brottslighet

Utsatta områden och parallellsamhället-2

2019-12-09 21:51 #0 av: Göstage

Ny tråd, den tidigare finns här.

"Särskilt utsatt område (23)  kännetecknas av en social problematik och kriminell närvaro som lett till en utbredd obenägenhet att delta i rättsprocessen och svårigheter för polisen att fullgöra sitt uppdrag. Läget anses vara akut.

Stockholm/Södertäljeområdet: Alby, Fittja och Hallunda/Norsberg i Botkyrka, Husby, Rinkby/Tensta. Storvreten (Tumba kommun), Ronna/Geneta/Lina (Södertälje).

Göteborgsområdet: Bergsjön, Biskopsgården, Hammarkullen, Hjällbo och Lövgärdet. Tynnered/Grevgården/Opaltorget  (V Frölunda).

Malmöområdet: Nydala/Hermodsdal/Lindängen, Rosengård söder om Amiralsgatan samt Södra Sofielund (Seved).

Övriga landet: Vivalla (Örebro), Gottsunda (Uppsala), Araby (Växjö), Karlslund (Landskrona), Hässleholmen/Hulta och Norrby (Borås) samt Skäggetorp (Linköping).

Utsatt område (30)  är geografiskt avgränsat och karaktäriseras av en låg socioekonomisk status där de kriminella har en inverkan på lokalsamhället. Inverkan är snarare knutet till den sociala kontexten i området än de kriminellas utstuderade vilja att ta makten och kontrollera lokalsamhället. Läget anses allvarligt.

Stockholm/Södertäljeområdet: Bredäng, Hagsätra/Rågsved, Hässelby/Vällingby, Vårberg, Älvsjö/Solberga samt Östberga. Brandbergen och Jordbro (Haninge). Skogås och Vårby (Huddinge), Sångvägen och Termovägen (Järfälla), Edsberg (Sollentuna), Rissne/Hallonbergen (Sundbyberg)  samt Fornhöjden och Hovsjö (Södertälje).

Göteborgsområdet: Hisings Backa, Gårdsten och Rannebergen.

Övriga landet: Bäckby (Västerås), Finnsta (Upplands Bro), Charlottesborg och Gamlegården (Kristianstad). Andersborg (Halmstad), Kronogården/Lextorp (Trollhättan), Fröslunda, Lagersberg, Skiftinge (Eskilstuna). Råslätt (Jönköping), Klockaretorpet och Navestad (Norrköping).

Riskområde (6)  kännetecknas av att det befinner sig i riskzonen att bli ett särskilt utsatt område. Något eller några av de fastställda kriterierna saknas. Läget anses alarmerande.

Tjärna Ängar (Borlänge), Oxhagen/Varberga (Örebro), Tureberg (Sollentuna), Dalhem/Drottninghög/Fredriksberg samt Söder (Helsingborg). Holma/Kroksbäck/Bellevuegården (Malmö).

Källa (uppdaterad)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-09 21:59 #1 av: Göstage

"Från och med årsskiftet kommer nya regler att gälla för asylsökande som önskar ett eget boende.
För att undvika problem med trångboddhet och segregation kommer den som väljer att bosätta sig i socioekonomiskt utsatta områden bli av med sin dagersättning, som för många är den enda inkomstkällan."---

TT

"I följande kommuner har regeringen pekat ut områden med socioekonomiska utmaningar (=problem) utifrån kriterier som arbetslöshet, utbildningsnivå, sysselsättningsgrad och valdeltagande:
Borlänge, Borås, Botkyrka, Eskilstuna, Filipstad, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Huddinge, Järfälla, Jönköping, Karlskrona, Katrineholm, Kristianstad, Landskrona, Linköping, Malmö, Motala, Norrköping, Nyköping, Perstorp, Sandviken, Stockholm, Södertälje, Trollhättan, Uddevalla, Uppsala, Västerås, Växjö, Åstorp och Örebro."

SVT

Den socioekonomiska listan skall alltså inte blandas ihop med polisens lista över utsatta områden (#0).

Asylsökande kan fortfarande bosätta sig i socioekonomiskt listade områden, men då utan att erhålla ekonomiskt stöd. Detta gäller fram till eventuellt uppehållstillstånd, sedan kan de bo kvar och erhålla understöd.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-09 22:05 #2 av: Göstage

Från föregående tråd: oroligheter i Kronogården i Trollhättan i likhet med samma period tidigare år. Såväl igår som i kväll har polisen utsatts för stenkastning och det har avlossats raketer och bangers. Flera bilar har också satts i brand. 

