brottslighet

Skjutningarna i Sverige- 3

2019-12-09 07:39 #0 av: Jimmy.L

Fortsättning från förra tråden om skjutningar i Sverige.

https://debatt.ifokus.se/discussions/5cc3d0f6ce12c457940016c5-skjutningarna-i-sverige-2

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-09 08:24 #1 av: VSK

Är det tredje skottlossningen här på kort tid. Har tappat räkningen totalt då det är saker som sker mer eller mindre dagligen. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-12-09 10:24 #2 av: Göstage

"Skottlossningar och knivskärningar orsakar blodbrist", meddelar blodcentralen i Västerås. Inplanerade operationer riskerar att ställas in.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-09 10:59 #3 av: VSK

Det värsta är ju att det är de kriminella som får vården och inte de normala människorna. 

Vanligt skötsamt folk som skall opereras eller är i akut behov av vård får snällt vänta på sin tur. 

Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-12-09 11:09 #4 av: Göstage

#3 Precis!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-09 21:05 #5 av: Göstage

En allvarligt skadad person med vad som förmodas är skottskada/-or har inkommit till ett icke namngivet sjukhus i Stockholm.  Polisen utreder det som mordförsök, men vet inte i nuläget var händelsen inträffat.

Källa

Anmäl
2019-12-10 07:19 #6 av: Jimmy.L

Operation Rimfrost verkar inte imponera på dom kriminella.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-10 09:44 #7 av: Göstage

Tysk polis på studiebesök i Sverige blir bestörta över vapentillgången och skjutningarna i den undre världen. 

"I andra länder, som Tyskland, finns självfallet tungt gängkriminella som hamnar i revirstrider. Men dödsskjutningar av det slag som sker på svenska gator är något som skrämmer även luttrade tyska poliser.
– Herregud, de har inte bara skjutvapen utan de använder dem också, säger en polisinspektör i Essen till Svenska Dagbladet. 

Att ungdomar springer omkring med automatvapen och skjuter ihjäl varandra är chockerande för tyska Essens polischef Frank Richter. Han har sett det mesta i grov brottsväg men säger att den typen av extremt våld är extremt ovanligt i Tyskland.
Dödligt skjutvapenvåld var 2017 dubbelt så högt i Sverige som i Tyskland. Att 23 personer blev skjutna till döds på ett halvår i Sverige, är enligt en av poliserna från Essens specialenhet ”ruggigt”.---

https://samtiden.nu/2019/12/utlandsk-polis-chockas-av-det-grova-valdet-i-sverige/

Anmäl
2019-12-10 09:50 #8 av: Jimmy.L

Alla andra ser problemen i Sverige utom dom goda.

Anmäl
2019-12-12 07:06 #9 av: Jimmy.L

En person har skjutits under natten mot torsdag. – I nuläget har vi ingen frihetsberövad, men vi har en insats i Sundsvall med flertalet patruller, säger Cesar Saliba vid polisen. En boende i området berättar för Aftonbladet att det hördes minst tre skott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9LWep/man-skjuten-i-sundsvall

Anmäl
2019-12-12 08:10 #10 av: Göstage

#9 Den skjutne i Sundsvall avled av sina skador.

https://www.expressen.se/nyheter/grovt-valdsbrott-i-bostadsomrade/

Anmäl
2019-12-12 08:12 #11 av: Jimmy.L

Hur många döda är vi uppe i?

Anmäl
2019-12-12 08:17 #12 av: Göstage

#11 Högst preliminärt var den skjutne i Segevång för en vecka sedan det trettiofemte offret, men då vet jag inte om de två som sköts i Danmark av andra svenska gängkriminella är medräknade.

Gissar att den tidigare prognosen på 40 innan året är slut besannas.

Anmäl
2019-12-12 08:24 #13 av: Jimmy.L

35 döda så här långt en minskning från förra året. Men ändå allvarligt.

Anmäl
2019-12-12 08:30 #14 av: Göstage

Förhoppningsvis beror det kanske på att åtminstone några av fjolårsskyttarna har hamnat bakom galler på grund av mord eller annan anledning. Men nyrekryteringen pågår ju hela tiden. 

