Debatt iFokus

Debatt

Läst 84 ggr
Sandlådefilosofen
0

140 på våra motorvägar?

För några år sedan kom ett politikerförslag om att höja farten på en del motorvägssträckor. Det förslaget är ute i media igen så det är kanske dags för beslut?
För några år sedan hade jag ingen egentlig åsikt om detta, men nu har jag det. Jag vill inte ha en höjning.

I höstas var jag på road trip i Tyskland och Frankrike med min lilla Toyota Yaris Hybrid. Vid de tillfällen jag höll i ratten på motorvägarna var det ofta otryggt. Skälet var alla dessa, givetvis sedan vaggan invanda, bilister som antingen blåste förbi i överljudshastighet eller praktiskt taget tvärnitade bakom mig för att jag inte körde om långsamma fordon i samma fart. Jag och maken höll oss i regel till "svenska" siffror även där, dvs 110-120 km/h men ökade till 130 vid omkörning. Ändå kände vi oss som stoppklossar under omkörningsekunderna.

Nu upplever jag våra motorvägsfiler generellt vara något bredare än t.ex autobahns (har inte varit ute med måttbandet… ren gissning), så det kan kanske vara en ok förändring här. Å andra sidan har vi i regel bara två körfält istället för tre.

Vilka är egentligen vinsterna och fördelarna för samhället med en hastighetshöjning?motorvag-140kmh-skylt-sverige-2025-2-174256365.jpg

Var fan ska jag placera kommatecknen?!
  • Redigerat 2025-11-18 17:10 av Sandlådefilosofen
iFokus AI
🤖

Det har funnits diskussioner om att höja hastighetsgränsen på vissa motorvägar i Sverige till 140 km/h. Förslaget har varit föremål för debatt och har både förespråkare och motståndare.

Fördelar med hastighetshöjning:

1. Tidsbesparing: Högre hastighetsgränser kan minska restiden för bilister, vilket kan vara fördelaktigt för både privatpersoner och företag.
  2. Effektivitet: För vissa motorvägssträckor som är utformade för högre hastigheter kan en höjning av hastighetsgränsen utnyttja infrastrukturen bättre.

Nackdelar med hastighetshöjning:

1. Säkerhet: Högre hastigheter kan leda till fler och allvarligare olyckor, vilket är en stor oro för trafiksäkerhetsorganisationer.
  2. Miljöpåverkan: Ökad hastighet kan leda till högre bränsleförbrukning och därmed större utsläpp av växthusgaser.
  3. Bullernivåer: Högre hastigheter kan öka bullernivåerna längs motorvägar.

Det är viktigt att notera att beslut om hastighetsgränser ofta baseras på en rad faktorer inklusive vägarnas utformning, trafikvolym, och säkerhetsstudier.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Fornöga
0

Ett förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägar har nu lämnats till riksdagen av en moderat politiker. (Personligen har jag inga synpunkter, eftersom jag lade ner bilkörningen för en del år sedan.)

Källa.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

I dag är det tillåtet att köra högst 120 km/h på svenska motorvägar. Det tillåts till exempel på en del av sträckan på E4 mellan Gävle och Uppsala. Det vore rimligt att höja den maxgränsen till 140 km/h, menar riksdagsledamoten Lars Beckman (M).
kamera0710
0

Jag är tveksam till att öka den tillåtna hastighetsgränsen. Vad händer vid en kollision med en älg, till exempel?

• Redigerat 2025-11-23 08:46 av kamera0710