Debatt iFokus

Debatt

Etikettpolitikerna
Läst 2405 ggr
Draken
2022-03-10 13:04
2

Liberalerna #3

Fortsätt diskusionerna här.

Gamla tråden.

https://debatt.ifokus.se/discussion/1508510/liberalerna-2

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-03-31 12:05 av Draken
kamera0710
2022-04-05 12:13
2

Ska man tro Sabuni har det inte hänt så mycket inom sjukvården sedan antibiotikan upptäcktes 1928.

https://twitter.com/jessicaschedvin/status/1510906761376681985

kamera0710
2022-04-06 12:02
2
Sabuni vill bli minister. Om det inte krockar med hennes landsflyktsplaner.
Cojimar
2022-04-08 12:18
2

Nyamko Sabuni avgår. Egen tråd.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

kamera0710
2022-05-04 15:14
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kör liberalerna stenhårt på twitter om att deras inflytande behövs för att rädda svensk skola.

kamera0710
2022-05-06 06:17
1

"När Svenska skolan var bäst i världen ville ni fixa den. Sedan dess har ni fixat friskolor, skolpeng. Ni har fixat betygsystem och läroplaner. Vi klarar inte mer fixande från er, snälla kliv åt sidan och låt de som vet vad de gör försöka städa upp efter ert fixande."

Kommentar på facebook, angående liberalernas senaste utspel om skolan.

(Man kanske åter ska påminna om att nuvarande skollag utformades 2011, när Björklund basade över utbildningsdepartementet och att den ligger kvar eftersom M, KD, C, L och SD stödjer den.)

• Redigerat 2022-05-06 06:18 av kamera0710
Cojimar
2022-05-06 08:42
1

"Liberalernas partiledare säger att det inte är aktuellt att släppa fram en regering med Sverigedemokraterna.

Däremot utesluter han inte att samarbeta med partiet.

– Det är klart att de kommer att få påverka, säger Johan Pehrson till SvD."---

Flott av Pehrson! Att inget väl talar för att de själva kommer att vara med vid någon regeringsbildande är så klart av mindre betydelse... 🙄

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Liberalernas partiledare säger att det inte är aktuellt att släppa fram en regering med Sverigedemokraterna. Däremot ute
[Toxin]
2022-05-14 15:03
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sista Måltiden, avsnitt 85. leijonkungen dvs ett samtal med Lars Leijonborg.

Triggervarning: De som ogillar L bör, möjligen, inte lyssna på detta avsnitt.

• Redigerat 2022-05-14 15:03 av [Toxin]
Cojimar
2022-05-15 08:53
1

Ser vi månne en Pehrsoneffekt?

Efter flera år av kräftgång med resultat långt under riksdagsspärren i opinionsundersökning efter opinionsundersökning ser det nu ut att vända något för Liberalerna. I SvD/Sifos väljarbarometer för...
[Toxin]
2022-05-15 08:55
1

#8 Det förefaller vara så.

[Toxin]
2022-05-15 08:58
1

Johan Pehrson.

kamera0710
2022-05-17 16:15
1

Kikade på Vetenskapens värld med temat "det svenska skolexperimentet". Att höra dem som forskar inom pedagogik och andra skolrelaterade ämnen ökar inte tilltron till liberalernas självutnämnda skolexperter.

https://www.svtplay.se/video/35233209/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-35-det-svenska-skolexperimentet-del-1?id=jXyy2V3

Del 19 av 20: Det svenska skolexperimentet, del 1. Under 30 år har en våg av skolreformer gjorts. Vissa kallar det för ett experiment med Sveriges unga. Antalet nationella prov som skrivs har ökat flera gånger om, Sverige har ändrat betygsystemen, friskolor har införts och nya läroplaner ställer allt högre krav. Samtidigt visar forskning att skadlig stress bland Sveriges unga har skjutit i höjden. Finns det en väg ut ur den stressade skolan?
[Toxin]
2022-05-17 16:46
1

#11 Avsnittets innehåll är handlar väl mer om skolan i sig än att peka ut L som skyldiga?

Svensk skola är ett intressant ämne, men den innehåller fler dilemma än t ex betyg etc.

kamera0710
2022-05-17 16:54
0

#12 Men nuvarande skollag är som sagt den som liberalerna utformade 2011 och som ligger kvar med stöd av KD, L, M, C och SD.

[Toxin]
2022-05-17 16:58
0

#13 Men svensk skolas utmaningar är kanske större än så?

kamera0710
2022-05-17 17:00
1

#14 Förmodligen, ser fram emot del två kommande vecka.

[Toxin]
2022-05-17 17:02
0

#15 Är det då skolsystemets syndabock ska sättas på den skyldiges bänk?

kamera0710
2022-05-17 17:04
1

#16 Vi får väl se vad som sägs i programmet.

[Toxin]
2022-05-17 17:07
1

Måste tillägga att jag är lite skeptisk till avsnittet. Det blir inte ett högt betyg från min sida 😉

[Toxin]
2022-05-17 17:20
0

#17 Det var en hel del i avsnitt 1 som jag inte höll med om.

[Toxin]
2022-05-17 20:54
1

"Om ni frågor oss lärare som har många år på nacken; nu: trötta ungdomar = sociala medier hela natten, tränar varje dag eller sover på dagtid, arbetar inte på lektionstid….. o.s.v…..o.s.v.
Det är klart att de får stress och kraven från föräldrarna är orealistiska.
Kom och arbeta minst en vecka hos oss (alla stadier), då får ni se att grunden till stress och dylikt inte beror på de vanliga studiekrav som ställs på ungdomarna."

Avdelningen: "Jag vill ha ett jobb som är roligt, välavlönat och mycket ledighet":

"Tänkt er att 6 timmar om dagen lära er sånt som ni inte själva valt eller har intresse av. Men måste göra det för någon tvingar er eller hotar med rädsla att vara dålig eller inte ha någon framtid.
Hur ska man kunna må bra på riktigt i en sådan miljö?
Behövs en Systemförändring som istället bygger på välmående, meningsfullhet, och individuell anpassning till elevens intresse och förmåga."

https://www.facebook.com/vetenskapensvarld/

Vetenskapens värld. 41 099 gillar · 4 734 pratar om detta. Det här är Vetenskapens världs officiella Facebooksida. Varje dag lägger vi ut...
  • Redigerat 2022-05-17 20:55 av [Toxin]
[Toxin]
2022-05-17 21:00
1

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/zelda-19-ar-for-mig-va-det-helt-omojligt?fbclid=IwAR1OCTyW7wSPk751bW4e9G_CkKDD58eSfE54Qz_p6kRRUmqNeFL5qmtc3i4

Ja, vad ska man säga?

"Utan betyg från grundskolan stängs de flesta vägar framåt i livet. Och forskningen visar att det finns en tydlig koppling mellan underkänd i grundskolan och arbetslöshet och ohälsa."

Vem kunde tro det?

För tre år sen gick Zelda Bingert ut nian. Sedan dess har hon mest varit hemma och suttit på sitt rum. Zelda är en av alla de 16 000 ungdomar som varje år går ut grundskolan utan godkända betyg
Cojimar
2022-05-19 09:55
1

#8 Liberalerna sitter nog kvar ännu en giv, tror Johan Hakelius på Fokus.

"Det är, när detta skrivs, visserligen bara en enda undersökning och resultatet är fortfarande under fyra procent. Men 3,6 procent i Sifo är det bästa resultat Liberalerna kunnat uppvisa på mer än två år. Antagligen tillräckligt för att dra stödröstare.

Här hade man dukat upp begravningskaffet och så kommer återuppståndelsen."---

"Antagligen kommer Liberalerna inte bara överleva sig själva, utan alla oss andra också."

Duka undan begravningskaffet för Liberalerna. Antagligen kommer de inte bara att överleva riksdagsvalet, utan sig själva och alla oss andra också.
  • Redigerat 2022-05-19 09:56 av Cojimar
kamera0710
2022-05-19 11:46
1

De verkar i alla fall tydligare med vad de vill nu. Sabuni kom ju ofta mest med intetsägande floskler. Sedan undrar jag om de fortfarande förespråkar EMU-medlemskap. Men det får man väl fråga i valrörelsen.

Uppdatering:

Fick besked direkt via hemsidan: "Sverige blir fattigare av att stå utanför eurosamarbetet. Dessutom går vi miste om att påverka flera viktiga beslut för svensk ekonomi. Därför borde Sverige införa Euron."

Tror inte att det hjälper dem att komma in i riksdagen.

https://www.liberalerna.se/politik/euron

Sverige är en liten öppen ekonomi beroende av omvärlden. Det är i eurokretsen alla viktiga ekonomisk-politiska beslut fattas. Därför är ingen annan enskild fråga så avgörande för Sveriges ställning i det europeiska samarbetet. Sverige behöver snarast införa euron för att inte hamna utanför.
  • Redigerat 2022-05-19 12:07 av kamera0710
kamera0710
2022-05-20 06:30
1

Liberala Expressens ledarsida:

"Många skolforskare och debattörer, liksom denna ledarsida, anser att F ska tas bort."

https://www.expressen.se/ledare/-betyget-f-ar-ett--slags-barnplageri/

Den svenska skolan är knappast känd för att vara sträng och grym mot sina elever. Men den är rent sadistisk i ett viktigt avseende.
kamera0710
2022-05-21 07:21
1

Som sagt, det är inte bara blinda höns utan även liberaler som ibland hittar ett korn. En talesperson för LUF tar upp KD:s dubbla budskap i abortfrågan på ett mycket bra sätt. All heder åt denna liberal!

"Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch försöker locka kvinnliga väljare genom ett falskt engagemang för aborträtten. Hon la under torsdagseftermiddagen förra veckan ut flera bilder på sin instagram-story med anledning av kampen om aborträtten i USA. På en bild skriver hon “Det pågår en kamp på andra sidan Atlanten om aborträtten och kvinnors rättigheter just nu. Där rätten till abort riskerar att inskränkas. Jag är stolt över att vara svensk när det kommer till abortlagstiftningen och hur långt vi har kommit i kampen för jämställdhet. Det är sorgligt att det inte är självklart i alla delar av världen.” Detta trots att partiet som hon är partiledare för, Kristdemokraterna, har en minst sagt ansträngd relation till aborträtten.

I KD:s medicinsk-etiska program blir det tydligt hur deras syn på abortfrågan inte grundar sig i kvinnors rätt till sina egna kroppar. Utgångspunkten är istället att minimera antalet aborter. I programmet står att varje abort, oavsett hur tidigt den sker innebär att ”ett liv släcks” och “att det är omöjligt för staten och lagstiftaren att ställa sig neutrala till det etiska dilemma som en abort innebär.” KD tycker att barnmorskor ska få avstå från att utföra abort med hänvisning till samvetsfrihet. Vidare står det i det medicinsk-etiska programmet att partiet anser att de stödsamtal och den information som sjukvården är skyldig att erbjuda kvinnor som vill göra abort bör ”tydligt lyfta fram det etiska dilemmat och tala om vilka grundvärderingar samhället står för när det gäller människovärdet”. Istället för ett tydligt avståndstagande mot abort ska abortmotståndet smyga sig in bakvägen, genom att klä sig i ord som människovärde och få kvinnor som vill genomföra en abort att skämmas och tänka om."

https://www.dagensarena.se/opinion/ebba-buschs-stolthet-svensk-abortlagstiftning-klingar-falskt/

Ebba Busch försöker locka kvinnliga väljare genom “stolthet” över svensk abortlagstiftning.  Men att Kristdemokraterna skulle vara stolta förkämpar för aborträtten klingar falskt. Ebba Busch företräder ett parti som aldrig på riktigt har stått upp för kvinnors rätt till abort. Det skriver Gabriella Toftered, feministisk talesperson för Liberala Ungdomsförbundet (LUF). 
Cojimar
2022-05-24 08:37
1

Nye partiledaren Johan Pehrson förordar ökad användning av bevakningsföretag när polisens resurser inte räcker till. Nu har det kommit fram att Pehrson själv har intressen i branschen, något han inte förnekar, samtidigt som han inte vill ställa upp på en intervju.

Liberalernas partiledare Johan Pehrson driver frågan om att staten borde finansiera fler ordningsvakter. Nu kan Aftonbla
kamera0710
2022-05-24 17:39
1

Partiets utbildningspolitiska talesperson har åter gått vilse i pannkakan.

kamera0710
2022-05-25 07:22
1

Ledarkommentar i DN, antar att det är betalvägg.

"Plötsligt har Liberalernas partiledare Johan Pehrson, riksdagens kanske mest pratglada person, inte tid att prata.

'Superfullt' är det i schemat, när Aftonbladet söker en kommentar på avslöjandet om att L vill satsa miljarder på fler ordningsvakter, samtidigt som Pehrson själv har ekonomiska intressen i ett säkerhetsföretag.

Nu låter det i och för sig värre än det ser ut. Pehrson är passiv delägare i bolaget KB18 som i sin tur äger ett företag som erbjuder ordningsvakter. Tekniskt sett har han inte brutit mot några regler.

Men oviljan att bemöta intressekonflikten väcker ändå frågor. Att delägarskapet är passivt hindrar honom inte från att håva in vinst på den politik som L just nu råkar driva."

https://www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-lobbyralerna-slar-till-igen/

Det var inte länge sedan Liberalerna avslöjades med att låta förslag formuleras av näringslivslobbyister.
Draken
2022-05-26 12:36
0

#20: Det är väl föräldrarnas ansvar och skyldighet att se till att barnen/ungdomar sover på nätterna och kan hålla sig vaken på dagarna ?

Men lärarna har också en skyldighet att se till att eleverna faktiskt gör det de skall. Om eleverna faktiskt sover på nätterna och kommer till skolan i tid på morgonen, så skall ju lärarna se till att de gör det de skall ?

Vi har haft problem med skolan där två av döttrarna går. Båda har autism och de måste ha anpassat på lektionstid. Skolan har alla papper från habiliteringen och soc. Vi har haft SIP mäten och både soc och habiliteringen har i princip krävt att deras skolgång skall anpassas, vilket inte har skett. Men trots detta så anser skolan att det är vårt fel att ena flickan inte kommer till skolan.

Visst finns det bra skolor med jättebra lärare, men tyvärr är de väldigt få.

#21 Tyvärr så är detta mycket vanligt bland barn och ungdomar som har ADD, ADHD eller Autism. Lärarna har ingen möjlighet att hjälpa dessa elever utan rätt utbildning eller anpassningar. Klasserna är för stora, eleverna är stökiga och respektlösa, mer än halva klassen (i vissa fall) kan inte ens svenska.

Tro mig, jag pratar av egen erfarenhet. Har två som inte har klarat målen i grundskolan pga att de inte har fått hjälp. Den ena har läst upp sina betyg, och går nu på gymnasiet med rätta anpassningar. Det går jättebra för honom.
Den andra gick det sämre för. Han hamnade i droger och kriminalitet, ganska tidligt (15 år).

#26 Det är en bra start, hoppas att det blir av. Och att ordningsvakterna kanske kan få lite utbildning om omhändertagande, så inte polisen behöver rycka ut alla gånger.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-05-26 12:39 av Draken
[Toxin]
2022-05-26 13:03
1

#29 Ett dilemma är att det finns så oerhört många distraktioner för dagens unga. Då hamnar lätt skolarbetet långt ner agendan. Personligen ser jag inte att kraven har ökat de senaste åren, kanske t om minskat något. Uppgifterna är inte övermäktiga, från min synvinkel.