Efter hand som de fängslade kommer ut kan vi dessutom räkna med hämndskjutningar, och den vendettan kan ligga åratal framåt. En av de skjutna i Norrköping var ju nyligen frigiven.

Anmäl
2019-12-12 08:32 #15 av: Jimmy.L

#14 Som en hamsterhjul i rullning.

Anmäl
2019-12-12 09:43 #16 av: Rovfisk

Dödsskjutning i Nacksta inatt :( 

Ena sonen bor där, så jag var jäkligt snabb och ringa honom , snacka om panik jag fic.

Mannen fördes med ambulans till sjukhuset, men avled sedan av sina skador. Ingen gripen, men 3 män sågs springa från platsen direkt efter skjutningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9LWep/man-skjuten-i-sundsvall?fbclid=IwAR1Ft_FSuIpbFa5dnFLoxRLKs4XcVXb62PmT3hKufEpNK4U31kN7Skp1ciM

*Sajtvärd på Akvariefisk,,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2019-12-12 09:45 #17 av: Jimmy.L

#16 Tänkte på dig när jag läste om det i morse.

Anmäl
2019-12-12 09:51 #18 av: Rovfisk

Jag fick panik, eftersom mannen som blev skjuten var född -91, min son är född -92 ...och jag tänkte att de kanske hade fel på födelseåret.

Jag fick tag på sonen, tack och lov. Bad honom att flytta därifrån, han funderade på det själv också efter nattens skjutningar. Det var i  porten bredvid hans det sköts.

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2019-12-12 13:06 #19 av: Jimmy.L

Minst tre personer är gripna misstänkta för inblandning i dödsskjutningen i Nacksta i Sundsvall natten till torsdag.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7365994

Anmäl
2019-12-12 14:55 #20 av: Jimmy.L

Två personer med misstänkta skottskador i Hässleholm har förts med ambulans till sjukhus. Platsen är just nu avspärrad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tva-personer-med-skottskador-till-sjukhus-i-hassleholm

Anmäl
2019-12-13 09:04 #21 av: VSK

Har varit inaktiv ett par dagar på ifokus och i den här tråden fick man skrolla. 

Anmäl
2019-12-13 09:12 #22 av: Göstage

#21 Ja, det händer mycket, och det händer snabbt.

Anmäl
2019-12-13 19:37 #23 av: Göstage

Ännu en skjutning i Västerås, där två personer förts till sjukhus, varav åtminstone en med skottskador.

https://www.expressen.se/nyheter/en-skadad-i-skjutning-i-vasteras/

Anmäl
2019-12-13 20:32 #24 av: Jimmy.L

Tar det aldrig slut.

Anmäl
2019-12-14 06:31 #25 av: Jimmy.L

En lägenhet i Kvarngärdet i Uppsala besköts under fredagskvällen. Enligt polisen ska skott ha gått igenom ett fönster. En förundersökning om mordförsök och grovt vapenbrott är inledd – och polisen söker efter en eller flera gärningspersoner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skottlossning-mot-lagenhet-i-uppsala-1

Anmäl
2019-12-14 11:06 #26 av: Rovfisk

#19 Allt som allt är 6 personer anhållna för mordmisstanke för tre olika mord i Sundsvall senaste 2 veckorna Ledsen men det är "bara" en skjutning.

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2019-12-16 03:29 #27 av: Göstage

Två män skjutna i Stenhagen i Uppsala vid 23.30-tiden igår och är förda till sjukhus med allvarliga skador. Ingen gripen.

Källa.

Anmäl
2019-12-16 06:59 #28 av: Jimmy.L

#25 En av dom avled.

Anmäl
2019-12-17 17:21 #29 av: Göstage

Förbättrad statistik i Göteborg kring skjutningarna, men polischefen törs inte utlova någon varaktighet i minskande antal skjutningar.

"Under året har polisregion Väst, Halland och Västra Götaland, haft 41 bekräftade skottlossningar.
För 2018 var den siffran 60.
Erik Nord, polischef för polisområde Storgöteborg, tycker att det är bra att skjutningarna sett över en längre period minskar, men vill poängtera att det snabbt kan blossa upp och bli ytterligare skjutningar.

– Det är förhållandevis bra siffror jämfört med hur det sett ut tidigare, säger han."--- 

"Under året har det varit åtta mord i det polisområde som kallas Storgöteborg, där ett varit med skjutvapen.

