Vad bör en ny medborgare känna till om Sverige? #2
Frågan om vad som är rimligt att begära av, respektive utlova till, den som vill bli svensk medborgare har diskuterats i föregående tråd, påbörjad i februari 2019 och som kommit upp i 200 inlägg. Fortsättning sker nu här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-08-15 11:29 av Draken
I slutet på föregående tråd uppmärksammades nyheten att det kan bli aktuellt att redan den som kommer som nyanländ kan åläggas att genomgå en obligatorisk "Sverigekurs" på hundra timmar omfattande samhällskunskap, yttrandefrihet, jämställdhet, religionsfrihet, barns rättigheter och rättsstatens principer, något som dock först skall utredas.
- Redigerat 2023-12-12 22:10 av Fornöga
#1 Rimligt, men hur kommer det att mottas? Finns det en vilja att lära sig? Att eventuellt förändras?
#2 Det är förstås individuellt, men nog borde det upplevas som en förmån att få veta mer om landet de kommit till och få kvitto på kunskapen? Men då krävs det mer även av de som skall sköta informationen mot idag.
För den nyanlände som vill och kan söka information finns det ju redan nu källor att tillgå i olika former, det är de andra det är angeläget att nå.
Sedan bör det finnas ytterligare ett trappsteg om man med tiden vill gå vidare och bli svensk medborgare.
#3 Det är sant, men finns inte viljan bland migranterna så kommer det aldrig att fungera.
Dock anser jag att det är viktigt att samhället ger en tydlig signal om vad som gäller, vad som förväntas och vilka nycklarna är för de som vill lyckas.
Så, ett steg i rätt riktning.
Tidigare har det uppenbarligen inte pratats om integration utan istället om strukturell rasism som det stora hindret.
#1: Det låter ju som ett steg i rätt riktning iallafall..
Sen varför dom beh diskutera det mera förstår jag iofs inte..
Om dom införde detta som ett krav för att ens få bo i Sverige. Eller iaf för dom som tänkt bo här en längre tid, eller ännu mer dom som tänkt bosätta sig här.
Så skulle det ju kunna bli bättre för både dom själva och för ev svenskar som dom tex möter på deras jobb..
Sen borde dom ju få göra något slags prov efter avslutad kurs, så dom och andra kan se svart på vitt hur det gick..
Jag kanske har skrivit det här förut, men som ett ex så träffade jag flera undersköterskor när jag låg på sjukhus 2020 som knappt kunde ett ord svenska.
Ok tänkte jag då, jag kan ju prata engelska med dom, men nej dom kunde inte engelska heller??
Det blev ju onödigt jobbigt när man låg på sjukhus, inte orkade röra sig och dessutom inte kunde göra sig förstådd dom gånger när en undersköterska som inte kunde svenska kom in till en..
HUR fick dom ens jobbet som undersköterska…DET förstår jag inte..
Men jag träffade aldrig på en Sjuksköterska eller Läkare som inte var svensk eller som inte kunde svenska..
Så dom som inte är svenskar eller kan svenska språket verkar inte få dom jobben med mer ansvar iaf. (sen finns det säkert undantag, såklart)
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Bra att du tar upp skillnaden mellan att vistas här långvarigt respektive att bli medborgare. Den undervisning som nu utreds gäller alltså för nyanlända.
Jag såg att Expressen hade en ledare igår om vikten av att verkligen kunna tillgodogöra sig gymnasial utbildning på vårt språk. Samma sak bör även gälla förmågan att kunna ta del av information och kommunicera om man vistas här för att försörja sig genom arbete.
Vi har ju haft ett antal tragiskt arbetsplatsolyckor på kort tid, där det visat sig att huvuddelen av de omkomna är av annan nationalitet. Åtminstone i något fall kanske liv kunnat räddas om de drabbade kunnat tillgodogöra sig viktig information från arbetsgivare och arbetskamrater. Vissa kanske kan engelska, men det dagliga språket på ett bygge (eller ett sjukhus) är väl ännu så länge svenska.
- Redigerat 2023-12-16 07:44 av Fornöga
#6: Ja men precis..Vi bor i Sverige så då pratar man ju svenska liksom..(eller i varje fall gör dom flesta det)
Så då borde dom ju VILJA lära sig svenska och speciellt om dom har jobb här..och kanske har bott och jobbat här i många år.
Men dom verkar inte ens vilja lära sig svenska språket, eller om hur vi "lever" i sverige eller om våra traditioner eller liknande..
Jag har inte bara träffat på personal på sjukhus som inte kan svenska utan även på tex Marabou när jag jobbade där så var typ 30% eller mer från finland som bott här och jobbat på Marabou jättelänge och dom kunde nästan inte ett ord svenska heller!?
Om jag själv flyttade till ett annat land så skulle jag ju helt klart vilja lära mig deras språk och även annat som seder och bruk, osv..
Vissa ser ju t.o.m ner på svenskar..(bara som ett ex tonåringar på en flyktingförläggning ser ner på kvinnor i sverige - självklart inte alla!!!, men det finns dom som gör det och tycker att kvinnor får väl skylla sig själva om dom skulle bli våldtagna för vi klär oss ju inte i burka)
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7 Jag tror att en del av förklaringen till ointresset att bekanta sig med vårt land och språk är vår nedvärderande syn på oss själva, uttryckt av Sahlin, Reinfeldt och Ingrid Lomfors med flera. Varför bry sig om ett bofast andra klassens folk, utan egen kultur? Utstrålar vi ovärdighet så bemöts vi därefter.🙄
- Redigerat 2023-12-16 11:23 av Fornöga
#8: Ja haha du har en poäng där!