Anmäl
2019-12-10 07:35 #3 av: Jimmy.L

Man snackar om att skolan måste vara mer aktiv för att elever som är på väg mot fel ska få mer stöd men när föräldrar skiter i sina barn hur ska man göra då. Ta i från dom barnen för gott istället. Skulle behövas uppfostringsanstalter för föräldrarna.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-11 08:04 #4 av: Jimmy.L

Stationsområdet i Uppland Väsby har pekats ut som ett otryggt område med misshandel och droghandel. Från och med idag kan kommuninvånarna ringa ett direktnummer till mobila väktare om de upplever otrygghet med personer på någon plats i kommunen. Bevakningscentralen ska då göra en bedömning om väktarna ska åka till platsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/direktnummer-till-vaktare-ska-oka-tryggheten-i-upplands-vasby

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-12 20:41 #5 av: Jimmy.L

Ett flertal personer har skjutit raketer och kastat bangers i stadsdelen Kronogården i Trollhättan. För att få kontroll över situationen pågår en polisinsats under torsdagskvällen. I nuläget har tre personer omhändertagits på platsen. Dessutom ska en anmälan om våld mot tjänsteman upprättas efter att en polis fått en flaska i huvudet. Polisen i fråga ska vara lindrigt skadad.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5df28bf96b7b4c0011614ce7

Anmäl
2019-12-13 20:33 #6 av: Göstage

"En polispatrull har blivit utsatt för stenkastning i Lövgärdet i Göteborg.
Flera personer har omhändertagits och polisen har inlett en förundersökning om våldsamt upplopp."---

https://www.expressen.se/gt/personer-har-kastat-sten-pa-polisen-i-goteborg/

#0 Lövgärdet betecknas som "särskilt utsatt område" av Polisen.

Anmäl
2019-12-14 06:49 #7 av: Göstage

#2ff Upploppen i Trollhättan verkar ha spridit sig till grannstaden Vänersborg, eller om det är samma klientel som ambulerar.

"Polis attackerades av ett 30-tal ungdomar i Vänersborg på fredagskvällen.
– De har skjutit raketer både mot polis och mot bilister, säger Morten Gunneng, vakthavande befäl vid polisen i region Väst.
Fyra personer omhändertogs efter vad som av polis beskrivs som ett våldsamt upplopp."---

https://www.expressen.se/gt/polis-beskots-med-raketer-av-maskerade-ungdomar/

Anmäl
2019-12-14 06:57 #8 av: Jimmy.L

#7 Här behövs fler fritidsgårdar och färre poliser. Kämpar

Anmäl
2019-12-14 07:16 #9 av: Göstage

Japp, poliser som säger upp sig kan bygga fritidsgårdar.

OK, bortsett från ironi - här är ett exempel på "utvecklingen" - så lät det då, och så låter det nu:

2007:

"Trots att alla politiker är överens om att ungdomsvåldet måste bekämpas, satsar kommunerna mindre pengar på ungdomsgårdar än tidigare. Nu varnar polisen för att det kan leda till mer ungdomsvåld."----

2019:

"Stockholmspolisen har nyligen släppt en rapport som kartlägger den organiserade brottsligheten i huvudstadsregionen. Förutom att beskriva de kriminella nätverkens struktur i rapporten slår polisen larm om fritidsgårdar, som länge framställts som ett recept för att lösa problem med hög brottslighet i utanförskapsområden. Enligt polisen används vissa fritidsgårdar för narkotikaförsäljning samt för möten mellan kriminella."---

"Receptet" var kanske inte så bra...

Anmäl
2019-12-14 07:19 #10 av: Jimmy.L

#9 Ja inte löser ungdomsgårdar kriminalitet i utsatta områden. Hårdare straff är mer skrämmande för dessa ligister.

Anmäl
2019-12-14 10:11 #11 av: Göstage

Rikspolischef Anders Thornberg är gäst idag i Ekots lördagsintervju, som även kan  höras senare på SR:s hemsida. Han säger där bland annat att "Operation Rimfrost" kan komma att utvidgas till att omfatta fler områden i landet.

"Operation Rimfrost kan alltså komma att flyttas till Uppsala. Där ligger stadsdelen Gottsunda, som Polisen anser vara en så kallad "särskilt utsatt område", där det finns en stark kriminell närvaro och där Polisen har svårt att göra sitt jobb. Något som rikspolischefen själv såg i veckan när han patrullerade i Gottsunda.

– Jag mötte gäng där som började komma till centrum klockan tre på eftermiddagen, som inte visade respekt för nånting, som uppträdde hänsynslöst.

Hur då?

