Matmarknaden och hushållskassan #2
Fortsättning på tidigare tråd med åsikter om matpriser och näraliggande ämnen.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-04-05 10:15 av Fornöga
Aktuellt ämne. ☕
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Har just nu 6 st oöppnade paket, så jag klarar mig ett tag. Men, visst - det är redan nu dyrt nog. Inte direkt prisvärt.
- Redigerat 2025-04-05 10:19 av [Hayabusa-0001]
Nästa gång jag besöker en läkare ska jag se om det går att få någon medicin som håller blodtrycket på en acceptabel nivå.
Det kan jag behöva om det blir billigare än att dricka en liter kaffe om dagen.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1: Eftersom jag så sällan dricker kaffe drabbas jag inte så mycket. Passar på och köper hela bönor när det är extrapris. De håller länge i frysen. En 450 grams påse räcker i ett par månader för mig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Såg att min handlare tog 115:- för två paket Gevalia igår. Skall ta vägen för att se om det finns några paket kvar idag. Undviker annars Gevalia på grund av deras krympflationstrixande.
- Redigerat 2025-04-05 10:24 av Fornöga
Nog kommer jag köpa kaffet framöver men det är löjligt vilka prisökningar ska vi ta kaffet som exempel ska det snudd på gå och bli en statusdryck som många framöver inte kommer att ha råd med.
Det känns orättvist alla måste kunna äta och dricka men nåja butikerna rår ju inte för det men är dom som får ta dom flesta smällarna från irriterade kunder.
Brukar köpa yoghurt i enlitershinkar. De har ökat i pris rätt mycket sedan höjningarna började. I måndags såg jag att den billigaste hinken (som är den jag brukar köpa - för att jag tycker den yoghurten är godast) hade ökat i pris med tre kronor, från 36:90 till 39:90, sedan förra måndagen. De andra var ännu dyrare. Flera av dem var flera kronor över 40 kronor.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Coop Östra blöder pengar, och flera butiker i Stockholm riskerar att stängas, skriver Mitti.
"Men det är inte bara Coop som kämpar i motvind. Inflationen och skenande kostnader har gröpt ur hela branschens lönsamhet, enligt Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
– Det finns hundratals butiker i Sverige, om inte fler, som går med förlust. Inflationen de senaste åren har varit högre än vad vi konsumenter upplevt på mycket länge, säger hon.
Det förändrade köpbeteendet märks tydligt – kunderna handlar mindre, och väljer billigare alternativ.
Och framtidsutsikterna är minst sagt osäkra.
– Vi kan bara anta att klimatförändringar och den osäkra världen just nu gör det svårt att förutspå hur priserna rör sig. Tullarna som precis har införts kommer väl också påverka. Alla sådana osäkerheter driver upp kostnaderna, säger Karin Brynell."
Tomt på kaffehyllorna i många butiker inför de väntande prishöjningarna.
Jag har några oöppnade paket hemma. men jag skall se om det finns någonstans om det finns bra pris.
#9 Nytt kaffepris- bara att svälja…😣
Tysk-svensk mejeriallians. 🐮
- Redigerat 2025-04-08 11:00 av Fornöga
#11: Kollade hyllorna med kaffe när jag var och handlade idag, och även där hade priserna höjts. Det var rätt tomt i hyllorna med de billigaste kaffesorterna, men hyllorna med Zoégas kaffe var välfyllda. Såg att påsarna med hela bönor numera kostar 103 kronor. När jag köpte dem på extrapris har jag för mig att de kostade 79 kronor.
Kan man lita på livsmedelsaffärernas rabatter och extrapriser? 🤔
#14: Det är ofta det så kallade extrapriset rör sig om bara någon krona, eller till och med mindre. Vanligast när det gäller rabatt i procent eller typen "2 för 24 kr" är nog 1-3 kronor.
- Redigerat 2025-04-10 17:41 av Carmarino
#15 Jag bläddrar alltmer förstrött i bladet med "wowpriser", som de brukar kalla det. Det är sällan några priser man spärrar upp ögonen för, och ibland rör det sig om sådana volymer man måste köpa att de inte är aktuella för ensamhushåll.
