Debatt iFokus

Debatt

Etiketter: samhälletdebattekonomilivsmedel
Läst 941 ggr
Fornöga
0

Matmarknaden och hushållskassan

Fortsättning på denna tråd.

Plats för prat om matpriser och näraliggande ämnen.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-02-05 13:13 av Fornöga
Fornöga
0

Matpriserna drar åter iväg. ⬆

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Matpriserna i landets livsmedelsbutiker rusar nu på nytt, visar Matpriskollens januarirapport 2025.
Fornöga
1

Som framgår av slutknorren på föregående tråd har i debatten om de höga matpriserna vår nationaldryck kaffe fått ett eget kapitel och blivit politiskt slagträ. Expressens ledarsida skriver:

”I Ulf Kristerssons Sverige kostar kaffet snart 100 kronor”, skriver Damberg på Expressens debattsida.

Socialdemokraterna tillskriver alltså den svenske statsministern – en person som S i vanliga fall anklagar för att vara fjärrstyrd av SD – en oerhörd makt. Han rår till och med över vädret på andra kontinenter. Anledningen till att råvarupriset på kaffe ökat så mycket är ju att det varit torka i Brasilien. I kombination med den dåliga kronkursen leder det till prisökningar i butikerna."---

Men bortsett från det ledarsidan kallar "Dambergs matpopulism" ger man dock honom rätt i att det finns insatser mot matpriserna i stort som kan vara av godo för oss konsumenter, bland annat i form av konkurrensstimulerande åtgärder.

Mikael Damberg anklagar Ulf Kristersson för att inte stoppa inflationen. Läs här om varför han har fel.
[Hayabusa-0001]
3

”Finstilt är förrädiskt. Det vet alla som blivit lurade i Kombilotteriernas senaste reklamutskick.”

Fornöga
0

Matjättarnas försvarar krympflationen (krympta förpackningar, samma pris) med att man värnar om kundernas ekonomi. 🙄

Arlas förklaring till prisstrategin: För att folk ska ha råd.
[Hayabusa-0001]
1

#4 Det tror jag inte på, men jag tror att det finns många aspekter i denna fråga.

[Hayabusa-0001]
0

Notis:

Arla Foods AB uppvisar negativ vinstmarginal under 2023 och 2022.

Fornöga
0

De stora kedjornas satsning på EMV (egna märkesvaror) leder på sikt till både sämre och dyrare produkter, skriver Kornelius Persson på GP:s ledarsida.

"Inflationen har slagit hårt mot mångas privatekonomi. Lösningen är dock inte att låta grossister utnyttja konsumenternas försämrade köpkraft genom att erbjuda dåliga produkter under egen flagg. Fler borde använda sin konsumentmakt och välja märken och varor som faktiskt är bra. Priserna är kanske högre, men det är det värt. Alternativet är nämligen mycket dyrare sett till vad man får."

Kedjornas egna märken kan verka billiga och bra för konsumenten. Men på sikt leder de till både sämre och dyrare produkter.
  • Redigerat 2025-02-13 08:24 av Fornöga
Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kaffetåren- till varje pris? 🤔

Kaffepriserna fortsätter att stiga och enligt många experter är 100 kronor per paket, något som vi inom en snar framtid kan bli varse om.Dåliga skördar ...
kamera0710
1

Jag får en (helvetisk) huvudvärk om jag avstår kaffe ett dygn.

Har ganska välfyllt förråd, eftersom jag alltid handlar mitt kaffe när jag är norr om Dalälven. Arbetsdagar dricker jag bara på jobbet. (Ofta vill de bjuda på kaffe, när jag gör kontroll i serveringar.)

[Hayabusa-0001]
1

Jag dricker kaffe, men har inget problem att avstå. Får inte någon uppiggande effekt, men gott med något varmt att dricka på morgonen.
Prisutvecklingen är galen.

Fornöga
1

#8 ff Långsittning med en mugg kaffe på morgonen är det jag behöver, sedan blir det sällan något mer under dagen. I det allt längre avlägsna arbetslivet blev det rätt mycket kaffe under ett arbetspass, men nu känner jag inget behov av det. Kaffe sent på kvällen är "uteslutet", för då blir det dålig nattsömn.

[Hayabusa-0001]
0

#11 Blir nog en hel del ”okynnesdrickande” av kaffe på många arbetsplatser.