– De tar över hela centret, de vägrar lyda när Polisen säger till dom. De kommer in med bilar, parkerar på handikapptillstånd, och bryr sig inte om tillsägelser. Man behöver ta i, och då blir det väldigt hotfulla situationer."---

SR

Västerås, Norrköping, Trollhättan, Sundsvall - kommer Rimfrosten att räcka till för alla?

Anmäl
2019-12-14 10:24 #12 av: Göstage

"Under den senaste veckan har det flera kvällar varit oroligt i bostadsområdet Kronogården i Trollhättan.
Nu har det regionala skyddsombudet tagit ett beslut att stoppa väktare och ordningsvakter från att patrullera där under vissa tider på dygnet, skriver Ttela.
– Jag har full förståelse för att vaktbolaget väljer att göra så här, säger Kristina Hedman, säkerhetschef vid Trollhättans stad, till tidningen."---

https://www.expressen.se/gt/vaktare-stoppas-fran-att-patrullera-i-kronogarden/

Fullt förståeligt, och samtidigt en tankeställare för de tjänstemän som i brist på poliser vill sätta in väktare och ordningsvakter i stökiga områden. 

Anmäl
2019-12-14 10:27 #13 av: Hayabusa

#11 Nej, det tror jag inte. Det är en för det svenska samhället ovan situation (jo, det har pågått alldeles för länge) och därför uppstår en inre konflikt. Vi ska ju inte behöva ta i med "hårdare tag" men när en myndig tillrättavisning inte hjälper - vad f-n gör man då? Mer bidrag, fler projekt, fler fritidsgårdar & lokaler? Bevisligen har det inte hjälpt ett skit. Tvärtom.

Anmäl
2019-12-14 10:51 #14 av: Göstage

#13 Man blir kanske mest förvånad över att rikspolischefen blivit indignerad som vilken annan medborgare som helst över hur buset annekterar stadskärnor och jävlas på alla upptänkliga sätt. Det låter nästan som "det hade jag ingen aaaning om!" Har inte någon kollega eller allmänhet  upplyst honom om vad "vanligt folk" möts av  dagligen?  

Anmäl
2019-12-15 06:25 #15 av: Göstage

De västsvenska oroligheterna har spridit sig till Lövgärdet.

"Under lördagskvällen var det stökigt i Lövgärdet i Angered. Vid halv tio-tiden på kvällen kom larm om en brand i närheten av Lövgärdets centrum och senare även en brand i en container. Västtrafik beslutade att ställa in busstrafik efter att bland annat smällare riktade mot bussar."--- 

"Polisen bekräftade att man befann sig på platsen och arbetade med att säkerställa räddningstjänstens arbetsmiljö.
– Det brinner i containrar och det skjuts raketer. Inte mot oss, men mot räddningstjänsten. Så vi är där för att se till att räddningstjänsten kan göra sitt jobb, så får vi se sedan om det eskalerar, sa Johan Ljung."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/stökigt-i-lövgärdet-under-lördagskvällen-1.21578393

Anmäl
2019-12-16 14:09 #16 av: Göstage

Uppsala fortsätter att utgöra en oroshärd, trots storvulna uttalanden från statsminister och andra om att de kriminella skulle jagas ända bort till Berlin. Nu hoppas man att Operation Rimfrost även skall omfatta Uppsala.

"– Vi har ett djupt problematiskt läge i Uppsala och vi har haft det i flera år med ett ökat antal skjutningar och även några fall av bombningar. Det är väldigt oroande, säger han.

– Gottsunda är en bra stadsdel, men det handlar om en grupp kriminella som tagit stadsdelen i besittning. De måste bort härifrån. Det måste vi jobba med. Vi ska inte ha en särskilt utsatt stadsdel i Uppsala."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/tva-skjutna-allvarligt-skadade/

Anmäl
2019-12-16 14:13 #17 av: Jimmy.L

– Gottsunda är en bra stadsdel, men det handlar om en grupp kriminella som tagit stadsdelen i besittning. De måste bort härifrån. Det måste vi jobba med. Vi ska inte ha en särskilt utsatt stadsdel i Uppsala."--- 

Vart ska dom ta vägen undrar jag, utvisning får man ju inte ens nämna.Funderar

Anmäl
2019-12-16 14:20 #18 av: Göstage

#17 Västerås? Får idé

(Ursäkta, VSK!)

Anmäl
2019-12-16 14:24 #19 av: Jimmy.L

#18 Kan man inte dumpa dom hos kompisgänget här på ifokus, Får idé

Anmäl
2019-12-16 14:28 #20 av: Göstage

#19 Skrattar

Anmäl
2019-12-18 16:38 #21 av: Göstage

#2 Fortsatta oroligheter i Kronogården enligt lokaltidningen.