Man måste vara tämligen uppmärksam, men anser att de ändå fyller en funktion.
Jag använder absolut tillfället till lite bättre priser.
#16: Brukar kolla om det är extrapris på något jag ändå ska köpa. Annars ska det vara ordentlig rabatt för att det ska bli något köp.
Köpte idag, som exempel, Bregott 500 gr för 47:90. Ordinarie pris 58:90
18,7% reducerat pris.
Många bäckar små…
Hör att vi, dvs EU, fortfarande importerar stora mängder konstgödsel från Ryssland och Belarus.
Hör även att det ska läggas tull på detta…
Matbutikerna är jättefula. De räknar kallt med att folk inte skall kolla priserna och jämföra ordinariepriset. Ser man kampanj, eller rea så handlar vi.
Wow det var ju ett kap 90 öre jag måste springa fort och handla bara för att 😂
Nä men allvarligt fy så mycket lurendrejeri och psykologi det går i det här och som Draken skriver dom räknar kallt med att folk ska handla och inte kolla priserna.
Tyvärr är det många som går på sånt här dom ser ordet nedsatt pris och kling säger det i huvudet dom tror sig spara en liten peng istället blir dom enbart lurade och sånt är oerhört fult speciellt för dom som har det svårt och i panik är på jakt efter så billigt som möjligt för att överleva det är riktigt nedrigt.
I en tidigare tråd (avslutad i februari förra året) skrevs det om hushållens (negativa) förväntningar inför hushållsekonomin.
Oron över privatekonomin består och har ökat kraftigt sedan början på innevarande år, rapporterar SVT.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/opinionsmatning-svenskarnas-oro-over-sin-privatekonomi-okar
- Redigerat 2025-04-19 08:30 av Fornöga
16.04.2024
”I början av 1900-talet uppgick livsmedelsutgifterna för ett svenskt genomsnittshushåll till 44 procent av de totala inkomsterna. Samma siffra år 1952 var 33 procent. Idag utgör den bara cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Internationellt syns liknande tendenser som i Sverige. De flesta jämförbara europeiska länder har precis som Sverige upplevt långsiktig ekonomisk tillväxt och därmed större disponibla inkomster, medan en allt lägre andel läggs på livsmedel.”
Stor ökning av antalet personer som hamnar hos kronofogden för att ha dragit på sig skulder för hämtmatsbeställningar.
#28 Klabbsockar.
Rusande kakaopris ger mindre kaka.
#30: Misstänker att de kommer att behålla nuvarande pris på kakorna, eller möjligen sänka med en krona eller två.
#31 Gissar på det förra, "lex Gevalia". 😏
#32: Ja, de kommer förmodligen säga att de måste hålla nuvarande pris eftersom kakaobönorna blivit så dyra.
Axfood visar lägre lönsamhet första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Man har dock ökat sina marknadsandelar.
Såg att osten hade ökat i pris rätt mycket. Senast jag köpte hushållsost på extrapris kostade den 99:90 kr kilot. Nu kostade den tio kronor mer - och det var alltså extrapris. Inte så längesedan man kunde köpa den för 79:90 kronor.
#35 Såg att Hemköp, där jag normalt inte är kund, har ost (Garant, flera sorter) för just 79 kronor den här veckan, så jag slank in och köpte en bit Prästost igår.
#36: Har inte kollat priset på andra ostar, eftersom jag sällan köper något annat än hushållsost, men ibland är det extrapris på gouda och edamer och de brukar vara lite billigare, så då köper jag dem.
#37 "Gäller även Gouda (och Maasdamer)", ser jag i reklambladet. 😉
#38: Maasdamer har jag köpt någon gång, men bara färdigskivad. Minns inte om den fanns i hel bit, men i så fall var den nog rätt dyr tror jag, och att det var därför jag inte köpte den.
Svävande svar från forskare på Handelshögskolan som på Konkurrensverkets uppdrag granskat krympflationen inom svensk dagligvaruhandel.