Fornöga
1

Ja absolut och det är ju även ett umgängessätt- "nu tar vi en kopp" föreslog eller accepterade man ibland, trots att det inte var länge sedan man fikat.

Fornöga
0

SCB:s konsumentprisindex för inledningen av året innehåller inga överraskningar.

Länk.

• Redigerat 2025-02-18 12:43 av Fornöga
Fornöga
0

Norrmännen har inga problem med de svenska matpriserna och kommersen är nu tillbaka där den var före pandemin konstaterar nöjda gränshandlare, medan de norska handlarorganisationerna bittert konstaterar att de inte lyckats hålla "Harryhandeln" stången.

Källa.

Gränshandeln ökade rejält förra året. Det visar färsk statistik från statistiska centralbyrån i Norge. Inom den norska handeln växer nu kritiken mot landets prispolitik. Samtidigt planerar köpcentret i värmländska Långflon en fördubbling av butiksytan. – Vi är tillbaka där vi var före pandemin, säger utvecklingschefen Marianne Mazarino Håkonsen.
Fornöga
0

Det jäser i konsumentledet kring livsmedelspriserna hos de stora kedjorna och talas om köpbojkott vecka 12.

En bojkott av landets stora matbutiker planeras under vecka tolv. Initiativet sprids nu på sociala medier. – Jag tänkte att ju fler som gör videor desto fler k
  • Redigerat 2025-02-22 15:44 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
0

#16 ”Samtidigt redovisar de stora matkedjorna fortsatt höga vinster.”

Är det så?

Fornöga
0

#17 "Kunden har alltid rätt"…🤷‍♂️

[Hayabusa-0001]
0

#18 Även om kunden har fel 😉

Kollar man upp t ex Willys eller ICA så är deras vinstmarginal låg. Lidl har mig veterligen aldrig gått plus någonsin )i Sverige).
Visst förstår jag mer än väl reaktionerna, även jag är drabbad, men jag tror att situationen är mer komplex än så.

[Hayabusa-0001]
0

Om Lidl:

”Lidls tillväxt senaste åren utklassar övriga branschen. Men lönsamheten är knapp – och samlade prestationen på sista raden starkt negativ.”

Juni, 2024
Dagligvarunytt

Om vi räknar Lidl till de stora kedjorna så är det ju helt fel, det som beskrivs.

• Redigerat 2025-02-22 16:29 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
0

#19 Kan säkert vara så, men uppenbarligen finns det ett missnöje som pyr. Kommer att tänka på uppmärksamheten kring "Skärholmsfruarna" på sin tid. De yngsta av dem är väl pensionärer vid det här laget. 😏

[Hayabusa-0001]
0

#21 Som sagt, jag förstår missnöjet. Själv tycker jag att t ex fisk blivit väldigt dyrt.
Folk får gärna protestera osv men frågan är hur och var? Vad är det som ger effekt?
Och Lidl tjänar inga pengar alls i Sverige, så…

• Redigerat 2025-02-22 16:46 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
0

#22 Om vi återknyter till Skärholmsfruarna på sin tid så var det väl närmast politikerna som fattade vinken. Som det står på Wikipedia (länk ovan): "Protesten blev mycket uppmärksammad och gav resultat; strax före jul 1972 beslutade regeringen Palme att införa prisstopp på vissa mejeriprodukter, framför allt mjölk och ost."---

Nu tror jag inte att det blir så här den här gången, men ju närmare valet vi kommer, desto mer hörsamma blir politikerna- vi minns ju Busch falukorvsviftande i senaste valrörelsen…

[Hayabusa-0001]
1

#23 Uttrycket ”Valfläsk” har sällan varit mer passande 😂

Fornöga
0

ICA ger sin bild om de stigande matpriserna.

Inflationen stiger oväntat mycket i januari och en viktig orsak är högre matpriser. Nu finns en oro för att uppgången ska fortsätta.
Fornöga
0

#16 Fenomen på sociala medier eller folkrörelse? En varumärkesforskare på Göteborgs universitet tror inte att en veckas köpbojkott påverkar branschen. Kanske kommer någon kedja i reklamsyfte sänka priser säger hon, men tror inte på några större prisförändringar i det långa loppet.