Många, även svenskar själva tycker ju att vi har blivit lite väl mjäkiga faktiskt..
Som ngr män sa på en youtube-live jag såg för ett tag sen..att den svenska mannen har ingen ryggrad längre utan har blivit som en mjuk ostbåge..
Och istället för att bli arg och reagera när vi svenskar tycker något är fel så tar dom flesta vilken skit somhelst som chefen, kollegan eller nån annan säger eller gör.
Sen går dom hem och knyter näven i fickan bara..för att dom är "lite" arga.. 😁
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Medan det utreds vad som är rimligt att lova respektive kräva av nya medborgare pågår upplysningsvis fortsatta beviljande av medborgarskap enligt nu befintliga förutsättningar .
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
Unga med utländsk bakgrund är överrepresenterade bland dem som inte vill göra lumpen i Sverige visade en undersökning från Pliktverket förra året, vilket föranledde kommentar på Aftonbladets ledarsida den 18 juli.
#12 På konferensen Folk och Försvar talade statsminister Ulf Kristersson om medborgerliga förpliktelser mot vårt land i händelse av krig eller hot om krig. Dick Erixon på Samtiden snappade upp det:
"Utifrån denna möjlighet var statsminister Kristersson tydlig med vad det innebär för invånarna i Sverige: de måste vara beredda att göra sin medborgliga plikt att försvara landet.
– Även vi måste börja tala högt om de förväntningar som följer av ett svenskt medborgarskap.
– Ytterst handlar det om att med vapen i hand, och med livet som insats, försvara Sverige, våra värderingar och vårt sätt att leva. Medborgarskap är inte en resehandling, slog statsministern fast.
– När man blir svensk medborgare är det alltså ingen liten formell sak, det är en mycket stor sak. Man knyter lojalitetsband med ett land som ytterst betyder att du också ska kunna göra värnplikt och försvara det här landet.
– Man försvarar Sveriges demokrati, vår frihet och vårt styrelseskick. Vill man inte det ska man inte vara svensk medborgare, fortsätter Kristersson.
Från vänster, exempelvis S-ledaren Magdalena Andersson och hennes vapendragare Morgan Johansson (S), har tolkat talet om medborgarplikter som en uppläxning av invandrare, något som S blivit upprörd över. Men Maggan och Morgan har ju dubbelfel. Det är helt rätt av statsministern att påtala medborgarplikterna. Vi behöver större mental beredskap för att allvarliga saker kan hända. Och talet var inte riktat till enbart invandrare, utan till alla som ser passet bara som en resehandling man behöver på utlandsresor.
Kristersson fick frågan om han ser skillnad i försvarsviljan mellan svenskar och nyanlända.
– Min absoluta poäng är att för väldigt många människor har det svenska passet blivit ett sätt att kunna röra sig enkelt, att kunna få ett konsulärt skydd från Sverige. Men jag är inte säker på att alla har tänkt igenom vad det innebär att också vara beredd att offra sitt liv för det land man är medborgare i, svarade statsministern."---
- Redigerat 2024-01-10 10:10 av Fornöga
"En fråga invandringen ställer Sverige inför är hur man blir svensk. Frågan kompliceras av att det finns två sorters svenskhet. Den ena är den juridiskt formella, kallat medborgarskapet. Det andra är det informella och kulturella, att faktiskt vara svensk", skriver författaren Jakob Sjölander på Bulletin.
"Problemet är att det finns ett glapp mellan dessa två. Alla svenska medborgare är inte svenskar. Detta visar sig när folk som saknar koppling till Sverige (som jobb, kultur, och språk) ändå erkänns som medborgare. Även IS-terrorister och Hamaskramare kan vara svenska medborgare, trots att dessa hatar allt Sverige står för. Det är lätt att få det svenska medborgarskapets materiella fördelar, och det finns inga krav på att göra sig till en del av den djupare gemenskapen, svenskheten. Genom ”mångkultur” uppmuntras invandrare att undvika det.
Notera att detta inte handlar om etnicitet – det finns gott om människor i Sverige som både är svenskar och invandrare på samma gång."---
" Hur kan vi stänga det gap som finns mellan medlemskapets fördelar, alltså medborgarskapet, och medlemskap i den faktiska gemenskapen, svenskheten? Vi kan antingen sänka kravet på vad som räknas som att vara svensk, eller så kan vi höja kravet på medborgarskapet. Det förra är vänsterns lösning, det senare högerns. Vänsterns lösning har testats mycket grundligt de senaste decennierna.
Problemet med att minska kraven på gemenskapsmedlemskapet är att vi avskaffar det som håller samman detta land och får oss att bry oss om det, den gemenskapen som gör oss till ett ”vi.” Ett land har detta gemensamt med det mesta här i världen – om ingen bryr sig om det så vittrar det och dör.
Det är dags att höja de krav som ställs för medborgarskap, och koppla dem till medlemskap i den faktiska gemenskapen. Man ska inte bli svensk medborgare utan att först ha blivit svensk."