Flera av årets mordfall har i stället varit med kniv som vapen."---

https://www.expressen.se/gt/polischefen-om-arets-skjutningar-och-mord/

Anmäl
2019-12-18 10:04 #30 av: Göstage

Samtidigt som polis från Mellansverige förstärker Malmöpolisen så behöver man själva hjälp:

"Nu toppar Uppsala statistiken bland skjutningar i landet och hittills i år har staden gått om Malmö i antal skottlossningar per 100 000 invånare. Även antalet dödade i gänguppgörelser har ökat dramatiskt i Uppsala den senaste tiden. Polisen står handfallen inför utvecklingen och höll i november en presskonferens om de många skjutningarna hittills i år. Då var det 28 skjutningar. Regionpolischef Carin Götblad berättade hur skjutningarna tycks fortsätta trots det idoga arbete de gör för att motverka det."---

Kenneth Ågren, chef för Polisens avdelning för grova brott i Uppsala:

"– Det är oerhört frustrerande och jag undrar hur vi ska få stopp på det. Vad händer med vårt fina Sverige? Det är som fästingarna och vildsvinen, de breder ut sig norrut. Malmö har varit hårt drabbat länge. Där har vi närheten till kontinenten med Öresundsbron och inflödet av smuggelvapen med mera. Men nu ser vi hur stad efter stad uppåt i landet drabbas. Vi ser samma problem i Linköping, Norrköping och Örebro. Men städerna ovanför Gävle är ännu förskonade, säger Kenneth Ågren."---

https://www.fplus.se/malmo-inte-langre-farligast-i-sverige-har-skjuts-det-mest/a/9vLzLr

Det må vara Kenneth förlåtet om han missat Luleå och Sundsvall.

Anmäl
2019-12-19 07:34 #31 av: Jimmy.L

En lägenhet i Gustavslund i Helsingborg har blivit beskjuten med flera skott. Skottlossningen ska ha inträffat klockan 03.49. Enligt polisens befann sig flera personer i lägenheten, men ingen är allvarligt skadad och ingen ska ha behövt uppsöka sjukhus.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/lagenhet-beskjuten-i-helsingborg

Anmäl
2019-12-19 09:42 #32 av: Göstage

Johan Westerholm skriver på Ledarsidorna att det var BRÅ som i praktiken stoppade en planerad insats av typen Operation Rimfrost 2015 genom en felaktig prognos om antalet skjutningar. Idag är Rimfrost för sent tillkommen och dömd att misslyckas, anser Westerholm.

"Men av rapporten (MSB 2015) framgår även hur beroende andra myndigheter och organisationer är av Brottsförebyggande rådets, BRÅ, rapporter för sin samhällsplanering. Som till exempel skjutningar. Den rapport som BRÅ presenterade med slutsatsen att antalet skjutningar sjönk visade sig inte stämma, tvärtom ökade antalet skjutningar och skottskador när sjukvårdens statistik tolkats mer korrekt i efterhand vilket gjorde att de politiska och administrativa system och funktioner som hade att planera för resurser och eventuella preventiva åtgärder fick sämre förutsättningar.

I rapporten framgår att polisen 2015 började försöka skapa sig en bild av hur en nationell insats, som Rimfrost, skulle kunna utformas och vilka samhällsaktörer som skulle kunna vara relevanta att samverka med. Men sedan kom både BRÅ rapporter och studier samt verkligheten emellan.
Dagens situation tydliggör BRÅ ställning nästan övertydligt i samhällsplaneringen. Forskningen är systemkritisk och påverkar inte bara polisen och de rättsvårdande funktionerna. Minst lika mycket påverkar det annan samhällsplanering."---

"Operation Rimfrost är, i nuvarande utformning, dömd att misslyckas. Det saknas resurser för att Rimfrost skall kunna vara närvarande i flera delar av landet samtidigt. Detta i kombination med att flera andra myndigheter haft ett helt eller delvis missvisande beslutsunderlag i form av bland annat BRÅ forskning där det idag avslöjats flera exempel på hur statistik och annan källdata använts på ett felaktigt sätt i syfte att skapa en ljusare bild än den faktiska."