På sociala medier uppmanar tusentals till bojkott av matkedjor. Enligt experten Eva Ossiansson kan virala trender få effekter. – Det kan hända att en boll sätts
  • Redigerat 2025-02-23 09:20 av Fornöga
Fornöga
1

Norrmän handlar i Sverige, och svenskar handlar i- Danmark. 😏

En gång i månaden åker Ingrid och hennes syster över till Danmark för att handla. Anledningen är att matpriserna är lägre än i Sverige. – Vid min senaste handi
[Hayabusa-0001]
1

#26 En bojkott under en vecka eller två lär inte åstadkomma någon effekt.

Fornöga
0

#28 Knappast. Däremot rycker det väl allt närmare att bli en valfråga nästa år. 🤔

[Hayabusa-0001]
0

#29 Det är sannolikt, men frågan är vad politiken kan göra åt saken?

Min lokala butik, en ICA, kan inte konkurrera med de stora (ICA Maxi, Willys och Lidl) och en bed och långvarig bojkott av dem skulle endast leda till att de till slut blev tvungna att stänga. Vem vinner på det?

Jag har inte sett någon analys av prisbilden i Sverige, men den är nödvändig för att få hela bilden klart för sig.

Fornöga
0

#30 Det lär väl bli som vanligt- löften…. Förra valet fruktade Socialdemokraterna att matpriset skulle bli en stor fråga, men man lyckades ju förlöjliga Busch och hennes falukorv, ungefär som när Palme blev hånad (inte minst av Hasse&Tage) när han inte hade koll på mjölkpriset på sin tid.

Länk (2022)

Det är Hasse och Tages förtjänst om vi fortfarande tänker att Olof Palme inte visste vad mjölken egentligen kostade.
  • Redigerat 2025-02-24 08:08 av Fornöga
Fornöga
0

#29 En titt på Aftonbladets ledarsida ger en vink om vad nästa valrörelse kan komma att handla om, utöver omvärldsoron. 😏

Ulf Mazur är grundare till Matpriskollen som jämför matpriser.
[Hayabusa-0001]
0

#32 En typisk ”Lindberganalys”…

Fornöga
1

#33 Ärligt talat läste jag bara rubrikerna, för man anade ju den betalda annonsplatsen för Partiet…🙄

• Redigerat 2025-02-26 09:01 av Fornöga
Carmarino
2

#32: ICA är ju knappast ensam ansvarig, men de vågar väl inte skriva Coop.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa-0001]
1

#35 I artikeln (se #32) nämns även Coop:

”Priserna drivs uppåt av att nästan alla mataffärer tillhör någon av de tre matjättarna Ica, Coop och Axfood.”

Carmarino
2

#36: Jo, jag såg det, men det gör sig väl inte lika bra i en rubrik. Där pekas bara ICA ut och läser man bara rubriken kan man lätt få intrycket att de ensamma är ansvariga för kaffepriset. Sanningen är ju att de - lika lite som övriga livsmedelskedjor - kan styra över väder och missväxt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa-0001]
1

#34 Sant. Tesen att det är ”matjättarna” som driver upp priserna på livsmedel, att om de bara kunde hålla tillbaka sin profithunger så skulle situationen se helt annorlunda ut. Personligen tror jag inte att det är så enkelt.
Min lokala ICA-butik har en vinstmarginal på under 2%, bara som exempel.

Moms på 12% skulle ju kunna plockas bort, det skulle påverka prisbilden. Men har en konsekvens, så klart.

[Hayabusa-0001]
2

#37 ICA tillhör ”de onda”, givetvis…
För AB får de symbolisera den profithungriga kapitalisten.

Som sagt, så enkelt är det inte. Och en röd/grön regering kommer inte heller de kunna påverka priserna på livsmedel.

Carmarino
1

#39: Nej, hade Magdalena varit statsminister hade AB säkerligen påpekat att kaffepriset beror på vädret.

Fornöga
1

Att just ICA ofta(st) hamnar i skottgluggen beror kanske till stor del på den återkommande uppmärksamheten kring de så kallade "ICA-miljonärerna" (i ärlighetens namn ett kärt rubrikämne inte bara i Aftonbladet). Då hjälper vittnesmål från mindre lyckligt lottade handlare föga. 🙄

Boksluten avslöjar att en av sex Ica-butiker går med förlust. HUI:s William Lindquist är kritisk till att svaga ekonomin inte lyfts fram. ”Debatten handlar bara om vinster och rika handlare”
[Hayabusa-0001]
1

#41 Så är det och för Lindberg & Co blir det enkla poäng att plocka.
Som sagt - den stora bilden är sannolikt mer komplex än så.