– Det är helt uppenbart att det finns människor som i första hand vill ha skydd av Sverige, snarare än att fullgöra sina skyldigheter mot Sverige", säger statsminister Ulf Kristersson enligt Aftonbladet.
"– Dagens regler gör det alldeles för lätt att bli svensk medborgare utan att på allvar ta ställning till om man vill vara svensk medborgare, inklusive värderingar och skyldigheter.
– Att inte lära sig ett ord svenska, att inte försörja sig själv, att åka tillbaka till det land man kom ifrån och ha ett svenskt pass för att kunna komma tillbaka till Sverige, att begå allvarliga brott i Sverige och på andra ställen, det bör inte vara förenligt med ett svenskt medborgarskap. Det är därför vi skärper kraven nu.
– Talar man inte svenska så är det antagligen väldigt svårt att tillgodogöra sig vad Sverige är för land och vilka rättigheter och skyldigheter man har här. I de flesta länder ställer man stränga, men rimliga, krav på den som blir medborgare. Att jag ställer upp på alla rättigheter och alla skyldigheter. Jag får rätt att rösta i landet, jag har också skyldigheter att försvara det här landet."---
"Tidöpartierna presenterar en rad nya förslag gällande skärpta krav på det svenska medborgarskapet.
– Vi ska inte längre dela ut medborgarskap till unga människor som har begått mycket grova brott eller är misstänkta för sådana", säger Maria Malmer Stenergard under en pressträff enligt Expressen.
En utvikning från huvudämnet. Alice Teodoresco anser att den som vill bli svensk medborgare måste erkänna Israels rätt att existera.
"För att ens få ett svenskt medborgarskap bör det, precis som i den tyska delstaten Sachsen-Anhalt, krävas att den som önskar bli svensk medborgare också erkänner statens Israels rätt att existera och därtill har för avsikt att ta till sig de judiskt-kristna värderingarna som den svenska demokratin vilar på. Dessa handlar om alltifrån upplysningens landvinningar som lagt grunden för den västerländska, liberala demokratin i vilken synen på jämställdhet, sekularism, individualism och tolerans är avgörande."
Jag anser för övrigt fortfarande att Sverige är där vi är trots kristendomen, inte tack vare.
https://www.aliceteodorescu.se/p/inga-vansternazister-pa-vara-gator
#17 Rimligt antagande från Alice.
- Redigerat 2024-10-27 07:50 av [Hayabusa-0001]
#17: Va bra då slipper vi antisemitismen - enkelt.
Vad gör vi med de svenska medborgarna som är antisemitiska - tappar de det svenska medborgarskapet då.
Hur blir det med Greta och Stina måste de utvandra nu?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-10-27 07:53 av Pyttelite
”Och så den andra aspekten, som lyckades förena de traditionella och religiösa med kommunister, nationalister och intellektuella – att bli kvitt vurmandet av väst, och sätta stopp för imperialismen.”
Irans historia är något för Sverige att ha i åtanke, särskilt de vänsterlutande…
#21 Sant!
”…den revolution som vi nu firar 40 årsminnet av.”
Som en skribent uttryckte det 😂
Ett minst sagt annorlunda ("seriöst") förslag från kolumnisten Åsa Linderborg i Aftonbladet:
"Jag har ett seriöst förslag: flyttar man hit och vill man försöka förstå Sverige, är Love is Blind och Gift vid första ögonkastet en smart ingång. Programmen skulle kunna vara kursmaterial på vilken SFI-utbildning som helst.
Se och lär, så här funkar det här."
🙄
#24 Personlig gissning är en majoritet av nysvenskar inte har något som helst intresse av att förstå Sverige. Det är oväsentligt.
#25: Hur tänker du då?
#26 Precis det jag skrev.
#27: Och då frågar jag retoriskt vad du menar med det ge gärna exempel och motivera varför.
#28 Som jag skrev: ”en personlig gissning”.
"Kristdemokraterna betonar vikten av att alla medborgare delar grundläggande svenska värderingar och anser att de nya kraven på medborgarskap kommer att stärka samhällsgemenskapen", kan vi läsa i Aftonbladet idag. "I samma paket" ingår en översyn av icke svenska medborgares rösträtt i kommun- och regionval. "Vi tillåter människor ganska lättvindigt att rösta i kommunval. Det kan flippa en majoritet i en hel kommun", säger Ebba Busch. Vidare:
"Tidöpartierna är överens om att invandrare som vill ha medborgarskap ska genomgå utökad kunskapsundervisning om det svenska samhällets lagar och normer. Även det svenska språket ska läras ut. Kunskaperna prövas sedan genom ett prov.
Men innan de nya, hårdare, kraven för medborgarskap är på plats anser Ebba Busch att Migrationsverket ska dra ner på tempot i utfärdandet av nya medborgarskap.
– Migrationsverket behöver se över takten på en del av de beslut som man tar nu, givet att vi har nya beslut och ett nytt medborgarskapsprov på väg, säger KD-ledaren.
