferande hävda att Norge vunnit landskampen i pandemi. Men faktum är, att även om den norska regeringen har infört mer omfattande åtgärder än den svenska och dödstalen är lägre, så är inte gemene norrman mer försiktig, hygienisk eller solidarisk än svensken. Det var alltså inte dugnad vi var bäst på, utan statlig kontroll.
https://www.gp.se/kultur/kultur/angiveriet-och-n%C3%A4thatet-i-corona-norge-1.36002197
- Redigerat 2020-10-25 11:59 av [Göstage]
Håkan Boström i GP om lärdomar från "det amerikanska tillståndet":
"För Europas del finns det två lärdomar att dra av den amerikanska utvecklingen. För det första att en stor federation, med flera hundra miljoner invånare, är svår att hålla ihop på demokratisk väg ens om invånarna delar historia och språk. Regionala, sociala och kulturella skillnader måste respekteras. För det andra att Europa måste vara beredd att ta större eget ansvar för säkerhetspolitik, handel och militärt försvar. Helt enkelt: Samarbeta om de hårda frågorna men försök inte pracka på alla samma värderingar och identitet."
https://www.gp.se/ledare/ingen-v%C3%A4g-tillbaka-f%C3%B6r-usa-1.36604048
500 år efter Stockholms blodbad förespråkar Kajsa Dovstad på GP:s ledarsida en nordisk federation.
"I dag vacklar dock både det europeiska och internationella samarbetet. Brexit visade att en tajt grupp inte kan bli hur stor som helst, till slut spricker familjelyckan. Fördjupad nordisk samverkan är däremot både rimlig och eftersträvansvärd.
Särskilt i Sveriges fall. Dansk brottsbekämpning, norsk smittspårning och finländsk skola innebär klara förbättringar från nuvarande svenska tillstånd. Norden definieras ibland skämtsamt som en samling länder med ett komplicerat förhållande till Sverige. Länge har Sverige varit storebror, men då både corona och gängkriminella sprids över gränserna ses vi allt mer som ett varnande exempel snarare än en förebild. Likväl har våra grannländer också mycket att vinna på en nordisk union. Ett förenat Norden skulle vara världens tionde största ekonomi och bli en världspolitisk maktfaktor."---
https://www.gp.se/ledare/g%C3%B6r-sverige-danskt-igen-1.36714437
Dessvärre är nog det svenska förhandlingsläget rätt svagt i dagens läge…
Var det EU-medlemskapet som tryggade vaccintillgången mot covid-19 för Sverige? Expressens Ylva Nilsson skriver.
”Sverige kan inte vara bankomaten i EU”. skriver SD-politikerna Jessica Stegrud och Martin Kinnunen på SvD-debatt.
"För någonstans måste det bli ett stopp. De akuta reformerna som behövs i Sverige är oräkneliga, liksom behovet av sanering av statsfinanserna hos de ständigt återkommande mottagarländerna. Det är sant att åsikterna om EU går isär, men på den här punkten borde vi kunna enas. Sverige kan inte fortsätta vara bankomaten i EU."
#62 EU:s insats är kanske något mer ifrågasatt idag?
Till skillnad från i andra medlemsländer har inte stödet för EU ökat i Sverige under pandemin.
"Mätning: Brottslighet och terrorism den viktigaste EU-frågan för svenskarna"---
#39 Var och en är sig själv närmast - vem trodde annat? Svar: Sveriges regering.
"I utrikesdeklarationen heter det: ”Sverige kommer inte att förhålla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp skulle drabba ett annat EU-land eller ett nordiskt land. Vi förväntar oss att dessa länder agerar på samma sätt om Sverige drabbas.”
Som visats under pandemin väger svenska förväntningar lätt i händelse av kris. I verkligheten agerar stater själviskt. Gränser stängs. Leveranser av förnödenheter stoppas. Eget intresse går före. Att bygga svensk säkerhet på att ”vi förväntar oss” att andra länder inte ska förhålla sig passiva om vi utsätts för en prövning är naivt.---
#62 #64 EU, klippa du som brast?
"2020 var året då illusionen om internationell solidaritet fick sig en törn. Inte ens EU, centralpunkten i Sveriges utrikespolitik, bestod provet.
Linde noterade EU:s arbete med att köpa vaccin till fattiga länder som en framgång. Vi andra har snarare med skräck sett hur EU har sjabblat med vaccineringen av den egna befolkningen. Fundamentet för svenskt internationellt samarbete har alltså visat sig vara oroväckande bräckligt. Det borde leda till självrannsakan på Utrikesdepartementet, och handlingsplaner snarare än skryt."---
#62 ff Missnöjet bland medlemsländerna med EU:s vaccineringsstrategi är stort.
Ett svenskt godkännande av EU:s återhämtningsfond kan bli en inhemsk stridsfråga.