Fornöga
0

Aftonbladets ekonomikommentator Andreas Cervenka hävdar att "Livsmedelsinflation har fällt regering efter regering runt om i världen det senaste året, och bidrog till att föra Donald Trump tillbaka till Vita Huset.
När inser svenska politiker faran?", frågar han.

Länk.

Stigande matpriser är det sista som svensk ekonomi behöver just nu. Men orsaken till att det är så dyrt är inget mysterium. Svaret går att utläsa svart på vit
Fornöga
1

Torka eller ej i Brasilien- avgörande väderveckor för kaffepriset framöver.

Tycker du att kaffet blivit alldeles för dyrt den senaste tiden? Be då en bön för att det ska börja regna i Brasilien. Nu väntar nämligen ödesveckor för vad som ska hända med kaffepriset.
Fornöga
0

Lokalpolitikerna bär en stor skuld i de höga matpriserna när man inte ger plats för konkurrenter till jättarna i branschen, hävdar Expressens ledarsida.

"Affärerna skyller på världsläget. Men det är inte hela sanningen. Priset i butik har gått upp mer än priset på råvarumarknaden. Det beror i sin tur på den usla konkurrensen. De stora jättarna Ica, Coop och Axfood har 90 procent av marknaden. I ett europeiskt perspektiv är det högt.

Så vems fel är detta? I stor utsträckning lokalpolitikernas. För att konkurrens ska råda krävs att det finns olika affärer att välja mellan. Det har svenska kommuner svårt att förstå.

De sätter rentav stopp för nya butiker."---

Coop, Ica och Axfood dominerar marknaden. Det är ett problem.
[Hayabusa-0001]
0

#45 Tycker inte det stämmer helt, men visst kan det finnas hinder.

”Ursprungligen från Tyskland etablerade sig Lidl på den svenska marknaden 2003, i dag har man 204 butiker i omkring 150 svenska städer. Expansionsplanerna innebär att man i ett långsiktigt perspektiv ska ha omkring 300 butiker på den svenska marknaden.”

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pPWQ8V/lidls-mal-100-nya-butiker-i-sverige

Lågpriskedjan Lidl tar kunder från sina konkurrenter, enligt bolagets senaste bokslut. Och expansionsplanerna fortsätter. Drygt 200 butiker ska bli 300 på sikt,
Fornöga
0

Matprishöjningen i februari var det största på två år, enligt Matpriskollen.

Källa.

Matpriserna fortsätter att rusa i höjden. I februari blev ökningen den största på två år, enligt Matpriskollen.
[Hayabusa-0001]
1

Ulf Mazur nämner att det är brist på mjölk (mjölkkor) vilket driver upp priset på t ex ost, smör m.m.

Ulf Mazur är VD på Matpriskollen.

• Redigerat 2025-03-04 07:55 av [Hayabusa-0001]
Carmarino
1

#48: Ja, det har märkts den senaste tiden. Yoghurt har också ökat rejält i pris.

[Hayabusa-0001]
1

Vem vill bli mjölkbonde idag..?

Fornöga
1

#15 Nu är den svenska kronkursen högre än den norska, men knappast så mycket att det är ett hot för gränshandeln. 👛

TV 2 Nyheter Livestudio - Siste nytt i dag
Fornöga
1

Som om vi inte redan visste…🙄

Matpriserna ökade med 3,9 procent i februari jämfört med samma månad i fjol. Det är den högsta ökningstakten på över ett år, enligt SCB. Kaffe och mejerivaror lyfter mest.
  • Redigerat 2025-03-13 08:51 av Fornöga
Fornöga
3

Samtidigt som Nooshi Dadgostar 1 klättrat upp på barrikaderna och pekar ut ICA-handlarna som bovar i spelet kring de höga matpriserna anklagar företrädare för Svensk Handel på Expressen debatt 2 henne och Magdalena Andersson för populism.

"Om något borde svenskarna oroa sig för att hundratals matbutiker runtom i vårt land just nu går med förlust och kan tvingas stänga.