– Det vore oklokt om vi nu plötsligt får tiotusentals nya svenska medborgare med det starkaste passet i hela världen, det svenska passet, men som egentligen inte är med på de här grundläggande värderingarna som gör att Sverige är Sverige. Då innebär det att vi får människor som får fullt medborgarskap som egentligen inte köper villkoren för att vara svensk. Det är en ganska farlig väg."---
- Redigerat 2024-11-16 11:03 av Fornöga
Nå…
#30: Snart kommer man på den nygamla idéen - åsiktsregistrering - kan vi få tillbaka den gamla ordningen med det hederliga husförhöret - så alla har den rätta tron
Det är inte enkelt att få kollektivet att simma i samma riktning…
- Redigerat 2024-11-16 11:24 av [Hayabusa-0001]
"Vissa är mer jämlika än andra", skrev George Orwell i Djurfarmen….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#34: Ja det är nog en jämlik tes som stämmer för regnbågens alla partifärger.
"Sverige är ett av de mest liberala länderna i Europa när det gäller att ge rösträtt till (och tillåta kandidatur för) personer som saknar (svenskt) medborgarskap, i kommunala och regionala val", enligt utredaren Pieter Bevelander.
Källa Delegationen för migrationsstudier, Delmi (Statens offentliga utredningar) pdf 2022.
#36: Så må det vara, men vilket land utmärker sig mest för att vilja dra in rösträtten för "valda" samhällsgrupper…?
Hittar vi den nationen på listan över demokratier…?
- Redigerat 2024-11-16 18:21 av Bo§e
"Vi har länge propsat på att införa ett moratorium för medborgarskap i våra förhandlingar med regeringen. Innebörden är enkel – stoppa alla nya utfärdanden av medborgarskap till dess att det nya, stramare, regelverket finns på plats", skriver Jimmie Åkesson på Aftonbladet debatt.
"Nu har vi dock nyligen nåtts av beskedet att vice statsminister Ebba Busch anser att Migrationsverket bör dra ner på tempot i utfärdandet av nya medborgarskap. Det är positivt att man nu överväger en sådan förändring, med tanke på att vi hittills mött ett kompakt motstånd varje gång vi lyft frågan."---
"Efter Kristdemokraternas nya ställningstagande i frågan tror vi att det finns goda förutsättningar för samarbetspartierna att komma överens även här, vilket är en dialog vi gärna är konstruktiva i.
Det svenska medborgarskapet ska inte vara något som delas ut till vem som helst, utan bör vara förbehållet personer med en genuin kärlek till vårt land, och som har ärliga ambitioner att göra Sverige till ett bättre land än vad det var igår. Låt oss därför se till att det blir så."
- Redigerat 2024-11-21 09:50 av Fornöga
Det måste kännas som en förolämpning att bli behandlad på detta vis.
Om jag vore välutbildad såväl som outbildad flykting så skulle jag akta mig för att bosätta mig i Sverige.
genuin kärlek till vårt land
Det svenska medborgarskapet ska inte vara något som delas ut till vem som helst, utan bör vara förbehållet personer med en genuin kärlek till vårt land, och som har ärliga ambitioner att göra Sverige till ett bättre land än vad det var igår. Låt oss därför se till att det blir så."
- Redigerat 2024-11-21 13:44 av Pyttelite
#40: Det är ett "multifunktionsverktyg".
Dels en förolämpning, men också en dos bensin på vit-makt-lägerelden.
#41: Som svensk med svenska värderingar skäms jag å deras vägnar.
#42: >> förbehållet personer med en genuin kärlek till vårt land >>
Jag ser inte att manegen krattas för någon "genuin kärlek", när man möts av denna retorik.
Om man är mån om att skapa en grund till denna "genuina kärlek", borde man kanske belysa Sverige på ett annat sätt än vad man t.ex. gjort HÄR
Ja, jag skäms också….
- Redigerat 2024-11-21 15:52 av Bo§e
”Alldeles för många som bor i Sverige har bristande språkkunskaper och bristande kunskaper om det svenska samhället.
Nu vill regeringen införa språkkrav och krav på kunskap om det svenska samhället för att få permanent uppehållstillstånd.”
#44: Javisst, att sträva efter höjda språkkunskaper, och att fördjupa kunskaperna om det svenska samhället, är en god målsättning, om du frågar mig.
Men, som med många goda målsättningar, tenderar kampanjen att köra i diket, när "andra" politiska viljor kapar frågan, och använder den till att utmåla förmenta fiender och till att splittra.
Retoriken pekar i den riktningen.
Inom parentes, funderar jag på hur många "kärnsvenskar" som skulle få godkänt i det tänkta "sverigeprovet"…? Men vi får antagligen frikort….
#39 ff Jag måste erkänna att jag anade att Åkessons rader skulle reta en och annan, att antyda något som fosterlandskärlek är väl ungefär det mossigaste man kan ägna sig åt i vårt land, till skillnad från andra länder, USA inte minst. Åkessons bruk av uttrycket "Sverigevänner" är inte populärt, för att uttrycka det milt.
Men ja, jag älskar Sverige. Det finns inget annat sätt att beskriva det på. Vi svenskar har ibland varit lite rädda för att faktiskt säga det. De svenska värderingarna innebär en urstyrka för Sverige.
Vi kan bygga ett starkare Sverige och ett land som håller ihop. För det är tillsammans vi tar oss igenom prövningar och oroliga tider. Samhället är väven som håller oss samman. Det är det Sverige vi älskar.
- Redigerat 2024-11-21 16:20 av Fornöga
#46: Nu är det väl så att en hel del flyktingar kommit till Sverige för att överleva och inte för att de äääälskar Sverige - sedan finns det lycksökare och kriminella men de tillhör inte majoriteten.
