Politiska grupper

MP

2018-11-13 11:27 #0 av: Hayabusa

Den 20/9 1981 bildades Miljöpartiet med sikte på att bli det 3:e största partiet i Sverige. I årets val var man ytterst nära att hamna under 4% - strecket. Hur kunde det bli så? Var gick det snett? Henrik Jönsson berättar om händelser som kanske inte varit till partiets fördel alla gånger.

Anmäl
2018-11-13 12:02 #1 av: Göstage

Ja, det är en gåta att i en tid när klimatförändringarna får mycket stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt så har vårt  "miljöparti" genom egen förskyllan nått ner till ett stadium som väl så nära självutplåning man kan komma.  Att ingen klarsynt medlem ställer sig i talarstolen på landsdagarna  och bara skriker rätt ut i förtvivlan över misshushållningen i partiet är ytterligare en gåta, men medlemmarna är kanske lika blockerade som sin partiledning.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-27 15:42 #2 av: eskils

#1 Några modiga har protesterat:

"Röstfusk, nepotism – och toppstyrning. Tidigare i år anklagade flera kvinnor i ett brev till partistyrelsen toppnamnen i MP Haninge för att ha inför patriarkala strukturer. (…)

I februari i år slog 13 före detta och nuvarande MP-kvinnor i Haninge larm om att kvinnor särbehandlas av toppnamnen Mehmet Coksürer och Sahir Drammeh. (…)

De två MP-männen anklagas för att ha en patriarkisk syn på kvinnor och att man infört ”en kultur av medlemsrekryterings- och röstfusk” i lokalavdelningen.

”Anmärkningsvärt är att sex av kommunlistans sju första namn är släktingar eller nära vänner till Sahir Drammeh och Mehmet Cocksurer”, skrev MP-kvinnorna i brevet. (…)

– Jag blev uppringd mitt i natten av en mansröst som kallade mig finsk hora, att jag skulle dra tillbaka till Finland och att jag inte hade något i valberedningen att göra."

https://mitti.se/nyheter/kvinnor-larmade-beklamd/?omrade=hela-stockholm

https://mitti.se/nyheter/styrelse-haninge-tvangsutbytt/

Heja tjejer (och killar)! Tummen upp Klanvälde och kvinnoförtryck är  inte  OK.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.