"Hemtjänstpersonal blev attackerad med raketer på Kronogården. Sedan slutade väktarna åka in i området. Nu tvingas kommunen agera.
– Raketer tog i kläderna på en av dem och small nära örat på den andra, säger Fredrik Rydell, på fackförbundet Kommunal."---

TTELA (betalartikel)

Anmäl
2019-12-19 07:26 #22 av: Jimmy.L

När 11-årige Alex varit och köpt pizza i fredags hördes ett ”pang” och han såg några personer springa. Sedan dess är han rädd och vill helst inte gå ut. Nu vill hans pappa att kommunen och fastighetsägaren ökar tryggheten i området.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/familjen-vill-flytta-fran-kvarngardet-efter-30-ar-det-finns-ingen-trygghet-langre

Anmäl
2019-12-19 18:17 #23 av: Göstage

#2ff Den som trodde att det lugnat ner sig i Kronogården sedan Aftonbladet varit där och låtit ungdomarna tala ut (plusartikel) tror dessvärre nog fel.

"I Trollhättan i Kronogården har en man blivit rånad av ett tiotal personer.
Offret har blivit hotat med kniv och blöder från huvudet. Anledningen till rånet ska vara en bilaffär – som gick snett."---

"Den senaste tiden har det varit stora oroligheter i området Kronogården i Trollhättan, där ungdomar bland annat satt bilar i brand och attackerat poliser med smällare.
– Tyvärr är detta normaltillståndet i Kronogården, det är så varje kväll. Det ska inte behöva vara det, men tyvärr är det så, säger Gustafsson.
Ingen person är gripen i nuläget."

https://www.expressen.se/gt/man-ranad-av-tiotal-ungdomar/

Anmäl
2019-12-19 18:30 #24 av: Jimmy.L

Julstämning?

Anmäl
2019-12-19 18:40 #25 av: Göstage

Tror inte det här klientelet firar jul, men de verkar hålla på med något de älskar.

Anmäl
2019-12-19 22:45 #26 av: Hayabusa

Normaltillstånd, var det ja...

Anmäl
2019-12-22 08:41 #27 av: Jimmy.L

Integrationsdebaclet förvånar mig. De invandrare som bor i så kallade utanförskapsområden i dag lever materiellt sett i en välfärd som min generation aldrig fick åtnjuta. För mig har det gått bra i livet fastän lejonparten av min släkt mördats, skriver Salomon Schulman.

https://www.expressen.se/debatt/dagens-invandrare-har-en-valfard-jag-aldrig-fick/

Anmäl
2019-12-22 20:18 #28 av: Göstage

Vid ett tvättstugebråk mellan två kvinnor i Hässleholmen i Borås försökte en av dem knivhugga den andra.
Den attackerande kvinnan misstänks för försök till grov misshandel och olaga hot.

Källa

Anmäl
2019-12-22 20:33 #29 av: Jimmy.L

#28 Livsfarligt att tvätta.

Tycks hända några gånger om året...

Anmäl
2019-12-23 07:05 #30 av: Jimmy.L

Skojbråk, mosade kaffebröd och kundvagnar som stökar till. Exempel på problem i Kallhälls centrum utanför Stockholm där politikerna nu vill sätta in ordningsvakter. Men polisen säger nej – och menar att det nästan inte händer någonting i området. – Vi måste ta varje individs oro och otrygghet på allvar, oavsett om det finns fog för rädslan eller inne, säger Emma Feldman (M), kommunalråd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K32855/politiker-vill-satta-in-ordningsvakter--mot-skojbrak-och-mosad-bulle

Anmäl
2019-12-23 07:19 #31 av: Jimmy.L

Inom ett halvår kommer fler områden i stan kamerabevakas av polisen som vill sätta upp kameror både i bostadsområden och i centrum. – Vi ska göra det vi kan för att man inte ska bli utsatt för brott, säger Tomas Ammer, kommunpolis i Örebro.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fler-bevakningskameror-ska-upp-i-orebro

Anmäl
2019-12-23 09:03 #32 av: Göstage

Viktig reflektion av Johan Westerholm på ledarsidorna (läs hela!):