Det väcker ju tankar att ukrainare inte ville till Sverige …
Kanske bör vi reflektera över vår självbild. Vi som är svenskar?
- Redigerat 2024-11-21 16:20 av Pyttelite
#47 Flyktingarna från Ukraina välkomnas nog av de flesta svenskar, men begreppen flykting och medborgare är inte samma sak. Det är det senare som diskuteras här.
#46: Utmärkt beskrivning 👍
Att somliga ord fått ett negativt, eller suspekt signalvärde, beror på att "vissa krafter" kapat dem, och laddat dem med bruntonade värderingar, som definitivt inte är svenska.
För min del, återerövrar jag gärna "fosterlandskärlek" t.ex., eftersom det för mig aldrig förlorat sin gamla betydelse.
Språket är en stöldbegärlig vara….
#46 Så är det 👍🏼
#48: Flyktingar från Ukraina vill inte till Sverige - det borde ge svenskar en tanke.
#49 Ja, jag tycker också att det är en bra beskrivning- jag har lånat det ur Magdalena Anderssons kärleksförklaring till vårt land på nationaldagen för några år sedan, och jag kan ställa upp på det mesta av det andra hon skriver där också.
#52 Det finns sannolikt en bred samsyn på medborgarskapet.
Citatet i #44 är hämtat från S.
#53 Ja, speciellt i ett av blocken.
"Regeringspartierna och Sverigedemokraterna har enats om ett uppdaterat Tidöavtal. Bland annat föreslås skärpta krav för att få svenskt medborgarskap, skriver partiledarna på DN Debatt. Man vill också bromsa utfärdandet av fler medborgarskap tills den nya lagen träder i kraft".---
(Kanske en framgång för SD för eftergifterna kring "skuggfolket? #39)
- Redigerat 2024-11-29 21:27 av Fornöga
#54 "Regeringen har satt fingret på ett problem, nämligen att det i vissa fall är för enkelt att bli svensk medborgare. Det finns starka skäl att skyndsamt skärpa kraven.
– Det här är ett sätt att lyfta att det kan finnas skäl att göra saker i kortare loppet innan dess att en helt ny lagstiftning finns på plats."---
Justitieminister Gunnar Strömmer i en intervju i Aftonbladet om en övergång mellan befintlig och ny lag som omfattar medborgarskapsfrågan. Men vems är "fingret"- egentligen? 😏
"En fjärdedel av alla intagna på svenska fängelser saknar svenskt medborgarskap. Varför avtjänar de sina straff i Sverige?", är rubriken på en ledare av Adam Cwejman i GP.
"Det finns ytterligare en dimension i den här frågan. Det är alltjämt lätt att bli svensk medborgare. I princip krävs enbart att man har fyllt 18, kan styrka sin identitet och har bott i Sverige en viss tid. Har man skulder hos Kronofogden eller begått brott så kan ansökan nekas. Men det är inte säkert. Vid brott så blir väntetiden för medborgarskap i regel längre, men det utesluter inte medborgarskap. Även i denna fråga borde fler politiker ställa sig frågan “Varför?” och ge ett vettigt svar.
Varför ska en person som begår brott och döms i domstol ha någon som helst chans att få svenskt medborgarskap? Om en person som vistas här tillfälligt eller har permanent uppehållstillstånd begår allvarliga brott så är gästfriheten i landet förverkad. Sverige ska välkomna personer som väljer att bidra till samhället, inte de som begår brott."
Se även tråden "6 mån. fängelse=utvisning av utländsk kriminell?"
- Redigerat 2024-12-15 09:24 av Fornöga
Det enkla och naturliga svaret är att man avtjänar sitt straff i det landet man lagförs i.
Det är svensk lagstiftning man brutet mot - fått en svensk dom och det är i Sveriges regi straffet utdöms.
Lagar är olika i olika länder och det skulle kunna vara så att en handling som är straffbar här inte i straffbar i hemlandet - tror debattören att de skulle avtjäna sitt straff där.
Sedan finns det överenskommelser på hög nivå där fångar kan utväxlas och avtjäna sitt straff någon annanstans.
#56 Bra fråga.
Avtjäna fängelsestraff i annat land
Du som är dömd till fängelse i Sverige, men har ett annat hemland kan få avtjäna straffet där. Det är ingen rättighet att få bli överförd och du kan också bli överförd mot din vilja. Det bestäms bland annat av lagar, regler och avtal mellan länder.
Läs mer här:
Över en tredjedel, 62 000 av de 163 000 personer som kom till Sverige under den stora flyktingvågen 2015 har blivit svenska medborgare, visar nya siffror från Migrationsverket som SR tagit del av.
På onsdag väntas grundlagskommittén lägga fram ett förslag som bland annat inbegriper återkallande av det svenska medborgarskapet för personer med dubbelt medborgarskap under vissa omständigheter. SVT skriver:
"Det handlar till exempel om fall då medborgarskapet har beviljats till följd av oriktiga uppgifter, eller om personen har dömts för brott som lyder under den internationella brottmålsdomstolen, som till exempel folkmord. Detta förutsätter att personen i fråga har dubbla medborgarskap.
Tidöpartierna vill dock gå längre än så, och väntas i ett eget yttrande föreslå att det svenska medborgarskapet ska kunna rivas upp för personer med dubbla medborgarskap som begår systemhotande brottslighet, till exempel vid grova våldsbrott i gängmiljö, erfar SVT.