Vad gör man med de elever som jobbar för lite/inte alls på lektionerna?
Det enda man kan göra är att mana på, uppmuntra och försöka få igång eleverna.
Uppföljning på vad de konkret producerar samt slänga in lite test här och var.
Men, tvinga någon? Nej, det går inte.

Sedan finns det, som du skriver, elever som har svårt av andra orsaker och här tänker jag ibland att det borde finnas alternativ till den traditionella skolgången. Men svår fråga och kanske kanske känslig också.
Stökiga skolor är inte kul, det tar enormt på krafterna och när det blir mer "ordningsvakt" och mindre "lärande" så tappar man sugen. Tröttsamt och inte hållbart i längden.

• Redigerat 2022-05-26 13:12 av [Toxin]
Draken
2022-05-27 14:12
0

Sedan finns det, som du skriver, elever som har svårt av andra orsaker och här tänker jag ibland att det borde finnas alternativ till den traditionella skolgången. Men svår fråga och kanske kanske känslig också.

Det finns särskolor som är jättebra, vi har två här i stan. Men döttrarna har högfungerande autism, så de platsar inte i särskola. Jag har flera gånger försök att få in den yngsta på särskola, men det är som att stånga huvudet mot en vägg …tyvärr.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-05-30 06:47
1

.

Draken
2022-05-31 11:53
0

#32: Det vore nog jättebra om möjligheterna till vinstuttag skärs ner ordentligt. De privata skolorna har väl samma "skolpeng" som de kommunala, och de kommunala skolorna går på knäna, klasserna är alldeles för stora, lärarna är utbrända och skolmaterielen är alldeles för dyra.

Då kan man ju fundera på hur de privata skolorna kan gå med så hög vinst som de gör ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Toxin]
2022-05-31 11:59
0

#31 Särskola är nog bra, men jag tänkte mer på de elever som inte har fallenhet/intresse för teoretiska ämne. Något för de som inte är ”mattesnille” men har andra område som de bemästrar bra.

kamera0710
2022-06-01 06:02
1

Tittade i går på andra delen av Vetenskapens världs serie om skolan. Den gjorde mig ännu mer skeptisk till liberalernas smått religiösa tro på tidiga betyg. Bland annat tog de upp en dansk studie, där de skippade betygen på en gymnasieskola det första läsåret. I stället fick eleverna regelbundna samtal med återkoppling från lärarna om hur de ligger till, vad de måste bli bättre på och så vidare. Detta ökade resultaten på skolan, för såväl genierna som "medelmåttorna".

Sedan må liberalernas skolpolitiske talesperson Fredrik Malm "källhänvisa" till att han är övertygad om att tidiga betyg är bra och att ett av hans två barn gillar betyg.

Draken
2022-06-01 11:31
0

#35: Det förvånar mig inte. Jag skulle vara jättetacksam och anstränga mig mer om det var så när jag gick i skolan. Ett samtal där man hör att man sköter sig bra, är betydligt trevligare och roligare än ett papper som man får i handen på skolavslutningen.

Man känner sig nog uppskattad på ett helt annat sätt genom ett samtal tror jag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-06-02 06:17
1

"Efter Jan Björklunds 'av med kepsen'-skola, Nyamko Sabunis 'tvinga föräldrar att vara med på lektionerna'-skola kommer nu alltså mångmiljonären och näringslivsmannen Johan Pehrsons 'garantera näringslivets ägande'-skola."

Martin Klepke

[Toxin]
2022-06-02 11:49
2

SCB släpper idag sin partisympatiundersökning.
L och MP kämpar fortfarande under ”nedflyttningsstrecket” men med en smula medvind för L.

kamera0710
2022-06-02 12:00
1

I TV 4 lät det som det var jättesuccé för L, när de ökat från 2,3 till 3,2 procent.

[Toxin]
2022-06-02 12:05
2

Procentuellt är det en stor ökning 😉
Däremot tror jag att även L-anhängare kan läsa ”tabellen” och förstå vad den innebär.
MP är nog mer vilsna på den punkten, men det är en annan femma.

• Redigerat 2022-06-02 12:05 av [Toxin]
[Toxin]
2022-06-06 10:43
1

Saxar från Internet:

"I Demoskops mätning fick han 3,4 – högst betyg av alla partiledare. I Expressen/Sifos mätning fick Pehrson 3,2 och placerade sig därmed på fjärde plats. Söndagskvällens stora skräll, tycker Sifos opinionschef Toivo Sjörén.

– Det här är ingen statsministerkandidat, utan någon som ska över fyraprocentspärren. Bra läge både jämfört med tidigare partiledare och sett till att det är tre månader till valet."

PS "Han" är alltså Johan Pehrson. För övrigt gör jag inga personliga utvärderingar, en debatt i TV är som den är.

Cojimar
2022-06-06 10:49
2

#41 Jag gillar Pehrsons fryntliga framtoning, till skillnad från Bolunds stirriga stil. Det var långt mellan dem igår, inte bara i lokalen…

• Redigerat 2022-06-06 10:51 av Cojimar
[Toxin]
2022-06-06 10:59
2

#42 Ja, sedan är Pehrson tydlig och krånglar inte till med att "prata om annat".
Det blir så jäkla mkt floskler och relativiserande, rent generellt, när det är debatter i TV. Tröttsamt.

Cojimar
2022-06-06 11:13
3

Ja, det mesta är förutsägbart. Som när Bolund i debattens inledning anklagade Åkesson för att "orsaka kaos" i svensk politik. Synd att inte Åkesson fann sig där och frågade vilka som nyligen lovade att skapa kaos för dem som står i vägen för deras politik…😉

Märta Stenevi försvarar sitt ”kaos”-uttalande i P1 Morgon: ”Då kommer vi bråka i förhandlingsrummen”
[Toxin]
2022-06-06 11:14
1

#44 Haha, exakt vad jag tänkte! :)

Cojimar
2022-06-09 07:33
2

Liberalerna- över kvalstrecket?

Liberalerna, med nya partiledaren Johan Pehrson i spetsen, klättrar uppåt i den senaste väljarbarometern från SVT/Novus.
kamera0710
2022-06-15 17:23
1

"Nu har Mats Persson (L) sagt 'den hårt arbetande medelklassen' 64 gånger i sitt budgetdebattinlägg. Uppenbart att det utgått påbud från högsta grillpappa-ort om att betona detta."

Viktor Barth-Kron

[Toxin]
2022-06-15 17:29
3

Den långe och den lille 😂

kamera0710
2022-06-16 15:46
1

"Pausa återbetalningen på studielån i upp till fem år, det föreslår Liberalerna.

– Sju procents inflation får vem helst att darra. I allt tuffare ekonomiska tider är detta ett sätt för inte minst unga akademiker att få lite större ekonomisk frihet, det är de värda, säger partiledaren Johan Pehrson."

https://www.expressen.se/nyheter/l-erbjud-betalningspaus-for-alla-med-studielan/

Liberalerna föreslår möjlighet att pausa återbetalning av studielån i upp till fem år. Plånboksfrågor väntas spela stor roll i höstens val.
kamera0710
2022-06-18 16:29
1

Läraren Filippa Mannerheim har synpunkter på liberalernas skolpolitik.

https://twitter.com/FMannerheim/status/1538046832290541568

kamera0710
2022-06-20 11:48
1

Ännu en lärare som undrar vad de självutnämnda skolexperterna i liberalerna håller på med.

https://twitter.com/Skolinkvisition/status/1538757305281413122

Cojimar
2022-06-20 12:56
1

#151 OT: Inför förra valet var han expert på sjukvården. Säga vad man vill, men brett register verkar killen ha- och rätt att som expert uttala sig.

tlf000.jpg

• Redigerat 2022-06-20 12:57 av Cojimar
Cojimar
2022-06-22 20:02
1

Bengt "efter mig syndafloden" Westerberg förefaller olycklig nu när Liberalerna verkar närma sig riksdagsspärren. Verkar som det inte var nog med att den förra partiledaren avgick.

Folkpartiets tidigare partiledare Bengt Westerberg har tidigare sagt att han inte kommer att rösta på sitt gamla parti – och hyllat Annie Lööf. Nu kritiserar han Liberalernas beslut att stötta misstroendeförklaringen mot justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S). – Det var att gå för långt, säger han i Politikbyrån.
kamera0710
2022-06-26 12:47
1

Som omväxling kommer ett i mina ögon klokt förslag från liberalerna, om att grundlagsskydda rätten till abort.

https://twitter.com/liberalerna/status/1540607514617716736

[Toxin]
2022-06-26 12:59
2

Fick L oväntad hjälp från vänstern?
Ja, så kan det vara hur underligt det än låter:

”Liberalerna befinner sig i en positiv spiral där opinionsvindarna blåser betydligt varmare än tidigare. Det här visar att det går att påverka opinionsläget på bara några månaders sikt, sägerNicklas Källebring på Ipsos till DN.

Om DN/Ipsos mätning skulle bli valresultat har de blågula partierna en osannolik person att tacka för valsegern: Max V Karlsson, reporter och krönikör på vänstertidningen Dagens ETC.

Det var nämligen Max V Karlsson som gav spridning åt den film som Liberalerna själva producerat där Sabuni sade att hon skulle fly till Norge om det blev krig i Sverige, ett uttalande som bidrog starkt till Sabuni strax därefter avgick för att ersättas av Johan Pehrson.”
https://nyheteridag.se/stor-blagul-majoritet-i-dn-ipsos-etc-reporter-kan-ha-orsakat-hogerseger/

Tack vare att Liberalerna med nya partiledaren Johan Pehrson hamnar över riksdagsspärren får de blågula partierna en stor, egen majoritet i den senaste mätningen från från DN/Ipsos. Skulle mätninge...
kamera0710
2022-06-26 13:27
1

Som sagt, man får i alla fall ge partiet erkännandet att de nu är tydligare med vad de vill.

Cojimar
2022-06-26 13:33
1

#55 ff Inte otänkbart i ett spel där varje decimal räknas. 3,99 eller 4,01- skillnaden kan vara fyra år…🤔

kamera0710
2022-07-06 18:38
1

"Johan Pehrzzzon. Någon talare är han inte (än)."

Anna Dahlberg
Ledarskribent

kamera0710
2022-07-25 09:04
1

Inte så smickrande uppgifter om en av partiets främsta företrädare i "Muteborg". Tyvärr kan jag inte läsa eftersom det är betallås i GP.

kamera0710
2022-07-25 09:13
1

Det verkar som om det mer eller mindre är klart att liberalerna inte kommer att ingå i en högerregering, om den kräver stöd från SD.

"Ulf Kristersson säger att han tvekar om Liberalerna ska släppas in i den regering han vill leda. Men enligt SvD:s källor är det i praktiken redan bestämt att så inte blir fallet. 'Moderaterna vet att vi aldrig skulle acceptera det', säger en SD-källa."

Länken är till en betalartikel.

https://www.svd.se/a/a7mP37/ulf-kristerssons-beslut-liberalerna-utanfor-regeringen

Ulf Kristersson säger att han tvekar om Liberalerna ska släppas in i den regering han vill leda. Men enligt SvD:s källor är det i praktiken redan bestämt att så inte blir fallet. ”Moderaterna vet att vi aldrig skulle acceptera det”, säger en SD-källa.
kamera0710
2022-08-10 15:20
1

Nu snackar partiets företrädare om att börja med språkbedömning för 2-åringar. Tyvärr är det betalvägg.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/liberalerna-vill-inf%C3%B6ra-spr%C3%A5kbed%C3%B6mning-f%C3%B6r-tv%C3%A5%C3%A5ringar-1.78490163

Liberalerna vill införa obligatorisk språkbedömning för alla barn i tvåårsåldern som inte är inskrivna i förskolan. Om svenskkunskaperna är bristfälliga ska
kamera0710
2022-08-10 15:23
1

"Kommer det att finnas valfrihet att välja vem som ska komma hem och testa ens tvååring? Typ, att alla tvååringar tilldelas en inspektionspeng så att man kan välja bland olika aktiebolag som utför testen?"

Johan Byegård

Fornöga
2022-08-10 19:25
1

Johan Pehrson kunde nästan inte misslyckas, hävdar Ingvar Persson på Aftonbladets ledarsida, och fortsätter: "Företrädaren, Nyamko Sabuni, kan vara den sämsta ledaren ett svenskt riksdagsparti haft på den här sidan världskriget."---

Fast nog är det Pehrson som är det indirekta målet för den giftpilen?🤨

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Den som söker upp Liberalernas sida på nätet möts av en allvarlig Johan Pehrson och texten "Rösta för ett mindre efterkl
kamera0710
2022-08-10 19:50
1

Ingvar Persson kunde ha lagt till att liberalerna haft ytterligare en kvinnlig partiledare som aldrig fick möta väljarna i ett val, Maria Leissner. Hon ersattes av Lars Leijonborg (och satt heller inte i riksdagen när hon valdes, det gjorde Leijonborg).

[Hayabusa-0001]
2022-08-11 08:11
3

#61-62 Språktest av små barn praktiseras redan. Sedan många år tillbaka.

Fornöga
2022-08-13 09:34
0

#60 Korten på bordet.

Sverigedemokraternas ledning har redan bestämt sig för att de inte kommer stödja en regering som Liberalerna sitter i, något Moderaterna informerats om.
[Hayabusa-0001]
2022-08-13 09:42
0

#66 Spelet kan börja…
Personligen kan det nog ändra sig flera gånger om, beroende på valets utgång m.m.

Fornöga
2022-08-13 09:47
0

#67 Ja, kommer L att försynt knacka på den röda dörren i förtid nu? Så här sade partiledaren till Aftonbladet för två dagar sedan:

"Liberalerna har varit tydliga - de går till val på regeringsskifte och vill sitta i regering med Ulf Kristersson, sa han också.

Men om Magdalena Andersson plockar hem vinsten den 11 september är det inte säkert att Liberalerna sätter sig helt och hållet i opposition.

– Liberalerna har alltid varit konstruktiva i opposition. Vi är inte emot för sakens skull, vi är för det som vi menar för samhället i mer liberal riktning. Det är klart, vi har samarbetat med Socialdemokraterna förut, men vi behöver byta ut den här regeringen.

Om det inte går som partiet har tänkt sig kommer man inte helt och hållet att stänga dörren för S, menar Pehrson.

– I konstruktiv opposition. Vi sitter inte och säger nej till allting i alla utskott, utan vi är hela tiden till för att få igenom liberal politik, och det gör man bäst genom att rösta på Liberalerna och sätta L i regering om exakt en månad."---

Liberalerna och Moderaterna är oense om hur de ser på en framtida biståndsbudget. I Sveriges Radios partiledarintervju
kamera0710
2022-08-13 09:51
0

#68 Det där går ju helt på tvärs mot Sabunis ord om att partiets mål denna mandatperiod var att sabotera så mycket som möjligt för sossarna.

Men jag börjar också undra om det kommer att bli en återgång till Björklunds linje efter valet, han föredrog ju att stötta en rödgrön regering.