https://ledarsidorna.se/2019/12/darfor-ar-operation-rimfrost-domd-att-misslyckas/

Anmäl
2019-12-20 00:43 #33 av: Göstage

Skottskadad man påträffad i Eriksberg, Uppsala, under torsdagskvällen.

https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-valdsbrott-i-uppsala/

Även i Gamlegården, Kristianstad har en skottskadad person påträffats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nJ9bA/person-hittad-med-skottskador--tva-garningsman-jagas

Anmäl
2019-12-20 07:14 #34 av: Göstage

Den skjutne i Kristianstad har avlidit. Två personer efterspanas där.

Offret i Uppsala är inte livshotande skadad. Fyra personer har gripits för mordförsök.

Anmäl
2019-12-20 07:21 #35 av: Jimmy.L

37 Döda når dom 40-sträcket innan nyår?

Anmäl
2019-12-20 07:30 #36 av: Göstage

Sannolikt.

Anmäl
2019-12-20 18:06 #37 av: Göstage

#35 Rapport uppger 39 dödsskjutningar i år, förmodligen då inklusive de två gängmedlemmar från Stockholm  som sköts i Danmark men av svenska skyttar.

Anmäl
2019-12-20 21:11 #38 av: Jimmy.L

#37 Då följer vi det.

Anmäl
2019-12-22 08:05 #39 av: Jimmy.L

En man hittades skjuten i benet i Helsingborg strax efter klockan fyra på morgonen, skriver polisen på sin hemsida.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/man-till-sjukhus-efter-skottlossning-i-helsingborg

Anmäl
2019-12-25 07:15 #40 av: Jimmy.L

Tre personer har förts till sjukhus efter en skottlossning i Norsborg natten till onsdagen. – Det är två skottskadade personer, säger Richard Tegnér, stationsbefäl vid polisen i Södertörn.

https://www.expressen.se/nyheter/flera-till-sjukhus-efter-skottlossning/

Anmäl
2019-12-27 07:08 #41 av: Jimmy.L

En person har förts till sjukhus i ambulans efter att ha blivit skjuten i huvudet, utomhus i Jordbro. Polisen har inlett en förundersökning om försök till mord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-mordforsok-i-jordbro-person-skjuten-i-huvudet

Anmäl
2019-12-27 07:09 #42 av: Göstage

Även om det återstår några dagar av 2019 börjar det bli dags att summera "skjutningsåret", åtminstone för storstäderna, och som tidigare konstaterats har dödsskjutningarna i Göteborg varit betydligt färre i jämförelse.

"Över 40 skjutningar, 12 skadade och 1 död är facit i Göteborg när antalet skjutningar summeras i december. Det är betydligt bättre jämfört med året innan då elva dödades och mer än dubbelt så många skadades i 60 olika skjutningar.

I Stockholm har 15 personer dödats i över 80 skjutningar. Region Syd räknar in 10 döda i 65 skjutningar fram till mitten av december enligt siffror från polisen.

Siffrorna varierar mellan åren, och årets låga notering förklaras delvis av att flera ledande personer i gängkonflikterna är döda eller sitter i fängelse."---

Källa

Anmäl
2019-12-27 07:15 #43 av: Göstage

#42 Lite OT: det som oroar med Göteborg och som man bara kan hoppas polisen har koll på är att den generation som tidigare ägnade sig åt att etablera sig i gängen genom att skjuta på andra nu istället verkar gå över till  åt personrån i gäng, i regel knivbeväpnade. Om det innebär att våldet nu börjat riktas mot allmänheten kan det snabbt eskalera och vara inledning på en ny fas av våldsamheter.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLOPaX/fornedrar-ranoffer-for-att-hoja-sin-status

Edit.

Anmäl
2019-12-27 07:18 #44 av: Jimmy.L

#43 Ja man får hoppas att polisen har koll på det.

Anmäl
2019-12-28 08:40 #45 av: Göstage

#42ff Håkan Boström på GP:s ledarsida tangerar samma tänkande om dagsläget med skjutningarna i Göteborg och "överflyttningen" till gatunivå i ungdomsrekryteringen.