När kommittén har presenterat sina slutsatser kan Tidöpartierna välja att gå vidare med sina egna förslag på lagändringar. För att grundlagen ska ändras krävs dock två omröstningar i riksdagen med ett riksdagsval emellan."---
Oppositionen verkar dock ställa sig kallsinnig till Tidöpartiernas utökade förslag.
- Redigerat 2025-01-13 20:25 av Fornöga
#61 Idag kl. 10.00 presenterar regeringen och dess utredare förändringar i medborgarskapsprocessen. TV4 Nyheterna har förhandsinformation.
"Kraven för att bli svensk medborgare kommer skärpas kraftigt, erfar TV4 Nyheterna. I dag är väntetiden normalt fem år, men denna tid kommer att ökas till åtta år.
"Ökningen beror delvis på önskemål från Säpo som vill ha längre tid på sig att göra säkerhetsbedömningar".---
"Det har sedan tidigare presenterats krav på tillräckliga kunskaper i svenska språket och i samhällskunskap för att få bli svensk medborgare."---
"Den nya skärpta lagen väntas träda i kraft någon gång under 2026".
- Redigerat 2025-01-14 10:09 av Fornöga
"– Tiden då det svenska medborgarskapet delades ut närmast kravlöst är definitivt över, säger migrationsminister Johan Forssell (M) på en pressträff."
https://www.svd.se/a/4B06lg/forslag-krav-pa-hederlighet-for-medborgarskap
På tiden. 👍
- Redigerat 2025-01-14 19:18 av [kommentar1]
#61 ff Socialdemokraterna är inte oväntat negativa till Tidöförslagen i medborgarskapsfrågan, men Expressen skriver att Ulf Kristersson öppnar för att gå vidare med förslaget ändå.
"– Vi får se. Socialdemokraterna har ingen vetorätt. Jag tycker det är svårt att förstå. De pratar så mycket om hårda tag och att göra upp med gängkriminella. När vi nu till slut landar i möjliga grundlagsförändringar står de vid sidlinjen och är mest emot. Det är en obegriplig ståndpunkt", säger statsministern enligt tidningen.
#64 Obegripligt som sagt att inte Socialdemokraterna vill få stopp på de maffiabossar som nu ofta sitter utomlands i godan ro och beställer våldsdåd i Sverige, med full frihet att resa till och från Sverige som de vill. Och med full rätt att fortsätta inkassera allehanda bidrag från svenska staten.
"Tidöpartierna anklagar Socialdemokraterna för att inte ställa upp på förslaget om att ändra grundlagen för att kunna dra in medborgarskap ”på grund av systemhotande brottslighet som skadar Sveriges vitala intressen”, något som man menar exempelvis skulle kunna komma åt svenska gängledare som styr kriminella nätverk från utlandet.
– Det hade varit väldigt bra. En kristallklar signal till gängkriminella som bryter mot allt som Sverige står för. Det är obegripligt att Socialdemokraterna vägrar inse att det också behövs i det här allvarliga läget, säger statsminister Ulf Kristersson (M)."
#65: Fast om maffiabossarna agerar utomlands vad påverkar det då medborgarskapet?
Expressens ledarsida välkomnar utredarens och Tidöpartiernas förslag om att Sverige skall närma sig övriga nordiska länder i synen på erhållande av medborgarskap. Men man vill bibehålla den breda parlamentariska uppslutningen och inte gå vidare med tillägg utöver utredningens förslag, anser ledarskribenten.
"Har man ljugit eller mutat sig till medborgarskapet, eller begått brott som hotar rikets säkerhet (som spioneri eller terrorism), ska det kunna dras tillbaka. Ingen ska dock göras statslös, förslaget gäller bara för dem som har dubbelt medborgarskap.
Det är utmärkta förslag. Bara Vänsterpartiet och Miljöpartiet är emot.
Men Tidöpartierna vill gå längre. Även brottslighet som allvarligt skadar Sveriges vitala intressen ska kunna leda till indraget medborgarskap, anser Moderaterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Kristdemokraterna. Det är samma formulering som flera av våra nordiska grannar har valt och något som det finns stöd för i folkrätten."----
"Idén är tilltalande, särskilt som gängtoppar, som Foxtrotnäverkets ledare Rawa Majid, har skaffat sig utländska medborgarskap för att slippa utlämnas till det svenska rättsväsendet. Det är svårt att tänka sig ett agerande som är mer illojalt mot Sverige."---
"Men även om Tidöpartiernas förslag är bra, är det ännu viktigare att värna principen om att grundlagsändringar ska ske med blocköverskridande stöd. Regeringen bör därför nöja sig med att gå vidare med de förslag som det finns en bred majoritet för."---
"Att få de nya reglerna på plats brådskar. Äntligen blir det tydligare vilka förväntningar, rättigheter och skyldigheter som ett svenskt medborgarskap innebär."
#67 SD vill att Tidöpartierna ska gå fram med förslaget att ändra grundlagen så att det går att beröva gängledare och andra brottslingar som begår systemhotande brottslighet som skadar landets vitala intressen medborgarskapet, detta trots att det saknar stöd hos oppositionen.