[Hayabusa-0001]
2022-08-13 10:00
0

Time will tell.
En sak är säker, man vet aldrig hur matchen slutar.

PS Sabuni, Björklund och Leijonborg kommer nog inte att spela någon större roll. Längre.

Fornöga
2022-08-13 10:02
0

#70 Med Gudfadern själv, Bengt Westerberg, lär väl göra sin stämma hörd ända till dess vallokalerna stänger…😉

kamera0710
2022-08-13 10:03
0

Nej, Sabuni, Björklund och Leijonborg kommer inte att spela någon roll i partiet. Men de kan ju för det komma att återgå till Björklunds linje, om de inte släpps in i en regering med Kristersson som statsminister. Eller avstå, jag blir inte så mycket klokare just nu. Båda alternativen verkar för mig lika troliga.

[Hayabusa-0001]
2022-08-13 10:05
0

#71 Haha, den gubben lever än 😉

#72 Det kallas det politiskt spelet om makten.

[Hayabusa-0001]
2022-08-13 10:07
2

På tal om ämnet ”språktest”:

”Hälften av alla barn som gör språktestet på BVC i Rosengård, klarar det inte. Också en del barn som går på förskola, klarar inte det svenska språket.
För fyraåriga Maria Zakis föräldrar är det viktigt att deras barn har en vardag bland svensktalande.
– Man måste vara lite tvungen att prata svenska, säger pappa Tammar Zaki.”

Sydsvenskan 20/5 2021

[Fredrika00]
2022-08-13 11:52
0

#60: Ett citat till:

"Även Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch har varit tveksam till om Liberalerna ska sitta med i en regering. Hon har hänvisat till att det är just KD och M som samarbetet nära de senaste 18 åren, inga andra.

Det alternativ som nu ligger på bordet handlar om en M/KD-regering som förhandlar med både L och SD."

Det låter som en vettig lösning! 👍

Och självklart ska SD ha mer att säga till om i regeringsfrågan än L, eftersom SD är ungefär tre gånger så stora som L. Demokratisk princip.

#74: Upprörande att makthavarna (S, MP och V) har låtit sin dåliga integrationspolitik förstöra så mycket för så många!

Draken
2022-08-13 12:07
0

#61: Att det pratas om att införa språkkrav i Sverige köper jag helt klart. Men när man börjar diskutera att 2 åringar skall genomgå en språkbedömning är helt uppåt väggarna.

Det är bättre att isf satsa på föräldrar och äldre syskon. Om dessa lär sig svenska så är tror jag att det skulle bli betydligt enklare att även mindre barn kan introduseras i språket.
Fast då vill det ju till att man faktiskt pratar svenska i hemmet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-08-13 12:14
0

Tror det ligger en hel del i dessa ord, av Timbro-medarbetaren Andreas Johansson-Heinö.

[Hayabusa-0001]
2022-08-13 12:16
1

#76 Nja, temat har varit uppe flera gånger de senaste åren. Vad handlar dilemmat om, egentligen?

Själva testet är inget nytt:

”För alla barn genomförs en språklig undersökning vid 0-3 mån, 3-5 mån, 6-8 mån, 10 mån, 12 mån, 1,5 år, 4 år och 5 år. Språkscreening sker vid 2,5 eller vid 3 års ålder.”

https://www.rikshandboken-bhv.se/metoder--riktlinjer/sprakundersokning-och-screening/

Om den språkliga undersökningen vid de olika åldrarna och när man ska konsultera och remittera vidare.
kamera0710
2022-08-13 16:20
0

Ett återkommande mantra, utöver vurmandet för medelklassen, är: "Utan Liberalerna blir det inget maktskifte."

• Redigerat 2022-08-13 16:21 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-08-13 16:44
2

”Utan MP så blir det ett maktskifte”

kamera0710
2022-08-14 09:29
0

"Förens", vad är det för j-a stavning, när man ser sig själv som skolans och kunskapens parti?

Hoppas i alla fall att dessa Örebro-liberaler nu är insatta i upphovsrätten. Det var ju de som använde Tomas Ledins låt "Vi är på gång" olovligt. "Sommaren blev kort", som liberalen Mattias Svensson så träffsäkert kommenterade det hela, när de fick ta bort den från youtube.

• Redigerat 2022-08-14 09:30 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-08-14 10:24
1

#81 Walla 🤓

Fornöga
2022-08-14 10:44
3

#82 Viwallah? 😱

• Redigerat 2022-08-14 10:45 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2022-08-14 10:47
1

#83 Brosh…✌🏼

Fornöga
2022-08-15 08:14
2

#66 Åkesson sade vid partiledarutfrågningen i radions Ekostudio i morse att det inte finns något absolut nej från hans parti mot Liberalerna i regeringen, de uppgifterna har framförts av "skvallerpressen", som han uttryckte det.

kamera0710
2022-08-16 11:47
0

Lyssnade på rektorn Linnéa Lindquist i podden Sista måltiden. Hon får (vid 37:30) frågan vad hon blir mest frustrerad av när hon hör politiker prata om skolans problem/utmaningar. Hennes svar är deras dåliga kunskap om skollagstiftningen. Hon nämner som exempel ett förslag från centern och liberalerna om att "utvidga utbudsansvaret" för friskolor. Efter att ha kontaktat partierna frågade hon sig om de överhuvudtaget fattar vad det är de föreslår. Och om de inte har några kunniga jurister som i så fall kan hjälpa dem.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/sista-m%C3%A5ltiden/id1545858966?i=1000567967644

Gänget får besök av rektorn, författaren och debattören Linnea Lindquist. * Rektor Linnea på Twitter: @rektor_linnea * Linnea Lindquists böcker på Bokus OBS. Det här är inte hela avsnittet. Vill du få tillgång till versionen av alla våra andra avsnitt? Stöd oss på Patreon. Sista Måltiden Shop: https…
  • Redigerat 2022-08-16 11:51 av kamera0710
kamera0710
2022-08-18 12:03
0

"Liberalerna vägrar att ställa upp på intervjuer efter Kalla faktas granskning Partiernas hemliga pengar."

https://www.tv4.se/klipp/va/13782955/har-vagrar-liberalerna-att-kommentera-de-dolda-samtalen

Liberalerna vägrar att ställa upp på intervjuer efter Kalla faktas granskning Partiernas hemliga pengar.
kamera0710
2022-08-19 11:45
0

.

kamera0710
2022-08-20 06:07
0

Det liberala dårhuset kommer med nytt meddelande i serien "liberalerna kräver". Gärna friskolor, men inget utländsk ägande, om jag förstått det rätt!?

kamera0710
2022-08-20 08:05
0

Träffande kommentar.

[Hayabusa-0001]
2022-08-20 08:12
1

”Jan Emanuel till Jönsson (L): ”Polisen får sluta gråta inför våldsverkare”
Bild: Faksimil Expressen-TV
2022-08-19
E-post249
Liberalerna har lanserat Jan Jönsson, bland annat borgarråd i Stockholms stad, som ”Gängens värsta fiende” i en uppmärksammad kampanj på Stockholms bussar. På torsdagen debatterade Jönsson gängbrottslighet med före detta riksdagsmannen Jan Emanuel hos Expressen-tv, och Jan Emanuel totalsågade den kriminalpolitik Jönsson står för.”

https://nyheteridag.se/jan-emanuel-till-jonsson-l-polisen-far-sluta-grata-infor-valdsverkare/

Liberalerna har lanserat Jan Jönsson, bland annat borgarråd i Stockholms stad, som "Gängens värsta fiende" i en uppmärksammad kampanj på Stockholms bussar. På torsdagen debatterade Jönsson gängbrot...
[Fredrika00]
2022-08-20 10:32
1

#89: Jag tycker att Gulan Avci och Liberalerna har helt rätt.

Verkar som om du kamera0710 tycker att det är ok att elever indoktrineras i våldsbejakande extremism.

kamera0710
2022-08-20 18:54
0

#92 Själv har jag svårt att hänga med i deras svängar. Jag hade i dag med ett utdrag av den länkade artikeln till deras valstuga på Sergels Torg. De vägrade diskutera den. Den har visserligen några år på nacken, men illustrerar bra hur partiet svängt hit och dit före, under och efter alliansregeringen.

Jag kan försäkra att jag vill motverka våldsbejakande extremism. Men jag tror inte att liberalerna är de rätta att sköta detta. De framstår alltmer som ett dårhus i mina ögon.

https://sverigesradio.se/artikel/6514826

Jan Björklund kräver stopp för religiösa friskolor. Hans politiska motståndare kommer att likna honom vid pyromanen som ringer efter brandkåren, säger Ekots ...
  • Redigerat 2022-08-20 18:55 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-08-21 10:50
3

#93: ”Jag hade i dag med ett utdrag av den länkade artikeln till deras valstuga på Sergels Torg.”

Är det så att du mestadels är EMOT något än FÖR något? Du förefaller lägga mkt energi på något som du är emot, men nästan inget på det du eventuellt är för.

• Redigerat 2022-08-21 11:07 av [Hayabusa-0001]
kamera0710
2022-08-21 12:14
0

#94 Visst kan jag (åter) ta upp några exempel på vad jag är för:

-Minskade inkomstskillnader/klyftor.

-Offentlighetsprincip för alla skolor, eftersom det är skattefinansierad myndighetsutövning. (Där verkar liberalerna vara inne på samma linje.)

-Bättre lagstiftning som tvingar partierna att offentliggöra varifrån de får sina pengar. (Som ju fler är inne på, efter veckans Kalla fakta.)

-Ett sekulärt samhälle, där religion är en privatsak.

-Yttrandefrihet, även för exempelvis Lars Vilks och andra kontroversiella personer.

-Fler skyddade naturområden, främst äldre skogsområden eftersom de hyser många hotade arter.

• Redigerat 2022-08-21 12:16 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-08-21 12:38
3

#95 Se där!
Ett gott råd: Fokusera på de frågorna och presentera konkreta och konstruktiva förslag på hur de ska genomföras. Det är betydligt bättre än att gnälla i ”motståndarnas” valstugor. Det hjälper nämligen inte.

Fornöga
2022-08-21 14:04
3

#93 Jag beundrar uppriktigt och utan ironi ditt engagemang: efter att du ha två gånger förgäves har försök få kontakt med folk Liberalernas valstuga i Södertälje så fortsätter du till deras stuga på Sergels Torg.

Där vill du initiera en diskussion grundat på ett tidningsklipp från 2016. Hade jag stått som volontär i en valstuga, oavsett partifärg så hade jag nog, liksom de, sagt "pass".

• Redigerat 2022-08-21 14:06 av Fornöga
kamera0710
2022-08-21 18:15
0

#97 Kan lägga till att det inte är första gången jag noterar stor ovilja hos just liberalerna att diskutera. I går besökte jag även moderaternas valstuga på samma plats. De ingav större respekt med rakare svar, även om jag står långt ifrån dem politiskt.

[Hayabusa-0001]
2022-08-21 19:59
1

#98 Det där är bortkastad tid.

[Fredrika00]
2022-08-22 12:09
1

#93: Det är väl inte så konstigt att Folkpartiets/Liberalernas inställning till friskolor har omprövats ett par gånger de senaste 20 åren, med tanke på att Sverige har genomgått så stora förändringar under den tiden, med en jättelik invandring från avlägsna länder med en helt annan kultur och religion. Liberalerna är alltid för valfrihet, men de vill att det ska vara kvalitet på skolorna. Bra tycker jag.

Religiös fanatism och intolerans är riktigt otäcka saker, och allra värst är det väl när de troende är övertygade om att de har rätt att ta livet av människor som inte har exakt samma tro som de själva. Typ IS och al-Qaida.

Liberalerna, och många andra på högerkanten, anser att det är dags att sossarna slutar acceptera och ge bidrag till extremister som vill indoktrinera barn och ungdomar i intoleranta religiösa läror. Bra tycker jag.

Men du tycker kanske att det mest upprörande är att Liberalerna har ändrat uppfattning ett par gånger de senaste 20 åren?

kamera0710
2022-08-22 12:11
0

Mer om splittrade liberaler. Med sådana (parti)vänner behöver man kanske inga ovänner…

"'Finns ingen som helst anledning. Är fly förbannad. Klåpare.' Det skrev Jessica Johnsson, ordförande för Liberala Kvinnor Stockholms län, när nyheten om det gemensamma besöket med SD blev känt på söndagskvällen.

– Det var inte det här vi behövde tre veckor före valet, säger en centralt placerad L-källa.

Ett flertal riksdagskandidater rasade öppet på söndagskvällen: 'Riktigt jävla piss att partiet kör gemensam turné med SD. Helt jävla onödigt' skrev till exempel riksdagskandidaten Anton Holmlund.

Det är valtider. I de allra flesta partier betyder det att intern kritik förblir just intern. Men Liberalerna är ett lite annat slags parti, där öppen debatt och högt till tak är ledord och läckor till pressen rutin.

Medan SD:s energipolitiske talesperson Mattias Bäckström Johansson beskrev för Aftonbladet att det är 'första gången som våra partier kampanjar ihop, vilket visar på ett tydligt alternativ för väljarna och vad man kan förvänta sig ska komma ske efter valet' ägnade L-ledaren Johan Pehrson en del av söndagskvällen till att gjuta olja på vågorna, och la sig i den infekterade debatten på Twitter:

'Ska besöka kärnkraftverk. Knappast stor ideologisk fråga. Lite överdrivet i kvällspressen. Vi ska förhandla sakfrågor om tre veckor. För Sveriges skull.'"

https://www.dn.se/sverige/internt-l-uppror-mot-turne-med-sd/

”Det är åt helvete” säger en av L-kandidaterna som protesterar mot att partiet ger sig ut på gemensam valturné med SD, KD och M.
  • Redigerat 2022-08-22 12:20 av kamera0710
kamera0710
2022-08-22 12:12
0

#100 Framför allt vill jag ha liberalerna så långt borta som möjligt från inflytande över svensk skola. Jag har i denna tråd tagit upp flera exempel på varför.

[Fredrika00]
2022-08-22 12:18
2

#100 och #102: Kloka ord (enligt mig) från Liberalernas hemsida:

"Varje människas frihet måste försvaras oavsett vem man är eller var man kommer ifrån och därför måste parallellsamhällen motverkas. I vissa förorter dominerar andra normer och regler än våra demokratiskt beslutade. Det ska motas tillbaka. Hedersrelaterat våld och förtryck måste bekämpas genom mer kunskap men också strängare straff.
Vi vill införa ett stopp för nya religiösa friskolor eftersom de motverkar integrationen. Inga offentliga medel ska gå till odemokratiska organisationer eller föreningar som motverkar integration och jämställdhet."

https://www.liberalerna.se/politik

• Redigerat 2022-08-22 12:23 av [Fredrika00]
kamera0710
2022-08-24 06:01
0

#103 Då får du väl hoppas att de håller fast vid detta.

Stödjer du deras åsikt att vi ska gå med i EMU också?

[Hayabusa-0001]
2022-08-26 06:53
2

Henrik Jönsson träffar Johan Pehrson.