Detta verkar inte bekymra Nooshi Dadgostar (V) eller Magdalena Andersson (S) som i stället för konstruktiv diskussion ägnar sig åt att sprida lögner och medvetna missuppfattningar i sina sociala medier."---

1/ https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dadgostar-deltar-i-viral-matbojkott-blir-ranad/

2/ https://www.expressen.se/debatt/debatt-det-ar-inte-handlarnas--fel-att-maten-blir-dyr/

Debatten om matpriser har åter tagit fart. Och som vanligt – och fortfarande lika felaktigt – framställs dagligvaruhandelns vinster som boven i dramat. Kommer vi någonsin att få en saklig diskussion om de kostnader som verkligen driver matpriserna? skriver Martin Kits från Svensk Handel.
  • Redigerat 2025-03-15 13:17 av Fornöga
hemul
1

Tycker staten gör för lite (läs: ingenting!) för att motverka oligopolet. Hur Axfood kunde tillåtas att köpa City Gross och göra konkurrensen ännu mindre är obegripligt.

hemul
1

#20: Tror inte Lidl brukar räknas med. De har för liten del av marknaden. Det är väl Axfood, Coop och ICA man brukar mena.

hemul
1

#7: Fast det där tycker jag inte stämmer. Visst finns det dåliga varor bland de egna märkesvarorna, men också bra. T.ex. Garant tycker jag genomgående håller hög kvalité.

Det är ju inte så att butikskedjorna startat egna mejerier, charkfabriker o.s.v. De ingår bara avtal med befintliga aktörer om att få sälja deras produkt under sitt eget märke.

Riskerna tror jag är helt andra, speciellt om det är mindre företag bakom en produkt. Har läst om hur det går till, men minns inte detaljerna. Men tydligen blir producenten uppbunden för rätt lång tid av de där avtalen och begränsas på andra sätt också.

[Hayabusa-0001]
3

#53 Det stämmer, V är ute och vimsar som vanligt…

[Hayabusa-0001]
0

#55 Lidl siktar på att växa, vilket de redan gjort, och öppna fler butiker och ta marknadsandelar.
Som koncern så är de en stor spelare på marknaden.
I Sverige har de aldrig ens nått ”break even”, vilket jag påpekat flera gånger, men det skrivs det sällan om.

hemul
0

Visst. Men när det pratas om "matjättarna" brukar man avse ICA, Coop och Axfood. Lidl har bara 5% nånting av marknaden.

[Hayabusa-0001]
0

#59 Så är det.

”Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.”

Lidl juni 2024

[Hayabusa-0001]
0

Marknadsandelar Sverige:

Ica, 50,3%

Axfood (Willys, Hemköp, m.fl.), 20,5%

Coop, 17,5%

Lidl, 6,1%

Bergendahls (City Gross), 3,7%

hemul
0

Läste just att i den senaste vågen av prisökningar har Axfood utmärkt sig. De har höjt mer än de andra.

[Hayabusa-0001]
0

”Nooshi Dadgostar uppmanar istället regeringen att införa en ”övervinstskatt” för matjättarna , för att få bukt med prisökningarna.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nooshi-dadgostar-om-matjattarna-maffiastruktur

Regeringen kallar återigen till sig matjättarna, samtidigt som en bojkott av flera stora matkedjor inletts. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar pressar nu regeringen att agera snabbare. – Vi behöver ett resultat mer akut, säger hon.
[Hayabusa-0001]
2

#63 Föga förvånade eftersom ekonomi aldrig varit V’s starka sida. Den heller…

[Hayabusa-0001]
0

”– Som handlare har jag lägre marginaler än förut och det ser likadant ut för många mindre butiker ute i landet. Konkurrensen om kunderna är stenhård och vi har också ökade kostnader i form av högre världsmarknadspriser, elpriser med mera. Vinstmarginalerna i dagligvaruhandeln har sjunkit till 2,5 procent medan matpriserna har ökat med 27 procent. Vi kan inte ta ut kostnadsökningarna fullt ut eftersom kunderna har mindre pengar i plånböckerna, säger Johan Lindahl.”

[Hayabusa-0001]
1

”– Blickar vi framåt ser vi inga tecken på att priserna är på väg att stabiliseras. Tvärtom. Jag tycker som sagt att det är att vilseleda svenska hushåll att gå ut och låta dem tro att de är lurade, samt att det skulle kunna fixas till med lite ökad konkurrens. Vi ser gärna bättre konkurrens i dagligvaruhandeln, men det kommer inte ha så stor effekt på matpriserna som politikerna hoppas och tror.”