"Polisen framhåller förstås att deras arbete mot den organiserade brottsligheten varit framgångsrikt, inte minst den lokala polisnärvaron i problemområden. Men ett av huvudskälen till siffrorna är att flera tungt kriminella sitter inne. Värdet av långa fängelsestraff är inte sällan omdiskuterat, men en sak är säker. Att få bort våldsbrottslingarna från gatan ger i sig en trygghetseffekt. Fler är inte de inblandade än att effekten blir omedelbar.

Den positiva slutsatsen är att den grova våldsbrottsligheten går att hantera, eller åtminstone hålla i schack, med punktinsatser och straffskärpningar. Då är det svårare att få bukt med den utbredda ungdomsbrottslighet som ligger till grund för nyrekryteringar till gängen.

Antalet anmälda personrån ser till exempel ut att bli rekordhögt i Göteborg för 2019 med den högsta siffran på fem år (en ökning med minst en tredjedel). Risken att bli rånad är statistiskt sett mycket liten, men vetskapen att det drar runt gäng som rånar ensamma nattvandrare väcker ändå en befogad oro hos allmänheten."---

https://www.gp.se/ledare/våldsbrotten-går-att-komma-tillrätta-med-1.21966942

Den infällda länken har jag lagt dit.

Anmäl
2019-12-29 19:06 #46 av: Jimmy.L

Två personer har skjutits i Biskopsgården i Göteborg. En av dem ska vara död, enligt uppgifter till GP. En stor polisinsats har kallats till platsen. – Vi har inlett en särskild händelse, säger Johan Ljung, vakthavande befäl på polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7QjEJ/en-dod-i-skottlossning--stor-polisinsats

Anmäl
2019-12-29 19:38 #47 av: Göstage

Jaha, då var det slut på friden vad gäller dödsskjutningarna  i Göteborg igen...Ledsen

Anmäl
2019-12-30 10:01 #48 av: Jimmy.L

40 döda så här långt, 10 mindre än jag trodde det skulle bli.

Anmäl
2019-12-30 10:13 #49 av: Göstage

#48 Vad tror du om 2020 då - fler eller färre?

Mitt tips: färre.

Anmäl
2019-12-30 10:56 #50 av: Jimmy.L

#49 Svårt men ser tyvärr ingen förändring gissar på 40 som i år,

Anmäl
2019-12-31 06:38 #51 av: Göstage

En yngre man påträffades under förnatten allvarligt skottskadad  i en bil i Rinkeby. Mannen bar skyddsväst, men skottskadades i huvudet enligt obekräftade uppgifter. Fyra maskerade personer efterspanades i samband med skjutningen.

Källa

Anmäl
2019-12-31 07:10 #52 av: Göstage

#43ff Se denna tråd (OT här).

Anmäl
2019-12-31 10:57 #53 av: Jimmy.L

#51 Mannen avled av sina skador.

Anmäl
2019-12-31 11:19 #54 av: Jimmy.L

42 Döda i år enligt media.

Anmäl
2019-12-31 11:26 #55 av: Jimmy.L

#54 45 döda förra året.

Anmäl
2019-12-31 14:14 #56 av: Göstage

Verkar som om vi tappat räkningen...

Anmäl
2020-01-01 01:22 #57 av: VSK

236 Sprängdåd, 316 Skjutningar och 38 Mord i år.

Vet dock inte när info är ifrån. Nån dag gammal förmodligen. 

Edit: media säger 42. 

Anmäl
2020-01-01 07:10 #58 av: Jimmy.L

42 Döda i skjutningar och över 300 skjutningar man får väl vara glad att dom siktar dåligt.

Anmäl
2020-01-03 09:16 #59 av: Jimmy.L

Polisen larmades om att det hörts smällar i Bårstaområdet i Södertälje natten till fredag. När polisen kommer till platsen hittar man tomhylsor som nu tagits i beslag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/larm-om-skott-i-barsta-tomhylsor-patraffade

Anmäl
2020-01-06 11:20 #60 av: Jimmy.L

Antalet skjutningar i polisregion Stockholm minskade under förra året jämfört med 2018, men samtidigt sköts fler personer ihjäl. Totalt dödades 16 personer i 85 skjutningar i Stockholm under 2019.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/farre-skjutningar-i-stockholm-men-fler-doda

Anmäl
2020-01-06 12:38 #61 av: Göstage

Nu när minsta smågangster bär skottsäker väst siktas det väl direkt på huvudet, med påföljande ökad dödlighet.