Fornöga
2022-08-26 19:10
2

#105 Lättsamt och informativt. Men jag blev sugen på en kebabtallrik…😋

[Hayabusa-0001]
2022-08-26 22:45
1

#106 I Vivalla? :)

kamera0710
2022-08-28 07:40
0

Borttaget

• Redigerat 2022-08-28 08:37 av kamera0710
Fornöga
2022-08-28 08:22
2

#Se #111

• Redigerat 2022-08-28 08:43 av Fornöga
kamera0710
2022-08-28 08:38
1

#109 Borttagen.

Fornöga
2022-08-28 08:42
2

#110 Okej, då lämnar vi det därhän, men som tidigare sagts: tänk en gång extra innan du okritiskt sprider anonyma memes från sociala medier - man vet inte vems ärenden man löper. Gäller oss alla.

• Redigerat 2022-08-28 08:42 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2022-08-28 08:44
0

#111 Memes, rent generellt, är kanske något vi bör undvika helt?

Fornöga
2022-08-28 08:50
0

#112 Ja, det är ju gjort för "ett annat format" så det vore en välsignelse på flera sätt. Fast vi får väl lita på våra goda omdömen och påminna varandra när någon vandrar vilse. 😉

[Hayabusa-0001]
2022-08-28 08:55
0

#113 Det handlar ju om att kopiera någon annans verk och, utan upphovspersonens godkännande, publicera det här.
Rent juridiskt, är det ett problem?
Något att fundera på.

Fornöga
2022-08-28 09:14
2

#114 Skulle precis komma till det. Den bild som var publicerad här var en anonym förfalskning av en copywriteskyddat verk, vilket gör det än allvarligare. "Lek" med valskyltsbudskap etc. kan vara rätt fånigt men har kanske inte samma dignitet. Flera av oss kan nog okritiskt ha spridit något i stundens ingivelse- jag har gjort det.

Bara att sprida material vars avsändare är okänd och dennes syfte tvivelaktigt bör göra att man drar öronen åt sig. De enda som skrattar är trollen bakom bilderna.
(Editerat)

• Redigerat 2022-08-28 09:21 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2022-08-28 09:33
1

#115 Instämmer.

Draken
2022-08-28 10:37
4

Postas det memes på siten, oberoende av vilken tråd, så blir inlägget borttaget och varning utfärdas.

2 varningar är lika med avstängning.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2022-09-02 11:21
2

Lyssnade på Johan Pehrsson i SVT:s utfrågning. Han verkar inte så bekväm med SD som regeringsunderlag. Men intrycket kvarstår att han är ljusår från Sabunis tomma floskler när han får frågor.

Sedan tycker jag att utfrågarna borde ha lyft avslöjandet i Kalla fakta, om hur långt partiets företrädare är beredda att gå för att kunna kringgå lagkraven om öppen redovisning av bidrag till partier. Jag har personligen svårt att tro snacket om att andra i partiet inte hade en aaaning om detta.

kamera0710
2022-09-04 07:14
0

En "kommunistblaska" som källa, enligt Pehrsson, visar sig vara Dagens Industri. Detta har fått en del kommentarer på twitter.

"Låt det faktum att @JohanPehrson kallar @dagensindustri för 'kommunistblaska' spegla dels hur höger/vänsterskalan förskjutits och dels vilket djupt brunt hål @liberalerna ramlat ner i. Kondoleanser till alla riktiga liberaler."

"Trodde valrörelsen peakade med Fridolins kolbit men hold my falukorv sa Ebba å Johan som utnämnde DI till en kommunistblaska. Mer lär komma så stay tuned."

"Ja det var dagens roligaste, bästa o mest förryckta, "liberalen" Johan Pehrsson kallar Dagens Industri, kommunistblaska. Tråkiga nyheter @NilssonPM - det var väl inte helt enligt er plan. Det var ju åt höger ni ville gå. På´t igen."

"Om man är sur på att folk kallar andra för rasister (och kan tänka sig "samtala" med alla), så bör man samtidigt undvika ord som 'kommunistblaska'. Det visar rätt tydligt var man egentligen står i frågan."

kamera0710
2022-09-07 11:43
0

.

Fornöga
2022-09-08 06:32
2

Liberalerna behövs i Sveriges Riksdag, anser Expressens ledarsida:

"Liberalerna behövs i Sveriges riksdag; det borde vara uppenbart även för dem som aldrig har röstat på partiet.

Visst har de själva medverkat till sjunkande opinionssiffror genom sin tradition av inbördeskrig inför öppen ridå. Men att Liberalerna brunstämplas och mals ner av Socialdemokraterna – och Bengt Westerberg – för att de vill ha något annat än ett evigt socialdemokratiskt regeringsinnehav – är faktiskt bedrövligt.

Rädda Liberalerna kvar i riksdagen!"

Liberalerna är på vippen att trilla ur Riksdagen, och Bengt Westerberg verkar vara villig att putta på. Med "vänner" som Bengt behöver partiet knappast några fiender…

På söndag kan riksdagspartiet Liberalerna vara ett minne blott. Det skulle innebära en stor förlust för svenskt politiskt liv.
Fornöga
2022-09-11 14:09
2

Ivar Arpi samtalar på podd med Fredrik Malm (L) om Malms och partiets resa från 2009 till idag.

För en liten tid sedan snubblade jag över en gammal SVT-debatt mellan Fredrik Malm och Jimmie Åkesson från 2009, som handlade om den där ökända debattartikeln som då precis hade publicerats där Aftonbladet satte rubriken: “Muslimerna är vårt största utländska hot”.

Det artikeln handlade om var främst hur det svenska samhället anpassar sig till islamisters krav och vad detta får för konsekvenser. Ser man debatten såhär 13 år senare är det slående hur mycket som har ändrats. Då satt inte SD i riksdagen ännu, och Liberalerna var faktiskt det större av de två partierna. En annan sak är att Fredrik Malm till viss del resonerar på ett liknande sätt i dag. I en artikel från maj i år skriver han om hur “staten förhandlar bort vårt sekulära samhälle”:

"Genom ständiga hänvisningar till dialog, kompromiss och tolerans ringas vi som värnar Sveriges sekulära och socialt progressiva karaktär in i ett hörn där vi ska känna skuld gentemot djupt reaktionära krafter."

"Vi pratar om hur hans resa sett ut sedan 2009 till i dag, varför han ändrat sig i vissa frågor och om han har gett upp liberala principer på vägen."---

Listen now (56 min) | Varför ska liberaler rösta på L snarare än C? Det frågar jag Fredrik Malm, riksdagsledamot för Liberalerna, som menar att stor migration och misslyckad integration hotar de värden liberaler värnar om.
kamera0710
2022-09-11 14:41
0

De har ju länge värnat exempelvis Systembolaget. Det gör jag också, men jag skulle aldrig påstå att det är liberalt.

• Redigerat 2022-09-11 14:53 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-09-11 15:21
2

Orsaker till att Sveriges version av ett multikulturellt samhälle fungerar dåligt:

Majoritetsbefolkningen kompenseras inte för förlusten av kontroll, sammanhang, välfärd, skattepengar och identitet som förändringen innebär. Det är dessutom inte demokratiskt förankrat.

Kort sagt - det lönar sig inte.

[Fredrika00]
2022-09-11 19:24
1

#122: Bra att Fredrik Malm (L) blivit mer klarsynt. Det behövs fler realister här i landet, färre flummare och smutskastare.

(OT #124: Nej, att Sverige har blivit ett multikulturellt samhälle, där ca 20% av befolkningen är född utomlands, är ju inte demokratiskt förankrat. En folkomröstning hade nog varit på sin plats.)

• Redigerat 2022-09-11 19:24 av [Fredrika00]
Fornöga
2022-09-12 11:45
0

L släpper som väntat inte fram SD på ministerposter, och då bör svaret i motsatt riktning bli detsamma. Eftersom L krävt ministerposter för att ingå i det blå blocket är det väl inte otänkbart att de därmed söker sig till S, C och MP.

Högerblocket leder rösträkningen med ett mandat på måndagsmorgonen. I det blocket ser Sverigedemokraterna ut att bli det största partiet och SD har som ...
kamera0710
2022-09-12 11:48
0

Kan Kristersson ha haft fel när han påstod att "vårt lag är sååå eniga"???

Fornöga
2022-09-12 11:50
1

#127 Igår pratade UK om "stor ödmjukhet" i eventuella regeringsförhandlingar. Den kan han komma att behöva.🤔

[Hayabusa-0001]
2022-09-12 11:52
0

#128 Det blir inte enkelt. Blir det bättre?
Vet inte, men det är ett hav av problem att ta itu med. Oavsett vem som sitter vid rodret.

Fornöga
2022-09-12 12:07
0

#129 Sannerligen!

(Bengt Westerberg sitter nog vid telefonen och väntar på ett samtal. 😁)

kamera0710
2022-09-12 14:55
0

Ja, vad säger man??

"Pehrson: Åkesson kan lita på Liberalernas medlemmar."

https://live.aftonbladet.se/val2022/news/pehrson-aakesson-kan-lita-paa-liberalernas-medlemmar.hJJYLM-j9

Till Svenska Dagbladet säger Liberalernas partiledare Johan Pehrson att Sverigedemokraterna kan lita på Liberalerna och dess medlemmar.
[Hayabusa-0001]
2022-09-12 14:58
1

#131 Jag säger: "Politik".

Fornöga
2022-09-12 18:40
0

#126 ff Uppgifter: Kristersson vill inte ha L i en eventuell regering.

Tuffa förhandlingar väntar med L och SD om M-ledaren får bilda regering.
Fornöga
2022-09-13 07:56
1

Kakabaveh är, gudskelov, historia i riksdagen nu, men hon vill fortfarande spela roll. På Expressen debatt ger denna politiska vilde liberalerna tips om konsten att utnyttja sin vågmästarroll. Liberalernas egen politiska vilde Bengt Westerberg hade inte kunnat göra det bättre (=sämre).

Nu påbörjas regeringsförhandlingar där Sverigedemokraterna kommer kräva statsrådsposter, sekreterare i regeringskansliet och stora politiska eftergifter. Men Kristersson kan bara ge löften till Åkesson om Liberalerna lovar att infria dem, skriver Amineh Kakabaveh, partilös riksdagsledamot.
Fornöga
2022-09-13 08:29
1

#126 #134 Moderaterna anar faran.

"Samtidigt finns det en oro inom Moderaterna för att framför allt Liberalerna inte ska hålla ihop. Oron tas på stort allvar eftersom det - enligt den preliminära rösträkningen - bara skiljer ett mandat mellan blocken.

– Det räcker med att en liberal bryter partilinjen för att det ska braka ihop och det gör en sådan regeringsbildning väldigt sårbar, det måste man vara öppen med", säger en annan moderatkälla till Aftonbladet.

Bara ett mandat skiljer de två blocken. Det gör en kommande högerregering sårbar för politiska vildar – eller liberaler
  • Redigerat 2022-09-13 08:31 av Fornöga
Fornöga
2022-09-13 10:12
0

#133 Den moderata balansgången på slak lina fortsätter, och media blåser eld under fotsulorna.

Att Moderaterna skulle vilja bilda regering med enbart Kristdemokraterna tillbakavisas nu av Moderaterna. Uppgifterna är helt falska, uppger Moderaternas ...
  • Redigerat 2022-09-13 10:13 av Fornöga
Fornöga
2022-09-13 10:42
0

#135 Likt flera andra politiska debattörer spekulerar Dick Erixon i Samtiden om att politiska vildar från Liberalerna kan bli en eventuell Kristerssonregerings fall.

Även om SD, M, KD och L får egen majoritet kan en statsminister från detta håll fällas av enstaka riksdagsledamöter från Liberalerna som ogillar samarbete med SD. ANALYS. Ännu en gång kan talmannen föreslå Ulf Kristersson (M) som statsminister för en riksdag där de icke-socialistiska partierna har stor majoritet, och ännu en gång kan han […]
kamera0710
2022-09-13 11:47
0

#134 När det gäller politiska vildar kan det nog hända saker även under kommande mandatperiod.

"Politisk vilde, eller utan partibeteckning som det heter i riksdagen, blir den som utesluts eller själv lämnar det parti vars mandat man valts in på. Sedan enkammarriksdagen infördes 1971 har Sverige haft 28 vildar, enligt en sammanställning från Altinget.

Fenomenet tycks ha blivit vanligare på senare år.

En toppnotering nåddes mandatperioden 2014-2018 då hela nio ledamöter, varav sju ursprungligen tillhörde Sverigedemokraterna, betraktades som vildar.

Just Sverigedemokraterna toppar listan över flest antal vildar följt av Vänsterpartiet och Ny Demokrati."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/politiska-vildar

Den politiska vilden Amineh Kakabaveh sitter på makten att fälla regeringen – och använder positionen till att ställa krav på Natoförhandlingarna. Men hur kunde det bli så? Svaret ligger flera hundra år tillbaka i tiden.
Fornöga
2022-09-13 11:53
0

#138 Det är inte svårt att föreställa sig en situation med någon liberal vilde i en eventuell 175/174-situation.

(Fast vi skall kanske inte "sälja skinnet innan björnen är skjuten", som salig Hedlund sa- det är trots allt en bit kvar innan den riksdagen är ett faktum.)

[Fredrika00]
2022-09-13 13:06
2

#138: Jag tycker inte att en vilde i riksdagen, som har lämnat sitt parti, borde ha rösträtt. Debattera kan de få göra, men inte delta i omröstningar. Av respekt för deras väljare.

• Redigerat 2022-09-13 13:06 av [Fredrika00]
Draken
2022-09-13 13:11
1

#140: Håller med där. Det är fel, oavsett vilket parti de har "hoppat av" eller blivit "utsparkat" från.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2022-09-13 14:35
0

En liberal på utbildningsministerposten- det vore något det!😉

#140#141 Instämmer.

Skolpolitiken och Johan Pehrson var det som räddade Liberalerna kvar i riksdagen, säger flera L-toppar till Altinget. Partiet räknar med att få ministerposter i en eventuell högerregering, där utbildningsministerposten är en av de som kan bli aktuella.  
  • Redigerat 2022-09-13 14:36 av Fornöga
kamera0710
2022-09-13 14:58
0

Ja, det är väl bara att slänga in den liberala begåvningsreserven/utbildningspolitiske talesmannen som utbildningsminister. Och det är väl troligt att det blir han på posten, om de nu ska medverka i en kommande regering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/liberalernas-skolpolitiske-talesperson-sagar-forskarens-argument-om-tidigare-betyg

Liberalernas skolpolitiske talesperson Fredrik Malm (L) anser att både låg- och högpresterande elever tjänar på att ha betyg – även om forskning tyder på motsatsen. – Det är så. Jag är helt övertygad, sa han i Agendas specialprogram om utmaningarna i den svenska skolan.
Fornöga
2022-09-13 15:12
0

#143 Nu låter du bitter! 😊

kamera0710
2022-09-13 15:16
0

#144 Skulle hellre se någon annan liberal person på posten i så fall. Som Expressens Anna Dahlberg skrev förra hösten:

"Visst finns det många friskolor som fungerar alldeles utmärkt, även aktiebolagsdrivna sådana. Här finns en hel del att inspireras av för den kommunala skolan. Men prislappen för det rådande skolsystemet är för hög på totalen. Marknadsskolan skapar betygsinflation, borrar djupa hål i kommunernas skolbudgetar och ger fel incitament att driva skola.