[Hayabusa-0001]
2
Larmande rubriker om rusande matpriser, planerade bojkotter och politiker som använder matpriserna som slagträ i debatten missar medvetet de bakomliggande externa orsakerna, varnar flera experter.
Carmarino
2

#68: Ja, det är märkligt att det talas så tyst om att prishöjningarna på en hel del varor beror på saker som inte handlarna kan kontrollera. Att sedan oftast hänga ut just ICA är lite fel. Det finns små lokala ICA-handlare som inte alls "skär guld med täljkniv" utan lever på marginalen eller till och med går med förlust. Varje ICA-butik är ju sin egen, även om de tillhör ICA-koncernen.

[Hayabusa-0001]
1

#70 Jag är medveten om att alla inte har ett konto på FB, men inlägget av Helena Lindahl (C) är värt att läsa.

#69 Min lokala ICA-butik har en vinstmarginal på 1,38%
Det är på tok för lite och de borde egentligen öka den siffran för att få en vettig ekonomi. Skulle de sänka sin marginal till 0 så skulle det inte påverka priserna till konsument, det säger sig själv

Fornöga
0

Även i Norge suckas det över höga dagligvarupriser, och norrmännens "Harryhandel" i Sverige är intensiv, trots att norska och svenska kronan väl just nu ligger rätt lika i kurs. Läser man vad som skrivs om matpriserna slås man av att argumenten är likartade på båda sidorna gränsen.

https://www.vg.no/nyheter/i/PpBLA5/dagligvarebransjen-maa-gjoere-mer-for-aa-presse-prisene

Når verden står i brann, så trenger mange av oss en sjokolade eller to. Men det har blitt så avsindig dyrt.
  • Redigerat 2025-03-19 23:04 av Fornöga
Carmarino
1

#71: Det går tyvärr inte att läsa utan konto.

Kan det vara något liknande det här? Inte samma namn, men värt att läsa ändå.
(Hoppas det går att läsa utan konto på Instagram.)

https://www.instagram.com/p/DHX-MkHIiGv/?igsh=bWs3M3A4NGdhcWR4

5,720 likes, 209 comments - mittlivsombonde on March 19, 2025: "❗️Tankar om matpriset och bojkotten som pågår. Swipa för att läsa på bilderna 💬 Det är så mycket mer komplext. Jag förstår att man vill göra något när man känner sig stressad över sin ekonomiska situation och jag förstår att det är många som har det kämpigt i sin ekonomi och att matpriserna känns rejält. Men det är inte mycket vi kan göra åt ökningen. Vi blir påminda om att trots att vi lever i ett modernt i-land och tycker oss ha rättigheter att kunna äta oss mätta med den mat vi vill ha, när vi vill, så är jordbruket något levande, där vi fortfarande är beroende av väder och vind. Torka slår ut skörden på andra sidan jorden. det kan inga pengar i världen åtgärda, mjölkbrist i europa, ja det har varit dåligt ekonomiskt under för lång tid för bönder så många har lagt ner och det ser vi effekt av nu. Samma med köttbristen, dålig lönsamhet tillsammans med extremväder så märks det nu, på pris och efterfråga. Vi måste STÄRKA vår inhemska produktion och efterfråga. Letar vi bara billig mat oh pressar ner priserna mer och mer så finns det slut ingen mat att köpa över huvud taget….".
  • Redigerat 2025-03-20 02:59 av Carmarino
kamera0710
0

Ebba Busch kanske åtminstone kan ordna billigare falukorv, med tanke på att hon kommit till makten efter det som tas upp i länkad artikel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7RPzQ/falukorv-ebba-busch-tog-fram-en-korv-i-sveriges-radios-debatt

Ebba Busch (KD) hade med sig en falukorv till slutdebatten i Sveriges radio för att beskriva de stigande priserna. Annie Lööf (C) kontrade med att kalla henne
  • Redigerat 2025-03-20 05:58 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2

#73 Inte riktigt även om det var ett läsvärt inlägg i debatten.
Lindahls text handlar om hur politiker, som Magda och Dadgostar, anklagar livsmedelsföretag som ICA med flera för att vara giriga och ”boven i dramat” kring de ökade priserna.
Läser man på lite så ser man man vinstmarginalen är blygsam och i många fall negativ (Lidl, Coop med flera…).
Men det finns en stor vinnare - staten.
Staten ”cashar in” alldeles oavsett!
Konsumenterna betalar skatt på sin inkomst, på inköp av livsmedel och butikerna får skatta för sin eventuella vinst. För att inte tala om skatt på allt annat…
Ökade priser på livsmedel = fler skattekronor till staten.
Om det talar Magda och Dadgostar inget, nej det är tvärtom så att den sistnämnda tycker att det är passande att hota med höjd skatt.
Men, så är hon också vänsterpartist.