Anmäl
2020-01-06 12:40 #62 av: Jimmy.L

#61 Senaste skjutningen skedde i huvudet.

Anmäl
2020-01-07 08:17 #63 av: Göstage

"I hela Sverige dödades 41 personer i samband med skjutningar under 2019, vilket är fyra färre än under 2018. Samtidigt ökade antalet skjutningar från 306 till 320. Men skjutningarna har till viss del flyttat från storstäderna."---

"Mest har det ökat i norra Sverige – från tre skottlossningar 2017 till 28 förra året. Lite mer än en handfull av dem var kopplade till grovt kriminella nätverk, enligt Lars Wahlberg, biträdande polisområdeschef i region Nord.
– Det är en del av den nationella trenden, om än i betydligt mindre omfattning och möjligen något senare än de andra, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/farre-skjutningar-i-stockholm-men-fler-doda

Återstår att se om trenden med en nationellt större spridning på skjutningarna kommer att hålla i sig, och vilka åtgärder Polisen kan tänkas göra åt att bekämpa det.

Uppgifterna om antalet döda vid skjutningar 2019 varierar mellan 41 och 45. Vi får väl de egentliga siffrorna om någon månad, när den officiella statistiken publiceras. 

Anmäl
2020-01-07 17:42 #64 av: Jimmy.L

En man har blivit skjuten i en fastighet i Uppsala på tisdagen. Gärningsmannen flydde från platsen i en bil. Den skjutne mannen har förts till sjukhus med ambulans.

https://www.expressen.se/nyheter/man-skjuten-i-fastighet-i-uppsala/

Anmäl
2020-01-08 12:11 #65 av: Carmarino

Försäkringsbolagen sätter nu in stöten där det känns mest för de kriminella - nämligen i plånboken. En man, med kopplingar till ett kriminellt gäng, begärde ersättning när han blivit skjuten. Han fick nej eftersom han inte hade hjälpt till tillräckligt i polisutredningen. Mannen stämde då försäkringsbolaget. Tingsrätten gav dock försäkringsbolaget rätt och avslog mannens krav.

http://www.news55.se/tt-nyheter/skjuten-hjalpte-inte-polisen-nekas-ersattning/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2020-01-08 12:47 #66 av: Jimmy.L

Bravo.

Anmäl
2020-01-08 13:26 #67 av: Carmarino

#66 Tyvärr kommer det väl att bli överklagande och då vinner han förmodligen. Ledsen

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2020-01-08 14:19 #68 av: Jimmy.L

En person boende i en lägenhet i Uddevalla har under onsdagen upptäckt skotthål i en fönsterruta till lägenheten. Polisen utreder nu misstänkt mordförsök.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7380533

Anmäl
2020-01-09 07:07 #69 av: Jimmy.L

En man har blivit skjuten i Kista i norra Stockholm. Han kom själv in till sjukhus med en skottskada i foten. – Det är i nuläget ingen gripen, säger Andreas Dahlin vid polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRnbXq/ung-man-skjuten-i-stockholm

Anmäl
2020-01-09 07:32 #70 av: Jimmy.L

Någon har beskjutit en lägenhet på Trädgårdsgatan i Landskrona under natten till torsdagen. Personer befann sig i bostaden, men ingen skadades fysiskt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/skottlossning-mot-hus-i-landskrona

Anmäl
2020-01-09 13:45 #71 av: Jimmy.L

Under en videoinspelning med en känd rappare sköts en kvinna. Nu släpper polisen en bild på den person som misstänks ha hållit i vapnet. – Det bästa är om den här personen själv går in och anmäler sig på närmaste polisstation, säger kriminalinspektör Lars Sandgren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vLarE/kvinna-skots-under-videoinspelning--polisen-slapper-bild-pa-misstankt

Anmäl
2020-01-11 07:08 #72 av: Jimmy.L

En man i 40-årsåldern blev i eftermiddags beskjuten när han satt i sin bil på en parkeringsplats i stadsdelen Gårdsten i nordöstra Göteborg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-beskjuten-i-bil-i-goteborg

Anmäl
2020-01-11 21:28 #73 av: Göstage

En person har påträffats skottskadad utomhus i Bredäng vid 20.30-tiden ikväll.