"Borås stad har låtit ta fram en rapport om tillståndet i stadsdelen Norrby. En rapport som lika gärna hade kunnat handla om Rinkeby, Husby, Tjärna Ängar eller vilket annat särskilt utsatt område som helst i Sverige. Rapporten är att se som facit från kanske främst socialdemokratisk migrations- och integrationspolitik de senaste decennierna. En politik som lett fram till de första förortskalifaten."---

https://ledarsidorna.se/2019/12/norrby-och-brandkarr-de-forsta-forortskalifaten/

Anmäl
2019-12-23 09:45 #33 av: Jimmy.L

#32 Jag förmodar att detta är vad dom på Lika Villkor vill ha. Kräks

Anmäl
2019-12-24 08:30 #34 av: Jimmy.L

Flera boende vid Kvarngärdet i Uppsala ringde polisen under måndagskvällen om att ett tiotal maskerade ungdomar skjutit fyrverkerier.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7374155

Anmäl
2019-12-24 09:01 #35 av: Göstage

#2ff Förhållandevis lugn kväll och natt i Kronogården, men helt lugnt var det förstås inte...

https://www.expressen.se/gt/bilar-och-garagelanga-i-brand-i-kronogarden/

Edit.

Anmäl
2019-12-25 17:59 #36 av: Jimmy.L

En forskargrupp på Ekonomihögskolan i Lund har studerat allmänhetens inställning till övervakningskameror på offentliga platser. Undersökningen visar att allmänheten fortsätter att vara positiv till kameraövervakning. Många upplever att nyttan med bevakningen är större än obehaget som bevakningen kan medföra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/manga-ar-fortsatt-positiva-till-kameraovervakning-pa-offentliga-platser

Anmäl
2019-12-26 08:32 #37 av: Göstage

#32 Länk till Norrbyrapporten.

Anmäl
2019-12-26 12:55 #38 av: gruvel

Läst mindre delar av Norrbyrapporten.  Som tidningen BT,  citerande Peder Englund, skriver "Inget ångestdämpande dokument."

Anmäl
2019-12-26 13:01 #39 av: Jimmy.L

Ingen munter läsning.

Anmäl
2019-12-26 13:29 #40 av: gruvel

#36  Bra att inställningen till kameror undersökts noga. Samtidigt kan man med en titt i backspegeln få lov beklaga att det känns alltmer nödvändigt för trygghet - säkerhet med ökande övervakning - kameror och andra åtgärder.  Men det är nog sådant som  etablissemanget i stort ser som progressiva utvecklingssteg i postmodern anda. 

Längesen förbi är den tid man kunde gå till jobbet utan att låsa ytterdörren.  Man får notera detta som en globaliseringssträvandets pluspoäng.

Anmäl
2019-12-26 13:57 #41 av: Jimmy.L

#40 Jo det ska inte behövas, många gör narr av dom som säger det var bättre förr men man syftar ju på säkerheten och nog kände man sig tryggare då än idag.

Anmäl
2019-12-28 14:33 #42 av: Göstage

#34 Mohamed Omar, som känner Uppsala i allmänhet och Kvarngärdet i synnerhet, skriver att stadsdelen är på väg att utvecklas till ett nytt Gottsunda.

https://detgodasamhallet.com/2019/12/27/mohamed-omar-uppsala-fran-idyllisk-studentstad-till-skjutningarnas-mecka/#more-20793

Anmäl
2020-01-03 18:27 #43 av: Jimmy.L

Vandaler vägrar lämna pensionärerna i Trollhättan i fred. Gång på gång har PRO-föreningen utsatts för skadegörelse – och nu har det skett igen. I dagarna är det totalt 28 rutor som krossats. – Jag vet inte varför de väljer att attackera just oss. Vad har vi gjort mer än att låta människor ha det trevligt? undrar PRO-ordföranden Lars-Ove Blomryd, 73.

https://www.expressen.se/gt/larmet-vandalerna-vagrar-lamna-pensionarerna-i-fred/

Anmäl
2020-01-04 06:59 #44 av: Jimmy.L

I samband med att en väktare skulle gripa en pojke misstänkt för stöld i en butik i Eskilstuna började hans kompisar kasta sten mot väktaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/ungdomar-kastade-sten-mot-vaktare

Anmäl
2020-01-04 08:07 #45 av: Göstage

#43 Kronogården - förstås...Vilar huvudet i handen

Anmäl
2020-01-07 08:38 #46 av: Göstage

#42 Även Gränbyligisterna fortsätter att jobba för en plats för sin stadsdel på Polisens nationella lista över utsatta områden. 

"Det fortsatte att vara stökigt i stadsdelen Gränby i Uppsala även under måndagskvällen. Polisen larmades till området Råbyvägen/Atterbomsgatan efter att larm inkommit om att flera personer avfyrat fyrverkerier mot bilar."---

"Det var andra kvällen i rad som polisen larmades till samma område. Även under söndagskvällen larmades polisen till platsen efter att flera personer skjutit raketer över Råbyvägen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/oroligheterna-i-granby-fortsatte-under-mandagskvallen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.