• Redigerat 2025-03-20 06:34 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
3

"Det är missriktat att skylla de höga matpriserna på handeln. Bränsle- och råvarupriser har drivit upp kostnaderna. Det regeringen kan göra är att se till att även låginkomsttagare har tillräckligt i plånboken att handla för", skriver Håkan Boström i en ledare i dagens GP.

Det är missriktat att skylla de höga matpriserna på handeln. Bränsle- och råvarupriser har drivit upp kostnaderna. Det regeringen kan göra är att se till att även låginkomsttagare har tillräckligt i plånboken att handla för.
[Hayabusa-0001]
1

#76 Absolut en faktor i ekvationen.

[Hayabusa-0001]
2

”Efter att en nationell bojkott inletts slår nu matvarujättarna tillbaka mot kritiken om orimliga prisökningar.
”Det är synd att debatten utgår från rena felaktigheter”, säger Magnus Törnblom på Axfood.”

[Hayabusa-0001]
1

”Anrika kaffetillverkaren Löfbergs i Karlstad har sedan många år ett samarbete med kommunen – som nu är på väg att brytas. Detta efter att Karlstad kommun genomfört en ny upphandling där man byter leverantör från lokala Löfbergs till Kahls från Göteborg.
– Väldigt många är arga, säger NWT:s reporter Felix Hall om reaktionerna efter tidningens rapportering.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/strid-om-kaffe-i-karlstad-nar-kommunen-valjer-bort-lofbergs

Anrika kaffetillverkaren Löfbergs i Karlstad har sedan många år ett samarbete med kommunen – som nu är på väg att brytas. Detta efter att Karlstad kommun genomfört en ny upphandling där man byter leverantör från lokala Löfbergs till Kahls från Göteborg. – Väldigt många är arga, säger NWT:s reporter Felix Hall om reaktionerna efter tidningens rapportering.
Fornöga
1

#79 Där hjälper inga bönor…😏

[Hayabusa-0001]
0

🤣

[Hayabusa-0001]
1

”Mitt under pågående bojkott mot matjättarna varslar Coop Syd 160 tjänster. Både butikspersonal och Medarbetare på servicekontoren i Skåne och Blekinge berörs.
Coop Syd driver 98 butiker och har en längre tid kämpat med bristande lönsamhet.
”Det är en tuff dag för våra Medarbetare, men det är tyvärr ett oundvikligt beslut”, säger tillförordnad vd Stefan Nyrinder i ett pressmeddelande.”

hemul
0

#78: Förklarade han inte hur de ökade vinsterna då kommer sig? 😛

[Hayabusa-0001]
0

#83 Har de ökat?
Vad jag kan se på de senaste bokslutet så har de minskat.

• Redigerat 2025-03-20 19:28 av [Hayabusa-0001]
hemul
0

Jag har bara läst vad tidningarna skriver. Kanske minns fel. Var det bara ICAs vinst som ökat?

[Hayabusa-0001]
0

#85-86
Nej, läser man deras bokslut (såväl Axfood som ICA) så minskar deras vinstmarginal.
I kronor räknat är det givetvis mycket pengar men det är inte så man ska/kan räkna.

[Hayabusa-0001]
0

Om staten minskade eller tog bort momsen på livsmedel så skulle det få en konkret effekt på priserna för konsumenterna.
Det kommer givetvis inte att hända eftersom det skulle få konsekvenser i andra änden.
Att, för ICA & Co, sänka ner vinstmarginalen till 0% skulle inte ge någon synbar effekt på priserna ut till konsument.
1,9 miljarder är mkt pengar men fördela det över Sveriges hushåll (c:a 5 miljoner) så blir det inte så mkt.

• Redigerat 2025-03-21 07:57 av [Hayabusa-0001]
hemul
2

En dröm jag har är differentierat matmoms. Och inte på ett sätt som driver oss att köpa mat som någon expert för tillfället anser vara nyttigare (kött-veggo, fett-kolhydrater, mättat- fleromättet, det köret).