#70 SD vill inte se svenskt bidragande till återhämtningsfonden.
Idag skall riksdagen rösta om EU:s coronafond. KD planerar lägga ner sina röster, men deras ungdomsförbund är emot förslaget.
- Redigerat 2021-03-24 07:42 av [Göstage]
Malcom Kyeune, krönikör på Dagens Samhälle, beklagar att det svenska beslutet om stöd till återhämtningsfonden inte föregåtts av en större debatt, inte bara om fonden, utan om EU-samarbetet överhuvudtaget.
"I dagarna är det tänkt att Sverige ska börja bidra med sitt stöd till EU:s så kallade återhämtningsfond. Enbart två partier – Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna – har motsatt sig att Sverige ska vara en del av detta projekt, vars nota på över hundra miljarder kronor lovar att bli tämligen saftig för Sveriges del.
Det är på många sätt synd att det här initiativet inte föregåtts av en mer seriös debatt om vad för sorts projekt EU är i dag och vart unionen är på väg."---
"Coronafonden kommer inte att lösa de djupa strukturella problemen som eurosamarbetet dras med, och det kommer antagligen inte att göra särskilt mycket för att uppfylla sitt officiella syfte heller. Man måste således fråga sig: hur stark är egentligen denna Europeiska union? Är inte det värt att diskutera?"
Det föreslås från en del håll att Sverige borde gå med i eurosamarbetet, men det anser Karin Pihl på GP vara en dålig idé.
"Om Sverige går med i eurosamarbetet kommer vi att tvingas vara med och skuldsanera andra länders ekonomier vid en eventuell kris. Det skulle inte göra svenskar mer positivt inställda till EU-samarbetet. Redan i dag omfördelas stora summor mellan Nordeuropa och Sydeuropa via den så kallade coronafonden.
Sverige bör inte ge upp kronan. Vad som däremot behövs är en diskussion om vilken attityd Sverige ska ha gentemot Bryssel. Den svenska inställningen som så gott som alla partier, Liberalerna undantaget, delar, är att EU ska fokusera på kärnuppgifterna. Resten – socialpolitik, arbetsmarknadspolitik, finanspolitik – ska medlemsstaterna sköta. Men så är det inte i dag. EU tar sig an allt fler områden och den svenska regeringen viker ner sig, gång på gång.
Här har vi en debatt som verkligen borde föras i Sverige."
Frankrike har tagit över det roterande ordförandeskapet i EU, och då väljer man att sätta sitt eget land före EU på ett sätt som nog få andra länder hade valt/vågat göra.
- Redigerat 2022-03-01 10:19 av [Göstage]
"Det var inte detta EU som svenskarna folkomröstade om 1994. Men i februari 2022 är det detta EU vi har fått. I en omvärld där Kina växer sig starkt, Ryssland under Putin är krigiskt och där en ny president ska väljas i USA 2024 är det kanske också detta EU vi får vänja oss vid att vara tills vidare", konstaterar Pia Gripenberg i DN efter krigsutbrottet i Ukraina.
- Redigerat 2022-03-01 10:21 av [Göstage]
”Visa att ni är européer och att ni är på vår sida,” uppmanade via länk Volodymyr Zelenskyj EU-parlamentet idag. "Ukrainska medborgare förlorar livet för alla européers skull just nu”, förklarade han.
- Redigerat 2022-03-01 14:07 av [Göstage]
Det kommunala självstyret begränsas av EU-direktiv och "det är i dag svårt att hitta en verksamhet som inte påverkas av unionens beslut", konstaterar Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet i en betalartikel i Altinget.
"Mellan 2020–2023 har EU infört regler som berör nästan samtliga kommunala och regionala verksamhetsområden. Påverkan från unionen innebär en långtgående begränsning av det kommunala självstyret", säger Lundin.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Egen tråd om EU-valet 2024 öppnad. Finns här.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
2025 Kommer den nya amerikanska administrationens isolationistiska politik medföra att den europeiska identiteten får ett uppsving?
#81 Tveksamt. Har personligen svårt att se någon europeisk identitet.
"Den kontinentala motkraften mot USA och Ryssland är en politisk nödvändighet. Men den kan inte ensam utgöra fundamentet för en långvarig europeisk framtid. För något sådant krävs det mer", skriver Olof Bärtås på Expressen kultur.
#83 Det räcker med en rundresa för att inse att jag inte har så mkt gemensamt, när det kommer till kritan.
#84 Åtminstone fram till nu har väl olikheterna varit en tjusning, bara ett fåtal har åkt till chartermål med förhoppningen att få svenskt kaffe på grisfesten. Hoppas att vi fortsätter att vara olika men tar bättre tillvara på det vi har gemensamt.
#85 Så är det, men ska vi göra något konkret gemensamt - då är olikheterna inte lika charmiga.