Äntligen börjar den insikten sprida sig även inom borgerligheten. Såväl Liberalerna som Centerpartiet har på sistone rört sig bort från sina traditionella försvarspositioner i friskoledebatten. Från den nya högeroppositionen har det varit påfallande tyst.

Låt oss hoppas att det förebådar en bredare omprövning inom borgerligheten. Ytterst är det en trovärdighetsfråga. De borgerliga partierna har skapat osunt nära band till välfärdskapitalet. Flera av dem som i dag äger skolkoncerner har själva ett politiskt förflutet i maktens innersta krets.

Det har blivit en enda gegga av lojaliteter, där man är politiker ena dagen och lobbyist eller välfärdskapitalist nästa. Vem företräder exempelvis Gunnar Hökmark (M) när han nu med sådan frenesi försvarar friskolorna i debatten? Uttalar han sig enbart i egenskap av ex-politiker eller även som lobbyist åt PR-byrån Kreab, vars majoritetsägare Peje Emilsson har starka intressen i friskolebranschen? Jag vet inte svaret, och känner samma förvirring kring flera andra borgerliga debattörer.

Borgerligheten behöver genomgå ett reningsbad där ingen väljare längre ska behöva tveka kring vems intressen man företräder."

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/borgerligheten-maste-inse-problemen-med-vinstskolan/

Äntligen rör det på sig i friskoledebatten. I stället för att blåsa till strid om skolvinsterna borde borgerligheten göra upp med Socialdemokraterna.
Fornöga
2022-09-13 15:28
1

Jag tror att räkningen från SD till Kristersson blir väldigt hög om han tar in någon liberal i den regering som väl ännu så länge bara finns på kladdlappar.

• Redigerat 2022-09-13 15:30 av Fornöga
kamera0710
2022-09-13 15:32
0

#146 Det tror jag också. Så vi vi får väl se om Pehrson och gänget ändå röstar fram Kristersson som statsminister.

kamera0710
2022-09-13 15:51
1

Sanna ord, även om det är en bra bit över siffrorna i våras.

Fornöga
2022-09-13 15:55
2

#148 Bengt Westerberg grät nog också.

[Fredrika00]
2022-09-13 16:57
2

#148: Det är väl klart att Liberalerna förlorade på att hoppa upp i Löfvens knä i Jöken. Det var Björklunds fel.

kamera0710
2022-09-15 07:58
0

Det verkar som om Kristerssons stöd i den kommande regeringsbildningen hänger VÄLDIGT mycket på vilka enskilda liberaler som hamnar i riksdagen.

"I sin roll som ungdomsförbundets ordförande firade Romina Pourmokhtari flera segrar på partiets omtalade landsmöte 2021, där partiledningen fick bakläxa på politiska förslag som att införa visitationszoner och anonyma vittnen, men också rätt till familjeåterförening och att värna asylrätten. Nu avgår hon och tar sikte på riksdagen. De kriminalpolitiska besluten på landsmötet står i stark kontrast mot det Ulf Kristersson brukar kalla för 'mönsterbrytande' åtgärder och därför avgörande i kampen mot gängen.

– Jag är stolt över vad Luf har åstadkommit i detta. Att driva fram politisk förändring på partiets landsmöte var det största, Luf var mer framgångsrika än någonsin tidigare, menar Romina Pourmokhtari.

Hon vill inte kommentera de pågående regeringsförhandlingarna. Men lovar en sak. Det är en omöjlighet för Liberalerna att rösta för en regering där Sverigedemokraterna ingår.

– Vi har fattat beslut om det på vårt landsmöte, skriver hon.

Enligt DN:s källor litar många inom Liberalerna på att ministerposter snart kommer delas ut i deras riktning. Ur riksdagsgruppen har bland annat utrikespolitiske talespersonen Joar Forssell uttalat sig och sagt till Altinget att han förutsätter en plats för partiet i regeringen.

Det är en underlig sits Liberalerna befinner sig i efter valet. På valnatten firade segerrusiga partister med regnbågsflaggor att man inte åkte ur riksdagen. Men nästa dag vaknade Johan Pehrsons parti upp med drygt fyra procent av väljarstödet och en motpart i regeringsförhandlingarna som ser ut att ha samlat runt 20 procent.

För Liberalerna kompliceras den kommande mandatperioden ytterligare av att Moderaterna tillsammans med Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har stora möjligheter att samla tillräckligt med stöd för att få igenom en budget. Av den anledningen ska många i partiet föredra en ren Moderatregering före en regering med M och KD, om utfallet av förhandlingarna skulle bli att Liberalerna står utanför.

Men ministerposter blir alltså viktiga om Liberalerna ska ha chans att påverka politiken den här mandatperioden.

– Om det slutar så som det ser ut nu är varje enskild liberal ledamot tungan på vågen. Man kan inte köra över Liberalerna och tro att de har vårt stöd, säger en L-källa."

https://www.dn.se/sverige/pourmokhtari-l-lovar-att-falla-regering-dar-sd-ingar/

På väg in i riksdagsgruppen lovar Romina Pourmokhtari att Liberalerna fäller en regering där SD ingår.
Fornöga
2022-09-15 08:03
0

Liberalerna håller uppenbarligen på att snacka sig ur regeringen. Då hjälper det inte att Johan Pehrson håller en låg profil.

kamera0710
2022-09-15 08:21
0

Se även #131 och begrunda vad som pågår…

Draken
2022-09-15 12:42
2

#142: Med risk att bli dumförklarad nu, så måste jag säga att jag gillar Liberalernas skolpolitik. Jag tror det kan bli bra med en liberal som utbildningsminister 😉😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Fredrika00]
2022-09-15 12:49
4

#148: Du glömde tala om från vilken tidning bilden är hämtad.

#154: Håller med dig. Liberalernas skolpolitik är bra. De värnar om elevernas och lärarnas arbetsro och undervisningens kvalitet mer än om vem som äger skolan. Och de värnar om föräldrarnas rätt till valfrihet för sina barn. 👍

kamera0710
2022-09-16 06:05
0

#155 Men ibland när jag hör dem och mantrat "liberalerna kräver" undrar jag om de själva vet att nu gällande skollag utarbetades av alliansen 2011. Och att den ligger kvar, eftersom den har stöd av L, SD, C, KD och M.

kamera0710
2022-09-16 06:08
0

Det verkar inte så hjärtligt mellan SD och liberalerna i EU-parlamentet heller. Här instämmer jag till 100 % med liberalen Karlsbo.

"EU-parlamentet slår fast i en rapport att Ungern inte längre kan ses som en fri demokrati. Samtliga svenska partier utom SD ställer sig bakom rapporten. Det har fått Karin Karlsbro (L) att bli rejält arg."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7mj9R/karlsbo-l-rasar-mot-sd-efter-rostning-i-eu-om-ungern

EU-parlamentet slår fast i en rapport att Ungern inte längre kan ses som en fri demokrati. Samtliga svenska partier utom
[Södra_Stockholm]
2022-09-16 06:58
1

#157: Samtidigt så har vi goda relationer med Saudiarabien, Kina och Turkiet? Och pumpar bistånd till dom länderna.

[Hayabusa-0001]
2022-09-16 09:06
0

#158 Ja, det är väl skillnad på länder och länder..?

Avd: Ironi

kamera0710
2022-09-16 11:42
0

Ja, Turkiet har det väl varit en del fjäskande för nu, med anledning av ansökan om medlemskap i NATO. Och Saudiarabien finns det tveklöst starka intressen som inte vill stöta sig med, inte minst för att värna exportinkomster.

• Redigerat 2022-09-16 11:45 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-09-16 11:53
1

Hur är det med länder som Kuba? Palestina?

[Södra_Stockholm]
2022-09-16 11:54
1

#160: Det jag menar ska man kritisera Ungern för brist på demokrati så måste man i andra länder och dra in deras bistånd.
#161 Ja Hamas avrättade ett antal människor för ett tag sedan.

kamera0710
2022-09-17 11:32
0

Mer om läget i pågående förhandlingar. Artikeln refererar också till när regeringen Bildt tvingades samarbeta med Ny Demokrati.

"Liberalerna är fast beslutna om att sitta i Ulf Kristerssons regering. Senast i veckan sa den ekonomiskpolitiska talespersonen Mats Persson (L) att han är övertygad om att det kommer bli verklighet.

Hur samarbetet om den ekonomiska politiken och statens budget ska fungera är dock fortfarande höljt i dunkel.

L har nämligen ett beslut som förbjuder budgetsamarbete med SD.

– Landsmötesbeslutet är tufft att komma runt. Hur ska man klara av att inte budgetförhandla med SD? Det är en väldigt konkret sak som blir ett praktiskt hinder men jag tror det är överkomligt, säger en L-källa."

"– Att inte sänka a-kassan kan vi acceptera, men att halvera biståndet och ändra public service, då blir det besvärligt.

Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson Mats Persson vill inte ställa upp på intervju. Hans pressekreterare skriver i ett mejl att det inte finns något förbud mot att budgetsamverka med SD. Aftonbladet har skickat följdfrågor om hur beslutet på landsdagarna ska tolkas men inte fått något svar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8J6Ro1/liberalernas-anti-sd-plan-ny-demokrati-metoden

Här är L:s plan för att runda landsmötesbeslutet om att inte samarbeta med Sverigedemokraterna. Flera liberaler med insy
kamera0710
2022-09-17 15:59
0

Om liberalererna i EU-parlamentet igen.

"– Hur kan man göra det här vägvalet som ni har gjort och vilja stanna i Renew? frågade belgiska ledamoten Hilde Vautmans.

Frågan var ställd direkt till Europaparlamentarikern Karin Karlsbro, liberalernas representant på mötet. Karlsbro är en av alla liberaler som högljutt motsatt sig SD-samarbetet, och har länge kritiserat partiets politik i EU-parlamentet. 'I dag blev vi igen påminda att Sverigedemokraterna inte står upp för rättsstatens principer i EU. Resten av Europaparlamentet är tydliga – Ungern är inte längre att räkna som en fri demokrati. Men SD håller som vanligt Orbán om ryggen' skrev hon på torsdagen efter att fördömandet röstats igenom och SD röstat emot.

På veckans gruppmöte möttes Karin Karlsbro av inkvisitoriska frågor, höga röster och höjda ögonbryn.

– Det är klart att det var pinsamt. Emmanuel Macron kämpade mot Le Pen i Frankrike – det här är samma fåra av politiken. Vår gruppledare Stéphane Séjourné tog mig åt sidan inför mötet och sa ”this is bad”, säger Abir Al-Sahlani (C) som befann sig på mötet."

"DN har tagit del av det brev som Johan Pehrson, efter mötet i EU-parlamentet, har skickat till ledarna i det europeiska partiet Alde, och partigruppen Renews gruppledning. I brevet försöker L-ledaren förklara den svenska parlamentariska situationen och Liberalernas vägval. Och lovar att partiet aldrig kommer att sätta sig i regering med SD, eller släppa fram en regering där SD ingår.

'Med tanke på valresultatet, och de val andra partier har gjort, är det enda sättet att säkra en majoritet tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna att komma överens med Sverigedemokraterna. Det kommer inte att bli lätt. Sverigedemokraterna, med sin nationalistiska och populistiska agenda, är vår huvudsakliga motståndare… Vi liberaler har tydliga röda linjer för vilka kompromisser som kan göras för att forma en koalition.'

Johan Pehrson avslutar med att han personligen kommer informera gruppen om utvecklingen i de svenska regeringsförhandlingarna och att han gärna svara på frågor."

https://www.dn.se/sverige/johan-pehrson-vadjar-till-eu-kollegor-efter-sd-kritik/

Liberalernas SD-samarbete i Sverige skapar ramaskri i EU-parlamentet. Nu ifrågasätts Liberalernas plats i partigruppen enligt DN:s källor.
  • Redigerat 2022-09-17 15:59 av kamera0710
[Södra_Stockholm]
2022-09-18 07:04
3

#164: Borde han inte ha skrivit vi finns inte om 4 år om vi går över till dom rödgröna?

Fornöga
2022-09-20 07:45
0

Fem liberala ledamöter från Stockholms stad och län har uttryckt åsikter som ligger nära politikerna på Centerpartiets vänsterflank. Dick Erixon på Samtiden anar att de kan komma att utgöra ett hot mot en borgerlig regering, i förhandlingarna eller i kommande riksdagsarbete.

Det står nu klart att fem av de som blir Liberalernas riksdagsledamöter har uttryckt sig på samma sätt som Annie Lööf i motstånd mot samarbete med Sverigedemokraterna. Ska de fälla en ny regering? Under gårdagen medgav L-ledaren Johan Pehrson att de fyra partierna talar och förhandlar med varandra. Jösses! Vilket otroligt framsteg för liberaler att […]
[Fredrika00]
2022-09-20 10:21
1

#166: Usch! Då är regeringsmakten, och hela Sverige, gisslan i händerna på dessa fem.
(Plus ev rötägg bland SD:s 73 ledamöter)
Fast Romina P verkar ju kunna stå på sig i alla fall, enligt tråden Liberalerna mejlbombas efter… Och Gulan Avci tror jag är en vettig person.
Liberalerna gick ju till val på att byta ut sosseregeringen, på goda grunder, och då får väl ledamöterna hålla sig till det.

[Här)(https://www.liberalerna.se/riksdagsledamoter) är de 16 nya riksdagsledamöterna från Liberalerna.
Man kanske kan glädja sig åt att de är 4 färre än den nuvarande mandatperioden.

kamera0710
2022-09-20 11:38
0

Det kanske inte är så överraskande att Pehrson inte var sitt fryntliga jag i går.

Fornöga
2022-09-20 12:12
0

#168 Pressen på honom är nog stor, från såväl Kristersson som Liberalerna.

[Fredrika00]
2022-09-20 12:30
2

#169: Han har i alla fall god hjälp av Mats Persson, som väl är gruppledare för riksdagsliberalerna. Också en vettig person, som vill slippa sossestyre.

[Södra_Stockholm]
2022-09-20 12:54
1

#166: Vill dom verkligen ha 4 år till med kaos där Centerpartiet och Vänsterpartiet tjafsar om budgeten och andra frågor och misstroendeförklaring.

Draken
2022-09-20 13:47
0

#171: Tyvärr så vill ju många det. De lever i hoppet att det skall bli bättre denna gång.

De flesta är livrädda för att SD blev så stora i valet, så de gör allt för att hindra att SD får något inflytande i regeringen.

De vet vad de har, men inte vad de får. Och det de har är bättre än vad de tror de får ….

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-09-20 13:48 av Draken
Fornöga
2022-09-21 10:11
0

Birgitta Ohlsson, ännu en av de högprofilerade liberalerna som röstat på Centern och gärna vill få det sagt.

Birgitta Ohlsson var riksdagsledamot för Liberalerna i 16 år och har varit både EU-minister och demokratiminister. Men i årets riksdagsval röstade hon för första gången i sitt liv på ett annat parti: Centerpartiet.   – Annie Lööf gjorde så att många av oss väljare, som är liberalt sinnade men inte ville släppa in Sverigedemokraterna i den politiska värmen hade ett alternativ, säger hon i Min sanning.
[Fredrika00]
2022-09-21 13:32
3

#167: Helena Gissén på Expressen säger att Anna Starbrink pekats ut som det mest osäkra kortet bland nyvalda liberala riksdagsledamöter.