Han tycker att det är "bra" att Marbou informerat i förväg, att "krympflation kan vara framgångsrikt för det enskilda företaget och påverka dem i positiv riktning", samt att "det har inte jättestor inverkan på konsumentens plånbok, samtidigt leder det till ganska mycket misstro, för konsumenterna gillar inte att känna sig lurade."
- Redigerat 2025-04-24 13:43 av Fornöga
"Fortsatt utbrott av blåtunga – köttbrist väntas öka priser" är rubriken på en (läslåst) artikel i GP.
"Kalvar föds sjuka, vissa utan hjärna och muskler, eller till och med döda. – Väldigt många mår psykiskt dåligt, säger köttbonden Andreas Götborg i Kungsbacka. Köttbristen väntas nu förvärras – och priserna öka, spår Jordbruksverket."---
Detta samtidigt som mul- och klövsjuka grasserar i länder inte långt borta…🤔
#42 Som hittat! 😁
Svag prisuppgång för livsmedel i april, +0,4%, och det är främst kaffe och nötkött som stod för den, i övrigt byttes inte så många prislappar på hyllorna.
- Redigerat 2025-05-05 08:22 av Fornöga
#47 Det som sticker ut är priset på kaffe.
20/6 -2021 kostade ett paket Zoegas (Skånerost) 40:-
Igår kunde man köpa ett paket för 85:-
Man får ut c:a 65 koppar kaffe ur ett paket, vilket ger:
O:62 SEK per kopp
1:31 SEK per kopp
Procentuell stor skillnad, men i kronor och öre tämligen måttlig.
- Redigerat 2025-05-14 08:27 av [Hayabusa-0001]
Priset för glass stiger i likhet med kaffepriset brant uppåt, skriver GP:
"Nu ser även den globala glassindustrin att drabbas av snabbt stigande priser. Enligt SCB:s inflationssiffror som publicerades i veckan har priset på glass ökat med drygt 10 procent på ett år, vilket är betydligt högre än inflationen i övrigt. Kakaopriset, som ökat med cirka 30 procent under motsvarande period, är en av anledningarna till att priset på glass höjs – men är inte ensamt skyldig. Även priset på nyckelingrediensen kokosolja har skjutit i höjden."---
- Redigerat 2025-05-16 13:08 av Fornöga
Trots en del rapporter om översvämningar på kontinenten så har det liksom i Sverige faktiskt varit nederbördsfattigt, och det kan innebära högre matpriser som följd.
Matpriskrig mellan livsmedelsjättar- i Tyskland…😏
Krympflationen- ständigt närvarande.
Stabila matpriser i maj.
Kommer ICA-handlarna att höja sina priser innan den matmomssänkning som sker våren 2026 för att tjäna på den? ICA:s VD förnekar detta kategoriskt för sin koncerns del. Samtidigt säger hon att "varje Ica-handlare sätter sina egna priser", vilket låter som något av en brasklapp. 🤔
- Redigerat 2025-11-15 08:02 av Fornöga
Skulle inte förvåna mig om de höjer priserna rejält nu inför storhelgerna 😒
Alla de tillfälliga erbjudanden med kanonpriser, som varit i min närmaste ICA-butik, har blivit allt färre den senaste tiden. Eller om det tillfälligtvis råkar vara produkter som jag inte vill ha.
Jag har i alla fall fortfarande en hel del uppbunkrat.
#57: Vi brukar bunkra sånt som kan bunkras när det är bra pris.
Vi letar alltid efter bra priser på Ost, Kaffe och köttfärs som det går en hel del av här hemma 😉
Den 1 april halveras momsen på livsmedel i butik, och de stora kedjorna bedyrar att de skall respektera den och inte berika sig själva genom att smyghöja priserna de sista veckorna innan skattesänkningen.