Källa.

Anmäl
2020-01-12 12:30 #74 av: Jimmy.L

Den man som polisen efterlyst, misstänkt för att ha varit med när en kvinna sköts och skottskadade på Ingarö under en musikvideoinspelning, har identifierats.

https://mitti.se/nyheter/misstankt-musikvideo-identifierad/?omrade=varmdo&view=app

Anmäl
2020-01-12 18:46 #75 av: Jimmy.L

En skottlossning inträffade på söndagseftermiddagen i Hammarkullen i Göteborg. Det finns inga uppgifter om att någon träffats – men en förundersökning gällande försök till mord har inletts.

https://www.expressen.se/gt/skottlossning-i-goteborg-misstankt-mordforsok1/

Anmäl
2020-01-13 08:42 #76 av: Jimmy.L

Polisens ambition är att få upp kameror i alla centrum i Skärholmen. Efter det kan det gå fort att också införa den nya tekniken skottdetektorer som redan används i USA.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/polis-vill-ha-skottdetektorer-pa-torg-i-soderort/reptai!54Lk1Cmz9LnZBI8MLvBdw/

Anmäl
2020-01-13 23:13 #77 av: Lona

#75, Jag undrade onekligen över de tre polisbilar med blåljus och ett antal poliser som stod på lokalgatan i går kväll när jag var på väg hem. De kollade varje bil utom min som de vinkade förbi. Förmodligen ser inte en vit, medelålders kvinna i en Berlingo ut att vara inblandad i en skottlossning i Hammarkullen... 😏
(Jag hoppades att polisen hade tagit narkotikahandeln på allvar och att det var därför de var där men så var det ju inte även om skottlossning givetvis inte är bättre.)

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2020-01-14 06:53 #78 av: Jimmy.L

Under natten har en person hittats skjuten i benet i en bil i Sandviken. Personen fick föras till sjukhus men skadorna ska inte vara livshotande. Personen var vaken och talbar när polisen kom till platsen.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e1d43dbc8155d0011e9b190

Anmäl
2020-01-15 00:34 #79 av: Göstage

En person skjuten i Skogås söder om Stockholm under kvällen och förd till sjukhus med allvarliga skador.

Källa

Anmäl
2020-01-17 13:12 #80 av: Rovfisk

Det har varit lungt i och kring Sundsvall de senaste veckorna, men man får lite domedagsstämmning av lugnet före stormen.

Man förväntar sig det värsta när man öppnar tidningen.

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-01-18 06:59 #81 av: Jimmy.L

En man i 25-årsåldern har skjutits i Jordbro söder om Stockholm. Han träffades av flera skott, enligt uppgifter till Aftonbladet. – Vi letar efter gärningspersonen eller gärningspersonerna, säger Per Fahlström vid polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOBR5z/man-skjuten-i-jordbro--stor-polisinsats

Anmäl
2020-01-18 16:38 #82 av: Jimmy.L

Skott har avlossats vid en bensinstation i Fittja, enligt samtal till polisen.

Händelsen inträffade vid 14.30-tiden på lördagen i Fittja i Botkyrka kommun, söder om Stockholm. En person ska ha skjutit mot en annan, varpå alla inblandade lämnade platsen. Ingen skadad person har hittats och ingen misstänkt har gripits.

https://www.expressen.se/nyheter/misstankt-skottlossning-vid-bensinstation/

Anmäl
2020-01-18 17:17 #83 av: Jimmy.L

En person har blivit skjuten på en bensinmack vid Kungens kurva i Stockholm. Polisen är på plats med en stor insats. – Den skottskadade personen satt i en bil, säger Eva Nilsson på polisen i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPWmEl/en-person-skjuten-i-kungens-kurva

Anmäl
2020-01-19 07:12 #84 av: Göstage

#81 #83 Såväl Jordbromannen som den skottskadade mannen i Kungens kurva har avlidit av sina skador enligt Sveriges Radio.

Anmäl
2020-01-19 07:13 #85 av: Jimmy.L

Ja 2 döda i år så här långt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.