"Johan Pehrson har sagt att de flesta kandidater till riksdagen skrivit på olika sorters kandidatkontrakt där de förbundit sig att vara lojala. I en intervju med SvD har han försäkrat att hans ledamöter kommer att följa partilinjen.

Flera tunga liberaler tror nu också att de tidigare motsättningarna sjunker undan när man måste ta regeringsansvar.

– Det är en sak att driva en sak på ett landsmöte, en helt annan att göra det i en regeringsbildningsprocess. Alla fattar att det inte går att avvika från partilinjen i det här läget, säger en L-veteran till Expressen.

– Partiledningen kommer garanterat inte att darra på manschetten om någon skulle försöka."

Man får väl hoppas att Starbrink är en av dem som skrivit på…

Minst fem av Liberalernas invalda ledamöter i den nya riksdagen är eller har varit kritiska till partiets återgång till högersidan i svensk politik. Anna Starbrink pekas ut internt som den som mer än någon annan vill gå sin egen väg, rapporterar Helena Gissén.
  • Redigerat 2022-09-21 13:43 av [Fredrika00]
kamera0710
2022-09-21 15:02
1

Och jag som tyckte att Kristersson i valrörelsen sade något om att "på vår sida är vi överens"…

[Södra_Stockholm]
2022-09-21 15:13
3

#175: Dom är väl mer överens än Centerpartiet och Vänsterpartiet? Kommer ju knappast ta till januari innan dom är överens och inte heller kommer dom tjafsa som dom rödgröna gjorde mot varandra.

Fornöga
2022-09-22 10:21
0

Bildkälla gammalt cirkulationsfax.

Pehrson i kläm(ma).

Johan Pehrson är enligt flera L-källor under press i regeringsförhandlingarna.  Internt finns ett stort motstånd mot att
  • Redigerat 2022-09-22 10:28 av Fornöga
kamera0710
2022-09-25 15:36
0

.

kamera0710
2022-09-26 06:07
0

"Liberalerna hade kunnat motivera stödet för abortmotståndaren och kreationisten Kronlid (SD) med att det är en kompromiss där man får 'ge och ta'. I stället lyfter de i pressmeddelandet fram hur mkt de respekterar henne."

Carl Melin

Fornöga
2022-09-29 07:54
3

Det rabiata motståndet i delar av Liberalernas riksdagsgrupp mot samarbete med SD tycks nu minska i takt med att de nu ser regeringsposter hägra för sitt parti, enligt en Expressenartikel(som i nuläget inte är premiumlåst).

"Expressens samtal med liberala riksdagsledamöter och andra makthavare i partiet visar att det finns ett kompakt stöd, både för att Liberalerna ska ta klivet in i regeringen och för att man ska ingå i ett samarbete med Sverigedemokraterna."

Och det gäller även de som tidigare varit de hårdaste kritikerna mot den linjen – som Anna Starbrink."---

Ett stort skifte håller på att fullbordas • Starbrink: ”Vi har gjort vårt vägval”
kamera0710
2022-10-11 15:26
0

.

kamera0710
2022-10-15 05:57
0

Ledare i liberala Hallandsposten.

"Skolan är också med på ett litet hörn genom att Liberalerna har drivit igenom en ny friskolelag som ska begränsa friskolornas vinster om de inte lever upp till kvalitetskraven. Det är förvisso ett erkännande från den tillträdande regeringen att friskolornas vinstintressen är problematisk, men vinstbegränsningen blir tandlös då den bara ska gälla de första åren en skola startas eller köps upp. Dessutom står den svenska skolan inför långt större problem med ökade skillnader mellan elever och mellan skolor, och detta kan inte lösas med smärre justeringar.

Liberalerna hävdar att deras medverkan i regeringen ska vara en liberal garant. Men tyvärr är det en from förhoppning. Sanningen är att Johan Pehrson och hans parti har fått acceptera en rad liberala bakslag för att överhuvudtaget få lov att ingå i regeringen. Om detta kan man bara konstatera att den nya högerdominerande regeringen inte är liberalismens största stund i svensk politik. Snarare tvärtom.

Att med visitationszoner peka ut och stämpla individer som kriminella utan en brottsmisstanke är antiliberalt – och det vet Johan Pehrson. Ändå är det han och hans parti som banar väg för Sverigedemokraternas största politiska framgång någonsin.

De små liberala vinster som Liberalerna fått igenom kan mycket väl leda till stora liberala förluster på sikt.

För att uttrycka det med andra ord: En sådan högerseger till – och Liberalerna är förlorade."

https://www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/ledare/en-h%C3%B6gerseger-till-och-liberalerna-%C3%A4r-f%C3%B6rlorade-1.83220101

Sanningen är att Johan Pehrson och hans parti har fått acceptera en rad liberala bakslag för att överhuvudtaget få lov att ingå i regeringen.
Fornöga
2022-10-15 09:10
0

LUF vill visa att det finns påläggskalvar inom partiet som kommer att fortsätta sprida förvirring inom svensk politik den kommande generationen. Åtminstone till dess partiet äntligen sparkas ut ur riksdagen...

Vi kampanjade för ett liberalare Sverige. Tidöavtalet är i punkt efter punkt auktoritärt. Nu måste liberalerna rösta nej till Ulf Kristersson och återvända till förhandlingsbordet, skriver flera företrädare för Liberala ungdomsförbundet.
Fornöga
2022-10-15 15:15
0

Maria Leissner gråter ut offentligt, nu är det bara att vänta på att Westerberg reser sig och går ut ännu en gång.

Göteborgaren och före detta partiledaren för dåvarande Folkpartiet, nu Liberalerna, Maria Leissner – bröt ut i tårar när hon hörde om nya regeringssamarbetet ...
[Södra_Stockholm]
2022-10-15 15:33
0

#184: Under 4% är ett önskemål nästa val jag tycker dom har blivit ett gnällparti låt resten gå till Vänsterpartiet samma dårhus.

Fornöga
2022-10-15 15:48
0

#185 Johan Pehrson verkar mera vara klassföreståndare för en samling kvarsittare (ännu en mandatperiod) än partiledare numera.

[Södra_Stockholm]
2022-10-15 16:17
0

#186: Jo jag tycker synd om han, är inte lätt att möta småbarn i partiet som vrålar.

Draken
2022-10-16 12:00
2

#183: Frågan är om de vågar det. De har inte många procent, och SD är det största partiet på den sidan.

L har fått igenom den politik som de brinner mest för, nämligen skolan. Så jag tror att de kanske nöjer sig med detta, eftersom de kan åka ut i princip när som helst.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2022-10-17 14:43
2

Gulan Avci blir ny partisekreterare inom Liberalerna.

Gulan Avci väljs till ny partisekreterare i Liberalerna, meddelar Johan Pehrson.
kamera0710
2022-10-23 14:30
1

"Liberalerna har i olika sammanhang talat om sig själva som ideologiska vakthundar. Men vad ska man säga om en vakthund som varken kan morra eller skälla?

Johan Pehrson har inte bara låtit Jimmie Åkesson trä på honom ett politiskt strypkoppel. Han har också accepterat att förses med munkorg.

I en passus i den nonaggressionspakt som det nya regeringsunderlaget arbetade fram på Tidö slott stipuleras att ”samarbetspartierna” ska ”tala respektfullt om varandras centrala företrädare”.

Man anar att detta artighetsobligatorium varit en hjärtefråga för Jimmie Åkesson personligen. Han brukar själv få något hundlikt ledset över sig så snart någon i en debattstudio dristar sig till att påminna om vad det är för slags parti han leder och vad dess företrädare har sagt och gjort genom åren. Man förstår att han helst slipper sådana respektlösa påhopp.

Nu har Liberalerna, en gång i tiden principiellt respektlösa gentemot Åkesson och hans mångåriga kamp mot ”det själlösa” och ”splittrade” samhället som skapats av ”det socialliberala etablissemanget”, förbundit sig att de kommande fyra åren vifta på svansen. Helg seger! Jimmie Åkesson har skäl att känna sig nöjd.

Det gick ju bra också i måndagens statsministeromröstning. Pehrson & Persson skötte sina nya hundjobb utan anmärkning. Mats Persson, Liberalernas gruppledare, var möjligen överdrivet entusiastisk när han i sin röstförklaring prisade det så kallade Tidöavtalet: beskäftig iver är inte sällan ett tecken på nervositet. Men som goda vallhundar lyckades han och partiledaren hålla samman sin flock. Ingen i Liberalernas partigrupp följde de liberala instinkterna och rymde."

https://www.dn.se/kultur/per-svensson-liberalerna-forbinder-sig-att-vifta-pa-svansen-i-fyra-ar/

Jimmie Åkesson har skäl att känna sig nöjd. För Liberalerna väntar nu ett hundliv med ett och annat ”sakpolitiskt” ben att gnaga på, skriver Per Svensson.
[Hayabusa-0001]
2022-10-23 14:41
3

#190 Det kunde ju varit värre för L, antigen under 4%-spärren eller rent av varit på vänstersidan. Fast det sist är väl föga troligt.

För övrigt är det närmast roande hur mycket energi DN lägger på valförlusten.
"Nä, ja e inte bitter…"

kamera0710
2022-10-23 14:46
0

#191 Visst kunde det ha varit värre. Med Sabuni kvar vid rodret hade de förmodligen åkt ur riksdagen. Även efter att ha "bytt sida" förblev ju opinionssiffrorna urusla så länge hon var kvar.

• Redigerat 2022-10-23 15:05 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-10-23 14:51
3

#192 Då får man ju se dagens situation för L som, trots allt, väldigt mkt bättre.
Man får ta det söta med sura, det har även många andra partier fått göra.

[Hayabusa-0001]
2022-11-02 09:14
3
Robert Hannah (L) heter riksdagsledamoten som av vissa har kallats för "Liberalernas Hanif Bali". I en intervju med Nyheter Idag pratar han om vad han vill ha för ändringar på det integrationspolit...
kamera0710
2022-11-03 16:04
0

Ledare i liberala Expressen ifrågasätter åter liberalernas skolpolitik.

"Vill Liberalerna vara ett vuxet skolparti eller ett barnsligt anti-S-parti? Förhoppningsvis det förstnämnda. I så fall bör Lotta Edholm sätta sig ner och studera noga vad betyget F innebär."

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/ar-liberalerna-ett-skolparti-eller-en-anti-s-klubb/

Liberalerna har tänkt fel om skolan många gånger och tvingats tvärvända. Hur kan de vara så säkra på att de har rätt om betyget F? (Det har de inte.)
[Hayabusa-0001]
2022-11-03 16:28
1

#195 En åsikt bland många.

kamera0710
2022-11-03 17:54
0

#196 Ja, det är väl liksom så att på ledarsidor framförs åsikter, om jag inte alldeles felunderrättad.

[Hayabusa-0001]
2022-11-04 05:32
0

#197 Ja, och vilken betydelse har just den du länkar till?

kamera0710
2022-11-04 05:57
0

#198 En av många röster som är kritisk till skolpolitiken hos det självutnämnda skol- och kunskapspartiet.

Här en företrädare för lärarkåren som också är kritisk, bland annat över att skolministern vill tillsätta en utredning där det redan utretts.

"När hon på tisdagen svarar på frågor om den politiska inriktningen i Dagens Nyheter upprepar hon det som blivit något av regeringens refräng efter Tidöavtalet: ”Det behöver utredas”. I hennes fall är det skolpengssystemet som behöver utredas, för att se till att resurserna fördelas mer rättvist, bland annat med hänsyn till kommunala skolors och friskolors olika ansvar.

– Jag vill se en utredning som går till botten med skillnaderna. Det är inte rimligt att det är så olika villkor, säger hon till DN.

Men när Lärarnas Riksförbunds förbundsordförande Åsa Fahlén läser intervjun reagerar hon kraftfullt på ministerns uttalande. Att en sådan utredning skulle behövas stämmer inte, menar hon.

– Jag blir upprörd. Det finns redan väldigt väl utrett hur finansieringen kan se ut och hur skolornas uppdrag skiljer sig åt. Det blir ännu en regering som gömmer sig bakom utredningar. Det är inte utredningar som fattas, det är handling, säger hon."

https://skolvarlden.se/artiklar/asa-fahlen-om-skolministerns-repris-utredning-jag-blir-upprord

Skolminister Lotta Edholm (L) vill utreda skolpengen – igen. Det gör LR:s förbundsordförande Åsa Fahlén både upprörd och trött.
[Hayabusa-0001]
2022-11-04 06:08
1

#199! Som i nästan alla frågor så är åsikterna många.
På vilket vis kommer kunskapsnivån att höjas för att betyget F tas bort?
Eller att partiet L försvinner?
Vad det gäller skolpeng så vore det enda rättvisa att samtliga skolor (utom friskolor) fick exakt samma belopp.

PS Jag röstar inte på L.

kamera0710
2022-11-04 06:16
0

#200 Jag vet inte någon som hävdat att kunskapsnivån höjs om betyget F tas bort.

[Hayabusa-0001]
2022-11-04 06:21
1

#201 Men vad handlar då artikeln i #195 om?

kamera0710
2022-11-04 06:24
0

#202 Kritik mot liberalernas skolpolitik skulle jag säga. Låt mig också ställa en motfråga: Varför skulle det vara så bra att behålla F?

• Redigerat 2022-11-04 06:25 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2022-11-04 06:28
1

#203 Då bör du läsa artikeln igen.
Det finns inget egenvärde i att behålla F, men om lägsta betyg blir E dvs godkänt så är inget vunnet.
Segregation skapades inte av skolsystemet och kan inte heller avhjälpas med skolsystemet.

Draken
2022-11-04 18:50
1

#203 Jag tror faktiskt att F kan vara bra att ha kvar. Jag anser inte att man skall få ett E om man inte har klarat målen för att få godkänt i ämnet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa-0001]
2022-11-04 18:53
2

#205 Nej, hur ska man annars göra en någorlunda korrekt bedömning?

kamera0710
2022-11-05 06:32
0

.

[Hayabusa-0001]
2022-11-05 06:40
1

På Twitter får man sanningen.

Elon Musk

Draken
2022-11-05 13:05
1

#207: Det är nog väldigt bra att det ses över. Privatskolorna ser ofta bara pengarna och "släpper" eleverna med glädjebetyg. När eleven så kommer till gymnasiet, så har de inte den kunskap som behövs för att genomföra den linje de har valt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2022-11-06 14:44
0

Erik Berg har valts till ny Luf-ordförande efter Romina Pourmokhtari, numera Klimat- och miljöminister.

"Vi ska göra allt för att Sverige återigen ska bli det land som försvarar kvotflyktingarna och går före i klimatomställningen”, säger Berg. Tänker han att desavouera sin företrädare. eller ingå pakt med henne?🤔

Erik Berg har valts till ny ordförande i Liberala ungdomsförbundet (Luf). Han efterträder Romina Pourmokhtari som nyligen utsågs till klimat- och miljöminister.
  • Redigerat 2022-11-06 14:46 av Fornöga
Fornöga
2022-11-20 10:02
2

Pehrson- konsten att äta kakan och ändå ha den kvar?