Men vad innebär sänkningen egentligen "över disk"? Senioren skriver:
"För en ost som kostar 150 kronor innebär det att priset efter momssänkningen blir 142 kronor. För ett paket kaffe kan det handla om en sänkning från 90 till 85 kronor."---
https://www.senioren.se/nyheter/matmomsen-halveras-handlarna-lovar-sanka/
Och i en annan artikel skriver samma källa: "För en pensionär handlar det om en sänkt kostnad på ungefär 155–185 kronor i månaden. Det är givetvis inte ett belopp som är lika för alla. Vi har olika ekonomi och gör olika val i mataffären."---
#59 På tisdag införs den sänkta momsen på livsmedel, men Expressens ledarsida menar att vi nog inte skall räkna med sjunkande matpriser.
"Efter några tuffa år med stigande matpriser bestämde sig Tidöregeringen för att leverera det fläskigaste vallöftet på länge.
– Den 1 april sänker vi matpriserna, sa finansminister Elisabeth Svantesson i höstas. Hushållen gläds. Men lyckan kan bli kortvarig. Tacka Trump för det."---
"Det globala priset på urea har ökat med 50 procent sedan USA och Israel startade kriget. Tidpunkten är illa. Nu sår bönderna sina vårgrödor. Skördar är i riskzonen.
Konsekvenserna är uppenbara. Dyrare gödningsmedel betyder dyrare mat. Inflationskrisen efter Rysslands invasion av Ukraina berodde till stor del på att gas och konstgödsel skenat i pris. Nu riskerar vi en repris av det."---
"Kriget och dess konsekvenser visar hur vanskligt det är att lova sänkta priser på el, drivmedel och mat. Visst kommer maten allt annat lika att bli billigare med momssänkningen. Men risken är att det inte kommer att märkas.
Regeringen och Socialdemokraterna, som inte vill vara sämre, har slagit in på en farlig väg när de viftar med matkassar som valtaktik. Det är inte rimligt att trixa med tillfälliga momssatser, stöd och bidrag så fort människors liv blir dyrare att leva.
”Nu blir det billigare med morötter och köttfärs!”, hurrar politikerna. Som om Sverige vore en planekonomi. De gör sig själva en björntjänst. Priset på mat styrs inte av politikerna, hur mycket finansministern än upprepar att ”vi” sänker priserna. En momssänkning från tolv till sex procent är bara brödsmulor när priset på gödsel slår igenom på hyllorna."
- Redigerat 2026-03-28 09:31 av Fornöga
Guide inför matmomssänkningen.
Matmomssänkningen har givit effekt på priserna i butik, enligt Matpriskollen.
#62: Noterade idag att priserna på yoghurt - åtminstone den jag brukar köpa - har gått ner några kronor sedan priset var som högst.
Något som rasat i pris är chips. Efter att en påse från de två stora aktörerna kostat trettiotre kronor har det varit kampanjer med fyra för sjuttio och liknande. Kanske överproducerades det i samband med Mello? Å andra sidan är det ju snart ESC, så då återgår man väl, åtminstone tillfälligt, till ordinarie dyrpris…
- Redigerat 2026-05-04 12:39 av Fornöga
"I april sjönk matpriserna med 5,5 procent, visar SCB:s Konsumentprisindex. Priset på kaffe och smör gick ner rejält samtidigt som blomkål och broccoli blev dyrare.
De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker sjönk med 5,5 procent i april jämfört med mars. I årstakt föll priserna med 5,7 procent jämfört med april 2025.
– Livsmedel och alkoholfria drycker har inte sjunkit så här mycket på 30 år, varken från månad till månad eller på ett år", säger Frida Stark, prisstatistiker på SCB enligt ett pressmeddelande.
https://www.scb.se/pressmeddelande/matpriserna-sjonk-i-april2/
- Redigerat 2026-05-13 09:23 av Fornöga
#65 Medan matpriserna i Sverige sjönk med 5,5% från mars till april så steg de med 2,9% samma period i Norge. Gissar att det är strålande nyheter för gränshandlarna på denna sida gränsen…
#65: Men vadå? Det motsvarar ju bra precis momssänkningen.
Vi har det för bra, meddelar Jacob Wallenberg.
Rekordvärmen på kontinenten kan återverka på höstens matpriser.
"– Det är definitivt ett allvarligt läge", säger Shon Ferguson, ekonomiprofessor vid Sveriges lantbruksuniversitet till SVT Nyheter.