"Eftersom frågan är så viktig kan man inte ge Socialdemokraterna veto. Finns det en majoritet i riksdagen så är det viktigt att vi går fram med de förslag som vi är överens om," skriver Aftonbladet.
"SD vill inte förhandla vidare med Socialdemokraterna utan gör hellre motsättningarna mellan partierna till en valfråga. För att ändra grundlagen krävs nämligen två beslut i riksdagen och ett riksdagsval emellan.
– Socialdemokraterna vill inte att gängledare ska bli av med sina pass, det är det de har drivit i kommittén, nu får man stå för det."---
- Redigerat 2025-01-16 11:14 av Fornöga
En ändring av grundlagen är inget som görs med en handviftning i demokratiska länder.
#69 "För att ändra grundlagen krävs nämligen två beslut i riksdagen och ett riksdagsval emellan", står det i citatet i #68. Var det felaktigt?
#70: Nej, det var ju i stort sett identiskt, vad jag kan se.
Min länk var inte avsedd som kritik av artikeln.
#71 Okej. Chansen är nog inte så stor att SD får med sig regeringen i en grundlagsändring, men det är som alltid en fråga att ge och ta. Kanske får de gehör för något annat istället…😏
- Redigerat 2025-01-16 20:35 av Fornöga
#61 ff "Ändå lär frågan om möjligheten att göra personer statslösa återkomma. Justitieminister Gunnar Strömmer har öppnat för det ”i vissa fall” när det fåtts på oriktiga grunder och Sverigedemokraterna driver på för att öppna den möjligheten. De skärpta kraven på att få bli svenskt medborgare bör ses som första steget i en omvandling och uppgradering av det svenska medborgarskapet där du antingen ärver det eller förvärvar det mot en prestation."
Håkan Boström i en GP-ledare.
#67 ff "Att Socialdemokraterna sagt nej till att dra in passet för gängledare har gett Tidöpartierna en efterlängtad konflikt i deras viktigaste fråga.
Men eftersom S vill undvika alla skiljelinjer när det kommer till hårdare tag mot gängkriminaliteten är det en lågoddsare att partiet kommer att ändra sig", tror Elisabeth Marmorstein på SVT Nyheter.
#68 ff "Regeringen vill skärpa kraven för att bli medborgare ännu mer än vad regeringens utredare föreslog i förra veckan. Det säger migrationsminister Johan Forsell (M) i Ekots lördagsintervju" (SR)
- Redigerat 2025-01-25 09:54 av Fornöga
#68 ff Tidöpartierna går vidare med planerna på att återkalla det svenska medborgarskapet för gångkriminella med dubbelt medborgarskap, trots ogillande från vänstersidan.
Utrikesminister Maria Malmer Stenergard säger i Ekots lördagsintervju att regeringen vill se ett förtydligande om vilken hjälp från Sverige personer med dubbelt medborgarskap som befinner sig i andra länder skall kunna räkna med, något som en utredning skall granska.
- Redigerat 2025-02-15 08:33 av Fornöga
#77 Rimligt.
Tidöpartierna är uppenbarligen inte imponerade av delar i den utredning som lades på deras bord i januari i år, och det är inte minst den del som berör försörjningskravet som man vill skärpa, skriver man på Aftonbladet debatt.
"Men det handlar inte om några små förändringar i marginalen utan vi vill göra om hela regelverket för att kunna bli svensk medborgare. I januari i år tog regeringen emot den medborgarskapsutredning som Tidöpartierna tillsatte, och som hade i uppgift att ta fram en rad olika förslag för att skärpa kraven för svenskt medborgarskap.
Det handlar till exempel om en längre hemvisttid i Sverige, från dagens fem år till minst åtta år och skärpta krav på hederligt och skötsamt levnadssätt såväl i som utanför Sverige. Utredningens förslag är just nu på remiss och kommer därefter att fortsätta beredas i regeringskansliet.
Samtidigt pågår ett arbete inom regeringskansliet för att införa krav på kunskaper i det svenska språket och om det svenska samhället."---
"Vi kommer föreslå att försörjningskravet ska motsvara självförsörjningsmåttet, vilket är tre inkomstbasbelopp. Det innebär en bruttolön på drygt 20 000 kronor.
Det motsvarar en inkomstnivå där de flesta arbetar minst halvtid i genomsnitt under året och därmed kan anses vara etablerade på arbetsmarknaden med en inkomstnivå som är tillräckligt hög för att personen ska anses vara självförsörjande.
Att beviljas svenskt medborgarskap ska vara resultatet av en egen ansträngning och slutet av integrationsprocessen.
Ett högre ställt försörjningskrav som utgår från självförsörjning kommer därför bidra till en god integration och minska det socioekonomiska utanförskapet."
Det förefaller som om man nu betat sig fram till de krav som SD ställde för att ingå i Tidösamarbetet.
#79: "Men det handlar inte om några små förändringar i marginalen utan vi vill göra om hela regelverket för att kunna bli svensk medborgare."
Utmärkt, det är verkligen hög tid! De rödgröna regeringarnas slapphet har gjort så stor skada, och medfört så stora kostnader, för samhället.
"Enligt en granskning i tidskriften Fokus för två år sedan – med den talande rubriken “En havererad myndighet” – visade en intern rapport från 2017 att ungefär hälften av Migrationsverkets asylbeslut kunde ha fattats efter undermåliga utredningar. Nästan fyra av tio beslut var närmast obegripliga.