Statsvetaren Jonas Hinnfors kallar L-ledaren Johan Pehrsons ord om SD i Expressen för ”anmärkningsvärt”. ”Vi får se var detta landar”, twittrade Hinnfors under söndagen.
[Hayabusa-0001]
2022-11-20 12:01
2

#211 Ja, vad säger man om den? Märkligt.

Fornöga
2022-11-20 14:10
2

#212 Man förstår ju att Pehrson vill stå någorlunda stadigt inför partiets landsmöte, men med tanke på hur tveksamma SD var att stödja en regering där hans parti ingår så riskerar balansgången på linan bli rätt svajig för "Hö-Hö" Pehrson. Den som borde vara orolig över hans lösmynthet är nog i första hand Kristersson.

Fornöga
2022-11-21 09:23
0

#213 Liberalernas landsmöte kan bli en synnerligen intressant tillställning, där kritikerna av SD-samarbetet kommer att få fritt spelrum, samtidigt som Pehrson å ena sidan måste hålla sig väl med dem och å andra sidan försvara konstellationen. Tar man sig igenom helgen utan att sprickbildningen ökar?

kamera0710
2022-11-21 11:59
0

Jag gissar att det vi nu sett exempel på kommer att fortsätta. De interna motsättningarna lär heller inte minska om de skulle välja att lämna regeringssamarbetet.

Fornöga
2022-11-21 12:20
2

#215 Risken Liberalerna löper är att det ändar i nyval, och eftersom mycket tyder på att de åter är nere under riksdagsspärren vore de därmed ute på tunn is. Inget säger att de vänder de svaga stödet genom att lämna regeringen.

Samtidigt vore det en prestigeförlust för Kristersson att inte lyckas hålla ihop samarbetet. Lyckas han blidka SD utan att stöta sig med Liberalerna?

Fornöga
2022-11-21 14:18
1

#211 ff "Utrett sedan länge", säger Kristersson. Hans tidsuppfattning verkar något diffus…🤔

L-ledaren Johan Pehrson kallade samarbetspartiet SD för ”brun sörja” och ”extrempopulistiskt” inför partivänner på ett möte. Nu uttalar sig statsminister Ulf Kristersson (M): – Jag tror att Johan Pehrson har rett ut det där med Sverigedemokraterna så det är inget problem längre. Det händer oss alla att vi utrycker oss på ett sätt som inte blir riktigt bra.
kamera0710
2022-11-21 15:03
0

"På vår sida i politiken är vi överens."

kamera0710
2022-11-22 06:57
0

DN-artikel i går, antar att det är betalvägg.

"Senast i förra veckans EU-debatt i riksdagen intygade Johan Pehrson att regeringen inte samarbetar med Sverigedemokraterna inom EU-området. Ett uttalande som var i linje med det regeringen hittills har kommunicerat. Men samma vecka kunde Altinget avslöja innehållet i en promemoria som styr samordningen mellan de fyra partierna i Regeringskansliet - där bland annat en lång rad EU-relaterade miljöfrågor listas.

– Det är svart på vitt att samarbetet med SD är bredare än vad som hittills har framgått, säger Karin Karlsbro.

Liberalernas EU-parlamentariker har sedan dess ställt frågor till partiet om samarbetets art och fått uppgifterna bekräftade.

– Det är ingen hemlighet att SD motarbetar EU:s miljösatsningar. Varför man har lagt sig platt för SD utan att berätta det är obegripligt, säger hon.

I promemorian listas en rad ärenden som sägs påverka överenskommelserna i Tidöavtalet, och därför ska samordnas med SD i Regeringskansliet. Det rör sig om en mängd miljöfrågor som avskogning, standarder för koldioxidutsläpp för tunga fordon, och översyn av LULUCF-förordningen – som fastställer hur utsläppen och kolsänkorna från markanvändning, förändrad markanvändning och skogar ska inkluderas i EU:s klimatmål.

– Det finns många miljövänner i M, KD och L som inte kan tycka att det här är en rimlig utveckling. Vi måste reagera och slå näven i bordet nu, säger Karin Karlsbro.

Hon är ”totalt överraskad” av vad som framkommit i media, och förvånad att hon inte informerats, eftersom det påverkar hennes dagliga arbete.

– Här hade man ett avtal som i min värld satte gränser för vad som inte skulle ingå. De gränserna flyttas just nu. Det är helt oacceptabelt att EU-frågorna finns med trots försäkringar om motsatsen, säger Karlsbro.

Hon fortsätter:

– Var går gränsen för vad som ingår i Tidöavtalet? Nu förefaller det som om allt är under förhandling. Det finns ingen klar gräns."

https://www.dn.se/sverige/l-topp-johan-pehrson-maste-lagga-korten-pa-bordet/

Trots att L-ledaren sagt att SD inte ska påverka EU-frågor kunde Altinget avslöja att partiet får stort inflytande också där.– Det är dags för miljövänner
[Hayabusa-0001]
2022-11-22 07:11
1

#216 Det är en situation som små partier, likt L, måste leva med.
Skulle det bli bättre om de bytte sida, dvs anslöt till vänstersidan? Tveksamt.

Fornöga
2022-11-25 08:18
1

#214 I helgen håller Liberalerna alltså extra partistämma, med val av partiledare. Politiska spåmän har dock svårt att se att det blir en lugn tillställning- tvärtom tror man att sprickan riskerar vidgas.

"Skillnaderna i synsätt vad gäller partiets roll och framtid i svensk politik är så djupa att det är svårt att se någon annan lösning än att den ena sidan faktiskt ger upp och söker sig en annan politisk hemvist", skriver till exempel ViktorBarth-Kron i Expressen.

Valanalysen blir nästan ett slags konstinstallation.
kamera0710
2022-11-25 11:41
0

Kanske är det dags att lägga ned konstprojektet liberalerna.

Fornöga
2022-11-25 12:12
1

#222 Ja, åt var och en ett eget parti: Westerberg får ett, Maria Leissner ett, Karin Karlsbro ett, LUF en egen hage och Pehrson en korvkiosk. Det resterande fåtalet kan ju marschera över till Stureplan (C).

• Redigerat 2022-11-25 12:12 av Fornöga
kamera0710
2022-11-27 05:17
1

Tydligen deltog varken Sabuni eller någon annan tidigare partiledare på partistämman.

[Hayabusa-0001]
2022-11-27 07:32
2

#223 Precis och de väljare som röstade på L kan då välja ett för dem mer passande parti.

• Redigerat 2022-11-27 07:33 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
2022-11-27 08:06
1

#224 Hoppas alla de oliktänkande i partiet (tänker inte på Sabuni i första hand) som teg sig igenom gårdagen har den gamla devisen "tala nu eller tig för evigt" i minnet… 😉

[Hayabusa-0001]
2022-11-27 09:07
2

#226 ”Sverige lider dock av att tolerans och öppenhet för olikheter inte är tillräckligt. Det svenska etablissemanget gillar inte alls mångfald. Människor avkrävs hela tiden bekännelse av den rätta tron. Innehållet ändras, men mönstret verkar bestå.”

Ilan Sade

kamera0710
2022-11-28 08:45
0

Har just sett intervjun med Pehrson i gårdagens Agenda. Måste säga att hans svar påminner alltmer om Sabunis tomma floskler. De har ju också legat under riksdagsspärren i en del opinionsundersökningar och det är inget som överraskar mig.

kamera0710
2022-11-28 08:51
0

Partisekreteraren gör i alla fall vad hon kan för att hålla fasaden.

Fornöga
2022-11-28 09:33
1

#229 Det här kanske minskar spänsten i den käcka marschen…😏

Liberalerna har svårt att nå både unga och de som bor utanför storstäderna. Partiet vill nu rikta in sig på de mellanstora städerna, vilket nog är rätt ambition
[Hayabusa-0001]
2022-11-28 10:08
3

#230 Partier som L och C får det allt svårare att locka väljare, vill jag påstå.

Draken
2022-12-03 15:40
2

#231: Miljöpartiet har också tappat mycket väljare. Förmodligen beror det på de skyhöga skatterna de har lagt på bl.a bensin och diesel.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa-0001]
2022-12-04 07:17
3

#232 Gissar att väldigt många ser MP som ett ytterkantsparti med en agenda som de inte stämmer in i.

kamera0710
2022-12-08 07:33
0

"Robinson-Martin" Melin blir utrikespolitisk talesperson för liberalerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAd6L1/robinson-martin-ny-talesperson-for-liberalerna

Liberalerna har utsett nya talespersoner i olika politiska ämnen. Martin Melin, som vann första säsongen av tv-programme
Fornöga
2022-12-08 07:52
1

#234 Att Melin hoppar in på den posten som vikarie i sex månader för sitt parti lär väl inte leda till några problem. Kanske värre då med nyheten i samma artikel att Anna Starbrink, "som tidigare uttalat sig kritiskt om ett samarbete med Sverigedemokraterna, blir försvarspolitisk talesperson"- detta samtidigt som Per Söderlund (SD) förutom varande sitt partis försvarspolitiske talesperson dessutom är kommittéordförande i försvarsutskottet. Upplagt för käbbel?

kamera0710
2022-12-08 12:13
0

Bra att en del påminner liberalerna om deras tillmötesgående inställning till att kringgå lagen, när det gäller att anonymt stödja partier ekonomiskt. Där kom de märkligt lindrigt undan, med ursäkter om att man i partitoppen inte hade en aaaning om detta.

[Hayabusa-0001]
2022-12-08 12:38
1

Ständigt detta twittrande 🤓

kamera0710
2022-12-08 12:43
0

#237 Ja, man kanske borde hålla sig till andra sociala medier…

kamera0710
2022-12-13 15:13
0

Tydligen närmar sig valet!?

[Hayabusa-0001]
2022-12-13 15:50
1

#238 Eller inte alls.

[Hayabusa-0001]
2022-12-13 15:51
1

#239 Det går fortare till nästa val än vad man tror.

kamera0710
2022-12-15 11:29
0

Här kan jag hålla med liberalernas partisekreterare.

kamera0710
2022-12-29 13:30
1

Inga krav längre från liberalerna om att förbjuda religiösa friskolor helt. Antar att det är betalvägg.

"Den nya regeringen kommer inte att föreslå något etableringsstopp för religiösa friskolor. Från och med årsskiftet skärps och breddas i stället granskningen av alla skolor där det förekommer en riskbild för extremism och islamism.

Det framkommer i regeringens nya regleringsbrev till Skolinspektionen."

"En del menar att det är naivt att tro att man kan inspektera sig ur problemen med religiösa friskolor och att de därför behöver förbjudas helt och hållet."

https://www.dn.se/sverige/skolor-med-extremism-och-islamism-ska-granskas-hardare/

Den nya regeringen kommer inte att föreslå något etableringsstopp för religiösa friskolor.
[Hayabusa-0001]
2022-12-29 14:59
0

#243 Japp, betalvägg.

kamera0710
2022-12-31 08:40
0

Lite utanför trådens ämne, men eftersom Sveriges hållning gentemot Turkiet tagits upp i tråden (#158-160) kan detta vara värt att ta upp. Antar att det är betalvägg.

"Efter att avsiktsförklaringen offentliggjordes presenterade Erdogan listor på personer med turkiskt ursprung som nu måste gripas och överlämnas till turkiska myndigheter. Den svenska regeringens har inte motsatt sig kraven. Särskilt beklämmande är att den rakt av köper den turkiska statens version av vem som är terrorist och kriminell. En asylsökande som skrivit en kritisk artikel om Erdogan kan alltså deporteras till Turkiet efter ”information, bevis och underrättelser som tillhandahålls av Turkiet”.

Utrikesminister Tobias Billström (M) upprepar att Turkiet är en demokrati, som en garanti för att Erdogans krav är rimliga och bör bejakas. Det kan tolkas på två sätt. Antingen är Billström helt vilseförd eller också är han beredd att blunda för verkligheten i strävan efter att vinna medlemskap i NATO."

"Erdogan kämpar med dåliga opinionssiffror, en tom statskassa och hög arbetslöshet. Han är av allt att döma inriktad på att använda de svenska eftergifterna inför det kommande valet som ett intyg på sin internationella betydelse och status.

Våra svenska företrädare har redan gjort alltför långtgående eftergifter. Det har drabbat oskyldiga människor och skapat djup oro bland våra vänner med turkisk bakgrund. Fortsätter Sverige att bidra till Erdogans cyniska valkampanj kan det inte kallas något annat än en pinsam skandal. Fler utvisningar får inte ske.

Erdogan kämpar med dåliga opinionssiffror, en tom statskassa och hög arbetslöshet. Han är av allt att döma inriktad på att använda de svenska eftergifterna inför det kommande valet som ett intyg på sin internationella betydelse och status.

Våra svenska företrädare har redan gjort alltför långtgående eftergifter. Det har drabbat oskyldiga människor och skapat djup oro bland våra vänner med turkisk bakgrund. Fortsätter Sverige att bidra till Erdogans cyniska valkampanj kan det inte kallas något annat än en pinsam skandal. Fler utvisningar får inte ske."

https://www.dn.se/kultur/upprop-sveriges-eftergifter-at-turkiet-drabbar-oskyldiga-manniskor/

Utvisningarna till Turkiet drabbar oskyldiga människor och Sveriges eftergiftsdiplomati kan bli en pinsam skandal, skriver elva publicister i ett upprop.
[Hayabusa-0001]
2022-12-31 08:59
2

#245 Verkligen, men det torde finnas en mer lämpad tråd?
Vänsterns stöd för saken är bekant (läs PKK).

kamera0710
2023-01-13 06:37
0

Nya succésiffror. Det är bara att instämma i Pehrsons ord om hur tydliga väljarna var med att liberalerna ska medverka i regeringen.

[Hayabusa-0001]
2023-01-13 07:01
1

#247 Inget överraskande, åtminstone för mig.

Fornöga
2023-01-13 07:32
1

Man kan inte säga annat än att Liberalerna vann en storvinst i valet och månaderna dessförinnan. Istället för att vara ute i kylan sitter de nu vid finbordet. Fast riktigt så stort armbågsutrymme som MP i sosseregeringen har de som tur är ändå inte lyckats tillskansa sig.

[Hayabusa-0001]
2023-01-13 08:01
1

#249 Så är det och jag tror man ska vara medveten om hur det svänger beroende på situation, dvs före val och efter val.

kamera0710
2023-01-15 06:29
1

Det har uppenbarligen hänt en del sedan alliansen föreslog en nationell strategi för skolans digitalisering.

https://www.alliansen.se/2015/06/en-nationell-strategi-for-skolans-digitalisering/

I dag presenterar Alliansen nya förslag för att ta ett samlat grepp om skolans digitalisering. IT i skolan är ingenting nytt. Många skolor jobbar redan nu med datorer i hög utsträckning. Ny forskning visar att elever i skolor som ligger i framkant med ny teknik presterar bättre på de nationella proven. Men det gäller bara …
  • Redigerat 2023-01-15 06:31 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2023-01-15 08:08
0

#251 En av dem är: Fortnite

kamera0710
2023-01-31 15:08
0

De börjar driva en gammal paradfråga igen. Och även en del till vänster ser jag är inne på samma linje. Själv är jag fortsatt tveksam.