Jag skulle vilja se lägre moms på råvaror. Det må sen vara frukt, grönsaker, kött, fisk, spannmål, måttligt bearbetat mejeri… och högre på processad mat. Färdigmat, pulver, bröd, flingor, sylt…

Ni fattar. Lägre moms på hallon än på hallonsylt. Lägre på naturell fil och mjölk än på fruktyghurt. Lägre på kött än på korv och Dafgårds kåldolmar. Lägre på smör än på margarin.

Inte bara för att det faktiskt skulle gynna mig själv 😋, men för att jag tror alla är överens om att oavsett vad man tror är nyttigt för oss att äta, så är de processade alternativen sämre.

Fornöga
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mjölkpriset stiger- nu som då. 🥛

De senaste åren har priset på mejerivaror såsom mjölk, grädde och ost rusat i höjden.Till exempel har mjölken blivit 14 procent dyrare på ett år, rapporterar ...
Fornöga
0

Våra snabbt ökande matpriser är inte något unikt ur europeiskt perspektiv.

Källa.

Högre matpriser är inte unikt för Sverige. Priserna stiger lika mycket övriga i Europa visar en ny sammanställning.<br/>– Det visar att frågan är mer komplex än vad många kanske tror, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom vid Länsförsäkringar.
  • Redigerat 2025-03-26 10:15 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
0
Matbutiksbranschen pekar på hur marginalerna minskat – och flera butiker går med förlust, enligt Dagligvarunytt. Niklas Egels Zandén, professor i företagsekonomi, menar att konsumenterna till stor del ändå fått ta smällen för matkedjornas kostnadsökningar. – Det kanske inte är läge just nu att plocka ut massa pengar ur bolagen.
[Hayabusa-0001]
0

Rörelsemarginal i procent 2024 och 2022:

Ica Maxi: 3,7 procent (5,1 procent)

Ica Kvantum: 3,0 (4,4)

Ica Supermarket: 2,8 (4,3)

Ica Nära: 2,7 (4,3)

Hemköp: 3,9 (5,0)

Tempo: 2,1 (3,6)

Totalt: 3,2 (4,6)

Rörelsemarginalen anges i procent och visar vad som blir kvar till räntor, skatt och eventuell vinst efter att kostnaderna täckts. Om rörelsemarginalen är två procent har verksamheten kvar två kronor per intjänad hundralapp.

Detta är alltså vinst innan skatt (EBIT).
Dvs på varje 100 kr i försäljning blir vinsten (ICA Maxi) 3:70 kronor - innan skatt!

[Hayabusa-0001]
0

Istället för diskutera matjättarnas ”vinster” så borde vi fundera över vart våra skattepengar går.

[Hayabusa-0001]
0

Detta borde t ex Dadgostar fundera över:

”Han lyfter fram matmomsen, som har varit konstant medan priserna ökat, vilket ökat statens intäkter.
– Jag tror att man ska ha med sig det när man pratar om vem som tjänar på priserna och när politiker är upprörda.”

[Hayabusa-0001]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta upprop från Vänsterpartiet är ett exempel på hur man förvränger verkligheten.
Å andra sidan är ekonomi inte deras (V) starka sida. Det heller…

Fornöga
0

Matprishöjningarna verkar ha bromsat in. åtminstone tillfälligt. Kanske en följd av den intensiva debatten? Men vad händer med matpriserna om inflationen skjuter fart till följd av de amerikanska tullpålagorna?

Efter stora prisökningar på mat i början av året så skedde en inbromsning i mars. Förklaringen kan vara hårdare konkurrens i kampen om kunderna.
  • Redigerat 2025-04-03 10:06 av Fornöga
Fornöga
1

#8 En hundring per kaffepaket- nu verkar vi vara där. ☕😮

Förr kunde ett bra kaffeerbjudande vara fem paket för 99 kronor. Nu ser det ut som att en hundring knappt räcker till ett paket. Från nästa vecka väntas en rejäl höjning av kaffepriset i hela landet, rapporterar Göteborgs-Posten.
Carmarino
0

#98: Tur jag har flera paket I frysen och inte dricker kaffe så ofta. 😱

Fornöga
1

Den som spar, den har! 😉

Ny tråd.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-04-05 10:13 av Fornöga
Carmarino
0

#100: Har köpt på extrapris de senaste månaderna. 😊

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.