När det gäller beviljandet av medborgarskap fanns stora brister. Åren 2016–2020 fattades nio av tio beslut om medborgarskap av en ensam, icke säkerhetsklassad person. Tjänstemän som delade ut svenska medborgarskap behövde inte själva vara svenska medborgare." ---
"När Migrationsverkets arbete med att återkalla uppehållstillstånd synades fann Riksrevisionen att tusentals uppehållstillstånd som borde ha dragits in aldrig blivit indragna, att tusentals uppehållstillstånd för studier beviljats personer som inte studerat, att tusentals uppehållstillstånd för arbete beviljats personer som inte haft någon registrerad arbetsinkomst."
- Redigerat 2025-03-22 14:40 av [kommentar1]
#80 Identitetsbevis är inget måste vid asylansökan, det är känt sedan tidigare. Men inte heller för att bli svensk medborgare behöver man enligt de generösa undantag som finns styrka sin identitet, mer om det i denna tråd.
- Redigerat 2025-03-26 06:46 av Fornöga
Socialdemokraterna verkar numera stå Tidöpartierna närmare i medborgarskapsfrågan än tidigare. Tidskriften Fokus skriver:
"För Lawen Redar är det självklart att svenskt medborgarskap ska förtjänas och inte bara erhållas genom en administrativ process. Det ska finnas en aktiv samhällsanknytning och även här är språket centralt.
- Vi ska ha språkkrav för medborgarskap. Ja.
Men språkkravet är inte det enda. Hon lyfter även krav på försörjning och anställningsbarhet:
- Man har en skyldighet att lära sig språket. Man har en skyldighet att genomföra arbetsmarknadsinsatser."---
#82 Så är det. Få det att gå ihop med V, MP och C..
#82, #83: Full konsensus är en dröm för flummare.
Blockpolitik kräver sidekicks.
#84 Då har hela gänget hamnat rätt 😉
Medborgarskap "en rättighet"? 🤔
#86 Tröttsamt ämne…
#87 Ja, hon refererar ju till något hon skrev för tio år sedan…🙄
Chala, läkare i Eskilstuna och nybliven svensk medborgare tycker inte att skärpta regler för medborgarskap behöver vara fel.
Internationellt: under söndagen och måndagen håller Italien en folkomröstning om icke EU-medborgare skall kunna ansöka om medborgarskap efter fem år, enligt SVT Nyheter.
"Idag kan en person som är född utanför EU och inte har släktband till Italien ansöka om medborgarskap efter först 10 år i landet, skriver AFP. Därefter kan processen ta flera år."---
"Omröstningen sker efter ett medborgarinitiativ, och handlar också om stärkta rättigheter på arbetsmarknaden.
Premiärminister Giorgia Meloni har uppmanat till att bojkotta folkomröstningen, som kräver 50 procents valdeltagande för att godkännas."---
#30 "Moderatstämman i Västerås ska i dag besluta om en uppdaterad integrationspolitik", konstaterar TT(GP).
"Partistyrelsen föreslår ett nytt mått på integration: I Sverige accepterar och efterlever man svenska värderingar."---
"Som exempel på svenska värden anges individens okränkbara frihet, jämställdhet, att inte ligga andra till last, förtroende för myndigheter och konsensussträvan."---
Förslaget lär väcka debatt, inte minst utanför stämman.
"En rad skärpta krav för svensk medborgarskap presenterades av representanter från regeringspartierna och Sverigedemokraterna på måndagen. Förslagen i lagrådsremissen föreslås träda i kraft på nationaldagen den 6 juni i år", skriver SVT Nyheter.
"Kandidater ska ha bott längre i Sverige, klara ett medborgarskapsprov, försörja sig själva och ha ett ”hederligt levnadssätt”, enligt förslaget.
– De förändringar vi presenterar nu är historiska, säger migrationsminister Johan Forssell (M)."---
#92 De skärpta medborgarskapsreglerna röstades igenom i riksdagen idag och gäller från den 6 juni.
"Förra veckan skärptes till slut kraven för att få svenskt medborgarskap. Den tidigare ordningen var komplett galen", skriver Expressens ledarsida.
"Det har alltså varit lekande lätt att ljuga sig till ett svenskt medborgarskap, som sedan inte kunnat återkallas.
De grundläggande kraven har samtidigt varit skrattretande låga. Man har varken behövt kunna ett ord svenska eller veta ett vitten om Sverige. Och man har bara behövt bo i landet i fem år för att bli medborgare – en väntetid som enligt Säpo har varit väl kort för att avslöja alla säkerhetshot."---
" Den nya väntetiden på åtta år innebär inte att Sverige har blivit som Ungern utan att vi lägger oss i samma härad som Norge, Finland och Danmark. Att man ska kunna en del svenska och ha grundläggande kunskaper om det land man vill bli medborgare i är också helt rimligt. Krav på att man sköter sig och gör rätt för sig är inte heller ett tecken på en auktoritär utveckling.
Det var de gamla reglerna som var extrema, de nya är helt normala."
"Personer som dömts för våldtäkt eller andra grova sexualbrott ska inte kunna få svenskt medborgarskap, enligt ett nytt förslag från Moderaterna", skriver TT/GP.
Idag skrivs första provet.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forsta-medborgarskapsproven-skrivs/
- Redigerat 2026-08-15 11:30 av Draken