Fornöga
2023-01-31 16:01
1

Åtminstone tur att vi inte just nu är nära att byta: jag har för mig att det hette när det var mer aktuellt än nu att det gäller att byta när kronan är så stark som möjligt.

Mer om den återuppståndna Eurofrågan här.

• Redigerat 2023-01-31 16:06 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2023-01-31 16:44
2

#254 Vi får nog ”rida ut stormen” innan vi för dem frågan på tal igen.

kamera0710
2023-02-16 11:45
0

"Vi betraktar Turkiet som en demokrati", meddelar liberalernas Robinson-Martin Melin. Via länken kan ett längre anförande höras.

https://twitter.com/veolenes/status/1625853529385762816

Fornöga
2023-02-16 14:58
2

#256 Ja, det råder fortfarande ett nationellt trauma över att fel person vann Robinson 1997.

kamera0710
2023-02-16 15:29
0

#257 Mina invändningar gäller främst att hans uttalanden om Turkiet.

Fornöga
2023-02-16 15:51
2

#258 Kan möjligen ha framgått tydligare om du skrivit det istället för att affischera med Venes tweet. 😉

[Hayabusa-0001]
2023-02-16 16:20
2

Leo Vene:

”Jag skulle aldrig skämta om något så allvarligt som min indignation över att Martin Melin vann Robinson 1997.”

Avdelning: Oerhört viktigt

kamera0710
2023-02-17 06:13
0

.

Fornöga
2023-02-17 07:17
3

(OT.) Det blir lite problematiskt när Debatt iFokus förvandlas till Twitter light. Vem är det man skall kommunicera med- är det Leo Vene, Johannes Klenell eller Kamera0710? I det senaste fallet, #261, är det uppenbarligen Klenell, eftersom ingen som helst kommentar till tweeten är bifogad. Det känns inte meningsfullt att följa det som avhandlas på Twitter genom ombud. Vill man debattera på Twitter så gör man det nog bäst där.

Och vad gäller fotografier, både på inläggsmakarna och deras foton och memes- är det självklart att man får återge dem utanför Twitter? iFokus regler säger att det inte är tillåtet att skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet. Men sekundärkällorna från Twitter skyltar med sitt namn (oftast) och fotografi, vilket de medgivit på Twitter. Men gäller det därmed automatiskt här?

Jag själv har kopierat inlägg från Twitter (även om det sker alltmer sällan eftersom jag inte brukar besöka Twitter särskilt frekvent). Då har jag maskat ingressbilderna, det har känts som en rimlig hänsyn. Men det är min åsikt, jag lämnar frågan öppen för admin att bestämma vad som bör gälla.

kamera0710
2023-02-17 07:24
0

#262 Jag tycker att Klenell uttrycker det bra och har inte så mycket att tillägga. Men jag tar gärna en diskussion om någon har synpunkter/invändningar.

Att lägga ut en tweet här är väl ungefär som att retweeta på twitter, vilket sker hela tiden.

[Hayabusa-0001]
2023-02-17 07:26
2

#262 Instämmer
#263 Fast vi är ju inte Twitter, vilket ju också Fornöga påpekar.

kamera0710
2023-02-17 07:34
0
Fornöga
2023-02-17 07:40
1

#265 Ja, men det är inte fel att göra utvikningar (med OT-markering) där oklarheterna faktiskt uppträder. Vidare debatt kan sedan föras i de nämnda trådarna (med hänvisning).

[Hayabusa-0001]
2023-02-17 07:41
2

#266 Exakt så. Att åtminstone försöka hålla sig på ”rätt spår” i respektive tråd är en god vana.

LiteAvVarje
2023-02-17 07:52
0

#2: Fegis!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

kamera0710
2023-02-17 11:17
0

Mer befogad kritik mot liberalerna i skolfrågan, från Expressens ledarsida. Ynkligt också det som tas upp om att skolministern inte ställde upp i P1 morgons diskussion.

"Det osar katt om regeringens motstånd mot att införa offentlighetsprincipen i friskolor. Går högern friskolekoncernernas ärenden (nu igen)?"

"Fredrik Malms svar var otydliga. Vad menas med att tillsynsprincipen ”i praktiken” ska fungera som offentlighetsprincipen? Vad menade han med att ”den information som är relevant” för hur skolor fungerar, förstås ska kunna fås ut? Vem beslutar vad som är relevant? Relevant för vem?

Han kunde ha sagt att offentlighetsprincipen kommer att gälla fullt ut för större skolor, men att byskolorna nog behöver lite undantag. Det gjorde han inte."

"Det är inte bara skolkoncernerna – och regeringen – som ser problem med offentlighetsprincipen. Lagrådet har flaggat för att det kan finnas en konflikt mellan insyn och reglerna för aktiebolag.

Det kan säkert stämma. Men det visar bara att aktiebolag inte har i svensk skolvärld att göra.

Om regeringen brinner för Sveriges bästa, kan de inte gå i friskolebranschens ledband. Liberalerna har lovat att ta itu med avigsidorna på den svenska skolmarknaden. Det är upp till bevis."

https://www.expressen.se/ledare/gar-regeringen-i-friskolornas-ledband/

Det osar katt om regeringens motstånd mot att införa offentlighetsprincipen i friskolor. Går högern friskolekoncernernas ärenden (nu igen)?
Draken
2023-02-17 19:55
4

#262: Jag är ingen fan av twitter och jag anser inte att man skall "retwittra" här på Debatt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2023-02-18 07:10
2

#269 I vilken mån skall man klandra liberalerna för beslut och ställningstaganden som regeringen fattar gemensamt? Att partiet "äger" skolpolitiken är det nog inget tvivel om, men ensamma skulle de inte kunna driva den. Fram till dess Liberalerna får egen majoritet (vilket förhoppningsvis aldrig sker) är det tveksamt om de som i detta fall skall få hela skulden för regeringspolitiken. Anser jag.

#270 Ser det som om en stark rekommendation om tillämpande. Twitterkopiering skall primärt ske i citatformat och med urskiljning. Bilder skall som vid övriga publiceringar ha upphovsmans godkännande eller vara fria och ingressfoton maskade i de fall twitterinlägg undantagsvis läggs ut. Inlagt i tråden "Upphovsrätten".

tlf018.jpg

• Redigerat 2023-02-18 07:24 av Fornöga
kamera0710
2023-02-18 08:35
0

#271 Lite mer klarspråk kan vara en början, precis som den citerade ledartexten är inne på. Lyssnade på det nämnda inslaget i P1 och kom att tänka på Sabunis intetsägande floskler när jag hörde Fredrik Malm.

Men som vi diskuterat tidigare i tråden, kanske är det dags att lägga ned konstprojektet liberalerna.

[Hayabusa-0001]
2023-02-18 08:53
1

De partier som samlar få röster får automatiskt allt mindre att säga till om.
Vid val vill ”de större” däremot dra nytta av ”de mindre”, men det handlar mer om politik & taktik.
Kadern av väljare är densamma oavsett vilka partier som finns att rösta på, det bör man ha i minnet.

Fornöga
2023-02-18 09:06
2

#273 Fast Miljöpartiet med sin lilla ryggsäck av röster hade ju oproportionellt stort inflytande i den förra regeringen, och när de lämnade fick Socialdemokraterna större rörelsefrihet. "En enorm lättnad", sade man då från S-håll.

Draken
2023-02-18 12:25
2

#274: Är inte förvånad alls.

Visst är det viktigt att tänka på och värna om miljön, absolut ingen protest där. Men MP överdriver nåt alldeles otroligt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2023-03-01 16:20
0

Liberalerna under spärren i ännu en mätning. (Mp och KD har det också kämpigt.)

"Riksdagsvalet var en rysare för i första hand Miljöpartiet och Liberalerna. Skulle de klara sig kvar i riksdagen? Bägge gjorde det, men opinionsutvecklingen därefter visar att det inte var några trogna väljare som räddade deras mandat.

Mest illavarslande är dagsläget för L. Partiet lyfte över spärren under valrörelsen, efter en tvåårig ökenvandring i opinionen. Nu har man fallit tillbaka igen, med ett väljarstöd som skattas till 3 procent avrundat nedåt i DN/Ipsos väljarbarometer för februari. Nedgången sedan januari är bara en knapp procentenhet men januarisiffran kan också jämföras med valresultatet på 4,6 procent."

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-tre-partier-pressas-hart-i-opinionen/

Inget av dem hamnar på rätt sida om riksdagsspärren i DN/Ipsos februarimätning.
kamera0710
2023-03-01 16:26
0

Mer som indikerar att det inte är den bästa stämning mellan liberalerna och SD. Företrädare för liberalerna i Stockholm skriver att SD är det största hotet mot den fria kulturen.

https://www.dn.se/kultur/l-i-stockholm-sds-forslag-ar-en-forolampning-mot-konstnarer/

Sverigedemokraterna i Stockholm vill ha folkomröstningar om offentlig konst.
kamera0710
2023-03-05 06:55
0

Expressens Anna Dahlberg lyfter än en gång liberalernas agerande i friskolefrågan. Jag kan bara instämma. Kanske är det hon lyfter en bidragande orsak till att dessa flummare (åter) hamnar under riksdagsspärren i flera opinionsmätningar?

"Liberalerna utlovar nu den största reformen i friskolornas historia. Det låter ju kraftfullt. Men vi som har varit med ett tag låter oss inte övertygas så lätt. Inte ens skolkoncernerna själva verkar vara det minsta oroliga.

Minns exempelvis när Jan Björklund skulle ta i med hårdhandskarna 2013. Riskkapitalbolagen skulle tvingas bort från skolans värld. Lika ”kassaskåpssäkert” var att det inte längre skulle gå att göra vinst genom att tumma på kvaliteten. Vi vet vid det här laget hur det gick med de ambitionerna.

Frågan är om L och resten av Tidöpartierna ens har tillräcklig probleminsikt för att lyckas. När Johan Pehrson (L) debatterade friskolorna i Aktuellt i veckan gav han intrycket att skolmarknaden som helhet fungerar fint, men att det finns några få oseriösa aktörer som inte sköter sig.

Det är en variant av den klassiska ”några ruttna ägg”-teorin. I så fall har Liberalerna inte kommit långt i sin analys.

Liberaler borde tvärtom vara ursinniga över hur bildningsuppdraget degraderas på dagens skolmarknad. Om man på allvar tror på utbildningens kraft kan man inte låta generationer av gymnasieelever hänvisas till skolor som inte håller måttet.

Den långsiktigt bästa lösningen vore antagligen att släcka ner det svenska skolexperimentet en gång för alla och ta den skadeståndskostnad som det skulle medföra. Men ingen regering oavsett partifärg verkar vara beredd att överväga den lösningen."

"Det är upp till bevis nu för Liberalerna och resten av regeringen. Skeptikerna är av begripliga skäl många. Skolminister Lotta Edholm kom direkt från ett styrelseuppdrag åt Tellusgruppen till sitt nya jobb i Rosenbad. Personkopplingarna mellan borgerligheten och friskolebranschen är så många att översikten närmast påminner om ett tunnelbanenät.

Det är dags för borgerligheten att visa att man menar allvar."

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/-gar-det-att-lita-pa--hogern-om-friskolorna/

Nu är det upp till bevis för Liberalerna. De måste visa att de kan städa upp på friskolemarknaden, trots alla kompisband och ideologiska låsningar.
  • Redigerat 2023-03-05 07:00 av kamera0710
[Hayabusa-0001]
2023-03-05 07:17
2

”Ett alternativ som jag har föreslagit är att låta sig inspireras av Miljöpartiets kamp mot kärnkraften. I stället för att fatta politiska beslut om att stänga reaktorer lät man marknaden göra jobbet genom att försämra lönsamheten.”

Saxat från artikeln som länkats i #278.
Ja, lite OT men ändå intressant. Även om det var en illa dold ”hemlighet”.

Draken
2023-03-09 15:08
4

#279: Det är nog väldigt mycket dolda hemligheter när det gäller hela det röd/gröna blocket.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-03-09 15:09 av Draken
kamera0710
2023-03-14 15:53
0

Ja, vad innebär det egentligen att vara liberal, frågar sig Victor Malm i Expressen. Han kunde ju också ha nämnt att ledarsidan i den egna tidningen både är anhängare av monarkin samtidigt som de kallar sig liberaler.

https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/teodorescu-ar-tyvarr-inte-ett-daligt-val-for-dn/

Victor Malm läser Gina Gustavssons nya bok ”Det öppna sinnelaget” och tänker på Alice Teodorescu.
Draken
2023-03-14 16:04
0

Vette sjutton om ens Liberalerna vet vad det innebär att vara liberal.

Tycker Johan Persson har varit väldigt flat och något av en kappvändare under hela valrörelsen, och är det fortfarande.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2023-03-14 16:21
0

#282 Kanske en bidragande orsak till att de åter ligger under riksdagsspärren i flera opinionsmätningar. Medan de liberala ledarskribenterna verkar mer intresserade av att analysera hur det går för mp.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/miljopartiet-ar-tjuvakarnas-basta-van/

Miljöpartiets påhitt gör bara plankarna nöjda. Inte undra på att väljarna flyr.
Draken
2023-03-14 16:31
0

#283: Skulle tro det 😉

Ja inte vill deras egna ledarskribenter belysa hur taskigt Liberalerna ligger till i opinionsmätningarna, då är det bättre att sätta fokus på ett "rivaliserande" parti, som Miljöpartiet 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2023-03-19 06:00
0

Ledarkommentar som faktiskt fokuserar på liberalerna, med anledning av deras årsmöte denna helg.

"Liberalerna (alltså partiet) håller riksmöte i helgen. På programmet står spännande saker som ”innovativa kampanjtricks” och ”lär dig använda designverktyget Canva”.

Säkert både intressant och lärorikt. Men kanske finns det sådant som är viktigare att diskutera.

En programpunkt som tycks ha fallit bort är att liberalismen är på tillbakagång i hela världen – den så kallade ”liberalismens kris”."

"Liberaler har negligerat människans grundläggande instinkt att förändring är smärtsamt. Utvecklingen mot en global värld har fått väljare att inte längre ”känna igen sig” i sina egna samhällen – en känsla som auktoritära populister har exploaterat och riktat mot invandrare.

Ingenting liknande är planerat att diskuteras på Liberalernas riksmöte.

Men det förstås: Det är mer bekvämt att ägna sig åt programpunkter som ”samtal med liberala dörrknackningsstjärnor” än att prata om de stora problemen."

https://www.dn.se/ledare/jesper-ahlin-marceta-alla-pratar-om-liberalismens-kris-utom-liberalerna/

Liberalismen är i kris. Men på Liberalernas riksmöte pratar man hellre om kampanjtricks och dörrknackning.
  • Redigerat 2023-03-19 06:00 av kamera0710
Draken
2023-03-19 12:42
1

#285: Det är väl som alla andra politiker. De sopar problemen under mattan och låtsas att de inte finns.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2023-03-30 11:33
0

.

Draken
2023-03-31 12:05
0

Tråden börjar bli lång och seg, så jag låser den nu.

Fortsätt diskutera HÄR

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer